ramazan
ramazan

رژیم های لاغری بی فایده را بشناسید

مجموعه : پزشکی
رژیم های لاغری بی فایده را بشناسید
نازوب، آیا به فکر آب کردن چند کیلو اضافه وزن کسب شده از زمستان افتاده‌اید؟ چه برنامه ای برای عملی کردن تصمیمتان گرفته‌اید؟ آیا می‌خواهید رژیم بگیرید؟ چه اندازه راجع به رژیم‌های لاغری اطلاعات دارید؟ چقدر به اراده‌ی خودتان مطمئن هستید که می‌توانید تن به این رژیم‌های سخت لاغری بدهید؟ اصلاً اعتقادی به رژیم دارید یا نه؟ همین ابتدا بگوییم که تجربه ثابت کرده است رژیم‌های سخت‌گیرانه و یویویی نتیجه‌ای جز به هم ریختن زندگی شما و همچنین اضافه وزن دوباره ندارد. این که همیشه یک ترازو دم دستتان باشد و هر چیزی که می‌خورید را اندازه بگیرید به جز وسواس روانی نتیجه‌ای برایتان نخواهد داشت. درست است که در ابتدا چند کیلویی لاغرتان می‌کند اما به مرور نه تنها وزن از دست داده را مجدداً کسب می‌کنید حتی چاق‌تر هم می‌شوید. واقعیت این است که این رژیم‌های سخت غذایی بی فایده است. اگر می‌خواهید بیشتر با چند و چون بحث آشنا شوید مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید.
 
رژیم‌های یویویی شما را چاق می‌کند
بر اساس نتایج رسمی آژانس ملی امنیت سلامت مواد غذایی، محیط زیست و کار فرانسه که در سال 2010 میلادی به چاپ رسیده است، 80 درصد افرادی که رژیم می‌گیرند بعد از یک سال دوباره به وزن اولیه‌ی خود و حتی بیشتر از آن بر می‌گردند. با وجود این که کاهش وزن سریع در ابتدا بسیار رضایت بخش به نظر می‌رسد اما با این حال این وضعیت چندان طول نمی‌کشد و خیلی زودتر از آنچه که تصورش را می‌کنید به وزن قبلی خود باز می‌گردید. زمانی که دوره‌ی رژیم لاغری تمام می‌شود دوباره همان غذاهای منع شده‌ی گذشته را مصرف می‌کنید. در این صورت بدنی که مدت‌ها از این مواد غذایی محروم بوده شروع به ذخیره‌ی کالری‌ها می‌کند. دلیلش هم روشن است : یک عکس‌العمل طبیعی است که بدن از ترس گرسنگی مجدد از خود نشان می‌دهد. زمانی که رژیم لاغریتان یویویی می‌شود یعنی مدام رژیم می‌گیرید و سپس به وضعیت عادی برمی‌گردید نظم بدن به طور کلی به هم می‌ریزد و بدن بیشتر از آنچه که می‌سوزاند ذخیره می‌کند.
 
به عقیده‌ی متخصصان، کاهش وزن سریع باعث ذوب شدن عضلات اصلی می‌شود. این عضلات اصلی در واقع مانند سیستم گرمازایی مرکزی عمل می‌کنند و باعث سوزاندن کالری‌ها می‌شوند (حتی زمانی که ما در خواب هستیم ). کاهش یک کیلوگرم برابر است با 500 گرم آب و 500 گرم چربی. اما زمانی که دوباره این وزن از دست داده را کسب می‌کنیم هر کیلو وزن کاسته شده را با 100 گرم عضله و  900 گرم چربی جایگزین می‌کنیم. برای همین هم چاق‌تر می‌شویم.
 
به جای گرسنگی کشیدن تغذیه‌ی درست را در پیش بگیرید اگر از یک متخصص تغذیه‌ی کار بلد سۆال کنید بهترین رژیم لاغری کدام است خواهد گفت هیچ‌کدام. بله. بهترین رژیم این است که رژیم نگیرید. تمام این رژیم‌هایی که مد می‌شوند (رژیم اتکینز، دوکان، رژیم لاغری با سوپ و غیره) یک بازارگرمی محض است که برخی برای پول درآوردن اختراع کرده‌اند. شما در دام این تجارت جدید نیافتید. شاید خواندن این خطوط برای برخی از طرفداران رژیم‌های لاغری چندان خوشایند نباشد. اما واقعیت این است که بهترین راه برای تناسب اندام این است که 3 وعده‌ی غذایی مناسب داشته باشید و از هیچ‌یک از وعده های غذایی‌تان به خصوص صبحانه صرف‌نظر نکنید. در این صورت اولین گام‌ها برای لاغری را برداشته‌اید.

اگر می‌خواهید لاغر شوید و مهم‌تر از آن لاغر بمانید باید تعادل غذایی را رعایت کنید. بیشتر این رژیم‌ها کلی ماده‌ی غذایی ممنوعه برایتان ردیف می‌کنند که اتفاقاً برای سلامتی لازم است. شما که نمی‌خواهید لاغر شوید اما یک بدن بیمار و ضعیف روی دستتان بماند. پس در وهله‌ی اول با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و اصول تغذیه‌ی مناسب را بیاموزید.

 
مصرف مواد غذایی سیرکننده به لاغر ماندن کمک می‌کند
اگر واقعاً می‌خواهید لاغر شوید باید از گرسنگی کشیدن اجتناب کنید. بله می‌توان با غذا خوردن هم لاغر شد. البته با درست غذا خوردن. باید از پرخوری بپرهیزید و برنامه‌ی غذایی‌تان را بر پایه‌ی مواد غذایی سیر کننده بگذارید مانند مصرف گوشت‌های کم چرب، ماهی‌های کم چرب و لبنیات کم چرب.
هیچ‌وقت مواد غذایی نشاسته‌ای را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف نکنید. این مواد غذایی به خصوص برای وعده‌ی ناهار بسیار مناسب هستند به خاطر این که اجازه نمی‌دهند در طول روز تا رسیدن وعده‌ی شام پرخوری کنید.

شکم خود را با میوه ها و سبزیجات که حاوی بیشترین میزان فیبر هستند پر کنید. در این صورت کمتر پرخوری خواهید کرد. در نهایت این که سلامتیتان را با این رژیم‌های سخت و زودبازده به خطر نیندازید. مهم این است که شما سالم و تندرست باشید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان