ramazan
ramazan

انشاء روز عید فطر+ فلسفه خواندنی عید فطر/ مقاله فطر

مجموعه : مقاله و تحقیق
انشاء روز عید فطر+ فلسفه خواندنی عید فطر/ مقاله فطر

انشاء روز عید فطر

 

معبودا در این ماه ضیافت تک تک سلولهای بدنم را گرسنگی،تشنگی، و روحم را مبرا از دروغ، قضاوب، تهمت و … کردم تا تهی شود جسم و روحم، تا تو بر آن بتابی…

خدایا از نور بینهایت خودت، از ذره های درخشان و تابان ماه و خورشیدت به من عظا کن تا بفهمم راز تولد تا مرگ را…! تا درک کنم عظمت این جهان پر رمز و راز را… تا بفهمم انسانیت را… 

 

سلام ای مسافر معراج! خوش آمدی!

 

کوله بارت را بر زمین بگذار! پر است از ستاره های اجابتی که نیمه شب ها از آسمان زلال نیایش می چیدی.

صفای قدمت؛ بوی باغستان های فرادست را می دهد.

لب باز کن تا هوا را معطر کنی از شمیم میخک ها. چیزی بگو تا عشق از شمیم نفست جان بگیرد.
از راه آمده ای. یک ماه تمام، همسایه دیوار به دیوار خدا بودی.
یک ماه تمام، سر بر شانه های ملکوت، گریستی بندگی ات را. یک ماه تمام، مهمان خدا بودی و خدا میزبان تو.
وقتی به سفر می رفتی، کوچک بودی، خاکی بودی، قطره ای بودی در جست وجوی دریا؛ جاری شدی تا قطره نمانی، تا بزرگ شوی، تا آسمان باشی.

یک ماه تمام تن سپردی به نور؛ به زلال جاری بخشش، به خنکای فواره های «استغفار».
یک ماه تمام، به دنبال خودت گشتی تا او را بیابی. تا لایق شوی؛ لایق تحیت خدا؛ «سَلامٌ قَوْلاّ مِنْ رَبِّ الرَّحیِمِ».

امروز، روز توست. زیر سایبان رحمت خدا بایست. خنکای مهربانی و رحمت را نفس بکش! نام تو را بر پیشانی آسمان حک کرده اند.
فرشتگان، رستگاری ات را شادباش می گویند؛ رحمت از این لبریزتر؟!
امروز عید توست و عید هم سفرانت؛ عید مسافران بهشت که از جاده رمضان، به سرمنزل «عید فطر» رسیده اند.

 

انشاء روز عید فطر+ فلسفه خواندنی عید فطر/ مقاله فطر

 

عيد فطر، مسلمانان روزه دار که ماه مبارک رمضان را به روزه داري به پا داشته و از خوردن و آشاميدن و بسياري از کارهاي مباح ديگر که به نوعي مبطل ورزه به حساب مي ايد امتناع ورزيده اند

 

اينک پس از گذشت يک ماه روزه داري و عبادات خالصانه در نخستين روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند مي طلبند، اجر و پاداش که خود خداوند به آنان وعده داده است را جشن مي گيرند.

 

کلمه «فِطر» در لغت، به معنای روزه نبودن است که از ریشه فَطر به معنای شکافتن، ابتدا و اختراع گرفته شده است. کلمه «انْفَطَرَتْ» در آیه اول سوره انفطار از همین ریشه است.

و نیز گفته شده «تَفَطَّرَتْ» و «انْفَطَرتْ» به یک معنا است و «افطار» و «عید فطر» نیز از همین ریشه است؛ زیرا روزه‌دار دهانش را در وقت مغرب و روز عید فطر بر خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها باز می‌کند.

 

انشاء درباره عید فطر

 

انشاء روز عید فطر+ فلسفه خواندنی عید فطر/ مقاله فطر

 

شانه به شانه صف می کشند. دست های نیاز که به سمت آسمان بلند می شود، زمزمه «اللهم اهل الكبرياء و العظمة و اهل الجود و الجبروت» اوج می گیرد.

احساس مي كني پاهایت از زمین خاکی جدا شده است و در فضاي ديگري سير ميكني فضاي خلوص، تسليم و تقوا. این حش، پاداش یک ماه” روزه داري خالصانه پرهیزکاران است که نصیب مومنان حقيقي مي شود.

شیرینی که به دهان مي بري و کامت در روز عید شیرین می گردد، نشانه این است که در بقیه ایام سال نیز باید به شیرینی های خوبی ها و خلوص رمضان وفادار بماني. اجازه ندهيد تلخي گناهان ریز و درشته دامن زندگي و ثانیه هایت را بگیرد.

خوب بودن فقط مختص یک ماه نبشت. خوب بودن را در سراسر زندگی به همراه داشته باش. «اللهم إني آشنا ځي ما شک به عبادك الصالحون و أعوڈ بک ما “استعاذ منه” بادك المختون».

 

عید فطر، جشن تولد فطرت است؛ فطرتي که از غبارها و زنگارها پاک شده و اکنون در زیباترین شکل خود خودنمایی می کند. به خودم مي انديشم، من کجا و میهمانی خدا کجا.

غبار جهل و سياهي گناه، قلبم را آلوده کرده است و خريداري براي این قلب زنگار گرفته نمی یابم. به خدایم مي انديشم كه “سراسر لطف است و مهربان ترین مهربانان. غفار است و بندہ نواز مرا به میهماني خودش دعوت می کند و قلبم را جلا می دهد.

یادم مي آورد فطرت توحيدي ام را، یادم می آورد مبارزه با شیطان دروني و بيروني ام را. خودم خدایم، جایگاهم را که فراموش کرده بودم به یاد می آورم.

اکنون که مهماني تمام شده و عید فطر فرا رسیده، انگار از نو متولد می شوم و به روشنی می بینم که بازگشت به فطرتم را جشن گرفته ام.

امیرمؤمنان علي (ع) نیز جشن فطرت را این گونه به عید فطر و نسبت می دهد « این عید کسی است که خداروزه اش راپذیرفته، نماز او را ستوده و هر روز که خدا نافرمانی نشود، آن روز عید است

عید اولياء الله و روزه دارانی است که گوی سبقت را از دیگران ربوده اند و در این روز فرا خوانده شوند تا جوایز و  هدایای را دریافت کنند.

عید فطر یکی از دو عید بزرگ اسلامی است که درباره آن احادیث و روایات بیشماری وارد شده است. مسلمانان روزه دار که ماه رمضان را به روزه گذرانده و از خوردن و آشامیدن و بسیاری از کارهای مباح دیگر امتناع ورزیده اند، اکنون پس از گذشت ماه رمضان در نخستین روز ماه شوال اجر و پاداش خود را از خداوند می طلبند:

اجر و پاداشی که خود خداوند به آنان وعده داده است.

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شد و رخصت داده شد که مومنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند.

فطر و فطور به معنای خوردن و آشامیدن است و گفته شده است که به معنای آغاز خوردن و آشامیدن نیز هست.

 

به همین دلیل است که پس از اتمام روز و هنگام مغرب شرعی در روزهای ماه رمضان، انسان افطار می کند، یعنی اجازه خوردن، پس از امساک از خوردن به او داده می شود. من این عید بزرگ را خدمت همه ی شما عزیزان تبریک و تهنیت عرض می کنم و از خداوند متعال، قبولی طاعات و عبادات شما را خواستارم.

عید فطر روز است که مردم برای نماز بزرگ عید فطر آماده میکنن عيد فطر روزی است که خداوند آن را از میان دیگر روزها بر گزیده است و ویژه هدیه بخشیدن و جایزه دادن به بندگان خویش ساخته و آنان را اجازه داده است

 

تا در این روز نزد حضرت او گرد آیند و بر خوان کرم او بنشینند و ادب بندگی بجای آرند، چشم امید به درگاه او دوزند و از خطاهای خویش پوزش خواهند، نیازهای خویش به نزد او آرند و آرزوهای خویش از او خواهند ونیز آنان را وعده و مژده داده است.

 

که هر نیازی به او آرند، بر آوره و بیش از آنچه چشم دارند به آنان ببخشند و از مهربانی و بنده نوازی، بخشایش و کارسازی در حق آنان روا دارد که گمان نیز نمی برند.

 

دلیل نامگذاری عید فطر

 

انشاء روز عید فطر+ فلسفه خواندنی عید فطر/ مقاله فطر

 

روز اول ماه شوال را بدین سبب عید فطر خوانده اند که در این روز، امر امساک و صوم از خوردن و آشامیدن برداشته شده و رخصت داده شد که مؤمنان در روز افطار کنند و روزه خود را بشکنند

فطر و فطر و فطور به معنای خوردن و آشامیدن، ابتدای خوردن و آشامیدن است و نیز گفته شده است که به معنای آغاز خوردن و آشامیدن است پس از مدتی از نخوردن و نیاشامیدن. ابتدای خوردن و آشامیدن را افطار می نامند و از این رو است که پس از اتمام روز و هنگامی که مغرب شرعی در روزهای

ماه رمضان، شروع می شود انسان افطار می کند یعنی اجازه خوردن پس از امساك از خوردن به او داده می شود.

 

فلسفه و انشاء درباره عید فطر و پرداخت زکات

 

یکی از تفاوت های اعیاد دینی مثل عید فطر و عید قربان با اعیاد ملی مثل عید نوروز این است که عید نوروز برای همه عید است، اما عید فطر چنین نیست که برای همه عید باشد.

به گزارش بخش فرهنگی ادبی وب سایت نازوب، متن زیر یادداشتی از محمد فنایی اشکوری استاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مورد عید سعید فطر است که در ادامه می خوانید؛

«عید»، از ریشه عود به معنای بازگشت است. «فطر» که با فطرت‏ هم ریشه است، در یک کاربرد به معنای خلقت و سرشت است. به این اعتبار عید فطر به معنای بازگشت به فطرت و سرشت است که همان فطرت توحیدی است. بازگشت به خویشتن اصیل و حقیقی همان بازگشت به خدا است، چرا که «من عرف نفسه عرف ربه».

پس می توان گفت: من عاد الی حقیقة نفسه عاد الی لله. در کاربرد دیگر فطر به معنای گشودن و باز شدن چیزی است، چنان که در قرآن کریم آمده است: «إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ»؛ هنگامی که آسمان شکافته شود؛ چنانکه «افطار» به معنای گشودن روزه است. بنابراین، عید فطر یعنی عید گشودن روزه که همان پایان روزه است.

با توجه به زمان عید فطر این معنای دوم با عید فطر مناسب تر است، به خصوص اگر آن را با عید قربان مقایسه کنیم، که جشن قربانی کردن است؛

قربانی حیوان که نماد قربانی نفس است. گرچه دو معنا قابل جمعند و بین آنها منافاتی نیست. این روز عید است، چون مؤمنان توانسته اند با موفقیت وظیفۀ خود در ماه مبارک رمضان را انجام دهند. در واقع عید فطر، روز جشن عبادت و بندگی است.

 

عید فطر برای چه کسی عید است؟

 

انشاء روز عید فطر+ فلسفه خواندنی عید فطر/ مقاله فطر

 

یکی از تفاوت های اعیاد دینی مثل عید فطر و عید قربان با اعیاد ملی مثل عید نوروز این است که عید نوروز برای همه عید است، چون عید طبیعت است؛ عید تقویمی است.

از این جهت برا ی همه یکسان عید است؛ چون سال برای همه نو می شود و طبیعت برای همه یکی و یکسان است ؛ اما عید فطر چنین نیست که برای همه عید باشد. عید فطر مثل جشن پایان سال تحصیلی یا جشن فارغ التحصیلی است.

پایان سال تحصیلی برای کسی که مدرسه نرفته و درس نخوانده یا اگر مدرسه رفته مردود شده یا تجدید شده، روز جشن و شادی نیست؛ بلکه روز حسرت و احساس محرومیت است.

جشن شادی برای کسانی است که با موفقیت سال تحصیلی را گذرانده اند و بر کارنامه آنها مهر قبولی خورده است. عید فطر روز عید روزه دارانی است که با موفقیت وظیفۀ بندگی خود را در این ماه انجام داده اند.

عید کسانی است که در این آزمون معنوی سربلند و موفق بیرون آمده اند. روز جشن کسانی است که از مهمانی خدا برگشته اند و از خوان آسمانی برخوردار شده اند.

بنا بر این عید فطر برای همه عید نیست؛ فقط برای اهل تسلیم عید است. “الذی جعلته للمسلمین عیدا.” و جالب است که این دعا هم در عید فطر و هم در عید قربان خوانده می شود.

 

دانستن اینکه آیا ما از مرحومین این ماه هستیم یا خدای ناکرده از محرومین آسان نیست، چون معیار رد و قبول در امور معنوی تنها ظاهر نیست.

چنین نیست که به صرف روزه داشتن ظاهری و امساک از مفطرات ظاهری، غایت مطلوب حاصل شده باشد. اساس در عبادتْ باطن است و احوالی مثل نیت و اخلاص و توبه و طهارت امور باطنی هستند.

از این جهت است که چون نمیدانیم نمرۀ قبولی گرفته ایم یا نه، ما همواره باید بین خوف و رجا باشیم. رجا به جهت لطف بیکران الهی و خوف به جهت قصورها و تقصیرهای خود. معلوم نیست آن کس که به ظواهر بیشتر پرداخته و سرو صدایش بیشتر است، در درون و باطن نیز بهره اش بیشتر باشد.

ما درون را بنگریم وحال را نی برون را بنگریم و قال را

یک معیار برای سنجش موفقیت در ماه رمضان و اینکه بدانیم تا چه اندازه از این ماه بهره برده ایم، این است که ببینیم آیا ما بعد از ماه رمضان نسبت به قبل از ماه رمضان فرق کرده ایم یا نه و چه اندازه فرق کرده ایم.

اگر اخلاق ما ، تعهد ما، مسئولیت پذیری ما، وجدان کاری ما، وظیفه شاسی ما، عبادت ما، انفاق و خدمت ما رشد یافته و بهتر و بیشتر شده، معلوم می شود ما از برکات این ماه برخودار بوده ایم و به میزان آن تغییر بهره برده ایم.

اما اگر خدا نکرده حال ما و رفتار ما و خلقیات ما با پیش از ماه رمضان تفاوتی نکرده، معلوم می شود اتفاقی برای ما در این ماه نیفتاده است.

 

فلسفه روزه

 

انشاء روز عید فطر+ فلسفه خواندنی عید فطر/ مقاله فطر

 

آیا در مقابل خواسته های نفسانی مقاوم تر شده ایم؟ اگر هیچ فرقی نکردیم، نه در بعد انفاق، نه در حال عبادت، نه در دوری از معصیت ، باید بسیار نگران باشیم! و به این فکر کنیم که آیا اصلا دستاوردی داشته ایم؟

درست است، روزه گرفتیم، اما آیا قبول هم شد؟ چه بسا کلاسی را شرکت می کنیم و امتحان هم می دهیم، اما آیا همه همیشه در امتحانات قبول می شوند؟

برای همین است که در روز اول ماه رمضان از خدا می خواهیم که خدای روزه ام را در این ماه همچون روزۀ روزه داران واقعی قرار بده و عبادت مرا چونان عبادت عبادت کنندگان راستین قرار بده:

« اللهمَ اجْعلْ صِیامی فـیه صِیـام الصّائِمینَ و قیامی فیهِ قیامَ القائِمینَ.» و در روز آخر ماه رمضان از خداوند می خواهیم: «اللهمّ اجْعَلْ صیامی فیهِ بالشّکْرِ والقَبولِ علی ما تَرْضاهُ ویَرْضاهُ الرّسولُ …» خدایا روزه ام را بپذیر آن گونه که روزه ام مورد خوشنودی تو و پسند رسول تو باشد.

نکته دیگر که در ماه رمضان بویژه در عید فطر باید توجه کنیم این است که ماه رمضان دو بعد دارد. به عبارت دیگر ما در ماه رمضان دوگونه وظیفه داریم. رمضان ماه عبادت و اطعام است.

ماه پرستش خدا و خدمت به بندگان خداست. در اسلام بندگی خدا از خدمت به خلق جدا نیست. همانقدر که به عبادت توصیه شده است، همانقدر و حتی بیشتر به خدمت توصیه شده است.

در قرآن نماز اغلب همراه با انفاق و زکات است. ماه رمضان هم زمان طلایی برا ی ادای دین به خداوند است و هم ادای وظیفه در قبال بندگان خدا. در ماه رمضان همانطور که بر تلاوت قرآن تأکید شده است بر اطعام هم تأکید شده است.

روز عید فطر هم ما دو کار می کنیم: اول پرداخت زکات فطر و سپس اقامۀ نماز عید. این به بانگ رسا به ما نشان می دهد که عبادت و خدمت از هم جدا نیست.

اول باید زکات فطر را پرداخت و یا دستکم کنار گذاشت و سپس به سمت نماز رفت! پیام این حکم الاهی چیست؟ در قنوت نماز عید هم این آیات را می خوانیم: قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَکَّی وَذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّی… رستگار شد کسی که خود را پاک کرد با پرداخت زکات، و نام پروردگارش را یاد کرد و نماز بجای آورد.

پیوند عبادت و انفاق بیش از این است. کسی که عذری برای روزه گرفتن دارد، یا به نحوی از روزه سرباز زند برای جبران آن واجب است به نیازمندان کمک کند!

 

عید فطر و فلسفه زکات

 

انشاء روز عید فطر+ فلسفه خواندنی عید فطر/ مقاله فطر

 

و سخن نهایی اینکه اگر ما همان قدر که به روزه بها می دهیم، به انفاق و کمک به نیازمندان هم بها دهیم، آیا نیازمندی در جامعه باقی خواهد ماند؟ آیا کودکی گرسنه سر بربالین خواهد نهاد؟ آیا پدری به هنگام افطار شرمندۀ خانوادۀ خود خواهد شد؟ آیا مادری بخاطر اینکه کودکانش لقمه ای بخورند خود رنج گرسنگی را خواهد کشید؟

ای مایی که سفره های افطارمان چنین و چنان است! ای صاحبان ثروت و مکنت و منصب با آن سفره های افطاری که خود میدانید و در این ماه سی شب تجربه کرده اید، سفره هایی که یکی از مشکلات شما به هنگام صرف افطار انتخاب غذا است

از بس در سفره گزینه های بسیار دارید، آیا وقت آن نرسیده است دربارۀ معارفی که از قرآن و حدیث و دعا و وجدان و سیرۀ پیامبر و علی در این باره شنیدایم و شنیده اید، اندکی درنگ و تأمل کنیم؟!!!

همان علی که فرمود: «و لو شئت لأهتدیت الطریق الی مصفّی هذا العسل و لباب هذا القمح و نسائج هذا القزّ ولکن هیهات أن یغلبنی هوای و یقودنی جشعی الی تخیر الأطعمه و لعلّ بالحجاز او الیمامه من لا طمع له فی القرص و لا عهد له بالشبع»؛ اگر می ‏خواستم می‏ دانستم چگونه عسل پالوده و مغز گندم بخورم و از بافته ابریشم بپوشم.

لیکن هرگز هوای من بر من چیره نخواهد گردید. و حرص مرا به گزیدن خوراک‏ های رنگارنگ نخواهد کشید.

 

 

بهترین انشاء ها درباره ماه رمضان برای تمام مقاطع/ توصیف رمضان

تصاویر متحرک تبریک عید فطر ویژه پروفایل شبکه های اجتماعی

آرشیو کامل اس ام اس تبریک عید فطر

پیام عجیب ترامپ به مناسبت عید فطر



برچسبها:

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان