ramazan
ramazan

معرفی کامل شغل و رشته مدیر مالی

مجموعه : مقاله و تحقیق
معرفی کامل شغل و رشته مدیر مالی

در سایت بزرگ نازوب با انواع رشته های تحصیلی و شغل های جامعه بیشتر آشنا شوید تا بهترین موفقیت ها را نسبت به علاقه و توانایی های خود بدست آورید.

 

 

مدیریت مالی، مدیریت بر منابع و مصارف شرکت است. مدیران مالی به دنبال افزایش سود شرکت (در کوتاه مدت) و افزایش ثروت سهامداران (در بلند مدت) می باشند. مدیران مالی همچنین مسئول سلامت مالی سازمان هستند. آنها گزارشات مالی را تهیه، فعالیت های سرمایه گذاری را هدایت، استراتژی ها را توسعه داده و برای رسیدن به اهداف مالی بلند مدت سازمان برنامه ریزی می کنند.

 

نقش مدیر مالی از گذشته تا حال
نقش مدیر مالی با توجه به پیشرفت های تکنولوژیکی و نرم افزاری در حال تغییر است. در گذشته وظیفه اصلی مدیر مالی نظارت بر مسایل مالی سازمان بوده است ولی حالا بیشتر به تحلیل داده ها و دادن مشاوره به مدیران عالی برای حداکثر سازی سود و افزایش ثروت سهامداران می پردازند.

 

نقش مدیر مالی در حوزه های مختلف
مدیر مالی اغلب به صورت تیمی کارکرده و به مدیران عالی شرکت یا سازمان مشاوره می دهد و وظایفی که مختص آن سازمان یا صنعت است را انجام می دهد. برای مثال مدیران مالی دولتی باید در ثبت، کنترل و تخصیص بودجه متخصص باشند و مدیر مالی شاغل در بخش صنعت باید نحوه محاسبه و گزارش دهی بهای تمام شده کالا و محصولات تولیدی را به طور کامل بداند.

 

علاوه بر این مدیران مالی باید با قوانین خاص مالیاتی که بر صنعت سازمان آنها موثر است، آشنا باشند. آنها با مدیران ارشد و واحدهای مالی و حسابداری ارتباط نزدیک دارند. مدیران مالی اکثرا به صورت تمام وقت کار می کنند و حجم کار آنها زیاد است.

 

وظایف و مسئولیت های مدیر مالی
بسته به اینکه مدیر مالی در چه شرکتی با چه ابعاد و اندازه ای کار می کند، دارای وظایف متفاوت می باشد اما برخی از وظایف مدیر مالی در همه شرایط یکسان است و تنها کم یا زیاد می شود. در زیر به مهمترین آنها اشاره می کنیم :

 

√ تهیه گزارشات و صورت های مالی – به منظور ارائه به مراجع قانونی و نظارتی مثل اداره امور مالیاتی، بیمه و حسابرسان و همچنین ارائه به مدیران عالی شرکت

 

√ نظارت بر کارکنان مسئول گزارش دهی مالی و بودجه ریزی

 

√ پاسخ به سازمان های نظارتی در صورت لزوم و دفاع از عملکرد قانونی شرکت

 

√ نظارت بر مسائل مالی جزئی سازمان برای اطمینان از قانونی بودن آنها

 

√ کمک به مدیریت ارشد شرکت در گرفتن تصمیمات صحیح مالی

 

√ تحلیل گرایش های بازار به منظور یافتن فرصت هایی برای تأمین مالی بهتر، سرمایه گذاری در پروژه های جدید و یا پیشی گرفتن از شرکت های رقیب

 

√ بازنگری گزارشات مالی سازمان و یافتن راه های کاهش هزینه ها

 

یکی از وظایف مدیر مالی نظارت بر مسائل مالی جزئی سازمان برای اطمینان از قانونی بودن آنها است

 

انتخاب شغل و ویژگی های شخصیتی
در یک انتخاب شغل صحیح و درست، عوامل مختلفی از جمله ویژگی های شخصیتی، ارزش ها، علایق، مهارت ها، شرایط خانوادگی، شرایط جامعه و … برای هر فرد باید در نظر گرفته شوند. یکی از مهم ترین این عوامل ویژگی های شخصیتی می باشد. شناخت درست شخصیت هر فرد فرآیندی پیچیده و محتاج به تخصص و زمان کافی است. البته هر فردی ویژگی های منحصربه فرد خود را دارد، حتی افرادی که به نوعی تیپ شخصیتی مشابه دارند، باز هم در برخی موارد با یکدیگر متفاوت هستند.

 

به طور کلی همیشه افراد موفقی از تیپ های شخصیتی مختلف در تمام مشاغل هستند و نمی توان دقیقا اعلام کرد که فقط تیپ های شخصیتی خاصی هستند که در این شغل موفق می شوند. اما طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

 

شخصیت شناسی مدیر مالی بر اساس تست MBTI
– ENTJ این تیپ شخصیتی اغلب در حوزه مالی موفق بوده، از کسب درآمد لذت می برد و دوست دارند با پول دیگران کار کند. افرادی آینده نگر هستند و عاشق رقابت و شرایط متغیر بازارهای مالی است. او به راحتی می تواند روند بازار را پیش بینی و حداکثر بهره برداری را از آن بکند.

 

– INTJ این تیپ شخصیتی از توانایی تحلیل سطح بالایی برخوردار است که از لازمه های این شغل است. همچنین در حل مسايل پيچيده متبحرند و در ايجاد انگيزه در ديگران توانمندند.

 

مطالب مرتبط

کدام رشته های تحصیلی پردر آمد هستند؟

پول آور و پردرآمدترین رشته های دانشگاهی

عجیب ترین دانشجویان جهان با رشته های درسی ناشناخته ! عکس

رشته روانشناسی بالینی چیست


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان