10 راه لاغری بعد از زایمان و کاهش وزن

10 راه لاغری بعد از زایمان و کاهش وزن

10 راه لاغری بعد از زایمان و کاهش وزن

حالا که نوزادتان به دنیا آمده خیلی چیزها هست که باید حواستان را به آن جمع کنید از دلیل گریه های شبانگاهی بچه گرفته تا خلاص شدن از شر وزنی که در بارداری اضافه کرده اید. این کار چطور ممکن است؟ قدم به قدم با سایت نازوب همراه باشید.

 

 

خودتان را آماده کاهش وزن کنید

عجله نکنید: درست است که شما دوست دارید بلافاصله بعد از زایمان به وزن سابقتان برگردید، اما واقعیت این است که حداقل در این یک مورد اوضاع آن طور که شما می خواهید پیش نمی رود. شاید قبل از زایمان برنامه ریزی کردید که بلافاصله به ورزشگاه برگردید و روی تردمیل بروید یا رژیم بگیرید، ولی متخصصان می گویند که پیش از برنامه ریزی برای از دست دادن اضافه وزن بارداری باید چند هفته صبر کندی تا بدنتان بتواند خودش را بازسازی کند. اگر بچه تان را شیر نمی دهید، 6-8 هفته بیشترین زمانی است که باید برای شروع رژیم صبر کنید. ناراحت نباشید در این مدت قرار نیست به اندازه زمان بارداری چاق بمانید چون بلافاصله بعد از زایمان و طی دو، سه روز اول چند کیلو وزن کم می کنید.

 

 

درست است که متخصصان به تازه مادرها توصیه می کنند تا قبل از دو ماهگی نوزادشان رژیم نگیرند، اما معنایش این نیست که باید توی تخت بمانید و دائما استراحت کنید. شما در همین دوران هم می توانید برنامه پیاده روی خود را آغاز کرده و آن را به بخشی از برنامه روزانه تان تبدیل کنید.

 

 

انتظارات واقع بینانه داشته باشید: درست است که کیم کارداشیان یا بیانسه در یک چشم به هم زدن به وزن قبل از بارداری شان باز گشتند اما خیلی وقت ها متخصصان تغذیه اصول رژیم های کاهش وزن ستاره ها تایید نمی کنند و نسبت به خطرات آن هشدار می دهند. به گزارش وب سایت نازوب، برای یک مامان معمولی چند ماه طول می کشد تا به وزن قبل از بارداری اش برگردد و اگر در این 9 ماه بیش از 20 کیلو وزن اضافه کرده باشد، بادی حدود یک سال منتظر باشد و برنامه کاهش وزنش را با جدیت دنبال کند. در ضمن این نکته را هم فراموش نکنید که اغلب افراد بعد از زایمان شکم شل تر، دور کمر و دور باسن بزرگتری پیدا می کنند و این قالب تغییر نیست.

 

 تا آنجا که ممکن است استرس تان را کم کنید: درست است که پایین آوردن استرس به صورت مستقیم باعث کاهش وزن نمی شود، اما اگر بعد از زایمان استرس نداشته باشید، پرخوری نمی کنید، غذاهای ناسالم و هله و هوله را به عنوان میان وعده انتخاب نمی کنید و نسبت به روند کاهش وزنتان صبورتر خواهید بود.

 

 

ـ چند دقیقه پیاده روی روزانه

ـ نوشیدن یک فنجان چای

ـ خواندن کتاب

ـ گوش دادن به موسیقی آرامش بخش

ـ گذراندن یک بعد از ظهر با دوستان  البته در زمانی که شما فرصتش را داشته باشید

ـ گرفتن دوش آب گرم

ـ مدیتیشن

ـ یوگا و…

 

 

از جمله راهکارهای پیشنهادی برای کاهش استرس است.

 بخوابید: یک خواب شش ساعته بدن وقفه برای خیلی از خانم هایی که تازه مادر شده اند بیشتر شبیه فانتزی و رویاست تا یک امر قابل تحقق! با این حال تلاشتان را بکنید تا در حداقل زمان های آزادی که پیدا می کنید، چند دقیقه بخوابید. خوابیدن استرس شما را کم کرده و کمک می کند راحت تر به رژیم کاهش وزن و برنامه ورزشی تان پایبند بمانید.

 

 

 صبور باشید: اگر در 9 ماهی که منتظر نوزادتان بودید، صبوری را یاد نگرفته باشید، قطعا در دوره ای که می خواهید وزن کم کنید این مهارت را یاد خواهید گرفت. اغلب متخصصان بیشتر از 2 کیلو کاهش وزن در ماه را بعد از زایمان توصیه نمی کنند و به مادران شیرده می گویند که حتی باید کمترین از این مقدار وزن کم کنند. به گزارش ناز وب، این نکته را به خاطر داشته باشید که برنامه کاهش وزن بعد از زایمان درست مثل رژیم های لاغری در هر دوره دیگری از زندگی است، فقط نیاز به صبر بیشتری دارد. اگر نمی خواهید کنترل خود را از دست بدهید یا ناامید شوید در طول هفته اصلا به ترازو نگاه نیندازید و فقط هفته ای یک بار خودتان را وزن کنید.

 

 

دنبال یک رژیم غذایی سالم و متعال باشید

 اگر بچه شیر می دهید، مطمئن شوید در طول روز به اندازه کافی غذا می خورید: مطالعات در خصوص تاثیر شیردهی بر کاهش یا عدم کاهش وزن بعد از زایمان بسیار متناقض است. بعضی از محققان معتقدند که شیردهی شما را به وزن قبل از زایمانتان نزدیک تر می کند و برخی دیگر می گویند شیر دادن به نوزاد تاثیری بر وزن ندارد. یادتان باشد شما در طول دوران شیردهی روزانه به 500 – 330 کالری بیشتر نیاز دارید تا بتوانید نیازهای نوزادتان را برطرف کنید. پس اگر در این مدت پرخوری نکنید و به اندازه دو نفر غذا نخورید، حتی با وجود شیر دادن به بچه هم می توانید وزن کم کنید، البته شاید با سرعت خیلی کمتر.

 

 

اگر مادر شیرده هستید، تا قبل از دو ماهگی نوزاد اصلا به فکر کاهش کالری دریافتی خود نباشید، بعد از آن می توانید به آرامی و با مشورت یک کارشناس تغذیه رژیم تان را شروع کنید.  

 

 

 از رژیم های بسیار محدود اجتناب کنید: الان وقت مناسبی برای برای گرفتن رژیم های 1000 کالری، رژیم کانادایی، رژیم کلم بروکلی، تک خوری و… نیست. این رژیم ها نه فقط شما را عصبی، پرخاشگر  می کنند و احتمال پرخوری و بدخوری را افزایش می دهند، بلکه تاثیر چندانی نیز نداشته، سوخت و ساز بدنتان را پایین آورده و باعث می شوند که روند کاهش وزن بعد از زایمانتان سخت تر از چیز شود که واقعا هست.

 

 

اگر واقعا می خواهید در ماه اول بعد از زایمانتان وزن کم کنید تنها باید 100 تا 200 کالری از برنامه غذایی روزانه خود کم کنید و اگر بچه شیر می دهید، مطمئن شوید که کمتر از 1800 کالری به بدنتان نمی رسد.

 

 

 حداقل سه وعده غذا در روز بخورید: بعد از زایمان نه فقط خواب بلکه سه وعده غذا خوردن روزانه سر ساعت های معین هم شبیه یک رویاست. شاید تا دو سه ماه بعد هم نتوانید یک شام یا ناهار سر وقت و دل سیر بخورید بدون اینکه مجبور شوید چند بار در طول غذا بلند شوید و بچه را چک کنید. پس شاید بهتر باشد 4- 5 وعده غذای کوچک در طول روز بخورید.

 

 

به گزارش نازوب، برای کاهش وزن بیشتر هیچ کدام از وعده ها به ویژه صبحانه را جا نیندازید و حذف نکنید چون نه تنها وزن کم نمی کنید بلکه متابولیسمتان هم پایین می آید.

 

 

 میان وعده های سالم بخورید: خوردن میان وعده های سالم در طول روز قند خون شما را متعادل نگه می دارد و اجازه نمی دهد سر غذا پرخوری کنید. هویج، چند عدد کشمش یا توت، بادام و پسته، کره بادام زمینی، پنیر طعم دار، سیب، گلابی، سفیده تخ مرغ سفت شده، توت فرنگی با ماست کم چرب، ماست یونانی با یک قاشق غذاخوری تخمه آفتاب گردان و یک تکه نان ترتیلا یا نان ذرت همراه سبزیجات نمونه ای از میان وعده های توصیه شده هستند.

 

 

حواستان به شکر و چربی باشد: لازم نیست خیلی به خودتان سخت بگیرید و لب به شیرینی، شکلات یا نوشابه نزنید، اما یادتان باشد زیاده روی در مصرف این خوراکی ها به دلیل داشتن قند بالا، باعث می شود که خیلی زود دلتان مقدار بیشتری بخواهد و دیگر نتوانید جلوی این اشتها را بگیرید. از طرف دیگر یادتان  باشد چربی ها خوب مثل زیتون، آووکادو و ماهی های پرچرب مثل سالمون سیری طولانی تری به شما می دهند و باعث می شود پرانرژی تر باشید.

 

 

اگر تازه مادر شده اید و می خواهید درباره روش های کاهش وزن پس از زایمان بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه ببینید.

منبع: نازوب – www.nazweb.ir

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان