ramazan
ramazan

راههای غلبه بر حسادت شریک قبلی زندگی/ سندروم ربکا

مجموعه : عشق و ازدواج
راههای غلبه بر حسادت شریک قبلی زندگی/ سندروم ربکا

اگر در زندگی الان خود دارید به رابطه قبلی یا شریک قبلی زندگی خود فکر میکنید و حسادت میکنید اشتباه بزرگی به خود و شریک الان خود کرده اید و این کار اشتباه ممکن است به زندگی در جریان خود لطمه وارد کنید به این حسادت سندروم ربکا میگویند This jealousy is called Rebecca Syndrome با ما همراه باشید تا از این سندروم بیشتر بدانید.

 

 

سندرم ربکا: حسادت به پارتنر قبلی عشقتان

 

آیا زمانی که احساسات عشقتان به رابطه خاصی که در گذشته داشته است را، به یاد می آورید، خونتان به جوش می آید؟ فکر میکنید که رابطه عاشقانه قبلی اش سالم نبوده است؟ ولی با این وجود یادآوری آن شما را آزار میدهد؟ آیا خودتان را با پارتنر سابق عشقتان مقایسه میکنید؟ در روانشناسی این احساسات به نام ” سندرم ربکا ” شناخته میشود.

 

علت نامگذاری سندرم ربکا

 

راههای غلبه بر حسادت شریک قبلی زندگی/ سندروم ربکا

 

علت این که حسادت نسبت به رابطه قبلی عشقتان و فردی که در گذشته در زندگی او وجود داشته به نام سندرم ربکا شناخته میشود به دلیل داستان رمان ” ربکا ” نوشته دافنه دوموریه است که در سال 1938 منتشر شد.

داستان این رمان درباره زنی است که با یک مرد بیوه ازدواج میکند. همه چیز فوق العاده Everything is wonderful پیش میرد تا این که روح ربکا، همسر سابق مرد، ظاهر میشود. این روح به صورت مداوم با شوهرش در حال صحبت کردن است تا او همسرش را طلاق دهد. علاوه بر ترساندن مرد، این روح کاری میکند که شوهر سابقش درباره شروع یک زندگی جدید، احساس نا امنی کند که منجر به درگیری های جدید میشود.

ربکا، همسر سابق ماکسیم، به او میگوید که دختر جدید لیاقت او را ندارد و هیچ کس او را دوست ندارد و مناسب ماکسیم نیست و غیره. این رمان در زمان خود بسیار گل کرد و هیت شد و حتی در رادیو داستانش را پخش کردند و یکی از فیلم های نابغه بزرگ، آلفرد هیچکاک هم از این رمان اقتباس گرفته شده است.

 

بیشتر بخوانید: رفتارهای پر خطر و ناهنجار در زندگی زناشویی

سندرم ربکا چیست؟

 

روان شناسان سندرم ربکا را برای تعریف افرادی استفاده میکند که نسبت به پارتنر سابق شخص جدیدی که وارد زندگیشان شده است، حسادت بیمارگونه دارند.

به گفته کارشناسان گرچه حسادت نسبت به رابطه قبلی عشقتان طبیعی است ولی اگر دارای یک الگوی تکرار شونده و وسواسی باشد که روحیه و رفتار شما را تحت تاثیر قرار دهد تبدیل به بیماری میشود.

درست مثل اتفاقی که در رمان افتاد، حسادت، شبحی است که موقع یادآوری رابطه قبلی عشقتان شما را شکار کرده و آزار میدهد.

شاید برایتان کمی عجیب به نظر برسد یا درکش برایتان سخت باشد با اینحال این حسادت، بیشتر از چیزی که تصور کنید، اتفاق می افتد.

زمانی که یک نفر از سندرم ربکا رنج میبرد، به طور بیمارگونه ای تمایل دارند که همه چیز را در فرد قبلی که با پارتنر آنها وارد رابطه شده بوده، کشف کنند تا شاید بتواند چیزهای بدی در مورد او پیدا کنند. در این صورت یک رابطه که اصولا باید بین دو نفر باشد تبدیل به یک رابطه 3 نفره در تختخواب میشود.

این حسادت میتواند مشکلی بزرگ برای رشد و بهبود رابطه To grow and improve the relationship یک زوج ایجاد کند، زیرا حسادت میتواند ، رفتار طبیعی یک فرد را تحت تاثیر قرار دهد. در این مورد فقط فرد حسود نیست که آزار میبیند، موضوع حسادت هم از رفتار او رنج میبرد.

گاهی اوقات سندرم ربکا منجر به پرخاشگری نسبت به فردی که قبلا در زندگی پارتنرتان بوده، میشود و یا ممکن است باعث شود بخواهید تمام تعاملات اجتماعی پارتنرتان را تحت نظر بگیرید که باعث ایجاد تعارض و عدم پویایی رابطه جدیدتان خواهد شد.

مراقب باشید، گیر کردن در گذشته یک فرد میتواند رابطه فعلی شما را در یک چشم به هم زدن نابود کند.

 

بیشتر بخوانید: 4 دلیل غلط برای انتخاب شریک زندگی تان را بدانید!

 

چطور بر حسادت سندرم ربکا غلبه کنیم؟

 

راههای غلبه بر حسادت شریک قبلی زندگی/ سندروم ربکا

 

اول این که برای غلبه بر حسادت غیر معقولتان باید یاد بگیرید با این روح زندگی کنید. این واقعیت را قبول کنید که رابطه ی قبلی عشقتان مربوط به گذشته است.

در مرحله دوم باید درک کنید که حسادت یک نشانه واضح از عدم امنیت و واکنشی به تهدید فرضی است که ممکن است واقعی باشد یا نباشد.

از سویی دیگر حسادت زمانی بروز میکند که شما، فرد دیگر را ملک شخصی خود بدانید و هر چیزی که توجه آن شخص را به خود جلب کند اعم از فردی دیگر، اشیاء، حیوانات یا کار، شما را دچار حمله حسادت خوهد کرد و در این مورد خاص و فردی This is a special and individual case که قبلا وجود داشته، حس حسادت شما را برمی انگیزد. پس همیشه باید به خودتان یادآور شوید که آن رابطه مربوط به گذشته است نه زمان حال.

 

تاثیر مخرب سندرم ربکا بر رابطه شما

 

اعتماد متقابل پایه و اساس هر رابطه سالم است ولی سندرم ربکا میتواند این اعتماد را خدشه دار کند.

با این که از نظر تئوری همه ما میدانیم که برای داشتن یک رابطه قوی و پایدار باید به دنبال ویژگیهایی از جمله ، محیط سالم زندگی، احترام متقابل و اعتماد باشید ولی پوشش این موارد در عمل کار مشکلی است.

وسواس داشتن نسبت به یک شخص خاص که در گذشته پارتنرتان حضور داشته و در نتیجه حسادت به او میتوند تاثیر منفی بر اعتماد به نفس شما بگذرید و پیشرفت در رابطه ای که در آن قرار دارید را متوقف کند.

 

اطلاعات بیشتر: حد و حدود رابطه جنسی در زندگی مشترک

 

نکات مهم در ازدواج دوم

 

راههای غلبه بر حسادت شریک قبلی زندگی/ سندروم ربکا

 

1- در گذشته خود باقی نمانید

 

این مسئله بسیار اهمیت دارد که افراد زمانی برای ازدواج دوم اقدام کنند که با گذشته خود کنار آمده باشند و بتوانند آن را رها کنند. رها کردن گذشته به این معنی نیست که شما افکار و احساسات مربوط به ازدواج قبلی خود را سرکوب کنید و اصلاً راجع به آن‌ها حرف نزنید.

گاهی حرف زدن با یک دوست و یا در میان گذاشتن احساسات منفی با یک مشاور Negative feelings with a counselor به شما کمک می‌کند که آنچه را که در ذهنتان شما را می‌آزارد حل کنید و درنتیجه از شر آن رها شوید.

 

2- کمال طلبی را کنار بگذارید

 

در مورد راه‌های غلبه بر کمال گرایی فکر کنید. بسیاری از مواقع افراد در ازدواج مجدد معیارهای بسیار بالایی برای خود وضع می‌کنند و دیگر تحمل کوچک‌ترین نقص و ایرادی را از طرف مقابل خود ندارند.

این کمال طلبی باعث می‌شود که شما در برابر نقص‌ها و مشکلاتی که از طرف مقابل خود می‌بینید انعطاف‌پذیری کم‌تری از خود نشان دهید و درنتیجه اختلافات و تعارضات بیشتری را تجربه کنید.

 

3- مهارت برقراری ارتباط مؤثر را بیاموزید

 

بسیاری از اختلافاتی که زوجین تجربه می‌کنند از ناتوانی آن‌ها در برقراری یک ارتباط مؤثر و موفق نشات می‌گیرد. در یک ارتباط مؤثر شما باید انتظار اختلاف‌نظر را از سوی یکدیگر داشته باشید و با مدیریت هیجانات‌تان بتوانید به نیازها و خواسته‌های هم گوش دهید و گفتگویی بدون پرخاشگری با یکدیگر داشته باشید.

 

4- مسأله فرزندان را حل و فصل کنید

 

بسیاری از افرادی که قصد دارند دوباره ازدواج کنند از ازدواج قبلی خود فرزند یا فرزندانی دارند. معمولاً پذیرش ازدواج دوباره برای بچه‌ها سریع اتفاق نمی‌افتد و ممکن است آن‌ها در برابر فردی که می‌خواهید با او ازدواج کنید موضع بگیرند.

در این شرایط لازم است که شما پیش از اینکه تصمیم ازدواج خود را قطعی کنید در این باره با فرزندان خود صحبت کنید، نیازها و خواسته‌هایشان را بشنوید و به آن‌ها نشان دهید که برای احساسات منفی‌شان اهمیت و ارزش قائل Values and values هستید.

 

5- اهمیت مشاوره

 

ازدواج مجدد موقعیت منحصر به فردی است که چالش‌های مربوط به خود را دارد. در این موقعیت لازم است که ابتدا بتوانید مشکلات گذشته را حل کرده و با روحیه‌ای سالم برای ازدواج مجدد خود اقدام کنید.

مشاوره پیش از ازدواج به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید آمادگی روحی و روانی خود و همسر آینده‌تان را بیشتر محک بزنید و ببینید که تا چه اندازه توانایی سازگاری با یکدیگر را دارید.

 

Ways to Overcome Jealousy of a Former Partner / Rebecca Syndrome

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان