5 نکته در ماجرای هفت تیرکشی مداح معروف

مجموعه : اخبار
5 نکته در ماجرای هفت تیرکشی مداح معروف
هرگاه كسی با انگیزه شخصی به سوی یك یا چند شخص خاص سلاح بكشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز كسی كه به روی مردم سلاح بكشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمیشود…
 
سید اکبر موسوی: ۱. در برابر برخی اخبار باید صبر کرد. خبرهایی که با هویت و شخصیت یک انسان دست و پنجه می کنند، نباید مثل خبر نتیجه یک مسابقه فوتبال باهاش برخورد کرد. تاوان یک اشتباه باید مطابق اشتباه باشد و هر چه خطا بزرگتر، عقوبتش بالاتر. گاهی نشر اینگونه اخبار تاوانشان بسیار سنگین تر از اشتباه است.

از سوی دیگر، بسیار و بسیار دیده شده است که واقعیت یک ماجرا هنگامی که حق دفاع به افراد ماجرا بدهیم با آنچه که دیده و شنیده ایم، متفاوت است. گاهی ظاهر ماجرا در میان انگیزه های انفسی افراد رنگی دیگر دارد. در چنین جاهایی با صبر و خاموشی گزیدن چیزی از دست نخواهیم داد.
هیچ تفاوتی ندارد این فرد دوست و همسوی ما باشد، یا دشمن و مخالف و دیگرسو.

۲. بعضی دوستان در بلبشوی محارب خوانی این روزها، هفت تیرکشی محمود کریمی را محاربه دانسته اند. به گمان من – که حقوق نخوانده- با آنچه که در ماده ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی آمده است، نمی توان به محاربه بودن این عمل حکم کرد.

«هرگاه كسی با انگیزه شخصی به سوی یك یا چند شخص خاص سلاح بكشد و عمل او جنبه عمومی نداشته باشد و نیز كسی كه به روی مردم سلاح بكشد، ولی در اثر ناتوانی موجب سلب امنیت نشود، محارب محسوب نمیشود.»

۳. اگرچه رسانه ها ارزش این خبر را بالا می دانند. اما در نگاه من -یعنی خودم- هیچ ارزشی ندارد. این خبر و بسیاری اخبار دیگر – اگرچه واقعا ربطی ندارد – اما می تواند محملی برای هجمه علیه صنف خاص یا گروه سیاسی خاص شود. چنین بازی نادرستی بسیار در رسانه های ما دیده می شود. حتی دیده شده است که از طلاق برای تخریب یک جناح سیاسی استفاده کنند. به گمان من، سرایت رفتار فردی و شخصی به هویت اجتماعی و سیاسی یک فرد نادرست است.

۴. این خبر با چند روایت که در برابر همند منتشر شده است. دوستان کریمی تلاش کرده اند با روایتی او را تبرئه کنند و روایت دیگر او را مجرم نشان می دهد. رسانه های ما چنان نامعتبرند که نمی توان هیچ یک از نقل ها را پذیرفت. اما هم در نقل موافق و هم مخالف مشترکاتی هست که جای پرسش های جدی را باقی می گذارد. اینکه آیا صرف مشهور بودن موجب توجیه حمل سلاح است؟ آیا هر مجری تلویزیونی و بازیگر سینما و فوتبالیست و … مطابق این ادعا باید سلاح داشته باشد؟ آیا در مواجهه با هر «اراذل و اوباشی» باید بی درنگ شلیک کرد؟ و …
و آیا این مساله به صورت عادلانه محاکمه می شود یا نه؟

۵. به یاد دارم چند سال پیش، یکی از نمایندگان اصلاح طلب هفت تیرکشی کرده بود. رسانه های اصولگرا بارها و بارها از آن استفاده کردند و علیه اصلاحات علمش می کردند. آن نماینده هم در دادگاه محکوم شد.

 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان