ramazan
ramazan

نکاتی برای پیشگیری از دیابت حتمی

مجموعه : پزشکی
نکاتی برای پیشگیری از دیابت حتمی
نازوب، با داشتن تغذیه ای سالم از بیماریهای مختلف جلوگیری کنید.در مواردی بیماری‌ها در اثر بدخوری‌ ایجاد می‌شوند؛ مثل دیابت نوع دو. در‌این بیماری، فرد مبتلا، رژیم غذایی را به درستی رعایت نکرده و به دیابت نوع دو یا دیابت اکتسابی دچار شده است.

زمینه اصلی ابتلا به‌این بیماری «چاقی» است.

این نوع دیابت مستقیما به اضافه‌وزن مرتبط است. بنابراین برای درمان باید الگوی تغذیه‌ای را تغییر داده، عادت‌های سالم را جایگزین عادت‌های غذایی نادرست کرد. از طرفی همراه با‌ این تغییر الگوی غذایی باید تحرک بدنی افزایش یافته و شخص از نظر سلامت روان نیز وضعیت مناسبی داشته باشد.

بنابراین سه عامل تغییر الگوی غذایی، تحرک بدنی و سلامت روان باعث پیشگیری و کنترل بیماری دیابت نوع دو می‌شود. یک نکته را فراموش نکنیم؛ نوسان قند‌خون و وزن، خطرناک است. بنابراین با شروع رژیم غذایی تحت نظر متخصص تغذیه یا پزشک معالج سعی کنید تا پایان مسیر را ادامه دهید. در غیر‌این صورت، با نوسان میزان قند‌خون و وزن، سلامت بدن به خطر می‌افتد.
 
کربوهیدرات ها: وقتی قند‌خون کسی بالاست، اول از همه باید مصرف غذاهای حاوی‌ این مواد را کنترل کند.

نمونه:  انواع شیرینی تر، شیرینی خشک، کیک، شکلات، بستنی، آبنبات و‌مواد غذایی نشاسته‌ای. 

نشاسته‌ای‌ها: مواد غذایی حاوی‌ این نوع قند مرکب از دیگر خوراکی‌هایی هستند که باید مصرف آنها کنترل شود. البته این کار باید با نظر متخصص تغذیه انجام شود.

نمونه: برنج، نان، سیب‌زمینی و مواد غذایی تهیه شده از‌ این نوع مواد غذایی

چربی‌ها : ‌این گروه از مواد غذایی یا مواد غذایی حاوی ‌این ترکیب‌ها مستقیما باعث بالا رفتن قند‌خون نمی‌شوند؛ بلکه به دلیل اثری که روی بدن دارند، باعث ابتلا به دیابت نوع دو می‌شوند. حتما می‌دانید که مهم‌ترین اثر آنها، بالارفتن وزن است. بنابراین مصرف آنها نیز باید محدود شود.

نمونه: کره، روغن حیوانی، انواع روغن جامد، غذاهای پرچرب، دسرهای پرچرب و…

چه بخوریم؟

حالا که تقریبا خوردن اغلب غذاها، تنقلات و… محدود است، چه کار کنیم؟

بخارپزها:
سخت است به جای یک پرس چلوکباب با کره و یک کاسه ماست موسیر پرچرب و نوشابه‌، یک بشقاب سبزیجات بخارپز و یک تکه سینه مرغ  بدون چربی بخارپز یا کبابی میل کنیم اما به یاد داشته باشید که این مواد برای شما مفید هستند.

فیبردارها: سبزی و میوه، به جز انواع شیرین مانند موز که باید کنترل شده مصرف شوند، باید جایگزین تنقلات نامناسب به عنوان میان‌وعده شود. مصرف سبزی خوردن، سالاد کاهو، سالاد شیرازی، ماست و خیار یا ماست بدون چربی همراه غذا مناسب است. به‌ این ترتیب حجم معده نیز پر شده و پرخوری نمی‌کنیم.

لبنیات کم‌چرب و بدون چربی:‌ این خوراکی‌ها باید جایگزین لبنیات پرچرب شده و کره و… نیز از برنامه غذایی حذف شود.

چربی‌های سالم: برخلاف گذشته که خوردن چربی‌ها به طور کامل منع می‌شد، حالا توصیه به مصرف روغن‌های سالم مثل روغن ماهی است اما درباره «نوع» و «میزان» مصرف روغن‌ها حتما با متخصص تغذیه صحبت کنید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان