ramazan
ramazan

تشخیص کمبود ویتامین کودک با اشک چشم!!

تشخیص کمبود ویتامین کودک با اشک چشم!!

با پیشرفت علم پزشکی هر لحظه باید منتظر یک اختراع خوب و جالب باشیم. دانشمند ایرانی با همکاری یک محقق ایرانی، آزمایش ساده‌ای مبتنی بر اشک چشم را طراحی کرده‌اند که به شناسایی کمبود ویتامین در بدن نوزادان می‌پردازد.

 
تشخیص کمبود ویتامین‌ها در نوزادان، نیازمند گرفتن خون است، اما دانشمندان دانشگاه فناوری میشیگان با همکاری «مریم خاکساری» در حال کار بر روی یک جایگزین بدون درد هستند.

 
محققان بجای استفاده از پلاسمای خون، در حال ساخت یک ابزار تحلیل ساده برای بررسی اشک هستند. همچنین در این روش نیازی به گریه کردن نوزاد نیست بلکه یک نوار جاذب ساده در زیر پلک پایین قرار داده شده و همه مایع مورد نیاز را جمع‌آوری می‌کند.

 
در نهایت این محققان قصد دارند با استفاده از اشک چشم و یک ابزار تشخیص دستی موسوم

به آزمایشگاه روی تراشه به اندازه‌گیری سطوح ویتامین آ، سی، دی، ای، کا و همه ویتامینهای گروه ب بپردازند.

 
این دانشمندان در طول کار اولیه خود توانستند همه انواع ویتامینها بجز یکی را با استفاده از روشهای متداول آزمایشگاهی در اشک چشم نوزاد شناسایی کنند.آنها سپس به مقایسه این سنجشها با سطوح ویتامین در پلاسمای بدن برای مشاهده ارتباط میان آنها پرداخته و نتایج را نویدبخش گزارش کرده‌اند.

 
خاکساری گفت: در حالت ایده‌آل، نوزادان هیچگاه کمبودهای تغذیه‌ای را تجربه نمی‌کنند اما مناطقی در جهان وجود دارد که تا 40 درصد کودکان دچار سوء تغذیه هستند. تا زمانی که علائم کمبود قابل تشخیص شوند، آسیب رخ داده و می‌تواند بر رشد کودک تاثیر بگذارد.

 
وی افزود: روش ساده، بدون درد و کم هزینه ما می‌تواند کمبودها را بسیار زودتر از تشخیص علائم و بروز آسیب ماندگار شناسایی کند.

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان