ramazan
ramazan

شایع ترین تشخیص روان شناسی همراه با تست

شایع ترین تشخیص روان شناسی همراه با تست
همه ما در طول هفته شاید چند بار احساس كنیم كه از همه چیز خسته شده‌ایم و هیچ موضوعی ما را خوشحال نمی‌كند و به هیجان نمی‌آورد. وقت‌هایی كه حتی حوصله حرف زدن یا درددل كردن با دوستان‌مان را هم نداریم. گاهی وقت‌ها آنقدر بی‌حوصله و بی‌انگیزه می‌شویم كه حتی فكر بیرون رفتن از خانه ما را اذیت می‌كند و ترجیح می‌دهیم تنها باشیم و مثلا ساعت‌ها به جای دوری خیره شویم یا جلوی تلویزیون بنشینیم و به صفحه رنگی خیره شویم. همه ما در طول زندگی در دوره‌های كوتاه و بلند احساس داشتن غم و اندوه را به خصوص هنگام از دست دادن نزدیكان یا هنگام از دست دادن شغلی تجربه كرده‌ایم و همه ما هم قادر به مقابله با این حوادث هستیم اما زمانی كه این اندوه بیش از اندازه و پایدار و عمیق باشد ممكن است منجر به بیماری افسردگی شود.

افسردگی از شایع‌ترین تشخیص‌های روانشناسی و اصلا شاید شایع‌ترین بیماری روحی- روانی باشد به همین دلیل است كه افسردگی را به عنوان سرماخوردگی روانی هم می‌شناسند. اما به چه كسی می‌گوییم افسرده؟ كسی كه خلق و خوی افسرده با احساس غمگینی و اعتمادبه‌‌نفس پایین دارد و بی‌علاقگی و از كارافتادگی در قلمروهای زندگی فردی، اجتماعی و شغلی را از خود نشان می‌دهد و عملكردهای روزمره‌اش همچون خوردن، خوابیدن و سلامت تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اما از كجا می‌فهمید نشانه‌های افسردگی را دارید یا نه؟

بیماری جسم، بیماری روح را پنهان می‌‌كند؟

در افسردگی اساسی افكار خودكشی، حس نافذ نومیدی، احساس گناه به دلیل چیزهای كم‌اهمیت، احساس بی‌ارزشی و توهمات و هذیان، حواس‌پرتی، دشواری در تمركز، مشكل در حافظه، گیجی، گریه بی‌دلیل، بی‌حالی و خستگی، بی‌قراری، زودرنجی، بی‌توجهی به ظاهر، كم‌‌صحبت كردن، صدای آهسته و یكنواخت و بعضی ناراحتی‌‌های جسمانی دیده می‌شود. سردرد، اختلالات گوارشی، یبوست، شكایات قلبی و… ممكن است افسردگی را در خود پنهان كند.

اینها مقصر هستند

1- ژنتیك 2- مصرف برخی‌ داروها 3- ابتلا به بیماری‌های مزمن 4- علل روانی مانند: استرس، عوامل اجتماعی 5- یكسری صفات شخصیتی مانند اعتمادبه‌نفس پایین، وابستگی شدید، حساسیت در برابر استرس‌ها 6- شكست در زندگی مانند شكست در كار، ازدواج 7- مرگ یا فقدان عزیزان 8- گذر از یك مرحله زندگی به مرحله دیگر مثل یائسگی یا بازنشستگی ‌9- بیماری‌های روانی مثل اضطراب، عقب‌افتادگی ذهنی، سوءمصرف مواد و…

اینجا می‌خواهیم كار شما را ساده كنیم. با یك آزمون ساده روانشناسی به شما می‌گوییم چقدر در خطر ابتلا به افسردگی هستید و علامت‌های افسردگی را دارید یا نه، البته قطعا این تست جای معاینه و مشاوره روانپزشكان و متخصصان این حیطه را نمی‌گیرد اما می‌تواند تا حدود زیادی زنگ خطر یا زنگ آسایش را به صدا درآورد.

1- اشتهای خوبی دارم.

بله

خیر

2- زندگی روزانه من پر از چیزهایی است كه برایم جالبند.

بله

خیر

3- موقع كار، فشار و ناراحتی زیادی احساس می‌كنم.

بله

خیر

4- خیلی كم دچار یبوست می‌شوم یا اصلا دچار یبوست نمی‌شوم.

بله

خیر

 

5- هرچند وقت یك‌بار تهوع و استفراغ ناراحتم می‌كند.

بله

خیر

 

6- گاهی دلم می‌خواهد به زمین و زمان ناسزا بگویم.

بله

خیر

 

7- برایم مشكل است كه حواسم را روی كاری متمركز كنم.

بله

خیر

 

8- گاهی روزها،‌ هفته‌ها و حتی ماه‌ها بوده كه دست و دلم به كار نرفته است.

بله

خیر

 

9- خوابم آشفته و ناراحت است.

بله

خیر

 

10- اغلب مجبور بوده‌ام از كسانی اطاعت كنم كه به اندازه من درك و بینش نداشته‌اند.

بله

خیر

 

11- واقعا اعتمادبه‌نفس ندارم.

بله

خیر

 

12- بیشتر اوقات خوشحالم.

بله

خیر

 

13- گاهی وقت‌ها احساس می‌‌كنم كه واقعا آدم بی‌مصرفی هستم.

بله

خیر

 

14- در چند سال اخیر بیشتر اوقات حالم خوب بوده است.

بله

خیر

 

15- هیچ وقت حالم بهتر از حالا نبوده است.

بله

خیر

 

16- حافظه‌ام خوب است.

بله

خیر

 

17- اغلب سر تا پا احساس ضعف می‌كنم.

بله

خیر

 

18- اگر امکانش باشد استفاده از هر شیوه‌ای را برای پیشرفت بد نمی‌دانم.

بله

خیر

 

19- گاهی اوقات احساس می‌كنم سرشار از انرژی هستم.

بله

خیر

 

20- مواقعی بوده كه بدون علت خاص و برخلاف معمول با نشاط بوده‌ام.

بله

خیر

 

به خودتان نمره بدهید

اگر از بین این 20 سؤال، به 15 تا 20 سؤال مانند كلید پاسخ دهید، به شما توصیه می‌‌شود كه حتما به روانشناس مراجعه كنید و مشكلات خود را با او در میان بگذارید.

سرما خوردگی روحی روانی,افسردگی
 
اگر به 10 تا 15 سؤال مانند كلید پاسخ دهید به شما توصیه می‌شود كه در مورد علائق‌تان و نشانه‌های افسردگی بیشتر مطالعه كنید و آنها را سرسری نگیرید و به آنها توجه نشان دهید.

اگر به 5 تا 10 سؤال مانند كلید پاسخ دهید، یعنی علائم خفیفی از افسردگی دارید كه با توجه به آنها و تغییر یكسری عادات و ایجاد انگیزه و شادی در كارهای روزانه خود از آنها رهایی پیدا می‌كنید.

اگر به صفر تا 5 سؤال مانند كلید پاسخ دهید، می‌توانید به زندگی خود با آرامش و راحتی ادامه دهید چون به هرحال یكسری از علائم در طول روز و هفته به دلیل رودرروشدن با مسائل زندگی بروز می‌كند.

به خودتان كمك كنید

اگر فكر می‌كنید روح‌تان سرما خورده است، می‌توانید به روش‌های زیر با آن مبارزه كنید:

یكی از كارهای بسیار مهم این است كه در ساعت معینی از خواب بیدار شوید. داشتن نظم به كاركرد طبیعی بدن شما كمك می‌كند كه احساس بهتری داشته باشید.

فعال باشید و اكسیژن به میزان كافی جذب كنید. در طول روز، انجام ورزش ملایم به خصوص در موقع صبح و بیدار شدن از خواب به مدت 15 تا 20 دقیقه بسیار به سرزندگی شما كمك می‌كند.

نور مناسب به بهتر شدن كاركرد بدنتان كمك می‌كند. سعی كنید در محیط زندگی یا كارتان از نور مطلوب و مورد دلخواه‌تان استفاده كنید و تا جای ممكن از تاریكی و نور بسیار كم بپرهیزید.

سعی كنید مشكلی كه موجب آزارتان می‌شود را پیدا كنید و در مورد آن با روانشناس صحبت كنید یا در مواقع غیرضروری با یك دوست معتمد یا یكی از نزدیكان‌تان در مورد آن حرف بزنید.

كار و مشغله روزانه‌تان را در حد توانتان تنظیم كنید.

به كار یا سرگرمی‌ای كه علاقه دارید چند ساعت در طول روز بپردازید.

سعی كنید در مواقع مواجهه با مشكل یا استرس روزانه اعتمادبه‌نفس خود را از دست ندهید و آن را تقویت كنید

سعی كنید از حافظه‌تان استفاده كنید و تمركز خود را بالا ببرید. كتاب یا مطالب مورد علاقه‌تان را در طول روز مطالعه كنید.

به موسیقی شادی كه از آن لذت می‌برید و باعث تغییر روحیه‌تان می‌شود، گوش دهید.

اگر اهل نوشتن هستید، دلایل افسردگی خود را بنویسید. هرگاه از طریق نوشتن آنچه در دل دارید را مطرح كنید، آرامش می‌یابید زیرا در این صورت افكار شما و آنچه موجب افسردگی‌تان شده است تا حدی آشكار می‌شود و شما از دلایل درون خود كه شاید تاكنون به آن پی نبرده‌اید، آگاه می‌شوید.

 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان