ramazan
ramazan

جلوگیری از پیری پوست

جلوگیری از پیری پوست

نازوب: سلول‌های پوست ما به دو شیوه پیر می‌شوند. یک علت آن درست مانند دیگر سلول‌های بدن و به دلیل بالا رفتن سن و تغییرات ناشی از آن است که موجب می‌شود کارکرد و نوع فعالیت سلول‌های مختلف دستخوش تغییر شوند.

همه این تغییرات دست به دست هم می‌دهند تا فرآیند اکسیداسیون در سلو‌های پوست اتفاق بیفتد و روند پیری تسریع شود. عامل دومی که به پیری سلول‌های پوست منجر می‌شود، اشعه‌آفتاب است. اتفاقا همین نور آفتاب نیز با عملکرد مشابه، موجب اکسیداسیون سلول‌های پوست و تسریع روند پیری می‌شود.

 آنچه مهم است اینکه برای جلوگیری از روند پیری که حاصل جمع پیری ناشی از سن و پیری ناشی از نور آفتاب است، باید از آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده کنیم چراكه آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند از اکسیداسیون سلول‌های پوست جلوگیری کنند و روند پیری را به تعویق بیندازند. علاوه بر این آنتی‌اکسیدان‌ها موجب شادابی و نشاط پوست می‌شوند و عمل کلاژن‌سازی را در پوست تحریک می‌کنند و این امکان وجود دارد که در حضور آنتی‌اکسیدان‌ها، کلاژن‌سازی طولانی‌تر شده و بهتر انجام گیرد.

به همین منظور ما در داروهای مختلفی که داریم و آنها را با نام ضدچروک یا محافظت‌کننده پوست می‌شناسید، از انواع آنتی‌اکسیدان‌ها استفاده می‌کنیم. حتما تا به حال شنیده‌اید که می‌گویند قرص ویتامین E قرص جوان‌سازی است یا کرم ضدچروک با غلظت 20 درصد از ویتامین C تهیه شده است.

 از دیگر آنتی‌اکسیدان‌هایی که نام آن را در داروهای ضدچروک شنیده‌اید به ویتامین B3 و یک نوع کوآنزیم به نام Q10 اشاره می‌کنم. از نظر موادی که منشأ گیاهی دارند و در گروه آنتی‌اکسیدان‌ها هستند نیز به 3 مورد مهم اشاره می‌کنم که شما می‌توانید با مصرف آنها به سلامت خود کمک كنید و روند پیری را به تعویق بیندازید. اولین آن چای‌سبز است. خود را عادت بدهید روزی یک تا دو لیوان کوچک چای‌سبز (البته بدون قند و مخلفات همراه دیگر) بنوشید تا به مرور متوجه خاصیت جوان‌سازی و شادابی آن شوید. دوم یک اسیدچرب است به نام فرولیک‌اسید و سوم عصاره دانه انگور است. اغلب ما هسته‌های انگور را درمی‌آوریم و فقط گوشت شیرین آن را می‌خوریم. شاید با خواندن این یادداشت متوجه ارزش آنتی‌اکسیدانی فوق‌العاده دانه انگور شوید و از این به بعد آن را به دور نیندازید و بخورید.

 در یک کلام همه این آنتی‌اکسیدان‌هایی که ذکر کردم را در میوه‌ و سبزی‌های تازه می‌توانید بیابید. با مصرف مقادیر قابل توجهی از این دو گروه موادغذایی هم می‌توانید پوست جوانی داشته باشید و هم به خاطر آنتی‌اکسیدان‌هایشان شاداب و سلامت و با اندامی متناسب از زندگی لذت ببرید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان