نکات مهم درباره شستن لباس های زیر

نکات مهم درباره شستن لباس های زیر

شما می دانید بیشتر از هر مساله بهداشتی باید به لباس های زیر خود توجه کنید تا سلامتی شما تضمین شده باشد؟

 

 

نازوب، مطئنا همه ما وقتی لباسی نو می‌خریم که مخصوصا پول زیادی بابت آن پرداخت کرده باشیم؛ گاهی فراموش می‌کنیم که این لباس ها چطوری به دست ما رسیدند! بیشتر وقت ها نیز قبل از اولین استفاده آنها را نمی‌شوییم زیرا امکان دارد با شستن لباس ها رنگ آن‌ها عوض شود یا از فرم  اولیه بیفتند. این مسئله در مورد هر نوع لباسی هم بی اهمیت باشد و کمتر به چشم بیاد در مورد لباس‌های زیر که استفاده می کنیم حساسیت ویژه ای پیدا می‌کند.

 

اما تا به حال از خودتان این سوال رو پرسید که چه کسی این لباس‌ها را دوخته است؟ یا چطور بسته بندی شده اند؟ در چه شرایط و کارتون‌هایی به مغازه رسیده‌اند؟ یا قبل از شما چه کسی  آنها را پرو کرده است؟ هر زمان که هر کدام از این سوالات را با خود تکرار کنید مطمئنا اولین کاری که انجام می‌دهید شستن لباس‌ها حتی قبل از اولین استفاده آن‌هاست.
نکاتی که باید در مورد شستن لباس های زیر بدانید:

 

همیشه قبل از حتی اولین استفاده، لباس های زیر خود را خوب بشویید، انتقال هر نوع ویروس و قارچ یا باکتری از قبل و در طی مسیری که لباس به دست شما رسیده باشد ممکن است باعث آلوده شدن پارچه و حساسیت پوست شما شود. همیشه این جمله را بخاطر داشته باشید؛ پیشگیری بهتر از درمان است!

 

دکتر چارلز جبرا، استاد میکروبیولوژی دانشگاه آریزونا، در مورد شستن لباس ها تذکر داده است که
لباس‌های زیر یکی از اصلی‌ترین منابع انتشار میکروب در فضاهای بسته و مرطوب‌ هستند. به همین دلیل بهتر است که هنگام شستشو با سایر لباس‌ها، درون یک محفظه قرار نگیرند. از طرف دیگر، ممکن است آلودگی بیش از حد لباس‌های دیگر به لباس زیر افراد سرایت کند و موجب تحریک پوستی یا حتی عفونت دستگاه تناسلی در آن‌ها شود.

 

لباس‌های زیر را با آب کاملا داغ و مواد شوینده بشویید و حتما  برای خشک شدن زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید. همچنین برای پیشگیری از ماندگاری میکروب‌ها در ماشین‌لباس‌شویی توصیه می‌شود پس از هر هفته یا سه یا چهار بار استفاده یک دور آن را خالی و فقط با مواد ضدعفونی کننده بکار بیندازید.

 
هر چند وقت یکبار لباس های زیر خود را بشوییم؟

دکتر وینسنت کاریوهانا در این مورد اظهار خاطر نشان کرده اند: لباس زیر  جزی از کمد لباسی هر خانمی است و  خانم ها شاید این سوال را در ذهن خود داشته باشند که باید در روز یا هفته هر چند وقت یکبار لباس‌های زیر خود را تعویض کنند و آنها را بشویند؟ باید گفت پوشین یک سینه بند یا هر لباس زیر دیگری برای بیشتر از ۲۴ ساعت اشتباه است و باعث بروز عفونت یا بیمارهای قارچی می‌شود. توصیه می‌شود؛ بعد از شستن و قبل از استفاده، آنها را ضد عفونی کنید؛ و از سینه بند یا لباس زیر هیچ کس دیگری استفاده نکنید.

 
دکتر شیرین نیرومنش  ،متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، در این مورد اشاره کرده اند که از نظر شستن لباس های زیر توصیه می شود، حداقل روزی یک یا دو بار لباس های زیر خود را عوض کنید؛ چرا که تعویض دیربه دیر لباس زیر، منشا ایجاد عفونت است. برای شوستن لباسهای زیر بهتر است آنها را با دست و آب و صابون بشورید.

 
جنس لباس زیر خود را چگونه انتخاب کنیم؟

در انتخاب نوع لباس زیر، بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که از جنس نخی باشد؛ به این دلیل که لباس زیر نخی، مانع تبخیر رطوبت بدن نمی‌شود. همچنین بهتر است همیشه بعد از شستشو در معرض آفتاب، خشک شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان