چرخه زندگی پرنده شکاری، سار گپه/ مقاله و تحقیق

مجموعه : مقاله و تحقیق
چرخه زندگی پرنده شکاری، سار گپه/ مقاله و تحقیق

بنظره من آدم غیر از کار های ضروری که در طول روز انجام میدهد و یا یک سری چیزهای خاص و مربوط به خود و کارش را میداند کافی نیست. باید در کنار این این چیزها اطلاعات عمومی خود را درباره هرچیزی بالا ببریم. دانستن درباره حیوانات و پرنده ها Know about animals and birds هم یکی از این اطلاعات عمومی به حساب می آید. اکنون در این بخش از نازوب برای شما درباره ی یک پرنده شکاری به اسم سار گپه خواهیم گفذ لطفا با ما همراه باشید.

 

چرخه زندگی پرنده شکاری، سار گپه/ مقاله و تحقیق

سارگپه

 

چرخه زندگی پرنده شکاری، سار گپه/ مقاله و تحقیق

 

 

سارگَپه پرنده‌ای شکاری است کوچک‌تر از عقاب با جثه‌ای متوسط و تو پُر، سری کوچک و گرد روی گردنی کلفت، بال‌های پهن و دم کوتاه. رنگ پر و بال بسیار متنوعی دارد.[۱] طرح کلی بدنش قهوه‌ای رنگ با خال‌های سفید، قهوه‌ای تیره و سیاه بر روی سطح پشتی، کمر و بال و خال‌های متراکم‌تر بر روی سطح شکمی و سینه‌هایش است.

سارگپه از راستهٔ شاهین‌سانان (Falconiformes)، خانواده قوشیان (Accipitridae) است. و از حیوانات کوچک نظیر خرگوش و پرندگان کوچک‌تر تغذیه و نقش مهمی در کنترل جوندگان در طبیعت ایفا می‌کند.
سارگپه قلمروطلب و اغلب تک‌همسر است و معمولاً تا پایان عمر همسرش با او می‌ماند. این ویژگی در پرنده‌های شکاری ایران کم پیش می‌آید.

سارگپه پرنده‌ای است اندکی کم‌جنب‌وجوش که تنوع رنگی زیادی دارد و معمولاً از روی عادت‌های رفتاری، ژست‌های نشستن و گردن کوتاهش قابل شناسایی است.

این پرنده پروازی نسبتا سنگین و کند دارد و گاهی نیز درجا، بال زنی میکند. از ارتفاع پائین روی شکارهای کوچکی مثل خرگوش جهیده و آنهارا شکار میکند He jumps and hunts them. به لاشه و مردار نیز علاقه خاصی دارد و از آنها تغذیه میکند.

تولید مثل این پرنده به این صورت که 4-2 عدد تخم میگذارد و مدت 35 روز روی آن می خوابد. پراکندگی این پرنده آسیا و اروپا میباشد و زیستگاه طبیعی آنها دشتهای وسیع و خشک و گاهی در کوهستانها هستند.

 

انواع نژادهای سارگپه

سارگپه جنگی

سارگپه جنگلی تاج دار

سارگپه پا بلند

سارگپه معمولی ( استپی )

سارگپه پر پا

سارگپه چشم سفید

 

سارگپه جنگلی

 

چرخه زندگی پرنده شکاری، سار گپه/ مقاله و تحقیق

 

این نوع سارگپه فاقد زیر گونه میباشد.
طول بدن بین 59 تا 59 و طول دو سر بال 113 تا 150 سانتی متر است . وزن در حالت معمولی حدود 800 گرم . جوان ها و بالغ ها خیلی متفاوت هستند و ممکن است با گونه های دیگر اشتباه گرفته شوند.

تعداد انگشت ها: 6
هنگام پرواز بالا بصورت کامل صاف نیستند.
بالغ ها از روی طرح زیر بال و دم. نوار تیره ی حاشیه بال و جود راه راه های مشخص فقط در ابتدای شاهپر های بالی ( نزدیک به پرهای پوششی ) قابل شناسایی هستند.

پاهای این پرنده در تمام سنین زرد رنگ هستند بالغ ها منقارشان سیاه رنگ است . بینی خاکستری و چشمانی به رنگ زرد براق دارند . رنگ چشم نر ها معمولا کمی به نارنجی متمایل است . در جوان ها بینی زرد. قاعده منقار زرد و جلوی آن سیاه و رنگ چشم ها قهوه ای است

فاز های رنگی:

سارگپه جنگلی 3 فاز رنگی متفاوت دارد . در فاز تیره سینه و پرهای پوششی زیر بال قهوه ای تیره است و از دور سیاه دیده میشود. این فاز رنگی بیش تر در جوان ها دیده میشود و در بالغ ها کمتر است . در برخی دیگر ( به ویژه بالغ های مسن و گاهی جوان ها ) راه راه شاه پر ها نسبت به فاز معمولی خیلی پهن است و راه راه های پهن در سینه و پهلو دارند. گروه دوم فاز معمولی است که شمال اغلب سارگپه های جنگلی است.

طعمه:

سارگپه جنگلی تخصص ویژخ ای در خوردن لارو . حشرات . زنبورهای وحشی و زنبور عسل دارد . گاهی با کندن زمین به لانه های زیر زمینی آنها دسترسی پیدا میکند. همچنین از قورباغه ها و جوجه های داخل لانه پرندگان دیگر تغذیه میکند

نحوه شکار:

خیلی زیرک است و اغلت قبل از شکار در نشیمنگاه ( در ارتفاع کم ) خود را مخفی میکند و طعمه را زیر نظر میگیرد. بیش تر اوقات برای پیدا کردن محل مناسب شکار در حال پرواز دیده میشود .
سارکپه جنگلی روزانه مناطق وسیعی را برای پیدا کردن طعمه جستجو میکند.

گونه های مشابه:

ممکن است با گونه های شکاری هم اندازه خود اشتباه شود اما شکل و فرم سر و منقار و همچنین طرح زیر بال ها به شناسایی کمک میکند.

گونه هاش مشابه عبارت اند از:

• سارگپه استپی

• عقاب مار خور

• کور کور بال سیاه

• سارگپه جنگلی تاجدار

زمان بلوغ:

در 3 سالگی بالغ میشود.

تشخیص جنسیت:

نر و ماده تقریبا شبیه هم و جثه آنها تقریبا هم اندازه است نر ها در پرواز بال باریکتر. دم باریکتر. و در کل جثه ای لاغر تر نسبت به ماده ها
امکان تشخیص جنسیت جوان ها در طبیعت امکان پذیر نمی باشد .

زیستگاه:

در محیط های جنگلی و فضا های باز. اما در زمان مهاجرت ممکن است در هر منطقه ای یافت شوند

سایر توضیحات:

زادآوری در شمال استان های آذربایجان غربی و شرقی و استان های اردبیل و گیلان و مازندان و گلستان
در سراسر اروپا یافت میشوند.

 

سارگپه معمولی:

 

چرخه زندگی پرنده شکاری، سار گپه/ مقاله و تحقیق

 

نام علمی: Bueto Bueto
نام انگلیسی: Common Buzzard
نام فارسی: سارگپه ی معمولی (سارگپه)

مشخصات ظاهری:

این پرنده، 50 سانتی متر طول دارد. رنگ پر و بالش بسیار متنوع، بی رنگ تا تیره، با راه راه عرضی روی دم و نواری به رنگ تیره ی کمرنگ در انتهای دم دیده می شود. زیر بالها غالبا کمرنگ است و در سطح شکمی لکه های سفید فراوانی به چشم می خورد.

در زیر خم بال ها لکه های بزرگ تیره رنگی دیده می شود و پاها بدون پر و به رنگ زرد کمرنگ است. روتنه قهوه ای کمرنگ تا قهوه ای تیره و نوک شاهپرها قهوه ای تیره تا سیاه است. سر و گردنش کوتاه و حالت چثه اش جمع و جور است. هنگام بالبازروی های طولانی؛

نوک شاهپرها، رو به بالا، تفعر پید می کند. و دمش گسترده می شود. پروازش نستبا سنگین و کند The flight is relatively heavy and slow است و گاهی نیز، در جا بال زنی می کند. از ارتفاع پایین، روی شکارهای کوچک مانند خرگوش و گاهی نیز پرندگان، جهیده و آنها را شکار می کند.به لاشه و مردار علاقه دارد و از آنها نیز تغذیه می کند.

صدا:

صدای این پرنده مانند کاکایی ها و شبیه «پی ی – وو» شنیده می شود.

زیستگاه:

این پرنده در نواحی جنگلی با درختان پراکنده و کشتزارها به سر برده و روی صخره های ساحلی، درختان و اراضی ناهموار اشیانه می سازد نژآد که خرمایی کمرنگ است. زمستانها به ایران آمده و در روسیه تولید مثل ی کند. در ایران نسبتا فراوان و بومی نواحی جنوبی دریای خزر است.

حفاظت:

این پرنده در زمره ی پرندگان حمایت شده است و چنین به نظر می رسد که نیاز ی به برنامه ی ویژه حفاظتی ندارد.

 

سارگپه جنگلی تاج دار

 

چرخه زندگی پرنده شکاری، سار گپه/ مقاله و تحقیق

 

 

نام علمی : Pernis Ptiloehynchus
نام انگلیسی: Crested Honey Buzzard
نام فارسی: سارگپه جنگلی تاجدار

مشخصات ظاهری:

طول بدن 65 سانتیمتر و شبیه سارگپه ی جنگلی است، اما گستردگی بال ها کمی بیشتر بوده و در انتهای بال ها پرهای انگشتی 6 عدد بوده در حالی که در سارگپه ی جنگلی 5 عدد است. دم پهن تر و کوتاهتر و در بالغین اطراف گلو به رنگ قهوه ای تیره، فاقد لکه های قهوه ای یا سیاه د رزیر خم بال است.

زیر دم به شکلی واضح نواری تیره دارد که در سارگپه ی جنگلی باریکتر و گاهی نامشخص است. به هنگام مهاجرت در پاییز پرنده ی بالغ دارای 4- 5 شاهپر تازه در آمده در داخل بال است، در حالی که در سارگپه ی جنگلی در بهترین حالت 1- 3 شاهپر تازه در آمده در داخل بال دارد.

صدا:

نامشخص است.

زیستگاه:

به صورت عبوری در همه جا دیده می شود. در ایران اخیرا در نزدیک برازجان و در منطقه حله دیده شده است. و در جزیره ی کیش و احتمالا قشم تولید مثل می کند.

حفاظت:

بایستی ابتدا پراکندگی اش تعیین گردد، سپس نسبت به حفاظت از این پرنده اقدام لازم انجام گیرد.

 

سارگپه پا بلند

 

چرخه زندگی پرنده شکاری، سار گپه/ مقاله و تحقیق

 

نام علمی : Bueto Rufinus
نام انگلیسی: Long legged Buzzard
نام فارسی: سارگپه ی پابلند

مشخصات ظاهری:

این پرنده 60 تا 66 سانتی متر طول دارد و هم اندازه کورکور سیاه است، با این تفاوت که دم بالهایش بلندتر است و دو لکه ی سیاه در زیر بال ها دارد. رنگ پر و بال این پرنده بسیار متنوع است و به رنگ های قهوه ای کمرنگ تا بلوطی خرمایی و سیاه دیده می شود.

دمش سفید تا کرمی و فاقد نوار انتهایی است. پوشپرهای آستری بال قهوه ای، زیر تنه بی رنگ، روتنه قهوه ای تا خرمایی و انتهای شاهپرهای بالها سیاه است. در نژآد بی رنگ، انتهای شاهپرها سیاده دیده نمی شود. در پرنده ی جوان، انتهای پرهای دم، رگه رگه، با نوک تیره دیده می شود. این پرنده در جستجوی شکار بالبازروی و در جا بال زنی می کند و با دیدن شکار شیرجه می رود.

صدا:

صدای این پرندع شبیه سارگپه ی معمولی، اما آرام است.

زیستگاه:

این پرنده در دشت های وسیع، نواحی نیمه بیابانی، کوهستان ها و مناطق بی درخت به سر برده و معمولا روی زمین و گاهی نیز روی تک درخت ها آشیانه می سازئ. در ایران بومی و نسبتا فراوان است.

حفاظت:

این پرنده د رزمره ی پرندگان حمایت شده است و چنین به نظر می رسد که ، درحال حاضر، نیازی به اجرای برنامه ی ویژه حفاظتی ندارد.

 

سارگپه پرپا

 

چرخه زندگی پرنده شکاری، سار گپه/ مقاله و تحقیق

 

سارگپه پر پا از پرندگان شکاری با اندازه متوسط به شمار می رود. طول بدن آن حدود 50 تا 60 سانتی متر بوده و فاصله دو سر بال های آن به 130 سانتی متر می رسد. در اروپا آسیا و آمریکای شمالی دیده می شود. در زمستان ها به نواحی جنوبی مهاجرت می کند.

سارگپه پر پا نواحلی جنگلی را برای زندگی ترجیح می دهد. وزن این پرنده حدود 5/1 کیلو گرم و طول عمرشان حدود 18 سال است. در مقایسه با سارگپه معمولی بال های آن طویل تر و از نظر ظاهری به عقاب شبیه تر است.

عموما بخش بالایی بدن آنها قهوه ای و بخش زیرین قهوه ای روشن است و رگه های تیره در بخش های زیرین بدنشان دیده می شود. عموما رنگ سر روشن تر بوده و دمی به رنگ سفید با نوار های انتهایی تیره دارند. برخی از انواع کانادایی کاملا به رنگ تیره هستند.

پرنده های نا بالغ بر روی دمشان نوار های خاکستری دارد. سارگپه پرپا منطقه ای باز که دارای گسترده دید وسیع باشد را برای زندگی انتخاب می کند و از نواحی جنگلی دوری کرده و برای لانه سازی نواحی بلند و صخره ای را ترجیح می دهد. اگر مکان مرتفع در دسترس آنها نباشد در نواحی کم ارتفاع و بعضا بر روی درختان نیز لانه سازی می کنند. این پرنده اغلب چهار تخم می گذارد ولی در برخی سالها که شرایط مساعد تر باشد ممکن است تخم های بیشتری نیز بگذارد. عمده غذای آن را پستانداران کوچک تشکیل می دهند.

صدا:

صدای این پرنده بلندتر از سارگپه معمولی می باشد اما کمتر جیغ می زند.

پراکندگی جغرافیایی در ایران:

زمستان ها به تعداد خیلی کم در جنوب شرقی دریای خزر Southeast of the Caspian Sea و ترکمن صحرا و به ندرت در گیلان هم مشاهده شده است.

 

تحقیق لانه و آشیانه های زیبا و حیرت انگیز حیوانات معمار+ تصاویر

عجایب و دانستنی های جالب جنسی در دنیای حیوانات

پرنده های زیبایی که گینسی شدند ! عکس

عکس های بی نظیر پرنده ای زیبابا چشمانی فشن!!

 

The life cycle of a bird of prey, guinea pig / article and research

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان