ramazan
ramazan

تصاویرجنجالی دزدیدن 1/5 تن طلا توسط این زن مشهور

تصاویرجنجالی دزدیدن 1/5 تن طلا توسط این زن مشهور
نام لیلی طرابلسی همسر زین العابدین بن علی رئیس جمهور مخلوع تونس در جریان انقلاب این کشور و سپس فرار خاندان حاکم آن، به نامی آشنا تبدیل شد.درنخستین روز از فرار خانواده بن علی منابع خبری گزارش دادند، همسر رئیس جمهورمخلوع تونس به هنگام فرار از این کشور یک و نیم تن طلا با خود خارج کرده است!!
 
 

تصاویرجنجالی دزدیدن 1/5 تن طلا توسط این زن مشهور
 
براین اساس طرابلسی در روزهای واپسین حکومت بن علی برای اخذ سکه های طلا به بانک مرکزی تونس رفته بود و به نظر می رسد وی به هنگام فرار از کشور یک و نیم تن طلا به ارزش ۴۵ میلیون یورو (۶۰ میلیون دلار) خارج کرده است. «نیکولا پو و کاترین گراسیه» دو نویسنده و روزنامه نگار فرانسوی هستند که زندگی سیاسی اقتصادی لیلی طرابلسی را در اثری تحت عنوان «حاکم کارتاژ» به رشته تحریر درآورند.نویسندگان در «حاکم کارتاژ» ضمن معرفی لیلی طرابلسی، نقش وی و خانواده اش را در حکومت تونس مورد بررسی قرار دادند. این کتاب که ۹ فصل دارد، به هنگام انتشار در سال ۲۰۰۹ در فرانسه با استقبال خوانندگان همراه شد. البته انتشار و راه یابی این کتاب به بازارهای تونس ممنوع بود، اما پس از سقوط بن علی، حاکم کارتاژ در ویترین کتاب فروشیهای شهرهای مختلف تونس قرار گرفت.
 

تصاویرجنجالی دزدیدن 1/5 تن طلا توسط این زن مشهور
 
صعود لیلی طرابلسی در حکومت تونس، وزش نسیم تغییر درنظام بن علی، زندگی دشوار در قصر کارتاژ، بلحسن طرابلسی معاون بن علی، عماد الطرابلسی، لیلی مدیر مدرسه پاستور، صخر المطیری وارث احتمالی و معجزه اقتصادی، عناوین فصل های مختلف این کتاب است.«کاترین و نیکولا» در کتاب خود بر مستنداتی تاکید دارند که حاکی است: لیلی در سالهای اخیر در چارچوب پرو‍ژه سرقت ثروت های تونس که عنوان فرعی این کتاب است، نقش اساسی و سرنوشت سازی در اداره امور این کشور ایفا کرد به گونه ای که بنابر اقوال بسیاری از منابع نزدیک به قصر کارتاژ( کاخ ریاست جمهور مخلوع)، او با تکیه بر افراد خانواده اش کوشید تا در پرتو حکومت رو به فرسایش، خود را به حاکم اصلی کشور تبدیل کند.
 

تصاویرجنجالی دزدیدن 1/5 تن طلا توسط این زن مشهور
 
نکته قابل توجه این است که پیش بینی نویسندگان دو سال بعد – ۲۰۱۱- درست ازآب درآمد. آنها درسال ۲۰۰۹ برآورد کرده بودند که تمام معیارهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی تونس به خط قرمز و نقطه هشدار و خطرناک رسیده که گریبان حاکمان این کشور را خواهد گرفت.
به گفته نویسندگان این درحالی بود که بن علی و اطرافیانش بیش از پیش به دنبال کسب ثروت بوده و در سرکوب هر نوع اعتراضی تردید نمی کردند.لیلی طرابلسی که بود؟
لیلی، دختر خانواده ای فقیر بود که پدرش به شغل فروش خشکبار اشتغال داشت و مادرش نیز زن خانه داری با ۱۱ فرزند بود. وی در آغاز جوانی در سالن آرایشگاه زنانه مشغول به کار شد. پس از مدتی در یک آژانس مسافرتی مشغول بود و نخستین بار در سال ۱۹۷۵ ازدواج کرد که سه سال بعد منجر به طلاق شد.
 

تصاویرجنجالی دزدیدن 1/5 تن طلا توسط این زن مشهور
 
لیلی از این برهه وارد تجارت قاچاق شد و تبادل کالاهای قاچاق بین پاریس و رم را مدیریت می کرد، تا جایی که یک بار بازداشت و گذرنامه اش توقیف شد. وی برای رهایی خود از یکی از افراد با نفوذ کمک خواست و در همان زمان بود که با زین العابدین بن علی که از دسامبر سال ۱۹۷۷ تا آوریل ۱۹۸۰مدیر نهادی امنیتی بود دیدار کرد. حوادث شهر قفصه نیز در سال ۱۹۸۰ رخ داد. بن علی بن علی به دلیل کوتاهی در مسوولیت خود در این حوادث، از سمتش برکنار و به عنوان سفیر لهستان منصوب شد.درمجموع نویسندگان فرانسوی کتاب حاکم کارتاژ معتقدند: لیلی درعرصه فعالیت های سیاسی و اقتصادی تونس، زنی طمع کار و سودجو بود.فساد اخلاقی و اقتصادی برادران طرابلسی
براساس مستندات فصل، بلحسن طرابلسی معاون بن علی بلحسن برادر بزرگ لیلی، شرکت هواپیمایی تونس را در اختیار گرفت و آن را «شرکت هواپیمایی کارتاژ» نامید. اقدامی که سبب شد وی را به قطب اصلی کارهای مالی خانواده طرابلسی تبدیل کند.

 نویسندگان فرانسوی این کتاب براین باورند که قدرت گرفتن لیلا در حکومت تونس سبب رشد خانواده وی شد. یکی دیگر از برادران لیلی که عکاس دوره گردی بود، خیلی زود به تاجر بزرگی در این کشور تبدیل شد و سه پسرش به ویژه «معز و عماد» که لیلی آنان را بسیار دوست می داشت به مسند و قدرت رسیدند.

تصاویرجنجالی دزدیدن 1/5 تن طلا توسط این زن مشهور
 
در این کتاب از عماد به عنوان تاجری که شخصیت مبتذلی دارد یاد شده است؛ کسی که در تحقیر دیگران تردیدی نمی کرد تا آنجا که درگفتگو با یک روزنامه نگار تونسی بسیاری از هموطنان خود را مورد توهین آشکار قرار داد. نزدیکان وی گفته اند که عماد به استفاده از ماشین های سرقتی علاقه داشت. به عنوان نمونه وی همواره از یک مرسدس که از شهر مارسل فرانسه در سال ۲۰۰۵ ربوده شده بود، استفاده می کرد.
 

تصاویرجنجالی دزدیدن 1/5 تن طلا توسط این زن مشهور
 
علاوه براین، ماجراجویی عماد در سرقت دو قایق بادبانی از فرانسه سرو صدای زیادی به پا کرد که لیلی تلاش زیادی کرد تا او را از پیگرد قانونی فرانسه در امان دارد. از همین رو وی از همسرش – بن علی- خواست تا تمام تلاشش را برای آسیب نرسیدن به عماد به کار گیرد. سرانجام با فشار و نفوذ دیپلماتیک و حقوقی لیلی در اوت ۲۰۰۹ عماد و معز طرابلسی از محاکمه در فرانسه نجات یافتند و قرار شد این دو در تونس محاکمه شوند که البته این محکمه هیچگاه برپا نشد.

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان