ramazan
ramazan

دلایل کپک زدن خیار شور و راههای پیشگیری از آن

دلایل کپک زدن خیار شور و راههای پیشگیری از آن

دلایل کپک زدن خیار شور و راههای پیشگیری از آن

 

خیارشور یک فراورده محبوب است که در کنار اکثر غذاهای فست فودی و خوراک ها به عنوان مواد اولیه و یا دورچین استفاده میشود. یکی از مسائلی که وجود دارد اینست که همیشه وقتی به سراغ ترشی ها و شورها میرویم نگرانیم که با کپک زدگی آن ها مواجه شویم در اینجا راه حل هایی را به شما آموزش خواهیم داد که با رعایت کردن آن ها احتمال کپک زدگی خیارشور شما به حداقل برسد.

علت کپک زدن خیارشور

 

کپک می تواند بصورت گرد و تیره، آبی یا حتی صورتی باشد و می تواند روی سطح شوری ظاهر شود. اگر شوری در معرض هوا باشد، نسبت نمک آن اشتباه باشد، سبزیجات و ابزار مورد استفاده برای درست کردن خیارشور تمیز نباشند و یا اگر از آب کلر دار استفاده شود به راحتی شاهد کپک زدن خیارشور خود خواهیم بود. یادتان باشد که کپک را با مخمر شیری یا سفید رنگ اشتباه نگیرید.

 

آیا خیارشور کپک زده قابل استفاده است؟

 

اگر تنها بخش کوچکی از خیارشور کپک زده است فقط همان قسمت را خارج کنید. اما اگر کپک به مقدار یک سوم یا بیشتر آن را در بر گرفته باشد، باید کل آن را دور بیاندازیم.

بعضی از کپک ها با اینکه در قسمت رویه و بالایی خیارشور وجود دارند ولی قسمت زیرین را هم آلوده می کنند و بهتر است مصرف نشوند. از نظر تئوری آنچه که زیر آب شور قرار داشته باشد ضرری ندارد ولی اگر به کپک حساس هستید می توانید آن را هم دور بریزید. اگر کپک در داخل شیشه خیارشور شکل گرفته باشد بهتر است دیگر از آن استفاده نکنید.

 

بهترین روش نگهداری خیارشور در منزل

 

خیارشور باید در شرایط مناسبی نگهداری شود تاکپک نزند. بهترین روش برای نگهداری از خیارشور این است که در تمام مدت استفاده، آن را در جای خنک نگه دارید؛ سعی کنید تا حد امکان آن را در یخچال نگهداری کنید تا از ورود هرگونه آلودگی به داخل خیارشور جلوگیری شده و خیار شور سلامت و حالت تردی خود را حفظ کند. اما اگر قرار است خیارشور بیرون از یخچال نگهداری شود، باید هرچه سریع‌تر آن را مصرف کنید.

 

جلوگیری از کپک زدن خیارشور خانگی

 

۱. استفاده از آب جوشیده

در مراحل تهیه خیارشور حتما از آب جوشیده در تهیه خیارشورها استفاده کنید. همچنین سعی کنید خیارها و سبزی‌های معطر را پس از شستن، کاملا خشک کنید؛ وجود آب نجوشیده (همان آب شیر) در شورها و ترشی‌ها، باعث ایجاد کپک خواهد شد.

۲. جلوگیری از ورود هوا به داخل ظرف

بهتر است دور ظرف خیارشور خود را به‌گونه‌ای محکم ببندید تا مانع داخل شدن هوا به ظرف شود؛ زیرا اگر هوا وارد ظرف شیشه‌ای یا دبه خیارشور شما شود، به زودی کپک می‌زند.

۳. مقدار سرکه خیارشور

سرکه‌ای که برای تهیه خیارشور استفاده می‌شود، باید صاف و زلال باشد. با توجه به روش‌های مختلف برای تهیه خیارشور، مقدار سرکه استفاده شده در آن متفاوت بوده و حتی ممکن است خیارشور بدون سرکه درست کنید؛ اما به صورت کلی مقدار سرکه خیارشور به این صورت است که شما به ازای هر ۱۴ لیوان آب به ۱ لیوان سرکه نیاز خواهید داشت. وجود سرکه در خیارشور باعث ماندگاری بالاتر آن خواهد شد.

۴. مقدار نمک خیارشور

در تهیه خیارشور، به ازای هر لیتر آب جوشیده، باید ۲ قاشق غذاخوری نمک استفاده شود؛ البته سعی کنید در مراحل تهیه خیارشور، همواره مقدار نمک آن را بچشید و اگر به نمک بیشتری احتیاج بود، حتما به ظرف خیارشور خود اضافه کنید. استفاده از مقدار مناسبی از نمک در تهیه خیارشورها، علاوه بر طعم مناسب آن، باعث بالا رفتن ماندگاری خیارشور می‌شود.

۵. نسبت آب به نمک در خیارشور

بهترین روش برای تعیین صحیح نسبت نمک به آب در خیارشور، استفاده از روش زیر است.

1. آب‌نمک خیارشور را در یک ظرف جداگانه درست کنید.

2. سپس یک عدد تخم مرغ را خوب شسته و درون ظرف حاوی آب‌نمک، بیاندازید.

3. اگر تخم مرغ به ته ظرف رفت، مقدار نمک خیارشور شما کم است؛ اگر تخم مرغ روی سطح آب ظرف قرار گرفت، مقدار نمک زیاد است و اگر تخم وسط محلول شناور شد، نمک کاملا اندازه است و می‌توانید که مطمئن شوید که طعم خیارشور شما عالی خواهد شد.

 

طرز تهیه خیارشور فوری در منزل

 

مواد اولیه:

• خیار های ریز و ترد: 2 کیلو
• فلفل تند: 4 عدد
• سیر: یک بوته
• شوید: 250 گرم
• جعفری: 250 گرم
• ترخون: 250 گرم
• مرزه: 250 گرم
• نخود خام: 4 یا 5 عدد
• تخم گشنیز: یک قاشق مربا خوری
• سرکه: یک پیمانه
• نمک: یک پیمانه
• آب: 15 پیمانه

مراحل و طرز تهیه:

 

1. ابتدا خیار ها و سبزی ها را کاملا با آب می شویم و آن ها را خشک می کنیم. سبزی را تنها کافیست کمی کوچک کنیم به ریز شدن احتیاجی نیست.
سپس با خلال دندان و یا هر جسم نوک تیز دیگری در خیار ها حفره ایجاد می کنیم؛ این کار کمک خواهد کرد نمک سریع تر به داخل خیارها نفوذ کند، همچنین باعث خواهد شد خیارشورهای ترد تری داشته باشیم و از پوک شدن آن ها جلوگیری شود.

2. سیر ها را از پوسته خودش خارج باید کنیم و به صورت حبه ای در آوریم.

3. در آن ظرف شیشه ای که می خواهیم خیار شورها را بگذاریم به صورت ردیفی خیارها، سیر، سبزی ها، تخم گشنیز، فلفل های تند و نخود را می گذاریم به گونه ای که در آخر سیر و سبزی ها لایه ی بالایی ردیف را بپوشاند.

شاید برایتان عجیب باشد علت اضافه کردن نخود در طرز تهیه خیارشور چیست! از آنجایی که می خواهیم خیارشور یک روزه آماده شود و احتیاج است خیارشور ها تردی خود را حفظ کنند نخود اضافه می کنیم که سریع تر موادی که باعث شل شدن خیار می شود را جذب کند و خیارشورها ترد باقی بمانند.

4. در این مرحله آب را در ظرفی جوش می آوریم و به آن نمک و سرکه را اضافه می کنیم و می گذاریم حدود 10 دقیقه با یک دیگر جوش بخورند.

5. سپس در ظرف شیشه ای که که خیارها و باقی مواد ردیفی چیده شده است محلول نمک و سرکه را اضافه می کنیم و اجازه می دهیم در دما اتاق دمای محلول آب نمک و سرکه داخل ظرف شیشه ای متعادل شود، سپس درب آن را می بندیم و داخل یخچال قرار می دهیم.

طرز تهیه خیارشور ساندویچی

 

مواد لازم:

• خیار باریک و تازه: 2 کیلوگرم
• تخم گشنیز: یک قاشق مربا خوری
• سرکه: یک پیمانه
• نمک: یک پیمانه
• آب: 15 پیمانه
• فلفل تند: 4 عدد
• سیر: یک بوته
• شوید: 250 گرم
• جعفری: 250 گرم
• ترخون: 250 گرم
• مرزه: 250 گرم

مراحل و طرز تهیه:

1. ابتدا تمامی خیار ها و سبزی ها را می شوریم و اجازه می دهیم برای خشک شدن یک روز زمان بگذرد تا کاملا خشک شوند.

2. بعد از یک روز سبزی ها را کمی کوچک می کنیم اما خیلی ریز نمی کنیم.

3. سیر ها را به صورت حبه ای در می آوریم و آن ها را هم احتیاج نیست ریز کنیم.

4. ظرفی شیشه ای بر میداریم و تمامی مواد را به صورت لایه ای در ظرف قرار می دهیم.

5. در ظرفی دیگر آب را جوش می آوریم و نمک را به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم برای مدتی با یک دیگر جوش بخورند؛ در پایان به آن سرکه را نیز اضافه می کنیم و پس از 2 دقیقه جوش خوردن حرارت را خاموش می کنیم.

6. در آخر محلول آماده شده را به مواد داخل ظرف شیشه ای اضافه می کنیم و پس از خنک شدن درب آن را محکم می بندیم و در جایی خنک قرار می دهیم تا آماده ی مصرف شود.
این را در نظر داشته باشید که درب ظرف ها را محکم ببندیم تا هوا درون آن راه پیدا نکند.

نکاتی برای تهیه خیارشور

 

1. مدت زمان آماده شدن خیارشور، بستگی به دمای هوای اطراف ظرف دارد؛ بنابراین هرچه دمای هوا گرم‌تر باشد، خیارشور هم زودتر آماده خواهد شد.

2. دمای آب و سرکه‌‌ای که روی خیارشور ریخته می‌شود نیز مهم است؛ برای این منظور باید از آب گرم استفاده شود، به گونه‌ای که گرمای آب را بتوانید با سر انگشتان خود حس کنید.

3. برای عطر بهتر و همچنین جلوگیری از فاسد شدن خیارشور، می‌توانید چند عدد پوست لیموترش نیز به ظرف خیارشور اضافه کنید.

4. در ته ظرف خیارشور، برگ مو قرار دهید تا بوی سیر را از بین برده و به آن طعم مطبوعی دهد.

5. می‌توانید در وسط خیارها، به وسیله چاقو یک برش کوچک ایجاد کرده تا داخل خیارها پوک نشود.

6. برای تهیه خیارشور، بهتر است از خیارهای ترد و ریز استفاده شود.

7. برای تهیه خیارشور سعی کنید حتما از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید تا هم از کپک زدن جلوگیری کند و هم ایمن‌تر باشد.

Causes of moldy cucumber and ways to prevent it

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان