ارائه تصویری از جریان خون بدن با فناوری جدید

مجموعه : علم و فناوری

ناز وب، تکنیک تصویربرداری به پیگیری جریان خون در سراسر بدن پرداخته و این کار را بدون نیاز به تماس با پوست انجام می‌دهد. این دستاورد می‌تواند ابزاری مفید در درمان همه بیماران از قربانیان سوختگی گرفته تا سالمندان ارائه ‌کند. این دستگاه به ادعای سازندگان، نخستین سیستم سیار با قابلیت نظارت بر جریان خون بیمار در نقاط مختلف شریانی در یک زمان است.

این سیستم از یک شیوه غیرتهاجمی مبتنی بر نور برای پیگیری فعالیت‌های قلبی عروقی موسوم به فوتوپلتیسموگرافی(PPG) استفاده می‌کند. روش فوق، از دهه 1930 در حال انجام بوده و تغییرات در شدت نور ناشی از تغییرات حجم موضعی خون را ارزیابی می‌کند؛ اما از آنجایی که این شیوه نیازمند مجاورت نزدیک به پوست است، کاربرد آن بیشتر به نظارت کوتاه‌مدت در زمان استراحت محدود شده است.

محققان به دنبال اعمال فوتوپلتیسموگرافی برای نظارت از مسافت بیشتر بودند که نیازمند طراحی سیستمی کاملا جدید با هدف کشیدن شکل موج همودینامیک (فشار خون) بدون تماس با پوست بود. این کار بر فناوری تصویربرداری کدگذاری شده همودینامیک تکیه داشته که در اصل به عنوان آرایه‌ای از حسگرهای مجازی برای اندازه‌گیری جریان خون از بخشهای خاص بدن کار می‌کند.

خوانش‌های بدست آمده از نقاط مختلف ضربان به یک رایانه منتقل می‌شود تا گردش خون فرد بطور مداوم مورد نظارت قرار بگیرد. با تصویربرداری از کل بدن و حتی بیماران مختلف بطور همزمان، سیستم می‌تواند شیوه‌های نظارت پیشرفته جدید را که پیش از این ممکن نبود، محقق سازد. به گفته محققان، آزمایشات برای نخستین بار نشان داد که نظارت از راه دور بدون تماس ضربان قلب با استفاده از تصویربرداری فوتوپلتیسموگرافی ممکن است.
این یافته‌ها در مجله Scientific Reports منتشر شده است.
اخبار علمی – ایسنا


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان