ramazan
ramazan

درمان معجزه‌آسای دردهای سیاتیكی

درمان معجزه‌آسای دردهای سیاتیكی

درمان معجزه‌آسای دردهای سیاتیكی

 

نازوب، تورم، بیرون زدگی یا پارگی دیسك بین مهره‌ها، مهم‌ترین علت دردهای سیاتیكی است كه ممكن است متعاقب یك حركت سنگین مثل بلند كردن جسم سنگین در حالت ایستاده یا خم شدن ناگهانی و چرخش كمر به وجود بیاید.

در بعضی از مواقع ضربه محكم به عصب یكی از دلایلی است كه این دردها را به وجود می‌آورد. در این حالت درد از كمر به باسن و ران می‌رود و به پشت زانو، ساق و پشت پا می‌رسد و همه این اعضا را در بر می‌گیرد.

این دردها با بالا رفتن فشار داخل شكم، هنگام سرفه و عطسه افزایش پیدا می‌كنند. انجام حركات ورزشی سنگین نیز به تشدید این دردها می‌انجامد.

 

موقعیت های بد مانند نشستن به مدت طولانی، بلند كردن جسم سنگین به شكل غلط نیز افراد را دچار مشكل می‌كند كه فرد باید برای پیشگیری از این دردها هنگام بلند كردن جسم سنگین ابتدا زانو زده، به گونه‌ای كه زانوی راست در جلو باشد و زانوی چپ در عقب و سپس آن جسم را با دو دست تا ناف بلند كرده و در حالت خمیده حمل كند و چون در این حالت فشار در همه قسمت‌های كمر، ران، زانو و مچ پا پخش می‌شود، این راه، بهترین روش برای بلند كردن اجسام سنگین است.

نشستن‌های طولانی مدت كه بیشتر در مورد كارمندان مشهود است نیز درصورت اصلاح وضعیت نشستن قابل حل است و تا میزان زیادی از فشار بر عصب سیاتیك می‌كاهد.

افراد هنگام نشستن پشت میز نباید خم شوند، بلكه باید كمر خود را راست نگه داشته و به صندلی تكیه بدهند و اگر امكان داشت در پشت صندلی‌شان بالشی قرار داده یا از صندلی‌هایی استفاده كنند كه در قسمت كمر آنها یك برآمدگی به سمت جلو دارد. علاوه بر این باید چهارپایه‌ای را زیر زانو قرار داده تا زانو خم شود به گونه‌ای كه سر زانو كمی بالاتر از كشاله ران قرار بگیرد.

 

قوس كمر كه به علت چاقی و بیرون زدگی شكم به وجود می‌آید یكی دیگر از عوامل اصلی در بروز دردهای سیاتیكی است.

رانندگی‌های طولانی مدت نیز در این رابطه نقش مهمی دارد كه به این منظور فرد باید نزدیك فرمان اتومبیل نشسته و زانوهایش را به گونه‌ای خم كرده باشد كه در جهت كلاج و ترمز قرار گیرد.

افرادی كه در طول روز زیاد راه می‌روند مانند خانم‌های خانه‌دار، باید زمان ایستادن خود را كوتاه كرده و در وقفه‌های كاری خود هفت تا هشت دقیقه روی زمین خوابیده و پاهایشان را روی مبل یا سطح بلندتر از سطح زمین بگذارند.

 

 

در مراحل اولیه درمان برای فرد دو تا سه روز استراحت مطلق تجویز می‌شود اما اگر فرد در حالت حاد قرار گیرد به گونه‌ای كه انگشتانش گزگز كند و با كاهش حس همراه باشد باید حتما به پزشك مراجعه كرده و تحت معالجه جدی قرار گیرد.

در حالت استراحت مطلق فرد باید از انجام هر كاری خودداری كرده و در بستر استراحت كند اما این مدت استراحت نباید طولانی شود زیرا عضلات بدن ضعیف شده و باعث درد شدید می‌شود. بنابراین فرد باید پس از 48 ساعت استراحت به تدریج و با ملایمت كارهای روزانه‌اش را از سر بگیرد.

در مواردی كه دیسك بین مهره‌ها پاره شده و به گونه‌ای شدید باشد كه بیمار نتواند راه برود، فرد باید تحت نظر پزشك متخصص قرار گرفته و در صورت لزوم جراحی شود.

 

یکی از روش های بسیار موثر و معجزه آسا در بهبود دردهای سیاتیکی، راه رفتن در آب است. در این روش فرد ابتدا باید آرام آرام طول استخر را راه رفته و به سمت عقب بازگردد زیرا این كار در كشش عضلات و شل كردن آنها بسیار موثر است و تاثیر شگفت‌انگیزی بر بدن بیمار دارد.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان