ramazan
ramazan

رموز زبان بدن را بشناسید!!

مجموعه : پزشکی
رموز زبان بدن را بشناسید!!
آیا می‌دانیـد چطور می‌توان دروغگویی یک فرد را تشخیص داد؟ آیا واقعا می‌توان از روی حرکات یک نفر متوجه شد که چیزی را پنهان می‌کند یا در حال دروغ گفتن است یا حتی خیانت می‌کند؟ اصلا کدام حرکات هستند که خیانت افراد را فاش می‌کنند؟
 
حرکاتی که دست روی صورت انجام می‌دهد می‌تواند نشان‌دهنده خیلی‌ چیزها باشد و بیشتر از همه خیانت و دروغ، چون زمانی که ما دروغ یا خیانتی را می‌بینیم، می‌شنویم یا از آن سخن می‌گوییم بیشتر سعی می‌کنیم دهان، چشم‌ها یا گوش‌هایمان را با دست خود پنهان کنیم.
 
البته ناگفته نماند هنگامی که یک‌نفر از علامت دست روی صورت استفاده می‌کند صددرصد به معنای دروغگویی یا خیانت نیست بلکه مشاهده دیگر علائم می‌تواند ظن شما را تأیید کند، اینکه فقط به طور خاص به علامت دست به صورت توجه کنید کافی نیست.

وقتی از دهان محافظت می‌کند

محافظت از دهان یکی از معدود حرکات بزرگسالان است که به اندازه حرکات کودکان گویاست. در این علامت در حالی که مغز خودآگاه دستور می‌دهد که از گفتن دروغ اجتناب شود، دست دهان را می‌پوشاند و انگشت شست به لپ فشار می‌آورد،گاهی اوقات شاید فقط چند انگشت یا حتی مشت بسته روی دهان را بپوشاند، اما معنی کماکان یکسان خواهد بود. اگر طرف مقابل هنگام صحبت کردن از این علامت استفاده کند احتمالا دروغ می‌گوید و اگر هنگام صحبت شما دهان خود را بپوشاند یعنی گمان می‌کند شما دروغ می‌گویید.

وقتی بینی خود را لمس می‌کند

در اصل حرکت لمس بینی مدل پنهانی و بسیار ظریف حرکت حفاظ دهان است. این حرکت شاید شامل چند مالش آرام در زیر بینی و شاید یک لمس بسیار سریع و تقریبا نامحسوس باشد. بعضی خانم‌ها خیلی محتاطانه از این حرکت استفاده كرده و خیلی آرام بینی را نوازش می‌کنند تا آرایش‌ صورت‌شان خراب نشود. اما چرا این اتفاق می‌افتد؟ چون با ورود افكار منفی به مغز، به طور ناخودآگاه به دست فرمان پوشاندن دهان داده می‌شود اما در آخرین لحظه تلاش این است كه این حركت كمتر آشكار به نظر برسد، بنابراین دست از سمت صورت به عقب كشیده می‌شود كه نتیجه آن لمس سریع بینی است. توضیح دیگر آن است كه دروغگویی موجب سوزش عصب‌های بینی می‌شود كه برای از بین بردن این احساس عمل مالش بینی صورت می‌گیرد.

نمی‌خواهد دروغ ببیند

وقتی دست‌ها به طور ناخودآگاه به سمت چشم‌ها می‌روند و شروع به لمس آنها می‌کنند این حركت نشان‌دهنده تلاش مغز برای ندیدن خیانت یا تردید در برابر دروغی است که در مقابلش است، مثلا پرهیز از مشاهده چهره شخصی که دروغ می‌گوید. مردها بیشتر چشم‌های خود را با شدت می‌مالند و چنانچه دروغ بزرگ باشد، بیشتر نگاه خود را برمی‌گردانند و حتی به زمین نگاه می‌کنند. زنان یك مالش آرام و كوچك درست زیر چشم به كار می‌برند كه دلیل آن می‌تواند در تربیت آنها باشد كه باید از انجام حركات صریح اجتناب كنند یا می‌خواهند از خراب كردن آرایش خود جلوگیری كنند. البته خانم‌ها هم گاهی با تماشا كردن سقف، به‌طور ناخودآگاه سعی می‌کنند گوینده را نبینند.

دیگر نمی‌خواهد بشنود

وقتی دست به سمت گوش‌ها می‌رود این حركت تلاشی است از طرف شنونده تا با گذاشتن دست روی گوش یا اطراف آن مانع ورود كلمات شود یا به عبارت دیگر حرف‌های بدی نشنود.این مدل شبیه همان کاری است که بچه‌ها انجام می‌دهند، یعنی دست‌هایشان را روی هر دو گوش می‌گذارند تا از شنیدن سرزنش‌های والدین خودداری کنند. انواع دیگر علامت مالش گوش عبارتند از: مالیدن پشت گوش، حفاری انگشت (كه نوك انگشت در داخل گوش به عقب و جلو پیچ می‌خورد) و كشیدن نرمه گوش یا خم كردن تمامی گوش به سمت جلو به صورتی كه سوراخ گوش پنهان بماند. این حركت آخر نشانه این است كه شخص به حد كافی شنیده یا مایل به صحبت كردن است.

پر از تردید

وقتی فرد شروع به خاراندن گردنش می‌کند یعنی انگشت اشاره دستش زیر نرمه گوشش را می‌خاراند یا حتی شاید كنار گردن را بخاراند، می‌تواند نشان‌دهنده خیلی چیزها باشد که بیشتر از همه نشانه تردید و عدم‌اطمینان و نمایانگر شخصی است كه می‌گوید مطمئن نیستم كه موافق باشم. هنگامی كه كلام با این حركت در تضاد است، بسیار جلب‌توجه می‌كند. به عنوان مثال وقتی شخص می‌گوید «من می‌توانم احساسات شما را درك كنم» در واقع در چنین زمانی خودش هم شک دارد که چیزی از احساسات شما می‌فهمد.

دروغگویی‌ لو رفته

دزموند موریس متخصص زبان بدن می‌گوید: تحقیقاتی که در زمینه حركات مورد استفاده افراد دروغگو انجام شده‌ است می‌گویند كه دروغگویی باعث ایجاد حس خارش در بافت‌های ظریف صورت و گردن می‌شود كه برای از بین بردن آن نیاز به خارش یا مالش احساس می‌شود. به نظر می‌رسد این یك توضیح مناسب برای افرادی باشد که هنگام صحبت یقه پیراهن خود را می‌کشند، زیرا حدس می‌زنند دروغ‌شان آشكار شده است. مثلا این حرکت زمانی پیش می‌آید که فردی متقلب احساس می‌كند شما به دروغگویی او شك كرده‌اید و همین حس موجب تشكیل کمی عرق روی گردن او می‌شود. این حركت همچنین توسط فردی انجام می‌گیرد که احساس عصبانیت یا ناراحتی می‌كند و می‌کوشد به گونه‌ای اطراف گردن خود را با جریان هوا خنک کند، بنابراین یقه پیراهن خود را می‌کشد.

در دروغ گفتن او شک نکنید

یک نوع حرکت ناخود‌آگاه مدل اغراق‌آمیز حركت كشیدن یقه بلوز، مالیدن پشت گردن با كف دست است، چیزی كه مایک كالرو متخصص زبان بدن آن را وبال گردن نامیده است. شخصی كه از این حالت هنگام دروغ گفتن استفاده می‌كند، معمولا سرش را پایین می‌اندازد و سعی می‌كند در چشم طرف مقابل نگاه نكند. این علامت همچنین به‌عنوان نشانه ناراحتی یا عصبانیت مورد استفاده قرار می‌گیرد كه در چنین موردی در وهله اول فرد به پس گردن می‌زند و سپس شروع به مالیدن آن می‌كند. اجازه بدهید فرض را بر این بگذاریم كه شما درخواست انجام كار خاصی را از شوهر خود كرده بودید و او فراموش كرده كه در زمان تعیین‌شده این كار را انجام دهد. زمانی كه نتیجه كار را از او سؤال می‌كنید،

به‌طور غیركلامی با زدن ضربه به سرش فراموشی خود را نشان می‌دهد یا به پیشانی خود ضربه می‌زند یا به پشت گردن، گویی به‌طور سمبلیك مشغول تنبیه خود است. اینكه شخصی چه احساسی راجع به شما یا این وضعیت حاد دارد بستگی به این دارد كه به كدام قسمت از سر خود ضربه بزند؛ پیشانی یا گردن.چنانچه او به پیشانی خود ضربه بزند نشانه این است از اینكه شما به فراموشی او اشاره كرده‌اید ناراحت نشده است، اما اگر پشت گردن خود را بزند به طور غیركلامی به شما می‌گوید كه واقعا وبال گردن هستید زیرا به اشتباه او اشاره كرده‌اید. كسانی كه عادت به مالیدن پشت گردن خود دارند، معمولا مورد انتقاد قرار گرفتن را دوست ندارند اما افرادی كه پیشانی خود را می‌مالند تا یك اشتباه را به‌طور غیركلامی نشان دهند، معمولا آدم‌های بازتر و راحت‌تری هستند.

به دنبال امنیت کودکی

دزموند موریس، متخصص زبان بدن می‌گوید: زمان‌هایی هم فرد انگشتان خود را در دهان می‌گذارد. این زمانی پیش می‌آید که شخص تحت‌فشار قرار گرفته بنابراین انگشتان خود را در دهان قرار می‌دهد. این یك تلاش ناخودآگاه است توسط فرد برای برگشتن به امنیت دوران كودكی.

دیگر اصلا حوصله ندارد، پس حرف زدن فایده ندارد

هنگامی كه شنونده آغاز به استفاده از دست خود به عنوان تكیه‌گاهی برای سرش می‌‌كند، سر رفتن حوصله و خستگی خود را آشكار می‌سازد و برای جلوگیری از خواب رفتن، از دستش به‌عنوان نگه‌دارنده سر استفاده می‌كند. میزان بی‌حوصلگی شنونده بستگی به این دارد كه تا چه حد دست او سرش را بالا نگه داشته باشد. بی‌حوصلگی زیاد و عدم توجه زمانی نمایان می‌شود كه دست به طور كامل سر را نگه داشته و نهایت بی‌حوصلگی زمانی است كه سر روی میز قرار گرفته و طرف مقابل مشغول خرناس كشیدن باشد.

طرف مقابل در حال ارزیابی حرف‌های شماست

هنگامی که در یک جمع در حال صحبت هستید و راجع به ایده خود صحبت می‌كنید، اگر با دقت آنان را تماشا كنید، متوجه یك چیز جالب خواهید شد. بیشتر آنها اگر نه همه یك دست را به سمت صورت می‌آورند و شروع به استفاده از حركات ارزیابی می‌كنند. هنگامی كه به نتیجه‌گیری صحبت‌های خود می‌رسید و از آنها نظرشان را می‌پرسید، حركات ارزیابی پایان می‌یابند و یك دست به سمت چانه حركت می‌كند و علامت مالیدن چانه را آغاز می‌كند. یك فروشنده چنانچه خریدار شروع به مالیدن چانه و درواقع تصمیم‌گیری راجع به خرید كرده، صحبت كند یا به نوعی مزاحم شود مرتكب اشتباه شده است. بهترین روش، مشاهده دقیق علائم بعدی خریدار است كه نشان‌دهنده تصمیم اوست. به عنوان مثال اگر بعد از حركت مالیدن چانه خریدار در صندلی خود به سمت عقب بنشیند و دست و پاهایش را روی هم بیندازد فروشنده به طور غیركلامی پاسخ نه دریافت كرده است، بنابراین باید قبل از شنیدن پاسخ منفی كلامی و از دست دادن فرصت نكات مهم محصولات خود را مجددا گوشزد كند.

او به دقت به حرف‌هایتان گوش می‌دهد

زمانی كه دست روی گونه باشد اما به‌عنوان نگه‌دارنده سر مورد استفاده قرار نگیرد، علاقه واقعی را نمایان می‌كند. اما باز حالت دست و انگشتان می‌تواند خیلی چیزها را نشان دهد. هنگامی كه انگشت اشاره به سمت بالاست و شست زیر چانه قرار گرفته، شنونده درگیر افكار منفی یا انتقادآمیز درباره گوینده یا موضوع مورد بحث او شده است. با ادامه یافتن افكار منفی، بیشتر انگشت اشاره چشم را مالش می‌دهد یا می‌كشد. از آنجایی كه حالت یك حركت بر رفتار شخص تاثیرگذار است، هرچه زمان انجام این علامت طولانی‌تر شود رفتار انتقادآمیز نیز برای مدت طولانی‌تر باقی خواهد ماند. این علامت نشان می‌دهد كه به انجام یك حركت یا عمل فوری توسط گوینده نیاز هست. این حركت می‌تواند شركت دادن شنونده یا تمام کردن صحبت باشد.

وقتی در حال تصمیم‌گیری است

فردی كه عینك می‌زند هنگام فکر کردن و تصمیم‌گیری بیشتر از یكسری حركات ارزیابی پیروی می‌كند، به این صورت كه عینك خود را برمی‌دارد و به جای استفاده از حركت مالیدن چانه حین تصمیم‌گیری یكی از دسته‌های عینك را در دهان خود می‌گذارد. اگر طرف مقابل بعد از اینکه از او خواستید تصمیم خود را به شما بگوید شیء‌ای را مانند خودكار یا انگشت در دهان خود گذاشت، این حركت نشان می‌دهد اطمینان چندانی ندارد و اینكه نیاز به اطمینان خاطر بیشتر دارد زیرا وجود یك شیء در دهان اجازه می‌دهد كه تصمیم‌گیری فوری را به تاخیر بیندازد. درواقع از آنجایی كه صحبت كردن با دهان پر رفتار بدی است، این عذر موجه جلوه می‌‌كند.

وقتی همه حرکت‌ها با هم انجام می‌شوند

گاهی اوقات حركات سر رفتن حوصله، ارزیابی و تصمیم‌گیری با هم تركیب می‌شوند و هریك بخشی از رفتار شخص را نمایان می‌كنند. مثلا زمانی که مانند تصویر فرد به آرامی چانه خود را بمالد، نشان می‌دهد در حال ارزیابی پیشنهاد است ضمن اینکه همزمان در حال تصمیم‌گیری هم هست. اما زمانی كه شنونده علاقه‌اش را نسبت به صحبت‌های گوینده از دست می‌دهد، سر او روی دستش به حالت استراحت درمی‌آید مثل حرکت تصویر که فرد با انگشت شست سرش را نگه داشته‌ است.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان