ramazan
ramazan

نکات ضروری برای تهیه پیتزای لذیذ و خوشمزه

نکات ضروری برای تهیه پیتزای لذیذ و خوشمزه

نکات ضروری برای تهیه پیتزای لذیذ و خوشمزه

خانم های عزیز در این روزای کرونایی بهترین فرصت است تا هنر آشپزی خود را به شوهر و خانواده شوهرتان نشان دهید😁😜 با آموزش انواع پیتزا ها میتوانید خودتان در سه سوت و به صورت حرفه ای پیتزاهای خوشمزه ای درست کنید و میل کنید. با ما همراه باشید.

 

دستور تهیه انواع پیتزا

پیتزای ایتالیایی

 

 

نکات ضروری برای تهیه پیتزای لذیذ و خوشمزه

 

مواد لازم برای خمیر:
آب نیم لیتر
آرد سفید 1 کیلو
مایه‌ی خمیر 3 تا 5 گرم
نمک 10 تا 15 گرم

 

مواد لازم برای سس:
کنسرو گوجه فرنگی یک قوطی یا به همان مقدار گوجه تازه
پیاز یک عدد
سیر دو پر

 

مواد لازم برای روی پیتزا:

پنیر پیتزا موزارلا به مقدار لازم
قارچ به مقدار لازم
ژامبون به مقدار لازم

 

طرز تهیه

در این روش مدت تهیه خمیر بسیار طولانی تر می‌شود دلیل این کار مصرف کمتر مایه خمیر است. در این روش برای تهیه خمیر آب را تا 30 درجه گرم کنید و مایه خمیر را در آن حل کنید، نمک بزنید، ماشین همزن را به کار بیندازید و با افزودن کم کم آرد به آن هم بزنید تا خمیر آماده شود. در این کار عجله نکنید بگذارید خمیر خوب هم بخورد و خوب ورز داده شود پس از آماده شدن خمیر روی آنرا با پلاستیک بپوشانید و آنرا تا پنج شش ساعت به حال خود رها کنید. زمانی خمیر آماده است که حجم آن دوبرابر شده باشد.

وقتی خمیر آماده شد روی میز آشپزخانه مقداری آرد بریزید و خمیر را روی آن برگردانید، آنرا به هفت قسمت مساوی تقسیم کنید و با آنها گلوله‌هایی درست کنید،مقداری آرد روی میز بریزید و چانه‌های خمیر را روی آرد روی میز بچینید. روی آنها را با پلاستیک بپوشانید و برای 15 تا 20 دقیقه به حال خود رها کنید. در این مدت وقت دارید مواد دیگر روی پیتزا را آماده کنید.

برای تهیه سوس یک قوطی کنسرو گوجه فرنگی یا به همان مقدار گوجه تازه پوست کنده را با ماشین هم زن آشپزخانه خوب خورد کنید تا به صورت مایع درآید. نمک و فلفل بزنید. یک پیاز و دو پر سیر را هم پوست بکنید و در ماشین آشپزخانه خوب خورد کنید. مقدار روغن در ماهی تابه بریزید و اول کمی پیاز و سیر را در آن سرخ کنید نیازی نیست پیاز داغ بگیرید یعنی نیازی نیست پیاز زیاد سرخ بشود همین که دو سه دقیقه روی آتش ملایم قرار بگیرد کافی است.

بعد از آن گوجه‌های خورد شده را در آن بریزید مقدار یک قاشق سوپخوری اویشن بیفزاید، اگر ریحان هم در اختیار دارید مقداری هم ریحان تازه خورد شده به آن بیفزاید و آنرا روی آتش ملایم قرار بدهید بگذارید مایع از حالت مایع در آید و سوس سفت شود البته نه به آن اندازه که زیاد سفت شود. سوس را می‌توانید به سلیقه خود به روش‌های دیگر هم درست کنید این فقط یک نمونه آن بود.
قدرای قارچ را بشویید و آنها را به صورتی ورق ورق کنید که ضخامت آن از سه میلیمتر بیشتر نشود. مقداری ژامبون را هم خورد کنید

برای آماده کردن پیتزا اول خمیر را بوسیله دست روی میز کمی پهن کنید سپس آنرا از روی میز بردارید و بوسیله دست پهن کنید هرچه این نان نازک تر شود نتیجه بهتر می‌شود، معمولا من آنرا تا دو میلیمتر نازک می‌کنم. برای خمیرچانه‌های توضیح داده شده قطر خمیر پیتزای آماده شده معمولا 25 تا 30 سانتیمتر باید بشود.

پس از آماده شدن خمیر اول مقداری از سوس را روی آن بریزید و با ته قاشق روی آن پخش کنید و همه سطح آنرا بپوشانید. سپس پنیر پیتزا را که رنده کرده‌اید روی خمیر بریزید و روی پنیر هم مقداری قارچ و ژامبون بریزید. معمولا دوتا دوتا آماده میکنند و می‌گذارند قبل از در فر قرار دادن کمی بمانند بعد آنها را توی فر می‌گذارنذ. فر باید بسیار گرم باشد .

معمولا 270 درجه به بالا بستگی دارد به فر شما تا چند درجه قابل گرم کردن باشد. . پیتزا را روی سینی فر قرار بدهید و داخل فر بگذارید.

برای پختن پیتزا‌ها آنها را در کف فر قرار بدهید چون مهمترین قسمت پیتزا خمیر آن است که باید خوب پخته شود. وقتی نان پیتزا برشته شد پیتزا آماده است.اگر دقت کرده باشید پیتزاهایی که بوسیله آشپزهای ایتالیایی درست می‌شود حتی قسمتی از کناره‌های خمیر پیتزا سوخته است.

 

دستور پخت پیتزا قیفی

 

 

نکات ضروری برای تهیه پیتزای لذیذ و خوشمزه

 

مواد لازم خمیر پیتزا قیفی:

شیر 1 پیمانه
بکینگ پودر 1 قاشق مربا خوری
ارد به مقداری که خمیر به دست نجسبد
مایه خمیر ترش 1قاشق سوپ خوری
نمک 1قاشق چای خوری
روغن مایع نصف پیمانه
شکر 1قاشق چای خوری

مواد لازم مواد داخل پیتزا قیفی:

سوسیس 200 گرم
قارچ 100 گرم
کالباس 100 گرم
فلفل دلمه ای 1 عدد
اویش نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
پنیر پیتزا 100 گرم

مواد لازم برای طلایی شدن خمیر پیتزا قیفی:

زرده تخم مرغ 1 عدد
شیر 2 قاشق غذا خوری
زعفران اب کرده 1 قاشق مربا خوری

طرز تهیه پیتزا قیفی:

گام اول برای تهیه خمیر پیتزا قیفی:

شیر را روی حرارت ولرم کنید. شکر نمک و خمیر مایه را به شیر اضافه کرده و 10 دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه عمل بیاید.

دومین گام برای درست کردن خمیر پیتزا قیفی:

مواد را در ظرف گودی بریزید و روغن مایه را به آن بیافزایید و آرد را تا حدی اضافه و الک کرده تا خمیر به دست نچسبد.

مرحله سوم خمیر پیتزا قیفی:

روی خمیر را بپوشانید و سطح آن را با روغن چرب کرده و کمی با آب پاش روی آن آب بپاشید و آن را به مدت 2 تا 3 ساعت در جای گرم قرار دهید تا استراحت کند.

گام چهارم تهیه خمیر پیتزا قیفی:

سپس خمیر را پهن کرده و از آن نوار های باریکی برش داده دور قالب قیفی را چرب کرده و نوارهای خمیر را روی آن بچینید. سپس خمیرا را با مواد زرین کرده و قیف ها را درون سینی چیده و مواد را با دمای 180 درجه و به مدت 20 دقیقه در فر قرار دهید. (بیشتر بخوانید: طرز تهیه خمیر پیتزا بدون خمیر مایه)

آخرین مرحله طرز تهیه پیتزا قیفی:

سپس سینی را از فر خارج کرده و داخل خمیر قیفی شکل را از مواد داخل پیتزا پر کنید. مجدد و به مدت 10 دقیقه سینی را درون فر قرار داده و پس از اتمام زمان ذکر شده سینی را از فر بیرون بیاورید و در اخر پیتزا قیفی ها را تزیین کنید.

پیتزا مارگاریتا

 

نکات ضروری برای تهیه پیتزای لذیذ و خوشمزه

 

مواد لازم:

– ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون فوق بکر، به علاوه مقداری اضافی برای چرب کردن ظرف
– ۴ حبه سیر، به صورت ورقه‌های نازک
– ۱ قاشق غذاخوری آویشن تازه
– ۱ قاشق غذاخوری پونه کوهی تازه
– یک قوطی کنسرو گوجه فرنگی پوست گرفته که آن را از صافی گذرانده و با دست له کرده باشید
– نمک و پودر فلفل سیاه
– خمیر پیتزا که طرز تهیه آن را در پایین آورده‌ایم
– یک توپ پنیر موزارلا که آب آن را گرفته‌ایم
– ۲/۱ یک دسته برگ ریحان

خمیر:

۱. برای درست کردن خمیر: در یک کاسه کوچک، مایه خمیر، شکر و آب را مخلوط کرده و هم بزنید تا حل شوند. اجازه بدهید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند تا مایه خمیر عمل بیاید و کف کند.

۲. اگر از مخلوط کن استفاده می‌کنید، نمک و آرد را ترکیب کرده و چند بار دکمه دستگاه را بزنید تا مخلوط شوند. ترکیب خمیر مایه را نیز اضافه کرده و با کمترین سرعت مخلوط کنید تا آرد کاملا مخلوط شود. زمانی که مواد باهم ترکیب شدند، سرعت را به حالت متوسط درآورده و هم بزنید تا خمیر به صورت توپ درآید. این کار باید ۲ دقیقه طول بکشد. به طور منظم دستگاه را خاموش کنید تا خمیر را از اطراف همزن جمع کنید.

خمیر را با فشار دادن مقداری از آن میان انگشت شست و دیگر انگشتان، امتحان کنید. اگر سفت است کمی آب اضافه کنید. اگر به‌دست می‌چسبد، هر بار، یک قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید. خمیر را بر سطح صافی که روی آن آرد پاشیده‌اید بگذارید و ورز دهید تا نرم و ارتجاعی شود.

۳. اگر خمیر را با دست درست می‌کنید، مخلوط مایه خمیر را در یک کاسه بزرگ ریخته و نمک و ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید. سپس آرد بریزید. زمانی که مخلوط دیگر قابل هم زدن با قاشق نبود، با دست آن را ورز دهید و به میزانی آرد اضافه کنید که نرم شود اما چسبنده نباشد. در هنگام کار، مقداری از خمیر را میان انگشتان خود فشار دهید. اگر سفت است کمی آب اضافه کنید. اگر به‌دست می‌چسبد، هر بار یک قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید. حدود ۱۰ دقیقه ورز دهید تا نرم و ارتجاعی شود.

۴. خمیر را به صورت دایره درآورده و در ظرفی که از قبل چرب کرده‌اید بگذارید و سطح آن را کاملا با روغن بپوشانید. ظرف را با پلاستیک یا حوله نم‌دار بپوشانید و بگذارید حدود ۱ ساعت در یک جای گرم بماند و اندازه آن دو برابر شود.

۵. فر را از قبل با حرارت ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. سینی فر را در فر بگذارید.
سس گوجه فرنگی را درست کنید. ماهی تابه را روی حرارت ملایم بگذارید، ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون، سیر خرد شده، آویشن و پونه کوهی را اضافه کنید. تا زمانی که عطر مواد بالا بیاید حرارت دهید، سپس گوجه له شده را اضافه کرده و با نمک و فلفل طعم‌دار کنید. حرارت را پایین آورده و ۷ تا ۸ دقیقه حرارت دهید تا آب آن کم شد. حرارت را خاموش کرده و ظرف را کناری بگذارید.

۶. سینی را از فر خارج کرده، مقداری روغن زیتون روی سطح آن بپاشید. خمیر را به ۲ قسمت تقسیم کرده و یکی از آنها را برای استفاده‌های بعدی نگه‌ دارید. خمیر پیتزا را در ظرف پهن کنید تا از ظرف بیرون بزند، سپس لبه‌های آن را به داخل جمع کنید تا خمیر در اطراف لبه ترد شود. سس گوجه فرنگی را روی خمیر ریخته و تکه‌های پنیر موزارلا را به صورت مساوی بر تمام قسمت‌های خمیر پخش کنید. برگ‌های ریحان را روی خمیر گذاشته و مقداری روغن زیتون بپاشید. نمک و فلفل بپاشید. سپس آن را ۱۵ تا ۱۸ دقیقه در فر قرار دهید تا طلایی و حباب‌دار شود.

 

طرز تهیه ‏رولت پیتزا

 

نکات ضروری برای تهیه پیتزای لذیذ و خوشمزه

 

مواد لازم:

سوسیس ١٠٠ ‏گرم
کالباس ١٠٠ ‏گرم
قارچ ١٠٠ ‏گرم
فلفل دلمه ای ١ ‏عدد
کنسرو ذرت ١ ‏پیمانه
آرد سفید ١٠٠ ‏گرم
پنیر پیتزا ١٠٠ ‏گرم
تخم مرغ ٢ ‏عدد
شیر نصف فنجان

طرز تهیه:

آرد سفید و تخم مرغ را خوب مخلوط می نماییم و سپس شیر را می افزاییم و موادمان را درون تابه ریخته و چند عدد کوکوی سفید، در حدی که مایع سفت ‏نشود آماده می کنیم. تمامی مواد را خرد کرده و وسط آنها می گذاریم سپس مثل ساندویچ می پیچیم و داخل فر قرار می دهیم. بعد از ٣٠ ‏دقیقه رولت آماده سرو می گردد.

 

نکات تهیه پیتزای خانگی:

1. خمیر را به اندازه هم بزنید و از ورز دادن بیش از حد که باعث سفت شدن و خشک شدن خمیر می شود اجتناب کنید، استفاده از دستگاه خمیر زن در صورت موجود بودن آن بسیار می تواند به شما کمک کند.

2. روی پیتزا را بیش از حد با مواد مختلف پر نکنید یعنی هر چقدر پرملات تر باشد دلیلی بر خوشمزه شدن پیتزا نمی شود چه بسا استفاده زیاد از مواد مختلف باعث شود پیتزا یکنواخت پخته نشود.

3. وقتی خمیر آماده شد و شما می خواهید آن را پهن کنید بسیار دقت کنید تا خمیر را صاف و مساوی پهن کنید و برای این کار شما ابتدا خمیر را گرد کنید و سپس با استفاده از غلطک آن را پهن کنید.

4. خمیر را بیش از حد نازک نکنید ، درست به همان اندازه که خمیر ضخیم باعث خراب شدن پیتزا می شود خمیر نازک نیز کیفیت پیتزا را پایین می آورد.

5. پخت پیتزا در دمای بالای فر، تاثیر مستقیمی روی کیفیت پیتزا دارد.چون وقتی دمای فر پایین باشد شما مدت زمان بیشتری نیاز دارید و این باعث می شود خمیر پیتزا خشک شود.

6. استفاده از آرد ذرت باعث می شود خمیر به ظرف نچسبد و خمیر پیتزا را ترد و شکننده می کند.

7. استفاده از سس مخصوص بسیار می تواند طعم پیتزا را دلنشین کند و طرز تهیه این سس سلیقه ای است و از مواد مختلفی استفاده می کنند و از مهمترین مواد این سس می توان به سس قرمز ، سبزی تازه، سیر خرد شده، فلفل و نمک اشاره کرد.

8. دقت کنید که این سس را روی خمیر پیتزا بمالید و اگر مقداری از آن به کف سینی فر و قالبی که پیتزا در آن تهیه می کنید بریزد باعث می شود پیتزا به سینی بچسبد.

9. سس را به اندازه استفاده کنید و چون استفاده بیش از حد آن باعث خیس شدن پیتزا می شود و اینکه سس را باید به خوبی پخش کنید (1 سانتیمتر از کناره خمیر پیتزا فاصله داشته باشد بهتر است).

10. اگر از گوشت، مرغ و استیک استفاده می کنید حتما آنها را از قبل بپزید چون زمان پخت پیتزا برای پخت این مواد کافی نیست و نپختن این مواد ممکن است برای شما خطر آفرین باشد.

11. فر را قبل از استفاده حتما داغ کنید تا بتوانید یک پیتزای ترد و خوشمزه داسته باشید.(دمای مناسب فر برای پیتزا 200 تا 220 درجه سانتیگراد)

12. از طبقه وسط فر برای پخت پیتزا استفاده کنید.

13. استفاده از روغن زیتون برای کناره های خمیر پیتزا قبل از گذاشتن پیتزا درون فر بسیار مناسب است.

14. بعد از تهیه پیتزا شما باید آن را به خوبی برش بزنید تا علاوه بر خوشمزگی ظاهر خوبی هم داشته باشد.

 

تمام فواید و مضرات پیتزا برای بدن و سلامتی

پیتزا برای مقابله با سرطان

بـه‌عقیده محققان Health Sciences Institute پیتزا حاوی ترکیبی مفید بـه‌نام لیکوپن اسـت. البته لیکوپن در سس گوجه فرنگی وجوددارد کـه در مصرف پیتزا بـه‌وفور استفاده میشود. لیکوپن یک آنتی‌اکسیدان قوی اسـت کـه بـه مقابله با برخی سرطان‌ها و جلوگیري از بیماری‌هاي قلبی کمک می‌‌کند، در نتیجه توصیه میشود کـه پیتزا رابا سس گوجه فرنگی فراوان میل کنید.

 

پیتزا برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بازهم پای سس گوجه فرنگی در بین اسـت. بـه‌عقیده محققان این سس علاوه بر داشتن خواص ضدسرطانی «بـه‌خصوص سرطان پروستات» سرشار از ویتامین C نیز هست بنابر این قادر اسـت سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. بنابر این بنظر میرسد اگر پیتزایتان رابا سس گوجه فرنگی فراوان میل کنید از سرماخوردگی در امان خواهید بود.

 

پیتزا حاوی ترکیبات مغذی

سالم بودن پیتزا بـه موادی بستگی دارد کـه روی آن می‌ریزید. بـه‌عقیده متخصصان استفاده از مواد غذایی نامناسب، زیاده‌روی در افزودن آن‌‌ها و یا زیاده‌روی در مصرف پیتزا رویه نادرستی اسـت و آنرا از رده غذا هاي سالم خارج می کند. استفاده از پنیر زیاد، سوسیس و کالباس و نان‌هاي ضخیم بـه‌نفع شـما نخواهد بود.

 

پیتزا همه گروه‌‌ های غذایی را دارد

مسئله حائز اهمیت در خصوص پیتزا این اسـت کـه حاوی گروه‌‌هاي غذایی مختلفی اسـت. پیتزا حاوی میوه و سبزی‌جات «اسفناج، قارچ، ذرت، زیتون، گوجه فرنگی، بروکلی، فلفل دلمه‌اي و غیره» محصولات لبنی «پنیر»، گوشت‌هاي کم‌چرب «مرغ، ماهی و غیره» و غلات «نان» اسـت.

 

پیتزا مغز را فعال می‌کند

اگر در تهیه پیتزا از ترکیبات مفید استفاده کنید برای مغزتان مفید اسـت. اسفناج یکی از منابع غنی فولاسین اسـت کـه باعث التیام جریان خون در مغز میشود. نتایج پژوهشی کـه درسال 2015 در هافینگتون پست بـه چاپ رسیده اسـت نشان میدهد کـه مصرف روزانه اسفناج باعث بـه تأخیر افتادن روند زوال قدرت ذهنی در افراد سالمند می شود، بـه‌خاطر این کـه این سبزی مفید حاوی ویتامین K اسـت.

 

و مضرات پیتزا کدام اند؟

كالباس و سوئیس متهم ردیف اول اختلال در گوارش

تركیبات موجود در سوسیس و كالباس اعم از روغن، ادویه و موادی كه علاوه بر گوشت و مرغ بـه سوسیس و كالباس اضافه می شوند، همگی روی عملكرد دستگاه گوارش تاثیر منفی می گذارند. ابتلا بـه سرطان : سوسیس و كالباس حاوی مواد افزودنی و نگه دارنده هستند.

 

خمیر دشمن سلیاكی ها سلیاک

نخستین مسئله، آرد گندمی اسـت كه خمیر رابا آن تهیه می كنند. این آرد بدلیل اینكه حاوی «گلوتن» اسـت، برای افراد مبتلا بـه سلیاك مثل زهر اسـت. بنابر این باید از پیتزا چشم بپوشند. اما غیر از این گروه اصلی، افراد دیگری هم هستند كه باید بدلیل وجود همین خمیر، پیتزا رابا احتیاط بخورند.

 

دشمن فشاری ها حساس به لبنیات

ممكن اسـت بدن افراد مبتلا بـه فشارخون بـه پیتزا واكنش نشان دهد. عدم تحمل لاكتوز : اگر چـه منبع اصلی لاكتوز شیر اسـت، نه پنیر اما پنیر هم حاوی این نوع قند اسـت. بهتر اسـت افراد مبتلا بـه عدم تحمل لاكتوز پیتزای بدون پنیر نوش جان كنند. فشارخون بالا : پنیر شور اسـت.

 

فلفل دشمن پوست و معده زخم معده

افراد مبتلا بـه زخم معده،‌ ورم معده، ریفلاكس و هر نوع مشكل گوارشی اي مانند آن باید پیتزایی مصرف كنند كه فلفل ندارد. چون باعث تحریك معده و افزایش مشكل شان می شود.

 

طرز تهیه پیتزا پوآچا فینگر فود | پارتی فود ویژه جشن تولد و مجالس

آموزش ساده و سریع طرز تهیه خمیر پیتزای خانگی

Essential tips for preparing a delicious and tasty pizza

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان