ramazan
ramazan

کتیرا و خواص شگفت انگیز آن! از درمان تا زیبایی

کتیرا و خواص شگفت انگیز آن! از درمان تا زیبایی

کتیرا، مایع صمغ مانند Tragacanth, gum-like liquid ی است که با بررسی و تجربه های استفاده در آزمایشگاه ها به تمامی خواص باورنکردنی آن پی بردند. تنها کافی یکبار از گیاه کتیرا یا صمغ آن متناسب با نیازتان استفاده کنید و تاثیرات معجزه آسای آن را در درمان برخی بیماری ها، سلامت و شادابی پوست و مو ببینید.

در ادامه این بخش از دارو و داروهای گیاهی وب سایت تفریحی سرگرمی نازوب به خواص بیشتر و دستورالعمل های استفاده از آن را یاد بگیرید.

 

کتیرا و خواص شگفت انگیز آن! از درمان تا زیبایی

 

کیترا چیست؟

کتیرا ترشحات صمغی خشک شده حاصل از چندین گونهٔ گیاه گون است. گونه‌های مولد کتیرای گون گیاهان کوچکی ارتفاع یک متر و بومی آسیای صغیر، ایران، سوریه و یونان هستند. ایران بزرگترین صادرکننده کتیرا در جهان می‌باشد.

بهتر است کشورهای تولید کننده کتیرا را نیز بشناسید: ایرن،ترکیه،یونان،عراق،ارمنستان،سوریه،هندوستان عمده تولید کنندگان جهانی کتیرا هستند و بهترین کیفیت محصول تولیدی در ایران بیشتر در نواحی اصفهان،شیراز،همدان،تهران،کرمان،کرمانشاه حاصل می شود

 

کتیرا و خواص شگفت انگیز آن! از درمان تا زیبایی

 

در اثر خراش دادن ساقه گیاه جدار سلول‌های اشعه مرکزی و سلول‌های پارانشیمی با جذب آب به تدریج بدل به صمغ می شود،فشار تولید شده سبب رانده شدن صمغ به طرف شکاف می گردد. صمغ در مجاورت هوا در اثر تبخیر آب به تدریج سخت می گردد. شکل محصول خشک شده بستگی به نوع شکافی که بر روی ساقه ایجاد شده است دارد.

آن روز که از مواد پاک‌کننده امروزی خبری نبود، سدر و کتیرا، در حیات بهداشتی جامعه، نقش عمده‌ای داشتند. هرچند که برای کتیرا، زمینه‌های استفاده دیگری نیز وجود داشت. این Vegetable gum صمغ گیاهی گونه‌های مختلفی دارد که به صورت درختچه یا گیاهان علفی چند ساله در ایران به طور کلی آنها را گَوَن می‌نامند.

 

کتیرا و خواص شگفت انگیز آن! از درمان تا زیبایی

 

از موهای چرب خود محافظت کنید

کنار آمدن با موهای چرب گاهی می تواند بسیار خسته کننده باشد. موهایی که حتی بعد از یک روز شست و شو هم باز سنگین و چرب به نظر می رسد و به همین دلیل باید هر روز شسته شود.

توجه داشته باشید که خیلی از محصولات و شامپو ها می تواند اثر مخربی روی موهای چرب داشته باشد و به کنترل چربی موهای شما کمکی نکند. شما می توانید به جای استفاده از مواد شیمیایی این بار از شامپو های گیاهی مخصوص موهای چرب استفاده کنید تا از خواص گیاهان برای کنترل چربی موهای خود بهرمند شوید.

موارد زیر میتواند هم به عنوان یک کنترل کننده چربی و هم تقویت کننده موها و پوست سر شما در مواد اولیه شامپوهای گیاهی مخصوص موهای چرب قرار گیرد.

کتیرا و خواص شگفت انگیز آن! از درمان تا زیبایی

آلوئه ورا

آلوئه ورا گزینه مناسبی برای استفاده در مواد اولیه شامپوهای مخصوص greasy hair موهای چرب است چرا که با تاثیر مستقیم بر روی فولیکول های مو لایه های اضافی چربی را پاکسازی می کند و در عین حال موهای شما را درخشان، نرم و سالم تر می کند. گیاه مورد از گیاه مورد برای تقویت مو استفاده می شود، عصاره برگ مورد دارای ترکیبات مختلفی است که خاصیت ضد باکتری و ضد قارچ دارد و از رشد آنها بر روی پوست و پیاز مو جلوگیری می کند.

همچنین اگر احساس می کنید بر اثر چربی، ریزش موی بیشتری دارید این گیاه، ریشه و پیاز مو را محکم می کند و از ریزش آن جلوگیری می کند.

رزماری

رزماری با افزایش جریان خون در سطح پوست به سلامت پوست و موی شما کمک می کند و ریزش مو را کاهش می دهد. کتیرا کتیرا در درمان شوره سر نقش به سزایی دارد و به عنوان یک شوینده گیاهی و طبیعی به نرم شدن و حالت پذیری مو کمک میکند .

سبوس برنج

سبوس برنج حاوی ویتامین های گروه B ، A و E است، که Vitamin E ویتامین E به حفظ رطوبت پوست کمک می کند و آنتی اکسیدانی قوی است، از طرف دیگر ویتامین های گروه B باعث رشد مجدد موها می شوند و از سفید شدن و ریزش مو جلوگیری می کنند.

پرسیاوش

پرسیاوش گیاهی است که در ترکیب با دیگر گیاهان می توان برای محکم کردن ریشه موها، رشد بیشتر موها و رویش مجدد موها از آن استفاده کرد. گزنه گیاه گزنه از میان گیاهان دیگر گزینه مناسبی برای موها و پوست سر چرب است، چرا که خاصیت قلیایی دارد. بنابراین توجه داشته باشید که در انتخاب شامپوی گیاهی شامپویی را برای موهای چرب خود انتخاب کنید که دارای گزنه باشد.

در متون طب سنتی این گیاهان با نام‌های عربی «محلب العقاب» و «اصابع الغروس» معرفی شده اند. از تعداد زیادی از آنها صمغ کتیرا استخراج می‌شود که از نظر اقتصادی بسیار اهمیت دارند، زیرا کتیرا مورد مصرف دارویی و صنعتی فراوانی دارد. بعضی از این گیاهان به علت جذب ماده سلنیوم از خاک سمی هستند و با پی بردن به وجود سلنیوم در این گیاهان به وجود اورانیوم در محل رویش آنها پی می‌برند.

شیوه بهره برداری

کتیرا صمغی است که از ساقه گون بر اثر فعالیت مکانیکی انسان بر روی آن به بیرون تراوش می‌کند. شروع بهره برداری معمولاً از اواخر فصل بهار است و شصت روز (تا اوایل شهریور ماه) ادامه دارد. بهره برداران ابتدا اطراف ساقه گون را خالی می‌کنند و سپس با تیغ‌های مخصوصی برش موازی با ساقه (موازی با آوندهای آبکش) ایجاد می‌کنند. شیرگون (کتیرا) پس از چند روز به مرور بر اثر برشی که به ساقه وارد شده به بیرون تراوش می‌کند و شیره در معرض نور آفتاب، آب خود را از دست می‌دهد و سفت می‌شود.

 

کتیرا و خواص شگفت انگیز آن! از درمان تا زیبایی

 

بهره برداران بیست و یک روز پس از برش به جمع آوری کتیرا می‌پردازند و این عمل را مجدداً تکرار می‌کنند. کتیرا به دو نوع مفتولی و خرمنی تقسیم می‌شود که عمده تولید کتیرای شهرستان اقلید از نوع خرمنی است ولی به دلیل دشواری کار از تولید این محصول در استان کم شده که با تمهیدات لازم می‌توان میزان تولید را به میزان در خور توجهی افزایش داد.

کتیرا ۱۰ تا ۱۵ درصد آب، ۳ تا ۴ درصد مواد معدنی و ۳ درصد نشاسته دارد. در کتیرا به طور کلی دو نوع ماده مؤثر وجود دارد، یکی ماده‌ای است محلول در آب به نام تراگاکانتین و دیگری غیرقابل حل در آب که باسورین گفته می‌شود.

تراگاکانتین متشکل از اسید گالاکتورونیک است که به قندهای گالاکتوز و کسیلوز متصل است.

 

کتیرا و خواص شگفت انگیز آن! از درمان تا زیبایی

 

نگاهی به خواص باورنکردنی گیاه کتیرا

درمان شوره یکی از خواص کتیرا

یکی از مهم‌ترین خواص کتیرا استفاده از آن به عنوان یک شوینده طبیعی و گیاهی برای موهاست. کتیرا به حالت دادن و نرم کردن موی سر و درمان شوره کمک می‌کند.

 

کتیرا و خواص شگفت انگیز آن! از درمان تا زیبایی

 

افزایش میل جنسی یکی دیگر از خواص کتیرا

صمغ کتیرا یکی از بهترین درمان‌ها برای افزایش Libido میل جنسی آقایان است. این گیاه یک داروی مقوی برای مشکلات جنسی محسوب می‌شود و یک روش طبیعی برای درمان هر گونه مشکلات جنسی آقایان مؤثر است.

کمک به هضم غذا یکی از خواص کتیرا

به گزارش نازوب، کتیرا به هضم بهتر غذا کمک می‌کند و در کنترل اسهال مفید است. کتیرا می‌تواند مقدار زیادی آب جذب و از خروج آب بدن جلوگیری کند.

بزرگ شدن سایز سینه یکی از خواص کتیرا

کتیرا تأثیر به سزایی در بزرگ شدن سایز سینه دارد. مصرف دوز مشخصی از کتیرا به صورت روزانه به افزایش سایز سینه در زنان کمک می‌کند.

 

کتیرا و خواص شگفت انگیز آن! از درمان تا زیبایی

 

تقویت مغز استخوان‌های بدن یکی دیگر از خواص کتیرا

خواص کتیرا در طب سنتی چینی در تقویت مغز استخوان‌های بدن خلاصه می‌شود. مصرف کتیرا بدن انسان را از عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند.

درمان قوی برای یبوست یکی از خواص کتیرا

کتیرا به دلیل خواص ملین بودن، یک درمان قوی برای یبوست به شمار می‌رود.

 

کتیرا و خواص شگفت انگیز آن! از درمان تا زیبایی

 

درمان بیماری قند یکی دیگر از خواص کتیرا

کمک به درمان بیماری قند و نفریت از دیگر خواص کتیرا در طب سنتی است.

کاهش خونریزی شدید در زمان قاعدگی یکی از خواص کتیرا

مادرانی که بعد از زایمان دچار ضعف و ناتوانی شده‌اند، می‌توانند با استفاده از خواص کتیرا قدرت بدنی خود را کسب کنند و بتوانند با چالش‌های مادر شدن کنار بیایند. این ماده به کاهش خونریزی شدید در زمان قاعدگی نیز کمک می‌کند. در طول دوره شیردهی با تجویز پزشک مصرف کنید.

 

کتیرا و خواص شگفت انگیز آن! از درمان تا زیبایی

 

درمان سرماخوردگی یکی دیگر از خواص کتیرا

از کتیرا در فراورده‌های دارویی سرماخوردگی، به عنوان عامل نرم کننده و ضد سرفه استفاده می‌شود.

تنظیم ضربان قلب یکی از خواص کتیرا

کتیرا در تنظیم ضربان قلب نقش بسزایی دارد.

درمان عفونت لثه و دندان یکی دیگر از خواص کتیرا

کتیرا به دلیل داشتن خاصیت چسبندگی در محصولات چسب دندان استفاده می‌شود. باز کردن محل عفونت در لثه، جذب و درمان عفونت دندان از خواص کتیرا است.

 

کتیرا و خواص شگفت انگیز آن! از درمان تا زیبایی

 

مهار رشد تومور یکی از خواص کتیرا

پژوهش‌ها در مورد خواص گون و کتیرا نشان می‌دهد که این گیاه دارویی می‌تواند سلول‌های ایمنی را از حالت استراحت به اوج فعالیت سوق دهد. کتیرا توانایی مهار رشد تومور را دارد.

درمان لاغری و افزایش قوای بدن یکی دیگر از خواص کتیرا

مصرف کتیرا به همراه بادام شیرین، نشاسته و شکر برای درمان لاغری و افزایش قوای بدن مفید است.

 

کتیرا و خواص شگفت انگیز آن! از درمان تا زیبایی

 

درمان گرمازدگی یکی دیگر از خواص کتیرا

برای گرمازدگی به عنوان یک خنک‌کننده حرفه‌ای عمل می‌کند و دمای بدن را کاهش می‌دهد. همچنین این ماده آبریزش بینی کودکان در فصل گرم تابستان را نیز کنترل می‌کند.

در فصل تابستان یک نوشیدنی حاوی کتیرا می‌تواند شما را از گرمازدگی نجات دهد. کمی آب به صمغ خشک آن اضافه کنید و بعد از نرم شدن آن، یک نوشیدنی با کتیرا تهیه کنید.

درمان بی‌اختیاری ادرار یکی از خواص کتیرا

صمغ کتیرا یک روش بسیار مؤثر برای درمان بی‌اختیاری ادرار است. همچنین این ماده به آرام شدن ماهیچه‌های ادراری کمک می‌کند تا از التهاب دستگاه ادرار و سنگ مثانه جلوگیری کند.

 

کتیرا و خواص شگفت انگیز آن! از درمان تا زیبایی

 

ضد مو خوره و شفاف کننده و حالت دهنده مو از خواص کتیرا

گیاه کتیرا ضد مو خوره و شفاف کننده و حالت دهنده مو است. با استفاده از کتیرا می توانید مو خوره ی موهایتان را برطرف کنید و به طور طبیعی موهایی شفاف و خوش حالت داشته باشید.

سایر خواص کتیرا و کاربردهای آن

Katira کتیرا به عنوان یک ماده دارویی، نقش تعیین کننده‌ای در ساخت دارو و مواد پزشکی دارد. این ماده در صنعت داروسازی به مصارف تهیه موسیلاژ، گرد کتیرا و همچنین تهیه قرص‌های مختلف می‌رسد.

 

کتیرا و خواص شگفت انگیز آن! از درمان تا زیبایی

 

از آنجایی که کتیرا خاصیت دارویی دارد، به عنوان امولسیون دهنده برای معلق نگه داشتن گردهای دارویی غیر محلول در آب به کار می‌رود. کتیرا ممکن است به فراورده های دارویی افزایش دهنده حجم نیز اضافه شود.

از دیگر خواص کتیرا مصرف به عنوان نرم کننده و تسکین دهنده در فراورده های آرایشی و بهداشتی است. از کیترا به عنوان سوسپانسیون کننده، امولسیون کننده و به هم چسباننده در صنایع دارویی استفاده می‌شود.

Tragic and its amazing properties! From treatment to beauty


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان