علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

مجموعه : بیماری ها
علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

فشار خون بالا به عنوان یک بیماری خاموش و قاتل خاموش نام برده می شود. متاسفانه تا بیش از 50 درصد مردم نمی دانند به این بیماری  کشنده مبتلا هستند! High blood pressure is referred to as a silent and silent killer. Unfortunately, more than 50% of people do not know that they have a deadly disease  این بیماری عوارض خطرناکی دارد و به‌ عنوان علت اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری‎های قلبی عروقی و نارسایی کلیه است

و به علت داشتن عوارض متعدد، هزینه‎های زیادی برای خانواده و جامعه تحمیل می‎کند. بیماری فشارخون به راحتی قابل شناسایی و کنترل است.

به همین منظور در ادامه با نشانه های فشار خون بالا و پایین، خوراکی و مواد غذایی مفید و مضر فشار خون آشنا شوید و به سلامت خود اهمیت بیشتری بدهید.

 

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

 

فشار خون از جمله بیماری هایی است که به دلیل نداشتن علائم خاص، قاتل خاموش نامیده می‌شود. هنگامی که قلب شما مي تپد، خون را در بدن شما پمپ مي كند تا انرژی و اکسیژن مورد نیازش را به او بدهد. همانطور که خون در رگ ها جريان مي بايد، به طرف دو طرف رگ های خونی فشار می آورد.

 

blood pressure قدرت این فشار دادن فشار خون شماست. اگر فشار خون شما بیش از حد بالا باشد، فشار خون بالا بر روی شریان ها (و قلب شما) قرار می گیرد و این ممکن است به حملات قلبی و سکته مغزی منجر شود.

فشار خون نرمال

زمانی که قلب در حال پمپاژ خون به سمت شریان ها است، فشار خون بالا است. زمانی که قلب در حال استراحت می باشد نیز فشار خون پایین است. فشار خون شما هر روز با روز دیگر، حتی هر لحظه با لحظه دیگر متفاوت است. اکثر پزشکان فشار خون نرمال را بیشتر از 90.60 mm/Hg و کمتر از 140.90 mm/Hg می‌دانند. فشار خون نرمال 120.80 mm/Hg است.

فشار خون بالا

به طور کلی اگر در فردی فشار خون خوانده شده حداقل دوبار بالای 140.90 باشد، آن فرد دارای فشار خون بالا است. فشار خون بالا معمولاً در افراد با سن بالا اتفاق می‌افتد، زمانی که خون به دیواره های رگ های خونی فشار وارد می‌کند.

مرحله 1: اگر شما تنها یک بار عدد بالا بخوانید، ممکن است واقعا فشار خون بالا نداشته باشید. چه چیزی تشخیص پرفشاری خون در هر مرحله را تعیین می کند؟ اگر عدد بالای فشار خون شما، در یک دوره زمانی باقی بماند.

 

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

 

مرحله 2: فشار خون بالا در مرحله 2 نشان دهنده یک وضعیت جدی تر است. اگر فشار خون شما یک عدد بالاتری از 160 یا بیشتر و یا یک عدد کمتر از 100 یا بیشتر را نشان می دهد، آن را فشار خون بالا مرحله 2 در نظر بگیرید. در این مرحله، پزشک شما یک یا چند دارو برای کنترل فشار خون به شما توصیه می کند.

 

اما شما نباید تنها به داروها برای درمان فشارخون اکتفا کنید. عادت های زندگی در مرحله دوم به همان اندازه در مراحل دیگر اهمیت دارند.

مرحله محدوده خطر: فشار خون بالای 180/110 میلی متر جیوه یک مشکل جدی را نشان می دهد. انجمن قلب آمریکا به این اندازه گیری های بالا به عنوان “بحران فشار خون بالا” اشاره می کند. فشار خون در این محدوده به درمان فوری نیاز دارد حتی اگر نشانه هایی همراه نداشته باشد.

علل فشار خون بالا

اگرچه علت ایجاد فشار خون ناشناخته است اما واضح است که رفتارها و عوامل متعددی احتمال ایجاد فشار خون بالا را افزایش می‌دهند.

 

این عوامل عبارت‌اند از:

بی تحرکی
سیگار
اضافه وزن
داشتن رژیم غذایی دارای نمک فراوان
چربی خون و کلسترول خون بالا
سابقه خانوادگی فشار خون بالا
مصرف الکل بالا

در برخی افراد نیز علت فشار خون بالا باریک شدن شریان های کلیه یا شرایط هورمونی خاص می باشد.

 

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

 

علت فشار خون بالا

بیشتر افراد داری فشار خون بالا هیچ نشانه ای ندارند و ممکن است فکر کنند حال آن‌ها بسیار خوب است. تقریباً یک سوم افراد دارای فشار خون بالا از بیماری خود مطلع نیستند، به همین دلیل است که شما باید معمولاً میزان فشار خون خود را چک کنید، مخصوصاً زمانی که دارای علائم خطرناک احتمالی باشید.

سعی نکنید که فشارخون را خودتان تشخیص دهید. تشخیص بالینی باید توسط یک متخصص انجام شود. شماره فشار خون خود را بشناسید و تغییراتی را که برای حفظ سلامتی شما مهم است، انجام دهید.

علائم مختلف ممکن است به طور غیر مستقیم با فشار خون بالا مرتبط باشد، اما همیشه ناشی از فشار خون بالا نیستند. از جمله:

لکه های خون در چشم

لکه های خون در چشم (خونریزی زیرکونیونتیک) در افراد مبتلا به دیابت یا فشار خون بالا رایج است، اما هیچ یک از این شرایط باعث ایجاد نقاط خون نمی شود. شناور در چشم همچنین با فشار خون بالا ارتباط ندارد.

با این حال، چشم پزشک (چشم پزشک) ممکن است قادر به تشخیص آسیب به عصب بینایی ناشی از فشار خون بالا درمان نشده است.

سوزش صورت

سوزش صورت زمانی رخ می دهد که رگ های خونی در صورت پدیدار شوند. این می تواند غیر قابل پیش بینی و یا در پاسخ به برخی از عوامل مانند آفتاب، هوای سرد، غذاهای تند، باد، نوشیدنی های گرم و محصولات مراقبت از پوست اتفاق بیفتد.

سوزش صورت نیز می تواند با استرس های احساسی، قرار گرفتن در معرض گرما یا آب گرم، مصرف الکل و ورزش مواجه شود که این نیز می تواند به طور موقت فشار خون را افزایش دهد.

سرماخوردگی

در حالی که سرگیجه می تواند یک اثر جانبی بعضی از داروهای فشار خون باشد، این امر به دلیل فشار خون بالا نیست. با این حال، سرگیجه نباید نادیده گرفته شود، به خصوص اگر شروع ناگهانی داشته باشد.

سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل یا هماهنگی، راه رفتن در معرض خطر، نشانه های هشدار دهنده سکته است. فشار خون بالا عامل اصلی خطر سکته مغزی است.

 

 

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

 

درمان فشار خون بالا

مهمترین قدم برای درمان فشار خون بالا و پایین آوردن فشار خون، تغییر سبک زندگی است که شامل موارد زیر می‌شود:

فعالیت روزانه منظم داشته باشید

سیگار کشیدن را ترک کنید. نیکوتین موجود در سیگار می‌تواند موقتاً فشار خون را افزایش دهد و سیگار کشیدن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز بالا می‌برد.

نمک را از رژیم غذایی خود حذف کنید. پیشنهاد می‌شود که روزانه کمتر از 4 گرم نمک مصرف شود که معادل یک قاشق چای خوری است.

وزن خود را کاهش دهید. ورزش و تغذیه سالم به شما کمک می‌کند که وزن خود را کم کنید.

میزان الکل مصرفی خود را کاهش دهید .

البته تغییر سبک زندگی ممکن است کافی نباشد. برخی افراد ممکن است برای درمان به داروی کاهش فشار خون نیاز داشته باشند. اگرچه دارو ها معمولاً بسیار تأثیر گذار هستند اما در برخی افراد دارای عوارض جانبی نیز هستند.

معمولاً پزشکان با یک داروی دوز پایین برای یک بیمار شروع می‌کنند تا ببینند چگونه پیش می‌رود که اگر کارساز نبود، داروهای دیگری تجویز می‌شود یا ترکیبی از دارو ها استفاده می‌شود ، تا فشار خون کنترل شود.

درمان خانگی فشار خون بالا

برای درمان خانگی این بیماری راه حل های کوتاه مدتی وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

خوردن میوه هایی مانند زالزالک، خرمالوی نارس، انگور، فندق

جوشاندن عناب و نوشیدن آب گرفته شده از آن

نوشیدن آب گریپ فروت

استفاده از پرتقال و سیب درختی و زغال اخته

درمان خانگی فشار خون بالا

 

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

 

​آیا فشار خون بالا باعث سردرد می شود؟

داشتن فشار خون بالا نشانه قوی از افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته قلبی است. این دلیل محکمی است که فشار خون را باید حداقل سالی یک بار تحت نظر پزشک چک کنید.

در حال حاضر تحقیقات مداومی در مورد رابطه میان سردرد و فشار خون بالا در حال انجام است.

یکی از مهم ترین سوالات در مورد فشار خون این است که آیا فشار خون بالا می تواند باعث ایجاد سردرد شود یا خیر. برخی مطالعات نشان می دهد که هیچ ارتباطی وجود ندارد، در حالی که برخی دیگر همبستگی قوی بین این دو را نشان می دهند.

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

فشار خون پایین

بیشتر پزشکان معتقدند که اگر در فردی blood pressure فشار خون خوانده شده، حداقل دوبار زیر 90.60 باشد، آن فرد دارای فشار خون پایین است.

آیا فشار خون پایین مشکلی دارد؟

برای برخی افراد فشار خون پایین نشانه ای از سلامتی است. این افراد معمولاً افرادی هستند که دارای اندام بسیار مناسب و دارای ضربان قلب پایین هستند. اما برای افراد دیگر فشار خون پایین یک مشکل محسوب می‌شود.

فشار خون پایین بهتر از فشار خون بالاست و افراد دارای فشار خون پایین معمولاً انتظار می‌رود بیشتر از افراد دارای فشار خون بالا عمر کنند.

علت فشار خون پایین

معمولاً افرادی دچار فشار خون پایین می‌شوند که:

-در گرمای شدید هستند و بدن آن ها آب زیادی از دست داده است.

-بارداري

-در حال مصرف انواع مختلفی از داروها هستند.

-مصرف الکل و مواد مخدر زیادی دارند.

– حساسیت آلرژیکی دارند.

-شدیداً بوسیله یک عفونت بیمار هستند.

-مشکلات قلبی خاصی دارند.

-متحمل درد شدید هستند.

 

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

 

علائم فشار خون پایین

تپش قلب شدید

سرگیجه

تاری دید

تنگی نفس

پوست رنگ پریده

سبکی سر

تشنگی شدید

درمان فشار خون پایین

اگر یک دلیل اساسی برای فشار خون پایین شما وجود دارد و شما را دچار مشکلاتی می‌کند؛ ممکن است شما برای آن مشکل، تحت درمان قرار بگیرید. اما اگر برای شما مشکلی ایجاد نمی‌کند نیاز به درمان ندارید.
درمان خانگی فشار خون پایین

مصرف چای دارچین باعث افزایش فشار خون شما می‌شود.

نوشیدنی های حاوی کافئین به صورت موقت باعث افزایش فشار خون می‌شوند.

مصرف آب زیاد

همان گونه که گفته شد فشار خون از مهمترین عوامل در تعیین سلامتی است. لذا لازم است در صورت مشاهده هرگونه علائم از نابسامانی فشار خون به پزشک مراجعه و اقدامات لازم را برای درمان آن انجام دهید .

 

 

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

 

فشار خون خود را اندازه بگیرید!

شما باید به صورت مرتب فشار خون خود را کنترل کرده و اکثرا این اتفاق باید توسط یک پزشک انجام بگیرد. اما خود شما نیز می توانید با خواندن این مطلب، فشار خون را محاسبه کرده و در صورت مشاهده ی مورد مشکوکی سراغ پزشک بروید.

فشار خون بالا می تواند برای افرادی که پوست تیره دارند مشکل جدی تری به حساب بیاید! در تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است، مشخص شد افراد با پوست تیره و سیاه پوستان بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون می شوند.

با این حال هر کسی می تواند به فشار خون مبتلا شود. پس از اندازه‌گیری فشار خون برای مشخص شدن غیرطبیعی بودن فشار خون باید این موارد را بدانید:

اولین یا بالاترین عدد را عدد سیستولیک می نامند. همچنین دومین یا عدد پایینی را عدد دیاستولیک نام گذاری کرده اند.

فشار خون معمولی باید بدین گونه باشد؛ عدد سیستولیک باید کمتر از 120 mmHg و عدد دیاستولیک نیز باید کمتر از 80 mmHgباشد.

فشار خون تقریبا بالا را مقادیر 120 تا 139 mmHg در عدد سیستولیک و 80 تا 89 در عدد دیاستولیک در نظر می گیرند.

اما اگر عدد سیستولیک از 140 mmHg بیشتر و عدد دیاستولیک نیز از 90 mmHg بیشتر بود، فرد به بیماری فشار خون بالا مبتلا است.

 

اگر فشار خون شما عادی است، حداقل هر دو سال یکبار آن را چک کنید. اما اگر فشار خون شما از حالت معمول بیشتر بود، باید با پزشک مشورت کرده و برای کنترل کردن فشار خون خود، توصیه های پزشک را مو به مو رعایت کنید. در این صورت شاید نیاز به اندازه‌گیری فشار خون به صورت روزمره باشد.

 

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

 

مواد غذایی بسیار مفید برای فشار خون پایین و نرمال کردن فشار خون

کشمش

کشمش، نه تنها به کاهش فشار خون بالا کمک می‌کند، بلکه به درمان مؤثر فشار خون پایین نیز می‌پردازد. اگر به دنبال بهترین غذاها برای درمان فشار خون پایین هستید، نباید از کشمش به سادگی بگذرید. کشمش دارای موادی برای تنظیم مؤثر فشار خون شماست. برای گرفتن بهترین نتیجه، بهتر است در حدود ده دانه کشمش را در طول شب در آب خیس کنید.

 

هنگام صبح، آنها را یکی یکی و با معده‌ی خالی میل نمایید. کشمش‌ها را قبل از قورت دادن به خوبی بجوید. همچنین می‌توانید آبی را که کشمش‌ها در آن خیس خورده اند، بنوشید. بهتر است از این روش برای حداقل یک ماه استفاده کنید.

شیرین بیان

ریشه‌ی شیرین بیان در بالا بردن فشار خون بسیار مؤثر است. به علاوه، این گیاه برای افرادی که از سندروم خستگی مزمن رنج می‌برند نیز مفید می‌باشد.

 

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

 

همچنین این گیاه به کاهش توده‌ی چربی بدن کمک کرده و مایعات بدن را حفظ می‌کند. بنابراین، زمانی که می‌خواهید با فشار خون پایین مقابله کنید، می‌توانید ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلی گرم از ریشه‌ی گیاه شیرین بیان را استفاده نمایید.

با این حال، در مصرف این گیاه زیاده‌روی نکنید. یک راه دیگر این است که چای شیرین بیان را با اضافه کردن ریشه‌ی پودر شده یا خشک آن به آب جوش، درست کنید. این چای را فیلتر کرده و آن را هر روز و به مدت چند روز برای کنترل فشار خون پایین، میل نمایید.

آب میوه

نوشیدن آب کافی و نیز دریافت آب میوه‌ها در طول روز، برای نگه داشتن فشار خون در سطح نرمال، بسیار مفید می‌باشد. معمولاً از دست دادن آب بدن یک علت رایج افت فشار خون است.

همراه با آب میوه‌ها، می‌توانید از میوه‌های تازه و سالم نیز استفاده کنید. یک روش دیگر برای برای بهبود فشار خون، خوردن میوه‌ها با ماست یا بستنی است.

 

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

 

مغز آفتاب‌گردان و کدو تنبل

برای بالا بردن مقدار نمک دریافتی و ثابت کردن فشار خون خود، از دانه‌های آفتاب‌گردان و دانه‌های نمکی کدو تنبل (یک مشت) به عنوان میان وعده استفاده کنید. به علاوه، این دانه‌ها حاوی ویتامین‌ ای(E) هستند. برای این منظور می‌توانید از دانه‌های روغنی دیگر نیز استفاده نمایید.

جگر

فشار خون پایین معمولاً با کمبود ویتامین ب ۱۲ و فولات مرتبط است. بنابراین، برای جبران این کمبود، لازم است که مواد غذایی حاوی این مواد را در تغذیه فشارخون پایین خود بگنجانید. نقصان چشم‌گیر ویتامین B12 ممکن است خود را به صورت خطوط یا رگه‌هایی بر روی ناخن‌های شما نشان دهد.

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

به علاوه، هلال موجود بر روی انتهای ناخن‌ها شروع به ناپدید شدن می‌کنند. بنابراین، افرادی که از افت فشار خون رنج می‌برند، بهتر است از سالمون، جگر، ماهی قزل‌آلا و از این قبیل مواد غذایی که منابع عالی ویتامین ب۱۲ هستند، بهره ببرند.

 

 

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

 

شیر و بادام

این ترکیب، یک درمان سنتی برای کمک به کنترل سطح فشار خون در بیماران مبتلا به فشار خون پایین بوده و بر روی غدد فوق کلیوی عمل می‌کند. برای حصول بهترین نتیجه، شما باید ۴ تا ۵ دانه بادام را در طول شب در کمی آب بخیسانید. صبح روز بعد، پوست بادام‌ها را جدا کرده و خمیر نرمی از بادام درست کنید.

سپس این خمیر را به یک فنجان شیر در حال جوش اضافه کرده و برای مقابل با فشار خون پایین برای چند هفته، هر روز صبح از آن بنوشید.

هویج Carrot

اگر به دنبال تغذیه مناسب برای فشارخون پایین هستید، هویج یک گزینه‌ی عالی برای شما می‌باشد. این آب میوه، به بهبود جریان خون در بدن شما کمک کرده و سطح فشار خون را تنظیم می‌کند.

برای دریافت بهترین نتیجه، بهتر است مقداری عسل (دو قاشق غذاخوری) را به یک لیوان آب هویج اضافه کنید. سپس این ترکیب را دو بار در روز (صبح و عصر) و با معده‌ی خالی بنوشید.

 

 

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

 

نمک

نمک نیز یکی از بهترین مواد در رژیم غذایی فشار خون پایین می‌باشد. نمک از طریق سدیم موجود در نمک که باعث افزایش فشار خون می‌شود، به درمان فشار خون پایین کمک می‌کند.

با این حال، به دلیل احتمال به وجود آمدن مشکلاتی در سلامتی، بهتر است از اضافه کردن نمک بیش از حد به غذاهای خود پرهیز کنید.

لیمو

شگفت‌انگیز است که آب لیمو، برای درمان فشار خون ناشی از کم آب شدن بدن، بسیار عالی می‌باشد. به علاوه، آنتی اکسیدان‌های موجود در لیمو، برای کنترل جریان خون و حفظ فشار خون در سطح نرمال، مفید می‌باشند.

اگر به دلیل افت فشار خون احساس خستگی یا بی‌حالی می‌کنید، بهتر است برای کنترل فشار خون، یک لیوان آب لیمو را که با کمی نمک و شکر مخلوط شده است، بنوشید.

سیر

سیر حاوی موادی است که به ثابت کردن فشار خون کمک کرده و دارای فواید دیگری نیز برای سلامتی می‌باشند. شما می‌توانید برای بهره‌مندی از فواید سیر، آن را به صورت خام (دو حبه) قبل از خواب مصرف کرده و یا با مواد غذایی دیگر بپزید.

 

 

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

 

غذاهای کافئین‌دار

غذاهای کافئین‌دار مانند نوشابه، شکلات داغ، قهوه‌ی سنگین و دیگر نوشیدنی‌های غنی از کافئین، سطح فشار خون را به صورت موقتی بالا می‌برند. این بالا رفتن فشار خون ممکن است باعث تحریک ترشح هورمون آدرنالین شده یا فعالیت هورمون مسئول براش گسترش شریان‌ها را مسدود کند.

اگر به صورت مکرر از فشار خون پایین رنج می‎برد، بهتر است قهوه‌ی سیاه را به اندازه‌ی یک فنجان در هنگام صبح و یا با وعده‌های غذایی میل کنید.

خوارکی های بسیار مفید برای فشار خون بالا و نرمال کردن آن

 

 

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

 

سیر

معروف ترین و قدیمی ترین ماده غذایی برای کنترل فشارخون محسوب می شود. این ماده غذایی همچنین یک آنتی بیوتیک بسیار قوی است. مصرف روزانه یک تا دو حبه سیر (در صورت امکان حتماً خام باشد) باعث کاهش فشارخون و چربی خون می شود.

Signs of high and low blood pressure, appropriate foods + infographics

اگر می توانید حتماً سیر را به صورت ناشتا میل کنید. الیسین موجود در این ماده غذایی خاصیت ضد فشارخون دارد و به شما در کنترل بیماری تان کمک می کند.

 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی اسیدآمینه هایی است که به کاهش فشارخون کمک می کنند. لیکوپن موجود در این ماده غذایی نیز به بهبود جریان خون کمک کرده و گلوتاتیون موجود در آن نیز یک آنتی اکسیدان قوی است.

می توانید گوجه فرنگی را به صورت خام در سالادها استفاده کنید. مصرف آب گوجه فرنگی نیز یکی از شیوه های طبیعی و سالم برای مقابله با فشارخون بالا محسوب می شود.

 

آناناس

آناناس سرشار از بروملین است. این آنزیم باعث حل شدن لخته های خونی شده و جریان خون را بهبود می دهد. توصیه می کنیم آب آناناس طبیعی میل کنید و یا تکه های این میوه را به صورت دسر مصرف کنید. مصرف حداقل یک مرتبه از این میوه باعث می شود از خواص آن در بهبود جریان خون استفاده کنید.

موز

موز حاوی منیزیم و پتاسیم است که برای افراد داروهای ادرارآور یا داروهای فشارخون مصرف می کنند بسیار لازم و ضروری هستند. چون این داروها باعث دفع این مواد معدنی می شوند. علاوه بر این موز برای پیشگیری از ایجاد گرفتگی عضلانی مفید است. این میوه منبع ویتامین ها بوده و مصرف آن به صورت دسر یا اسموتی توصیه می شود.

 

هویج

هویج سرشار از ویتامین C و بتاکاروتن است به همین دلیل نیز برای پیشگیری از مشکلات مربوط به دستگاه گردش خون مفید است. توصیه می کنیم هویج رنده شده را به ترکیب سالادهایتان اضافه کنید.

تهیه اسموتی از این سبزی نارنجی پوست نیز به کنترل چربی خون، محافظت از عروق و جلوگیری از تصلب شرایین کمک می کند.

 

حبوبات

عدس، نخود، لوبیا، نخود و غیره برای افرادی که از فشارخون بالا رنج می برند مفید است. این افراد باید هر هفته 3 بار در غذاهای مختلف از این مواد غذایی استفاده کنند. حبوبات منیزیم، پتاسیم، ویتامین B، آهن و فیبر به بدن نمی رسانند.

 

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

 

کلم

تمام خانواده کلم ها مانند بروکلی، کلم کیل یا کلم بروکسل حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی هستند که از تخریب رگ های خونی جلوگیری کرده و سلامت آن ها را بالا می برند. شما می توانید با کلم ها انواع غذاها را تهیه کنید. کلم ها حاوی گلوکوزینولات ها بوده و به این ترتیب به کنترل فشارخون کمک می کنند.

 

لیموترش

لیموترش یکی از مرکبات سرشار از ویتامین C و همچنین فلاوونوئیدها است. این دو ترکیب رگ های خونی را در شرایط خوبی نگه داشته و خاصیت ارتجاعی آن ها را حفظ می کنند.

بنابراین مانع از آن می شوند که خون در حین رفتن به قلب فشار زیادی به رگ های خونی وارد کند. توصیه می کنیم لیموترش را به عنوان چاشنی برای مصرف سالادها و در کنار انواع غذاهایتان میل کنید.

گلابی هندی

این میوه حاره ای کاهنده کلسترول بد و افزایش دهنده کلسترول خوب خون است. گلابی هندی همچنین برای کنترل فشارخون استفاده می شود. اگر به این میوه دسترسی دارید حتماً آن را در برنامه غذایی تان بگنجانید. مصرف آن به صورت اسموتی نیز رایج است.

تخم شربتی

 

علائم فشار خون بالا و پایین، خوراکی های مناسب+ اینفوگرافی

 

این دانه های ریز منبع فوق العاده اسیدهای چرب امگا 3، فیبرها و منیزیم و البته مواد معدنی دیگر هستند. می توانید یک قاشق تخم شربتی را به شیر، ماست یا آب میوه های صبحانه تان اضافه کرده و نوش جان کنید.

همچنین می توانید آن را روی سالادها یا سوپ و تارت هایتان بریزید. البته یادتان باشد که باید این دانه ها را در آب خیس کنید تا ترکیبات آن فعال شوند.

زردچوبه

زردچوبه حاوی ترکیبات مفیدی است که به کنترل تری گلیسیرید و کلسترول بد خون کمک می کنند. این ادویه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی فوق العاده است. توصیه می کنیم به غذاهایتان از پاستاها گرفته تا غذاهای سرخ کردنی زردچوبه بزنید.

Signs of high and low blood pressure, appropriate foods + infographics


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان