ramazan
ramazan

فضیلت های زیارت عاشورا

فضیلت های زیارت عاشورا
زیارت عاشورا اگرچه به حسب ظاهر از امام باقر و امام صادق علیهماالسلام نقل شده ؛ زیرا صفوان كه از یاران امام باقر و امام صادق علیهماالسلام است مى گوید: ((من در روز عاشورا در خدمت امام باقر علیه السلام بودم كه این زیارت را قرائت فرمودند)).
همچنین مى گوید: ((امام صادق علیه السلام پس از زیارت امیرالمؤ منین علیه السلام به طرف كربلا اشاره كردند و این زیارت را قرائت كردند)).
اما در واقع این زیارت از ناحیه خود خداوند متعال نازل شده و از احادیث قدسى است ؛ چون شیخ عباس قمى در مفاتیح الجنان از امام صادق علیه السلام نقل مى كند كه : ((آن حضرت از پدر بزرگوارش و ایشان از اجداد طاهرینش و آنان از پیامبر اكرم و آن حضرت از جبرئیل و جبرئیل از خداوند متعال نقل مى كنند كه حضرت احدیّت به ذات مقدس خود قسم خورده كه هر كس امام حسین علیه السلام را با این زیارت ، از دور یا نزدیك زیارت كند، زیارت او را مى پذیرم و خواهش و حاجت او را برآورده مى كنم و فوز به بهشت و آزادى از جهنم را به او عطا مى كنم و شفاعت او را در حق هر كس كه بخواهد قبول مى نمایم )).
سپس امام صادق علیه السلام به صفوان مى گوید: ((هر گاه حاجتى پیدا كردى این زیارت را بخوان كه بر آورده خواهد شد)).
همچنین در بحارالانوار از علقمة بن محمد حضرمى از امام باقر علیه السلام حدیثى را نقل كرده كه مضمونش چنین است كه حضرت فرمود: ((هر كس امام حسین علیه السلام را با این زیارت (زیارت عاشورا) زیارت كند خداوند متعال صد هزار هزار درجه به او بدهد و مثل كسى باشد كه با امام حسین علیه السلام شهید شده باشد و از آن روزى كه امام حسین علیه السلام شهید شده و هر پیغمبر و رسولى و هر كس كه آن حضرت را زیارت كرده خداوند ثواب همه آنها را در نامه اعمال او بنویسد)).(1)
همانگونه كه در بحث خداشناسى ، اول باید انسان ظرف وجودى اش را از همه آلودگى ها پاك كند و با گفتن ((لا اله )) نفى الوهیت از همه خدایان دروغین و طواقیت بنماید آنگاه با گفتن ((الا اللّه )) تسلیم در مقابل حضرت احدیت شود.
در زیارت عاشورا نیز همین مسأ له حاكم است و به قول عرفا و حكما، اول باید تخلیه صورت گیرد سپس تحلیه انجام شود؛ یعنى براى اینكه انسان ملبّس به لباس مقدس تولاّ و تبرّا شود و شیعه و پیرو بودن خود را به اثبات برساند اول باید از دشمنان حضرات معصومین تبرّى بجوید و ظرف وجودى اش را پاك سازد تا خودش را آماده كند براى تقدیم سلام به حضور مقدس امام حسین و اولاد و اصحاب آن حضرت .
روى این حساب است كه در زیارت عاشورا دستور داده شده كه اول باید دشمنان و ظالمان و ستمگران به خاندان عصمت و طهارت را لعن و نفرین كرد بعد خدمت امام حسین علیه السلام سلام داد. اما براى اینكه انسان كاملاً دشمنى خود را نسبت به دشمنان اهل بیت و امام حسین علیه السلام و دوستى خود را نسبت به خاندان پیامبر اكرم مخصوصاً حضرت اباعبداللّه الحسین برساند باید اول صد مرتبه لعن و نفرین كند بعد صد مرتبه سلام و درود و تحیت . كه منقول است خیلى از بزرگان و مراجع و عرفا، زیارت عاشورا را با صد بار لعن و سلام مى خواندند از جمله نقل شده كه امام خمینى رحمه الله علیه چنین زیارت مى كردند.
همچنین حضرت آیة اللّه العظمى بهجت مى گوید: ((شیخ انصارى زیارت عاشورا با صد لعن و سلام مى خواندند)).
بنابراین ، زیارت عاشورا محكى است كه شیعیان و دوستان اهل بیت را به منصّه ظهور و بروز مى رساند و به همین جهت است كه دشمنان خاندان نبوت و رسالت ، مخصوصاً وهّابیها، در كربلا و نجف و عتبات عالیات و مكه و مدینه از به همراه بردن و خواندن مفاتیح مخالفت مى كنند كه عمده مخالفتشان به خاطر زیارت عاشورا است .
چند تذكر در مورد زیارت عاشورا
1 اگر قرائت صد بار لعن و سلام در هنگام زیارت عاشورا باعث عسر و حرج و یا سبب نخواندن زیارت عاشورا شود اگر چنانچه بعد از هر بخش از لعن ها و سلام ها بگوید: ((تسعاً و تسعین مرّه )) ان شاء اللّه ثواب زیارت كامل را خواهد داشت .
2 در مفاتیح الجنان چند جمله در حاشیه زیارت عاشورا آمده یعنى : ((و بالبرائة ممّن قاتلك و نصب لك الحرب و بالبرائة ممن اسّس اساس الظلم و الجور علیكم و ابرء الى اللّه و الى رسوله )) .
چون در خیلى از كتب ادعیه معتبره این جملات جزء زیارت عاشورا آمده لذا خواندن این جملات الزامى است .
3 یكى از ویژگى هاى زیارت عاشورا علاوه بر ثواب عظیم اخروى كه ذكر گردید باعث بر آورده شدن حاجتهاى لاعلاج است ، شاهدش هم داستانهایى است كه در كتاب آمده ؛ بدین سبب سفارش ‍ مى شود هر كس براى هر حاجتى كه متوسل به این زیارت شریف مى شود 40 روز مرتب آن را قرائت نماید و افضل اوقات آن نیز بعد از نماز صبح و قبل از طلوع آفتاب است .
4 بعد از خواندن زیارت عاشورا حتماً دو ركعت نماز زیارت امام حسین علیه السلام را بخواند كه همانند نماز صبح مى باشد.
5 بعد از زیارت عاشورا و دو ركعت نماز، دعاى علقمه حضرمى را نیز بخواند كه در مفاتیح الجنان با نام ((دعاى بعد از زیارت عاشورا)) آمده است .
6 اگر كسى بتواند زیارت عاشورا را روزى دو بار بخواند خیلى خوب است ؛ یعنى یكبار اول شب و یا آخر روز و یك بار هم اول صبح و قبل از طلوع آفتاب ؛ زیرا از عارف بزرگ و جمال العارفین حضرت آیة اللّه سید على آقا قاضى تبریزى منقول است كه بعد از ارتحالشان كسى ایشان را در عالم رؤ یا دید و سؤ ال كرد: چه عملى در آنجا از همه مهمتر است ؟ مى فرماید: ((زیارت عاشورا. بعد مى گوید: من پشیمانم كه چرا روزى یكبار زیارت عاشورا را قرائت كردم و دوبار نخواندم )).
و امّا فضیلت تربت سیّدالشّهداء علیه السلام
در فضیلت تربت سیدالشهداء همین بس كه در روایت آمده كه : ((خاك كربلا از چهار فرسخ تا چهار فرسخ از خاك بهشت است و در روز قیامت ضمیمه بهشت خواهد شد)).
شاهد این روایت هم قضیه اى است كه بین یكى از منجمین غربى و یك عالم شیعى اتفاق افتاده كه منجم مزبور ادعا مى كرده كه هر كس هر چه سؤ ال كند او جواب مى دهد؛ عالم شیعى ، قطعه اى از تربت سیدالشهدا را در داخل دست خود مى گیرد و مى گوید: این چیست ؟ منجم مزبور پس از لحظاتى تأ مل رنگ چهره اش متغیر مى شود و مى گوید: من مى دانم داخل دستت چیست آن قسمتى از خاك بهشت است اما متحیّرم از اینكه چگونه در دست تو قرار گرفته ! و بعد از اینكه مى فهمد تربت فرزند پیامبر اسلام است مسلمان مى شود.
قضیه دیگرى كه من خود از نزدیك شاهد آن بودم این است كه : حدود 20 سال پیش در روستاى ما به نام ((روستاى دستجرد قاقزان )) از توابع استان قزوین كه رودخانه نسبتاً بزرگى از دروازه روستا مى گذرد و در ایام بارندگى از آنجا سیل جارى مى شود، روزى سیل مهیب و زیادى آمد، جورى كه مردم همه به وحشت افتادند و هر لحظه هم مقدار و شدّت سیل بیشتر و وحتشتناك تر كى شد و عنقریب بود كه سیل وارد كوچه ها و خانه ها گردد و تلفات و خسارات سنگینى را به بار آورد. در این هنگام به ذهن فرد یا افرادى خطور كرد كه اگر مقدارى تربت سیدالشهدا بریزند سیل فروكش مى كند، همین كار را كردند به فاصله خیلى كم سیل مقدارى فروكش كرد و هر لحظه كمتر و كمتر شد تا جایى كه دیگر خطر رفع شد و مردم از اضطراب و وحشت و نگرانى بیرون آمدند.
از این قبیل قضایا در عظمت تربت سیدالشهدا الى ماشاءاللّه است كه ما بخشى از این داستانها را در كتاب حاضر آورده ایم .
بنابراین ، كسانى كه تربت به همراه دارند حالا چه براى تبرّك و چه براى نماز – باید احترام آن را نگه دارند. حتى كسانى كه به زیارت كربلا و عتبات عالیات مشرّف مى شوند (ان شاء اللّه خداوند به همه آرزومندان قسمت كند) باید احترام آنجا را نگه دارند و بدانند كه در زمین بهشت دارند قدم بر مى دارند.
از مقدس اردبیلى نقل شده كه وقتى به كربلا مشرّف مى شد به دستشوییهاى آنجا نمى رفت بلكه به نوعى از انواع در بیرون چهارفرسخى تخلّى مى كرد.
با اینكه خوردن خاك حرام است اما خوردن مقدار كمى از تربت امام حسین علیه السلام نه تنها حرام نیست بلكه سفارش به خوردنش شده و دواى هر دردى است ، چنانچه امام صادق علیه السلام فرموده :
((ما مریضهایمان را با تربت شفا مى دهیم )).
البته اگر ما از تربت استفاده كردیم و دردمان دوا نشد به تربت بى اعتقاد نشویم ؛ چون امام صادق علیه السلام فرموده :
((وقتى تربت را از كربلا مى برند جن خودشان را به تربت مى مالند و اثر آن را مى برند لذا فرموده وقتى تربت را مى برید زیاد نام خدا را بر آن بخوانید تا سالم بماند)) و تربت سالم محال است اثر نكند.
سؤ ال :
در اینجا سؤ ال مشتركى مطرح مى شود و آن اینكه : چرا خداوند در زیارت و تربت امام حسین علیه السلام این همه ثواب و فضیلت قرار داده كه در دنیا این همه فواید دارند و دواى هر دردى هستند و در آخرت هم داراى آن همه ثواب مى باشند كه زیارت عاشورا از همه زیارتها بالاتر است و تربت امام حسین هم از همه تربت ها حتى خاك كعبه و حرم پیغمبر بالاتر است ؟!
جواب :
در اینجا یك جواب نقضى مى دهیم و یك جواب حلّى :
اما جواب نقضى : همانطور كه خداوند در بعضى از گیاهان ، اثر شفا بخشى قرار داده و در بعضى قرار نداده چه اشكال دارد كه در زیارت و خاك و تربت هم همین كار را كرده باشد، یعنى در تربت و زیارت سیدالشهدا این اثر را قرار داده باشد اما در غیر آنها نه حتى در خاك خانه خودش .
اما جواب حلى : و علت اینكه چرا فقط در زیارت و تربت سیّدالشّهدا چنین اثرى را قرار داده و لا غیر بخاطر این است كه مصیبت امام حسین از همه مصیبتها اعظم بوده حتى على علیه السلام كه اول مظلوم عالم است و حضرت صدیقه طاهره كه اول مظلومه عالم است مصیبتشان در مقابل مصیبت امام حسین كوچك است ؛ زیرا وقتى حضرت امام حسن مجتبى مسموم گردیده بود و امام حسین علیه السلام بالاى سر آن حضرت گریان بود امام حسن خطاب به امام حسین علیه السلام فرمود: ((حسین جان ! چرا گریان هستى هیچ مصیبتى به مصیبت تو نمى رسد)) و جمله معروف ((لا یوم كیومك یا اباعبداللّه )) را امام حسن علیه السلام در همین جریان فرمودند.
عظمت حادثه كربلا
و در تاریخ است كه : ((وقتى حضرت آدم علیه السلام بخاطر ترك اولى از بهشت رانده شد و در زمین قرار گرفت بعد از حدود 200 سال گریه و ناله و اشك و آه ، خداوند متعال خواست به آدم ترحّم كند، تابلویى را در جلو چشمش قرار داد و فرمود: خداوند را با این اسامى مقدس بخوان . و آن ، اسامى پنج تن آل عبا بود حضرت آدم خداوند را كه به آن اسامى مقدس مى خواند به اسم امام حسین علیه السلام كه رسید حالش منقلب شد و اشك از دیدگانش جارى شد، به خداوند عرض كرد: خدایا! چه سرّى است اسم پنجمى را كه بر زبان راندم اشكم جارى شد؟
خداوند فرمود: اى آدم ! به آسمان نگاه كن . نگاه كرد دید آسمان همه اش دود و بخار است . عرضه داشت : پروردگارا! این چیست من مى بینم ؟
خداوند فرمود: این عطش و تشنگى حسین است و مصیبت تشنگى از همه مصیبتها بالاتر است . او فرزند آخرین پیامبر یعنى محمّد مصطفى است كه امت جدّش آب را به روى او و اطفالش مى بندند و او را تشنه شهید مى كنند.
و در تاریخ كربلا هست كه در روز عاشورا زبان مبارك امام حسین علیه السلام مانند چوب خشك شده بود و به لبهاى مباركش كه مى خورد زخم مى كرد. آرى دشمنان امام حسین حتى به طفل شیرخواره هم رحم نكردند، على اصغر مانند ماهى از آب بیرون افتاده لبان كوچكش را از تشنگى باز و بسته مى كرد اما دشمن قسىّ القلب به جاى آب ، تیر سه شعبه داد. و پیكر پاك اباعبداللّه الحسین علیه السلام را پس از شهادت در زیر پاى سمّ اسبان لگدكوب كردند و خیمه ها را آتش زدند و سرهاى مطهر شهدا را روى نیزه ها زدند و با اسرا آنگونه رفتار كردند.
لعنة اللّه على القوم الظالمین .
بنابراین ، هیچ استبعادى ندارد كه خداوند بخاطر این مصیبت عظمى كه امام حسین و اهلبیت و فرزندان و یاران و اصحاب آن حضرت دیدند چنین اثرى را در زیارت عاشورا و تربت سیّدالشهدا قرار دهد كه حتى از مرگ قطعى هم شفا دهند و چیزهاى محیّرالعقول را به وجود بیاورند.
اللهم ارزقنا زیارة الحسین علیه السلام و اولاده و اصحابه فى الدنیا و شفاعتهم فى الا خرة و اجعلنا من شیعتهم .
اللهم ارنى الطلعة الرشیدة و العزّة الحمیدة و اكحل ناظرى بنظرة منى الیه و عجل فرجه و سهل مخرجه .
اللهمّ اجعلنا من اعوانه و انصاره و شیعته و محبیه و الذابین عنه والمسارعین الیه فى قضاء حواجه و الممتثلین لاوامره و المستشهدین بین یدیه .
تقدیم به ساحت مقدس قطب عالم امكان ، عصاره خلقت ، سلاله احمد، كهف الحصین و غیاث المضطر المستكین ، ولى اللّه الاعظم ، خاتم الاولیا، بقیة اللّه فى الارضین حضرت حجة بن الحسن العسكرى روحى و ارواح المشفقین لتراب مقدمه الفداء.
در پایان از برادر عزیز و ارجمندم جناب حجة الاسلام و المسلمین آقاى ((سیّد عبداللّه حسینى )) مدیر محترم انتشارات مهدى یار كه قبول زحمت كردند و نشر و پخش این كتاب را به عهده گرفتند صمیمانه تقدیر و تشّكر مى كنم .
همچنین از همسرم خانم ملاّیى كه از سالیان گذشته در ثبت و ضبط و كارهاى مقدماتى این كتاب و بقیه آثارى كه امید است ان شاء اللّه به زیور طبع آراسته گردند مرا یارى كردند تشكّر مى كنم
 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان