کامپیوتری که پس از 20 سال روشن شد! ( عکس)

کامپیوتری که پس از 20 سال روشن شد! ( عکس)
نازوب، کامپیوتر هارول دکاترون که در سال ۱۹۵۱ ساخته شد، پس از ۲۰ سال توسط داوطلبانی که ۵۰ قطعه آن را شبیه سازی کرده اند راه اندازی شد.
 
هارول دکاترون با وزن ۲.۵ تن دربرگیرنده ۱۰ هزار قطعه متحرک است که می تواند بدون وقفه ۸۰ ساعت در هفته کار کند.

به گزارش نازوب، از این رایانه با عنوان قدیمی ترین کامپیوتر با حافظه انباشته الکترونیکی در جهان یاد می شود و می تواند محاسبات بسیاری را با سرعت چشمگیر انجام دهد، در حقیقت می توان گفت از آن با عنوان یک ماشین حساب یاد کرد.

وقتی که این رایانه در سال ۱۹۵۱ ساخته شد، فناوری شگفت انگیزی به شمار می رفت اما تنها با گذشت چند دهه همین قدرت پردازش در ابعاد بسیار کوچک و جیبی انجام می شود.

 



اما برای نخستین بار هارول دکاترون بسیار تأثیرگذار بود.
این کامپیوتر که در تأسیسات تحقیقات اتمی در شهر هارول ، آکسفوردشایر بریتانیا مستقر بود می توانست در ۲۴ ساعت یک روز محاسبه کند و برای مدلسازی ریاضیات مورد استفاده قرار می گرفت.

این کامپیوتر در آن زمان به قدری پیشرفته بود که جایگزین کارمندان آموزش دیده ای شد که پیشتر پردازش میزان قابل توجهی از اطلاعات را توسط محاسبگرهای دستی انجام می دادند.

این کامپیوتر که از دکاترونز نوعی حافظه شبیه RAM در کامپیوترهای مدرن استفاده می کرد. نوار کاغذی که برای ذخیره برنامه و اطلاعات ورود مورد استفاه قرار می شد و نتایج روی یک نوار پانچ شده در دسترس قرار می گرفت.

این کامپیوتر بعدها در اختیار یک کالج برای اهداف آموزشی قرار گرفت و درحال حاضر در یک موزه نگاهداری می شود.

این رایانه برای نخستین بار در یک ربع قرن در موزه ملی محاسبات در باکینگهام شایر روشن می شود و زمانی که روشن شد به قدیمی ترین کامپیوتر اولیه با حافظه انباشته که عملکرد الکترونیکی دارد تبدیل می شود.

این دستگاه توسط یک گروه از داوطلبان بازسازی شده است و به زودی روشن می شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان