جدیدترین قانون خسارت خودروی نامتعارف با بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث چیست؟

مجموعه : دانستنی ها
جدیدترین قانون خسارت خودروی نامتعارف با بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث چیست؟

بیمه بدنه خودرو نامتعارف

 

بیمه بدنه یکی از بیمه‌های خودرو است که برای جبران خسارت‌های مالی وارد شده به خودروهای متعارف و غیرمتعارف طراحی شده‌اند. این بیمه نامه هزینه‌های مازاد مالی که برای اشخاص ثالث در حادثه رانندگی ایجاد شده را تحت پوشش داشته و به جبران خسارت‌های مالی راننده مقصر می‌پردازد.

البته پرداخت خسارت خودروی متعارف و غیرمتعارف متفاوت خواهد بود که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت. برای اینکه با پوشش‌های بیمه نامه بدنه و تعریف دسته بندی خودروها بیشتر آشنا شوید تا انتهای متن همراه ما باشید.

 

جدیدترین قانون خسارت خودروی نامتعارف با بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث چیست؟

 

بیمه بدنه و پوشش‌های آن

همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، بیمه بدنه به عنوان یک بیمه اختیاری جبران کننده خسارت‌های مالی وارد شده در اثر حادثه رانندگی است. این بیمه نامه برای اینکه هزینه‌های مالی را جبران کند دو نوع پوشش اصلی و اضافی دارد که با توجه به الویت بندی‌های بیمه‌گزار قابل خریداری است. البته که این بیمه نامه با فرهنگ سازی‌هایی که انجام شده شرایط خرید را بهتر کرده و افراد بیشتری از آن استقبال می‌کنند.

 

پوشش‌های بیمه بدنه

 

جدیدترین قانون خسارت خودروی نامتعارف با بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث چیست؟

 

پوشش‌های بیمه بدنه خودرو نامتعارف

برخی از افراد از شرایط و پوشش‌های بیمه بدنه اطلاعاتی ندارد، از این رو برای خرید این بیمه نامه اقدام نمی‌کنند. اما اگر یک بار تصادف کرده باشید می‌دانید که جبران هزینه‌های مالی راننده مقصر در حادثه رانندگی بر عهده خودش است و باید جبران هزینه‌ها را انجام دهد. از طرفی هم قیمت تعویض و تعمیر قطعات به قدری بالا رفته که نیاز به یک پشتوانه مالی برای جبران هزینه‌ها الزامی ‌است.

اما به طور کلی توصیه می‌کنیم بیمه بدنه را به دلیل پوشش‌های متنوعی که دارد با شرایط استعلام و مقایسه قیمت خریداری کنید. بیمه دات کام یکی از سامانه‌های آنلاین خرید بیمه است که شرایط استعلام و مقایسه پوشش‌ها و خدمات شرکت‌های بیمه‌ای را فراهم کرده تا همه افراد بتوانند بدون دردسر و با صرف کمترین زمان، بهترین بیمه نامه را خریداری کنند.

بنابراین بهتر است که برای خرید بیمه بدنه یا هر بیمه دیگری از سامانه کارگزاری آنلاین بیمه دات کام استفاده کنید. به طور کلی بیمه دات کام یکی از سامانه‌های استعلام و مقایسه خدمات و قیمت شرکت‌های بیمه است که کافی است وارد وب سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)شوید و بعد از بررسی‌های لازم، بیمه مد نظر خود را صادر کنید. این سامانه دو مزیت مهم دارد که عبارتند از:

  • عدم محدودیت مکانی و زمانی برای خرید بیمه نامه
  • سیستم یادآور تمدید بیمه نامه

 

پوشش‌های اصلی بیمه بدنه

این پوشش‌های با پرداخت نرخ پایه بیمه بدنه ماشین مشخص شده از سوی بیمه‌گر قابل خریداری است و تا سقف تعهدات بیمه‌گر جبران خسارت می‌شود. پوشش‌های اصلی عبارتند از:

  • سرقت کلی خودرو
  • واژگونی و سقوط خودرو
  • آتش سوزی خودرو یا لوازم یدکی
  • برخورد با یک جسم متحرک یا ثابت
  • آذرخش یا انفجار خودرو یا لوازم یدکی
  • پرداخت خسارت نجات خودرو در حین انتقال تا 50 درصد
  • خسارت وارد شده به لاستیک‌ها و باتری تا میزان 50 درصد قیمت نو
  • هزینه‌های متعادف برای نجات یا انتقال خودرو به تعمیرگاه تا میزان 20 درصد

 

 

پوشش‌های اضافی بیمه بدنه

 

جدیدترین قانون خسارت خودروی نامتعارف با بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث چیست؟

 

خرید پوشش‌های اضافی بیمه بدنه برای خودرو نامتعارف

در کنار پوشش‌های اصلی که شرکت‌های بیمه‌ای ارائه می‌کنند، پوشش‌های اضافی هم با پرداخت حق بیمه بیشتر قابل خریداری هستند. این پوشش‌ها عبارتند از:

  • شکست شیشه خودرو بر اثر تراکم هوای داخل خودرو رخ دهد.
  • افزایش یا کاهش قیمت خودرو که همان نوسانات خودرو نام دارد.
  • سرقت لوازم یدکی و قطعات خودرو بدون اینکه سرقت کلی رخ دهد.
  • هزینه رفت و آمد، هنگامی‌‌که خودرو در دسترس نیست یا در تعمیرگاه است.
  • بلایای طبیعی که خارج از قصد و اراده انسان باشد.( زلزله، سیل، طوفان و تگرگ)
  • پرداخت خسارت‌هایی که بر اثر پاشیدن رنگ، اسید و مواد شیمیایی بر خوردو ایجاد می‌شود.

 

 

آیا بیمه بدنه خسارت خودروی متعارف و غیرمتعارف را پوشش می‌دهد؟

 

خودروها با توجه به متعارف و غیرمتعارف بودن دسته بندی می‌شوند. همانطور که می‌دانید قوه قضاییه در ابتدای هر سال میزان دیه مشخص شده را به شرکت‌های بیمه‌ای اعلام می‌کند. شرکت‌های بیمه هم با در نظر گرفتن این مبلغ، خسارت‌های تحت پوشش بیمه را پرداخت خواهند کرد.

با توجه به قانون، تعریف خودروهای متعارف و غیر متعارف به شرح زیر هستند:

  • خودروی متعارف: اگر قیمت خودرویی برابر یا کمتر از نصف دیه اعلام شده باشد، ماشین جزو خودروهای متعارف خواهد بود.
  • خودروی غیرمتعارف: در صورتی که قیمت و ارزش خودرویی بالاتر از نصف دیه مشخص شده در ابتدای هر سال باشد، خودرو را جزو ماشین‌های غیرمتعارف می‌دانند.

دیه در سال 1401 معادل مبلغ 800 میلیون تومان اعلام شده و نصف دیه را می‌توان برای پرداخت خسارت خودروی متعارف و غیرمتعارف در نظر گرفت.

 

 

خسارت خودروی متعارف و غیرمتعارف

 

به طور حتم خسارت خودروی متعارف و غیرمتعارف از طریق بیمه بدنه جبران خسارت می‌شود. تنها دقت داشته باشید که انتخاب سقف تعهدات بسیار اهمیت دارد و باید برای خرید پوشش‌های بیمه نامه و سقف تعهدات از مشاوره بیمه استفاده کنید.

تصادف خودروی متعارف و غیرمتعارف را بهتر است که با یک مثال توضیح دهیم. فرض کنید که دو خودروی تیبا و دنا با یکدیگر تصادف داشته باشند. خب با توجه به توضیح خودروی متعارف و غیر متعارف، پراید یک خودروی متعارف و دنا یک خودروی غیرمتعارف است. اما در صورتی که حادثه رانندگی بین این دو خودرو رخ دهد، بیمه ثالث جبران هزینه را با توجه به بالاترین هزینه خودروی متعارف انجام می‌دهد.

از این رو خسارت‌های وارد شده به خودروی‌های غیرمتعارف را بهتر است که از بیمه بدنه دریافت کرد تا نگرانی برای جبران هزینه‌ها وجود نداشته باشد..

 

 

تبصره ۳ ماده ۸ قانوان جدید بیمه شخص ثالث برای محاسبه  و پرداخت خسارت خودروی نامتعارف

 

الف) حداکثر تعهد مقصر حادثه در خسارت‌های مالی نصف دیه در ماه‌های حرام خواهد بود. نصف میزان دیه در ماه‌های حرام سال ۱۴۰۰، ۳۲۰ میلیون تومان است.

ب) اگر مقصر حادثه بیمه شخص ثالث نداشته باشد، قانون خودرو نامتعارف همانند قبل اجرا خواهد شد.

ج) اگر راننده مقصر بیمه شخص ثالث داشته باشد؛ شرکت‌های بیمه در پرداخت خسارت مالی خودروهای گران‎‌قیمت، بالاترین میزان خسارت وارد به گران‌ترین خودروی متعارف را مدنظر قرار می‌دهند.اگر قطعات انواع گران‌ترین خودروهای متعارف، اختلاف قیمت داشتند، گران‌ترین آن‌ها ملاک خواهد بود. اگر خودروی نامتعارف دارای قطعاتی باشد که نمونه یا مشابه آن در بین خودروهای متعارف دیده نشود، قیمت قطعه همتا و نظیر آن در خودروی متعارف ملاک محاسبه خسارت خواهد بود. جزییات مربوط به پرداخت خسارت خودروی نامتعارف را می‌توانید در سایت بیمه دات کام از این لینک مطالعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/luxury-car-body-insurance/

 

 

چرا بیمه بدنه را برای خودروی متعارف و غیرمتعارف بخریم؟

 

با توجه به اینکه ارزش خودروها روز به روز بیشتر می‌شوند و جبران هزینه‌های مالی وارد شده به خودرو در اثر حادثه رانندگی سنگین خواهد بود، خرید بیمه بدنه یکی از آینده نگری‌ها است. اینکه به عنوان یک پشتوانه مالی بتوان از خدمات شرکت‌های بیمه‌ای استفاده کرد، به طور حتم میزان نگرانی‌ها را کاهش خواهد داد.

به طور کلی مزیت‌های خرید بیمه بدنه با توجه به پرداخت خسارت خودروی متعارف و غیرمتعارف بسیار حائز اهمیت است. اما بیمه نامه بدنه هم برای جبران هزینه‌های ایجاد شده شرایطی دارد که با توجه به مفاد بیمه نامه جبران خسارت انجام می‌شود. به طور کلی بیمه بدنه در صورتی خسارت‌های وارد شده را جبران می‌کند که موارد زیر اتفاق افتاده باشد:

 

  • خودرو جزو اتومبیل‌های نامتعارف و لاکچری باشد. در این صورت بیمه شخص ثالث راننده مقصر کل خسارت را جبران نخواهد کرد و می‌توان از بیمه بدنه خودروی نامتعارف در این شرایط کمک گرفت.
  • بیمه‌گزار در جریان تصادف مقصر شناخته نشود.
  • راننده مقصر از صحنه تصادف متواری شده یا به بیان دیگر دسترسی به راننده مقصر برای دریافت خسارت میسر نباشد.
  • بیمه‌گزار در جریان تصادف مقصر باشد.

 

 

مدارک لازم برای دریافت خسارت خودروی متعارف و غیرمتعارف

 

اگر در حادثه رانندگی قصد استفاده از بیمه بدنه را دارید نیاز است که تا 5 روز کاری به یکی از نمایندگی‌های جبران خسارت مراجعه کنید و با تشکیل پرونده مدارک مورد نیاز را به کارشناس بیمه تحویل دهید. این مدارک عبارتند از:

  • اصل و کپی بیمه بدنه
  • اصل و تصویر گواهینامه راننده مقصر
  • اصل و کپی بیمه شخص ثالث
  • کپی سند مالکیت خودرو
  • اصل و کپی کارت ملی بیمه‌گزار و مالک خودرو
  • اصل فاکتورهای اقلام خریداری ‌شده

کارشناس‌های بیمه با تحویل مدارک و ارزیابی میزان خسارت، هزینه رخ داده در حادثه‌های رانندگی را محاسبه کرده و طی یک حواله، هزینه رخ داده در حادثه رانندگی تحت پوشش بیمه بدنه برای خسارت خودروی متعارف و غیرمتعارف را به بیمه‌گزار تحویل می‌دهد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان