ramazan
ramazan

بهترین روش ها برای رهایی از سکسکه

بهترین روش ها برای رهایی از سکسکه
نازوب، سکسکه بلایی است که تقریبا همه ما دچارش می شویم اما این بلا وقتی بدتر می شود که بند نیاید شاید حدود 50 راه‌حل، برای درمان سکسکه شامل درمان‌‌های خانگی، دارویی و حتی جراحی ارائه شده است.

تقریباً همه‌ ممکن‌ است‌ دچار سکسکه‌ شوند، حتی‌ جنینی‌ که‌ در رحم‌ مادر است‌. این امرکه کاملا طبیعی به نظرمی رسد در برخی مواقع بسیار آزار دهنده است. مخصوصا زمانی که می خواهیم در جمعی حاضر شویم و یا برای عده ای سخنرانی داشته باشیم. پیشنهادات زیادی برای درمان سکسکه وجود دارد که لازم است هنگام ابتلا به آن بکار بسته شود.

سکسکه چیست؟

سکسکه‌ عبارت‌ است‌ از انقباضات‌ ناخودآگاه‌ و مکرر عضله‌ دیافراگم‌ . سکسکه‌ یک‌ علامت‌ است‌ و نه‌ یک‌ بیماری‌. در ایجاد سکسکه‌ دیافراگم‌ عضله‌ بزرگ‌ و نازکی‌ که‌ قفسه‌ سینه‌ را از شکم‌ جدا می‌سازد و عصب‌ فرنیک‌ (عصبی‌ که‌ دیافراگم‌ را به‌ مغز وصل‌ می‌کند) نقش‌ دارند.

سکسکه  حادثه ای خنده دار

در شرایـط  سکسکه  به بیـماران توصیـه می شود که آرام بنشینند و تا زمانی که می توانند نفس خود را حبـس کنند.اگر  سکسکه  پایـدار باشد ، به بیـمار توصیـه می شود که یک پاکت کاغذی روی بینی و دهان خود قرار دهد و به مدت چند دقیقه در داخل آن نفس بکش.

تـمـام ایـن اقـدامـات بـر ایـن پـایـه اسـتـوار اسـت کـه بـرای بـرطـرف کـردن  سکسکه  بـایـد سـطـح دی اکسید کربن خون را بـرای چند دقیقه بالا بـرد، ایـن عمل سبب می شود که تنفس به حالت طبیعی بازگردد.

علل ایجاد سکسکه

اگر چه سکسکه می تواند با علل و عوامل مختلفی بروز کند، اما  مهم ترین عوامل ایجاد کننده این عارضه شامل موارد زیر می شود:

*وجود یک‌ بیماری‌ که‌ سطح‌ سلامت‌ فرد را پایین‌ آورده‌ باشد

*سابقه‌ عمل‌ جراحی‌ اخیر

*مصرف‌ داروها، خصوصا آنهایی‌ که‌ معده‌ را آزرده‌ می ‌سازند

*پر بودن‌ معده‌

*خنده‌ شدید یا احساسات‌ قوی‌

*تغییر در دمای‌ محیط‌

*مصرف‌ الکل‌

نوزادان بیشتر از بزرگسالان سکسکه می‌کنند

دلیل اینکه نوزادان نسبت به بزرگسالان بیشتر سکسکه می‌کنند، اغلب مربوط به بدن‌های کوچک و به طور کامل رشد نیافته‌شان است.‌‌ همان طور که در یک فرد بزرگسال، وقتی معده زیاد پر باشد می‌تواند باعث سکسکه شود، باید بدانیم در یک نوزاد هم با در نظر گرفتن اینکه بچه‌ها معده کوچک تری نسبت به بزرگ تر‌ها دارند و سریع‌تر پر می‌شود، این اتفاق خواهد افتاد.

از دیگر دلایلی که نوزادان سکسکه می‌کنند ممکن است تا حد زیادی به خاطر رشد نکردن قسمت تحتانی مری آن‌ها باشد. اسفنکتر تحتانی مری یک ماهیچه دایره‌ای است که در مری باز و بسته می‌شود و اجازه می‌دهد غذا وارد معده شود، در برخی از نوزادان این اسفنکتر، بسته نمی‌شود یا دیر‌تر بسته می‌شود. بنابراین غذا می‌تواند به داخل مری برگردد و باعث سکسکه شود. این عارضه با گذشت زمان حل می‌شود و جای هیچ نگرانی ندارد.

یکی دیگر از علل سکسکه، تغذیه نوزادانی است که به جای شیر مادر از شیشه استفاده می‌کنند و سکسکه وقتی اتفاق می‌افتد که سوراخ پستانک شیشه سوراخ درشتی داشته باشد و نوزاد هوای زیادی را ببلعد.

در این گونه موارد تنها راه حل ساده‌ای که می‌توانید انجام دهید این است که با توجه به سوراخ نوک سینه، سر پستانک شیشه را سوراخ کنید و اگر متوجه شدید سوراخ پستانک گشاد شده است آن را تعویض کنید.

درمان‌های دارویی، جراحی و جایگزین سکسکه

اگر سکسکه ادامه پیدا کند، پزشک داروهایی را تجویز می‌کند. «کلرپرومازین» که یک داروی ضدجنون ضداستفراغ است، معمولا اولین داروی انتخابی پزشک است. البته گاهی داروهای دیگری مانند «هالوپوریدول» یا «متوکلوپرامید» نیز برای بیمار تجویز می‌شوند. داروهای شل‌کننده عضلات یا ضد دردها نیز گاهی برای درمان سکسکه به کار می‌روند.

یکی دیگر از روش‌های درمان، جراحی عصب فرنیک است. این درمان معمولا به عنوان آخرین راه‌حل در درمان سکسکه‌های مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بعضی گزارش‌ها از هیپنوتیزم و طب سوزنی نیز به عنوان راه‌حل‌های پیشنهادی طب جایگزین برای درمان سکسکه‌های مقاوم نام برده شده است که البته شواهد معتبری برای تایید این روش‌ها وجود ندارد.

15 راه برای درمان‌ خانگی سکسکه

درانتها به درمان‌های خانگی رفع سکسکه اشاره می‌کنیم:

1- نگه داشتن نفس و شمردن به آرامی از 1 تا 10

2- نفس کشیدن داخل یک کیسه کاغذی برای مدتی کوتاه

3- نوشیدن سریع یک لیوان آب سرد

4- خوردن یک قاشق شکر یا عسل یا قرار دادن آن در انتهای زبان

5- بالا کشیدن زانوها به درون سینه

6- بیرون کشیدن ناگهانی و شدید زبان

7- گاز زدن یک تکه لیموترش

8- غرغره آب یخ

9- ماساژ انتهای گلو

10- خوردن یک قاشق سرکه

11- نوشیدن آب به حالت درازکشیده و خوردن از سمت مقابل لیوان

12- قرار دادن انگشت در دهان

13- تكان تند و شدیدی به زبان خود بدهید

14- زبان كوچك را به كمك یك قاشق بلند كنید

15- یك تكه نان خشك را بجوید و سپس ببلعید


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان