نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

ویتامین ها مهم ترین گروه های ارزش غذایی Vitamins are the most important nutritional groups هستند که کمبود هر کدام از ویتامین ها باعث بروز بیماری های پوستی و حتی گوارشی میشود. در این بخش اشاره ای داریم به نشانه های عدم جذب ویتامین های از گروه Dو E

 

ویتامین D چیست و چه علائمی دارد؟

ویتامین دی یک ویتامین بسیار مهم است که اثرات قدرتمندی بر روی چندین سیستم در بدن مادارد. بر خلاف سایر ویتامین ها، ویتامین D به عنوان یک هورمون عمل می کند و هر سلول در بدن ما یک گیرنده برای این ویتامین یا هورمون دارد.

 

نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

 

هنگامی که پوست ما در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرد بدن کلسترول را به ویتامین دی تبدیل می کند. ویتامین دی در غذاهای خاص مانند ماهی های چرب و محصولات لبنی یافت می شود، هرچند که تامین ویتامین دی کافی بدن فقط از روش خوراکی امکان پذیر نیست.

مصرف روزانه توصیه شده (RDI) ویتامین دی معمولا حدود 400 تا 800 واحد (IU) است، اما بسیاری از کارشناسان می گویند که این مقدار کافی نیست. کمبود ویتامین D در ایران و سایر کشورهای دنیا بسیار شایع است.

تخمین زده می شود که حدود 1 میلیارد نفر در سراسر جهان کمبود ویتامین دی داشته باشند. بر اساس یک مطالعه سال 2011، 41.6٪ بزرگسالان در ایالات متحده کمبود مبتلا به کمبود ویتامین دی بودند.

 

در ادامه مطلب 7 عامل خطر که ممکن است باعث شود کمبود ویتامین دی داشته باشیم لیست شده است:

 

نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

 

داشتن پوست تیره
سن بالا
اضافه وزن یا چاقی
نخوردن ماهی و لبنیات
کمبود آفتاب
استفاده همیشگی از کرم ضد آفتاب
زیاد در خانه ماندن

افرادی که نور آفتاب زیادی دریافت میکنند احتمال کمبود ویتامین دی در آنها کم است، زیرا پوست آنها ویتامین D را به اندازه کافی برای تامین نیاز بدن تولید می کند.

اکثر مردم متوجه کمبود ویتامین دی خود نمیشوند، چون علائم زیاد پر سرو صدا نیست و ممکن است کسی متوجه نشود. در زیر 8 نشانه و علائم کمبود ویتامین D توضیح داده شده است.

1- زیاد مریض شدن

 

نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

 

یکی از مهمترین نقش های ویتامین D، حفظ سیستم ایمنی بدن شماست تا بتوانید با ویروس ها و باکتری هایی که باعث بیماری می شوند، مبارزه کنید. ویتامین دیبه طور مستقیم با سلول هایی که مسئول مبارزه با عفونت هستند تعامل دارد. اگر تند تند مریض میشوید، به خصوص سرماخوردگی یا آنفولانزا، ممکن است کمبود ویتامین دی داشته باشید. در چندین مطالعه مشاهده شده که بین کمبود ویتامین دی و عفونت دستگاه تنفسی مانند سرماخوردگی، برونشیت و پنومونی ارتبط وجود دارد. تعدادی از مطالعات نشان داده اند که مصرف مکمل های ویتامین D در روز تا 4000 IU ممکن است خطر ابتلا به عفونت های دستگاه تنفسی را کاهش دهد.

ویتامین D نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی دارد. یکی از شایع ترین نشانه های کمبود، افزایش دفعات بیماری یا عفونت است.

 

2- خستگی و بی حالی

 

نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

 

خستگی و بی حالی

احساس خستگی می تواند علل بسیاری داشته باشد و کمبود ویتامین D ممکن است یکی از آنها باشد که متأسفانه اغلب به عنوان یک علت بالقوه نادیده گرفته می شود. مطالعات موردی نشان داده است که سطح بسیار پایین ویتامین دی می تواند باعث خستگی شود که اثر منفی بر کیفیت زندگی دارد.

خستگی و بی حالی بیش از حد ممکن است نشانه ای از کمبود ویتامین D باشد. درمان با مصرف مکمل ها به بهبود سطح انرژی شما کمک کند.

 

3- استخوان و درد کمر

 

نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

 

ویتامین D به حفظ سلامت استخوان کمک می کند و همچنین باعث جذب کلسیم نیز میشود. درد استخوانی و کمر درد ممکن است نشانه هایی از ناکافی بودن ویتامین D در خون باشد. در مطالعات مشاهده شده ارتباطی بین کمبود و کمردرد مزمن وجود دارد. یک مطالعه رابطه بین کمبود ویتامین D و درد پشت را در بیش از 9000 خانم مسن اثبات کرده است.

سطح خونی پایین ویتامین D می تواند علت یا عامل کمک کننده درد استخوان و کمر درد باشد.

 

4- افسردگی

 

نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

 

خلق افسرده نیز ممکن است نشانه ای از کمبود ویتامین D باشد. در بررسی های انجام شده محققان متوجه شدند که بین کمبود ویتامین دی و افسردگی در افراد ارتباط معنا داری وجود دارد. در یک آنالیز در 65 درصد از مطالعات ارتباط بین سطح خون پایین ویتامین دی و افسردگی نشان داده شده است. برخی مطالعات کنترل شده نشان داده اند که دادن ویتامین D به افرادی که کمبود این ماده را دارند، به بهبود افسردگیشان کمک کرده است.

افسردگی با کمبود ویتامین D ارتباط دارد و مطالعات نشان داده اند که مکمل های ویتامین دی باعث بهبود خلق افراد شده است

 

5- بهبود نیافتن زخم

 

نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

 

بهبودی ضعیف زخم پس از جراحی یا آسیب دیدگی ممکن است نشانه ای از این باشد که میزان ویتامین D شما کم است. همچنین پیشنهاد شده است که نقش ویتامین D در کنترل التهاب و مبارزه با عفونت برای بهبود زخم حیاتی است.

متأسفانه تحقیقات بسیار کمی در مورد تأثیرات مکمل های ویتامین D در بهبود زخم در افرادی که کمبود دارند، وجود دارد با این حال، یک مطالعه نشان داده که هنگامی که بیماران دچار کمبود ویتامین D با زخم های پا با ویتامین درمان می شوند، اندازه زخم به طور متوسط 28 درصد کاهش می یابد.

سطح پایین ویتامین D ممکن است منجر به بهبود زخم ضعیف بعد از جراحی، آسیب یا عفونت شود.

 

6- پوکی استخوان

 

نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

 

ویتامین D نقش مهمی در جذب کلسیم و متابولیسم استخوان دارد. بسیاری از افراد مسن که پوکی استخوان دارند باید کلسیم بیشتری مصرف کنند. تراکم معدنی استخوان پایین نشان دهنده این است که استخوان های شما کلسیم و سایر مواد معدنی را به اندازه کافی ندارد.

این باعث می شود افراد مسن تر، به ویژه زنان، در معرض خطر ابتلا به شکستگی استخوان باشند. محققان در تحقیقات گسترده ای که روی بیش از 1100 خانم میانسال بعد از یائسگی انجام گرفت، ارتباط قوی بین سطح ویتامین D پایین و تراکم معدنی استخوانی را نشان داده اند.
صرفنظر از این یافته ها، مصرف کافی ویتامین D و حفظ سطح خونی مناسب، برای محافظت از توده استخوانی و کاهش خطر شکستگی لازم است.

تشخیص تراکم معدنی کم استخوان ممکن است نشانه ای از کمبود ویتامین D باشد

 

7- ریزش مو

 

نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

 

ریزش مو اغلب به استرس وابسته است، که قطعا یک علت مشترک با کمبود ویتامین دی است. با این حال، اگر ریزش مو شدید دارید، ممکن بخاطر بیماری یا کمبود مواد معدنی و ویتامین ها یا که اصلا بخاطر ریزش موی ارثی باشد.
آلوپسی آره آتا یک بیماری خودایمن است که باعث ریزش موی سر و سایر قسمتهای بدن میشود. این بیماری اغلب با ریکتز همراهی دارد، که یک بیماری است که به علت کمبود ویتامین D در کودکان ایجاد میشود.

ریزش مو با الگوی زنانه ممکن است از کمبود ویتامین D باشد.

 

8. درد عضلانی

 

نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

 

درد عضلانی معمولا علت های متفاوتی دارد. بعضی شواهد وجود دارد که کمبود ویتامین D ممکن است علت بالقوه درد عضلانی در کودکان و بزرگسالان باشد. در یک مطالعه 71٪ از افراد مبتلا به درد مزمن، کمبود ویتامین دی داشتند.

گیرنده ویتامین D در سلول های عصبی به نام nociceptors هستند که در احساس درد نیز نقش دارند.
ارتباط بین درد مزمن و سطح خون پایین ویتامین D اثبات شده است که ممکن است به دلیل ارتباط بین ویتامین دی و گیرنده های عصبی ویتامین دی حساس به درد باشد.

 

درمان کمبود ویتامین دی

 

نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

 

کمبود ویتامین D در ایران و سایر کشورها رایج است و اکثر مردم اطلاعی هم ندارند. اگر فکر می کنید ممکن است کمبود داشته باشید، به پزشک مراجعه کنید تا آزمایش خون از جهت اندازه گیری ویتامین دی و سایر آزمایش های مرتبط را در صورت صلاحدید برای شما بنویسد.خوشبختانه درمان کمبود ویتامین D معمولا راحت است.

 

آفتاب گرفتن خود را افزایش دهید
غذاهای غنی از ویتامین D را بخورید مانند ماهی های چرب یا لبنیات غنی شده با ویتامین دی

در صورت اثبات کمبود ویتامین دی در آزمایش خون، قرص (Pearl) ویتامین دی 50،000 واحد بگیرید، 8 هفته اول هفته ای یک عدد و بعد از آن ماهانه یک عدد مصرف کنید تا کمبود ویتامین دی شما جبران شود و سطح خونی ویتامین دی شما در محدوده نرمال قرار بگیرد.

آمپول های 500،000 واحدی به صورت عضلانی برای کمبود های شدید تر نیز تزریق می شود.

اگر آزمایش خون نداده اید میتوانید ماهانه 1 قرص 50،000 واحدی برای مدت طولانی بخورید.

هشدار : ویتامین دی محلول در آب نیست، لذا مصرف زیاد و بی رویه آن خارج از دستور پزشک خودتان یا دستور بالا از آنجایی که از ادرار نمیتواند دفع شود، باعث رسیدن سطح خونی آن به حد سمی می شود.
اکنون اشاره ای داریم به نشانه های کمبود ویتامین E
ویتامین E نوعی ویتامین محلول در چربی است که می تواند به عنوان قوی‌ترین آنتی اکسیدان محلول در چربی شناخته شود؛ ویتامینی پایدار که در مقابل حرارت از بین نمی‌رود و به‌طور معمول در منابع روغنی یعنی روغن‌های گیاهی یافت می‌شود.

وی افزود: از آن‌جایی که این ویتامین خاصیت آنتی اکسیدانی دارد از گذشته به آن ویتامین جوانی گفته می‌شد اما بر اساس تعاریف امروز این تعبیر از آن برداشته شده است.

 

علائم کمبود ویتامین E در بدن را بشناسید/ از مصرف این ویتامین جوان کننده غافل نشوید

به گزارش بخش تعذیه مناسب وب سایت نازوب، کمبود این ویتامین در بدن با عوارضی مختلف همراه خواهد بود و در این بین نقص سیستم عصبی عضلانی که باعث از بین رفتن یا اختلال در رفلکس تاندونی می‌شود یکی از عوارض کمبود ویتامین E است.

 

نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اختلالات حس وضعیت یکی دیگر از عوارض کمبود این ویتامین است، یعنی فرد نسبت به وضعیت خود آگاهی کامل ندارد و این وضعیت شامل تغییر در تعادل، تطابق و ضعف عضلانی می‌شود.

وی اظهار کرد: همچنین خشک شدن پوست، گرفتگی عضلات و اختلالات بینایی از جمله علائمی است که می‌تواند نشان دهنده کمبود ویتامین E در بدن باشد.

 

نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

 

وحید گفت: کمبود Vitamin ویتامین E بیشتر در افرادی دیده می‌شود که سوء جذب چربی دارند؛ به طور مثال افراد مبتلا به نارسایی غدد برون ریز پانکراس یا اختلال انعقاد چربی بیشتر از سایر افراد در معرض کمبود ویتامین E قرار خواهند گرفت.

 

نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

 

این دکترای تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: اختلال در سیستم قلبی عروقی و ابتلا به بیماری‌های قلبی و فشار خون از علائم کمبود ویتامین‌ E در بدن است‌.

علائم کمبود ویتامین E در بدن را بشناسید/ از مصرف این ویتامین جوانی غافل نشوید
ناباروری؛ پیامد کمبود ویتامین E

وی افزود: ایجاد نقص در سیستم تولید مثل زنان و مردان یکی دیگر از عوارضی است که کمبود این ویتامین در بدن ایجاد می‌کند،‌ این اختلال باعث می‌شود تولید اسپرم در مردان مختل شده و اسپرم‌های تولید شده کیفیت کافی را نداشته باشند؛ کمبود ویتامین E در زنان نیز با سقط جنین همراه است.

علائم کمبود ویتامین E در بدن را بشناسید/ از مصرف این ویتامین جوانی غافل نشوید

 

نشانه های کمبود ویتامین D و E/ شناخت بیماری

 

وحید اظهار کرد: احتمال مسمومیت با ویتامین E یعنی فرد به دلیل دریافت مقدار زیاد این ویتامین دچار مشکل شود بسیار کم است، اما اگر تحت شرایط خاص فردی از این ویتامین یا مکمل‌ها به مقدار زیاد استفاده کند علائمی مانند اختلال در معدنی شدن استخوان‌ها، اختلال در ذخیره سازی کبدی ویتامین A و اختلال در انعقاد خون بروز می‌کند.

 

Symptoms of Vitamin D Deficiency and E / Disease Recognition


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان