ramazan
ramazan

علل مهم بی قراری نوزاد+ ترفندهای مراقبت

علل مهم بی قراری نوزاد+ ترفندهای مراقبت

نوزاد و مادر؛ Happy New Birth تولد نورسیده مبارک. اینک پس از خستگی 9 ماهه مسئولیت و وظایف شما مادر عزیز چندین برابر می شود بدون لحظه ای توقف برای استراحت.

نوزاد دلبند شما پس از بدنیا آمدن نیاز به مراقبت های ویزه و اصولی دارد یکی از این نکات اهمیت دادن و شناخت بیشتر نسبت به بی قراری های نوزاد است که بر هرمادری لام است آنها را بداند.

 

راهکاری برای وقتی نوزاد ما بی قراری میکند

اصولا نوزادان طی ۳ الی ۴ ماه اول زندگی خود گریه و بی‌قراری زیادی می‌کنند به گونه‌ای که والدین خود را نسبت به این امر نگران می‌سازند. میزان گریه کودکان از تولد تا حدود ۶ هفتگی هر روز بیشتر می‌شود و سپس بتدریج کاهش می‌یابد. گریه نوزادان در اکثر اوقات با تغذیه و رعایت راحتی شیرخوار یا در Hug آغوش گرفتن وی تمام می‌شود،

اما در برخی موارد این گریه براحتی پایان نمی‌یابد و موجب خستگی و عصبانیت والدین نیز می‌شود که دلیل عمده آن نیز کولیک است که حدود ۱۰ تا ۳۰ درصد شیرخواران به آن مبتلا می‌شوند. وقتی نوزاد گرسنه است برخی از شیرخواران بلافاصله پس از شیر خوردن در کمال رضایت به خواب می‌روند، اما در فاصله کوتاهی با گریه بیدار می‌شوند.

وقتی هم که مادر شروع به شیر دادن کودک خود می‌کند، ساکت می‌شود. در این گونه موارد مادر باید دفعات شیر دادن نوزاد خود را بیشتر کند و دقت نماید که روش شیر دادن نیز صحیح باشد و حتما از خوردن شیر انتهایی که دارای چربی بیشتری است و به سیر نگه داشتن و رشد بهتر شیرخوار کمک می‌کند، مطمئن شود و این زمانی است که مادر احساس می‌کند که پستان‌های او سبک شده است.

همچنین شیرخواران در سنین ۳، ۶ و ۱۲ هفتگی رشد سریعی دارند و برای چند روز گریه و بی‌قراری؛ به نظر می‌رسد که دائما گرسنه‌اند لذا شیر بیشتری طلب می‌کنند. اگر مادر از این زمان‌های جهش رشد مطلع باشد و شیرخوارش را مکررا شیر دهد، آن وقت گریه و بی‌قراری یا تقاضای شیر بیشتر را به حساب ناکافی بودن شیر خود نمی‌گذارد.

 

علل مهم بی قراری نوزاد+ ترفندهای مراقبت

 

برخی از شیرخواران نیز که بیشتر از دیگران گریه می‌کنند، فقط احتیاج به آغوش مادر و محبت وی داشته و دوست دارند که پستان مادر را بیشتر بمکند بدون این که به شیر بیشتری نیاز داشته باشند. به همین جهت مادران بهتر است به هنگام شیر دادن نوزاد خود به او توجه بیشتری کنند و با ملایمت و مهربانی او را نوازش کنند.

کولیک کودکان مبتلا به کولیک رشد و تکامل طبیعی دارند و مثل سایر شیرخواران سالم و سرحال هستند و تنها ممکن است در ساعاتی از روز معمولا عصر یا شب کمی بداخلاقی و بی‌قراری کنند. گریه کودک مبتلا به کولیک با گریه معمولی کودک تفاوت دارد. معمولا در این گونه موارد مادر به هیچ وجه قادر به آرام کردن کودک نیست و کودک در هر روز بیشتر از ۳ ساعت و بیشتر از ۳ روز در هفته با صدای بلند و مداوم گریه می‌کند و غالبا این گریه‌ها در ۲ الی ۳ ماهگی قطع می‌شود.

این کودکان ممکن است به هنگام گریه کردن صورت قرمز با دست مشت کرده داشته باشند و پاها را به داخل شکم کشیده یا سفت کنند. دلایل مختلفی برای کولیک نوزادان ذکر شده است مثلا حساسیت به شیر گاو که توسط مادر تغذیه می‌شود یا تغذیه بیش از حد و سریع نوزاد یا تجمع هوا در معده و همچنین تنش‌ها و استرس‌هایی که مادر ممکن است داشته باشد.

حتی نداشتن ارتباط مناسب عاطفی با نوزاد نیز در بروز کولیک موثر است؛ زیرا نوزاد، اضطراب و عصبانیت والدین را حس می‌کند و آن را با گریه نشان می‌دهد. همچنین مطالعات نشان داده است که کولیک، ناشی از عدم توانایی کودک برای تنظیم گریه است.

نکاتی درباره وقتی نوزاد ما بی قراری میکند

خلق و خوی حساس کودک موجب می‌شود که او با گریه کردن نسبت به محیط و تغییرات آن واکنش نشان دهد و چون سیستم عصبی کودک تکامل لازم را ندارد، لذا وقتی گریه را سر می‌دهد، قادر به تنظیم و کنترل آن نیست؛ اما با بزرگ شدن و تکامل، شیرخوار توانایی تنظیم گریه را کسب می‌کند. راه درمان کولیک خودبه‌خود با بزرگ‌تر شدن شیرخوار برطرف می‌شود و بهتر است مادران به برخی نکات توجه داشته باشند.

ابتدا این که محیط آرام و کم‌‌سر و صدا و کم‌نور برای کودک خود تامین کنند. این کار باعث ایجاد آرامش و کاهش تحریک‌پذیری او می‌شود. بهتر است کودک خود را بیشتر در آغوش بگیرید، همچنین بیش از حد به کودک شیر ندهید. بعد از تغذیه نیز حتما هوای معده را با ماساژ پشت نوزاد در حالی که او را در وضعیت ایستاده در آغوش گرفته‌اید، تخلیه کنید.

اگر کودک از شیر مادر تغذیه می‌کند، بهتر است مادر در مصرف سیر، پیاز، کلم، شلغم، حبوبات، زردآلو، ریواس، آلو و غذاهای نفاخ دیگر دقت کند. برای ساکت کردن شیرخوار، او را بشدت تکان ندهید. ممکن است با تکان شدید، مغز کودک داخل جمجمه آسیب ببیند. به وضعیت روحی خود برسید.

مقابله با وقتی نوزاد ما بی قراری میکند

مادرانی که عصبانی و افسرده هستند، بیشتر با کولیک فرزندشان مواجه می‌شوند. گوش دادن به موسیقی نیز در آرام شدن کودک موثر است. قرار دادن شیرخوار روی دست مادر یا پدر موجب آرام شدن او می‌شود؛ زیرا در این حالت به معده‌اش فشار می‌آید. پدر نیز می‌تواند در حالتی که ایستاده است، شیرخوار را طوری در آغوش بگیرد که سر کودک روی حنجره او قرار گیرد، آنگاه برای کودک زمزمه کند.

بسیاری اوقات آغوش پدر و صدای بم و مردانه او که با ملایمت با شیرخوار صحبت می‌کند، سبب آرام شدن کودک می‌شود. زیاده‌روی مادر در نوشیدن چای یا قهوه و نوشابه‌های کافئین‌دار موجب گریه و بی‌قراری شیرخوار می‌شود. به اعتقاد پزشکان، بی‌قراری کودکان و شیرخواران علت‌های فراوان دارد.

برخی از آنها اساسا بی‌قرارند و سرشت‌شان با سرسختی عجین است؛ به گونه‌ای که در برابر هر چیز کوچکی واکنش نشان می‌دهند. برخی دیگر نیز یا‌ آرامند یا وضعیت میانه‌ای دارند.

بنابراین در مورد شیرخواری که زیاد گریه می‌کند، باید اطمینان حاصل شود که گرسنه نبوده، خوب تغذیه شده و از رشد خوب برخوردار است. در صورتی که شیرخوار از وزن مطلوب برخوردار باشد، مادر نباید نگران بوده و یا تصور کند که شیرش ناکافی است.

 

آغوش مادر

از مدتها پیش پاسخ مادر قوی ترین راه حل برای گریه نوزاد ثابت شده بود.تماس فیزیکی نزدیک مادر شایع ترین و موثر ترین راه در خاتمه گریه است. همچنین “شواهد نشان می دهد که در حالی که گریه در ابتدا بلندتر است، بعدا به طور خاص معطوف به حالت ارتباط با مادر است. حالت های ارتباطی و همچنین کاهش گریه، همراه با پاسخ های مادر به گریه نوزاد مرتبط است.

این یافته ها در زمینه تکاملی و با اشاره به اعتقاد عمومی برای پاسخ به گریه “بچه ” بحث شده است.” ما می دانیم که مغز با هورمون استرس بنام کورتیزول وقتی که بچه ها گریه می کنند احاطه می شود. حتی پس از اینکه گریه نوزاد متوقف شود، کورتیزول همچنان در مغز بالاست. گریه کردن برای بچه ها مخرب و نامناسب است.

وقتی که از دست پدر و مادر برای گریه بچه ها کاری برنمی آید واقعا در پریشانی هستند. تا حدود ۶ ماه بعد تولد ، حتی نمی توان آنها را جدا کرد. مادر و نوزاد هنوز یکی هستند. و چون مادر و نوزاد برای نه ماه طولانی یکی بودند. واکنش پدر و مادر نوزاد به یادگیری هیجان کمک می کند.

 

1- گریه نوزاد لزوماً به معنای قولنج نیست!

زمانی کارشناسان بر این باور بودند که گریه غیر قابل کنترل نوزاد یک ماهه صرفاً به معنای قولنج است. امروزه دانش ما افزایش یافته و دلیل دیگری برای این نوع گریه ها معرفی شده است. رفلاکس یا بازگشت اسید معده در کودکان دردناک اما کاملاً قابل درمان است.

از جمله علائم رفلاکس اسید معده در نوزادان می توان به جیغ های مداوم، قوس دادن کمر، نخوابیدن، و تف کردن بیش از حد اشاره کرد. تا زمانی که به فکر درمان نباشید این علائم شاید تا ماه ها نوزاد را آزار دهد. اما با مراجعه به پزشک و به محض مصرف اولین دوزهای دارو حال نوزاد بهتر شده و آرامش به او باز خواهد گشت.

2- در آغوش گرفتن نوزاد او را لوس نمی کند!

به نظر می رسد در دهه های اخیر مادران را از زیاد بغل کردن نوزادشان منع می کنند. این نظرات را نادیده بگیرید و به حرف ما گوش کنید. هیچ نوزاد و کودکی با بغل کردن لوس نمی شود.

به نظر می رسد نوزادانی که بیشتر در آغوش گرفته می شوند و به نیازهایشان زودتر رسیدگی می شود، نسبت به سایر کودکان از اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند، و یاد میگیرند که موجوداتی ارزشمند و قابل احترام هستند.

حتی اگر اطرافیان مدام شما را از انجام این کار باز می دارند، مطمئن باشید که در آغوش گرفتن نوزاد امری پسندیده و طبیعی است.

3- دور دستمال مرطوب نوزاد خط بکشید!

دستمال های مرطوب مخصوص نوزادان گران هستند، و می توانند باعث ایجاد آسیب بر روی پوست حساس ناحیه دفع مدفوع نوزادان شوند. شما واقعاً مجبور به خرید این دستمال ها نیستید. شاید باور نکنید، اما نوزادانی که 100 درصد و فقط از شیر مادر تغذیه می کنند، نیازی به این نوع دستمال ها ندارند.

مدفوع نوزادانی که فقط از شیر مادر تغذیه می کنند آبکی است و به راحتی پاک می شود. همچنین اسید و باکتری موجود در مدفوع این نوزادان کم است. ادرار این نوزادان نیز رقیق است و کمتر باعث ایجاد سوختگی می شود. باسن این نوزادان را با یک دستمال پارچه ای نرم و مرطوب (کهنه بچه) تمیز کنید.

اگر نوزادتان شیر خشک می خورد نیز می توانید از یک دستمال (کهنه بچه) و صابون ملایمی (مخصوص بچه) استفاده کنید و دور دستمال مرطوب های تجاری را خط بکشید.

4- محافظت از نشت پوشک در خواب های طولانی مدت شبانه

اگر نوزاد شما خواب سنگینی دارد و طولانی مدت می خوابد، در این مواقع می توانید از پوشک های با جذب بالا و مخصوص شب استفاده کنید و یا یک پوشش پلاستیکی زیر ملحفه جای خواب نوزاد قرار دهید تا تشک آلوده نشود.

5- راحت ترین راه استریل کردن وسایل نوزاد

استریل کردن وسایل نوزاد مانند شیشه شیر، سر شیشه، پستونک، و … به صورت سنتی و با قرار دادن آنها در یک قابلمه آب جوش، روشی زمان بر است. اگر ماشین ظرفشویی در منزل دارید بسیار راحت تر می توانید وسایل نوزاد را استریل کنید و نیازی هم به یک دستگاه ضد عفونی کننده خانگی گران قیمت ندارید. همه وسایل نوزاد را در ظرفشویی قرار دهید و آن را روی برنامه کوتاه مدت با آب داغ تنظیم کنید. برای این کار از شوینده استفاده نکنید. آب داغ خود بهترین ضد عفونی کننده است.

6- مراقب آب پاشی کردن نوزاد باشید!

معمولاً زمانی که اندام تناسلی نوزاد در معرض هوای خنک و آزاد قرار می گیرد، نوزاد ادرار می کند. بنابراین پوشک را با احتیاط باز کنید تا بتوانید از خیس شدن خود و محیط اطراف جلوگیری کنید. همچنین می توانید پس از باز کردن پوشک، یک دستمال (کهنه نوزاد) روی اندان تناسلی نوزاد قرار دهید تا جلوی آب پاشی نوزاد را بگیرد.

7- موسیقی آرامش بخش است

موسیقی می تواند نوزاد را آرام کند ، و یا حتی در خودرو باعث به خواب رفتن او شود. موسیقی مناسب و آرام بخشی را انتخاب کنبد و برای نوزاد خود پخش کنید و تأثیر آن را ببینید. موسیقی کلاسیک انتخاب مناسبی است.

8- کفش لازم نیست!

باور کنید تا زمانی که کودک شما راه رفتن را نیاموخته نیازی به کفش ندارد. اما جوراب چرا! اگر کفش پای نوزاد می کنید باید بدانید که این چیزی است که خود شما می خواهید و گرنه نوزاد شما نیازی به آن ندارد. پس هزینه ای که می خواهید برای کفش های بلا استفاده بپردازید را پس انداز کنید تا زمانی که نوزادتان واقعاً به پوشیدن کفش نیاز داشته باشد.

 

9- نوزاد را دیرتر بخوابانید

آیا کودک شما سحرخیز است؟ این امر می تواند شما را کلافه کند و باعث کم خوابی شود. بهتر است اتاق کودک را هنگام خواب با پرده های ضخیم و تیره، و یا پرده کرکره تاریک کنید. این کار به دیرتر بیدار شدن کودک شما کمک می کند. همچنین می توانید نوزاد را کمی دیرتر بخوابانید.

 

9 اشتباه رایج که والدین هنگام خواباندن نوزاد مرتکب می شوند

جنجال قطع انگشت نوزاد در بیمارستان شهریار مجلسی شد

علت کف دهان و استفراغ نوزاد شایع ترین بیماری نوزادان

آموزش بافت قنداق فرنگی یا پتو نوزاد + مدل های زیبا

 

Important Causes of Baby Rest + Care Tricks


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان