ramazan
ramazan

انشا قشنگ و زیبا در خصوص روز احسان و نیکوکاری

انشا قشنگ و زیبا در خصوص روز احسان و نیکوکاری

ای پاکی ها، ای عاطفه ها، ای مهربانی ها، امروز روز شماست. از خانه بیرون آیید و کوچه کوچه شهر را از عطر دل انگیز خود سرمست سازید. ای گندم زارهای محبت Wheat fields of love، برخیزید و خورشید را خوشه چین گرمی خود سازید؛ و تو ای عشق، امروز از دستان مهربان این مردم بر کویر نیاز ببار و دشت را پر از گل نیکوکاری کن.

هفته نیکوکاری Charity Week که از 14 تا 21 اسفند ماه هرسال است به منظور کمکها و هدایایی برای خانواده های کم بضاعت و محروم و نیازمند برگزار میشود. هدف از نیکوکاری، کمک کردن به همنوع خود است که این یک امری فطری و ذاتی است و آدم ها جدا از این روز باید در همه حال به کسانی که نیازمند هستند کمک کند. در این بخش از نازوب انشا درباره ی روز احسان و نیکوکاری خواهیم گفت. با ما همراه باشید.

 

انشا قشنگ و زیبا در خصوص روز احسان و نیکوکاری

14 اسفند روز احسان و نیکوکاری

 

انشا قشنگ و زیبا در خصوص روز احسان و نیکوکاری

 

هفته نیکوکاری (از چهاردهم تا بیست و یكم اسفندماه) به منظور جذب كمكها و هدایای مردم Attracting donations and gifts from people به خانواده های محروم و نیازمند برگزار می شود كه جمع آوری و توزیع آن توسط كمیته امداد صورت می گیرد.

جشن نیکوکاری صرف نظر از هدایایی که طی آن جمع آوری می شود به لحاظ معنوی ، اجتماعی و فرهنگی دارای کارکرد های ویژه ای است که از جمله آنها می توان به گسترش و تقویت هرچه بیشتر فرهنگ احسان و انفاق، کمک به همنوع و انسجام اجتماعی اشاره کرد.

نوع دوستی و کمک به همنوع از دیدگاه آیین الهی و جهانی اسلام امری ذاتی و فطری است. در واقع خداوند متعال تمایل به کمک کردن به همنوعان را به صورت یک شناخت در قلب هر بشری الهام کرده است. بدین مفهوم که عمل نیکوکاری به صورت نور الهی در قلب و سرشت انسان وجود دارد.

نگرش دین

در فرهنگ شکوهمند اسلام، انفاق در راه خدا، از مصاديق احسان شمرده شده و روايات و آيات بسياري در تأکيد آن آمده است که در این مطلب به برخی از آنها اشاره می کنیم:

اجر و مزد انفاق

قرآن مجید اجر و مزد انفاق در راه خدا را هفتصد برابر بیشتر می داند. و نیز می فرماید: «اگر چیزی را در راه او انفاق کنید، خداوند عوض آن را می دهد و جای آن را پر می کند و او بهترین روزی دهندگان است.»

 

انشا در مورد کمک و نیکوکاری

انشای کودکانه درباره کمک کردن به دیگران

کمک کردن به دیگران از کارهای بسیار پسندیده ای است که در دین اسلام هم به آن تاکید زیادی شده است.
کمک کردن انواع مختلفی دارد. یک نوع کمک کردن به نیازمندان است، خداوند به بعضی از انسان ها ثروت بیشتری بخشیده و بعضی دیگر ثروت کمتری دارند و برخی از انسان ها آن قدر فقیر هستند که برای تهیه غذای خود هم پول کافی ندارند.

این قانون زندگی است که افرادی که بیشتر دارند باید به دیگران که کمتر دارند کمک کنند. این کار دو فایده مهم دارد: اول این که افراد فقیر هم می توانند مانند دیگران زندگی بهتری داشته باشند و دوم این که خداوند در قرآن فرموده است هرکس به دیگران کمک کند خداوند هم در زمان هایی که او نیاز دارد به او کمک خواهد کرد.

اما کمک کردن نباید طوری انجام شود که باعث خجالت و شرمندگی Embarrassment and shame افراد نیازمند شود یا باعث شود منتی به آن ها بگذاریم، بلکه تا آن جا که امکان دارد باید پنهان از دیگران باشد.

کمک کردن به همسایگان هم از کارهای نیکویی است که توصیه زیادی به آن شده است، مثلا ما در همسایگی خود خانم پیری داریم که هر وقت به خرید می رود من در حمل وسایلی که خرید کرده به او کمک می کنم و او همیشه برای من دعای خیر می کند.

کمک کردن از نظر علم و دانش هم نوع دیگری از کمک کردن است، مخصوصا برای ما دانش آموزان که می توانیم در یادگیری بهتر درس ها و رفع اشکالات به هم کمک کنیم تا در کنار هم نمرات خوبی کسب کنیم.

کمک کردن به همنوع، از هم محلی گرفته تا هم شهری و هم میهن نیز بسیار مهم است، ما بارها در اخبار دیده ایم که بعضی از مردم کشور ما دچار زلزله و سیل شده اند، در این شرایط خاص معمولا گروه هایی برای جمع آوری کمک های مردمی در شهرهای مختلف بسیج می شوند و هرکس می تواند به اندازه خودش و با هر توان مالی به زلزله زدگان و مردمی که دچار بلایای طبیعی شده اند کمک کند.

پدر و مادرم به من یاد داده اند که به کسانی که دست نیاز به سوی من دراز می کنند تا آن جایی که در توان دارم کمک کنم و من امیدوارم بتوانم از حالا تا زمانی که در این دنیا زندگی می کنم به دیگران کمک کرده و باری از روی دوش آن ها بردارم تا خداوند و پدر و مادرم همیشه از من راضی و خوشنود باشند.

 

انشا قشنگ و زیبا در خصوص روز احسان و نیکوکاری

 

انشا ادبی درباره کمک کردن به دیگران

خداوند به وسیله ما انسان ها خیر و لطفش را به دیگران می رساند، گره از کار بندگانش می گشاید، نان بر سر سفره مومن نیازمند اما آبرومندش می گذارد، دست محبت بر سر بچه ای می کشد و سبد سنگین زن سالخورده ای را تا خانه حمل می کند.

ما انسان ها چیزی از خود نداریم و هر آن چه هستیم یا توان انجامش را داریم همه از لطف و رحمت خداوند نسبت به ما سرچشمه می گیرد و خوش به حال انسانی که واسطه خیر پروردگار نسبت به بندگانش باشد.

نیکی کردن و نیکوکاری حد و مرز ندارد، کمک کردن به دیگران ممکن است مالی یا معنوی باشد، کسی که توانایی مالی خوبی دارد می تواند نانی سر سفره مستمندان بگذارد و فرد دیگر مال چندانی ندارد اما پر از علم است و دانش و از همان که بیشتر دارد می بخشد.

کمک کردن سن و سال نمی شناسد، گاه کودکی با گرفتن دست یک سالمند قلب بزرگش را به نمایش می گذارد و گاه در چای ساده ای خلاصه می شود که پیرزنی به دست رفتگر کوچه شان می دهد.
نیکوکاری گاه وسعتی در حد یک کشور پیدا می کند و نامش را می گذارند کمک به زلزله زدگان، سیل زدگان Earthquake victims, flood victims و بازماندگان جنگ و گاه ساده در حد پر کردن فیش بانکی برای پیرمردی کم سواد.

نیکوکاری از هر نوع و در هر سن و سالی که باشد همه از عشق نشات می گیرد و در لبخند قدردانی دیگران ظاهر می شود، چه در کمک به همسایگان یا کمک کردن به سالمندان یا نیکی به پدر و مادر و دوستان و حتی رهگذران غریبه، در همه حال ما دست خداوند می شویم تا خیر و برکت و عشق را برای دیگران به ارمغان آوریم.

و ای کاش فراموش نکنیم هرگاه به کسی نیکی می کنیم این ما نیستیم که به کسی خیر می رسانیم بلکه خداوند است که ما را لایق دانسته تا با فراهم کردن اسباب آن، هم به دیگران و هم به خود ما خیری برسد و به پاس آن باید قدردان خداوند باشیم.

 

انشا زیبا درباره نیکوکاری

صدای قطره های باران امشب من را به کنار پنجره می کشاند، چقدر زیباست … دیروز آنقدرها هوا آلوده بود که احساس کردم حتی درختان و گیاهان هم ناله می کنند و از خدا کمک می خواهند.
باران آمد و همه را پاک و سیراب کرد و آسمان شهرمان را پاکیزه کرد، باران به وظیفه اش عمل کرد اما آیا ما نیز به وظیفه هایی که در قبال یکدیگر داریم عمل می کنیم؟

خداوند برای هر موجودی وظیفه ای قرار داده و برای ما انسان ها هم همینطور است.
ما انسان ها نیز باید بتوانیم مانند موجودات دیگر به یکدیگر خدمت کنیم، تا به حال فکر کرده ای چرا مادربزرگ در خانه سالمندان است و باران امشب را با چشمانی غم بار نگاه می کند؟

چرا آن پسر نحیف و لاغر امشب کنار چهار راه زیر باران چشم به راه مانده است؟ چرا آن همه کودک بی سر پرست در پرورشگاه ها در آرزوی پدر و مادری مانده اند؟
راستی شما هم شنیده اید که آن روستا جاده ای نداشت The village had no road که بچه هایش را راهی مدرسه ای کمی آن طرف تر کند؟ باور نمی کنید؟ من دیده ام.

چرا خیلی از روستاهای کشورمان گاز ندارند، برق ندارند، مدرسه ندارند؟
خداوند به ما دارایی و پول داده اما به امانت داده است. شاید سهم آن پسرک کنار چهار راه در دستان تو است. یا که سهم آن مادربزرگ پیر در سفره خانه ما باشد. ای کاش باران قلب های مان را هم شستشو می داد … ای کاش

 

انشا در مورد جشن عاطفه ها

به بهانه ی روز جشن عاطفه ها چشم های گریان کودکان محروم، امروز چشم به راه دستهای نوازشگری است که همواره به بهانه ای، “مهربانی” را بین خود و همنوع خود تقسیم می کنند. پنجم مهر مصادف با پانزدهم ماه مبارک رمضان، روز برگزاری جشن عاطفه ها است.

یک روز نمادین که طی آن، اقشار مختلف جامعه برای دستگیری از همنوع خود، هر آنچه از دستش بر می آید، انجام می دهد.از کمک های هزار تومانی گرفته تا میلیونی، فقط با نیت کمک به محرومان و دیگر هیچ.متاسفانه شکاف طبقاتی که در جامعه روز به روز در حال زیاد شدن است، باعث شده که قشر آسیب پذیر و محروم جامعه بیش از پیش با تنگناها و مشکلات اقتصادی و مالی مواجه شوند.

به طوری که در تامین نیازهای اولیه زندگی نیز با مشکل مواجه هستند. از همین رو، دولت و جامعه وظیفه دارند به نوعی با مشکلات این اقشار همدردی کنند.از همین رو، جشن عاطفه ها، جشن نیکوکاری، سفره های افطاری و…، تنها بهانه ای است برای نزدیک شدن دلها به یکدیگر و اگر اندکی واقع بین باشیم، متوجه خواهیم شد که تامین نیازهای 365 روز سال، تنها با یک روز جشن میسر نخواهد بود.

در واقع، اگر چنین برنامه های نمادینی برگزار می شود، تنها فرصتی است برای حضور پربار و محبت آمیز مردم، تا این حقیقت بر قشر آسیبپذیر و محروم جامعه آشکار شود که هیچ گاه تنها نیستند.

 

انشا قشنگ و زیبا در خصوص روز احسان و نیکوکاری

 

متن ادبی جشن نیکوکاری

ای دل، تو سزاوار کرامتی. نگاه های منتظر، به تو خیره مانده است. اینک در جشن نیکوکاری دل های خسته را در میهمانی خود پذیرا باش و بدان لبخند را بر لب های خشکیده بباران. فردا که بهار آید دستان خود را سبز خواهی دید.

باید نگریست. باید با دقت به مهربانی اینان نگریست. کدام زبان می تواند این همه عاطفه را سپاس گوید؟ گل های احساس را ببین که از شرم عرق کرده اند. امروز، «حی علی خیرالعمل» است. امروز روز نیکوکاری است.

امروز طراوت میهمان دل های ماست. امروز از آسمان عطوفت می بارد It rains compassion from the sky و درختان عاطفه را می بینی که میوه های ایثار نثار می کنند. امروز زمینیان آسمانی شده اند. امروز خدا در همین نزدیکی ها نعمت می پاشد. امروز فرشتگان طبق طبق نیکی به آسمان می برند. امروز، روز نیکوکاری است.

 

متن های زیبای کمک به دیگران

کود حیوانی اونقدر بی ارزش و ضد ارزشه که میتونه بعنوان یک ناسزا بکار بره،
ولی وقتی بخواد بعنوان و برای پرورش محصولات کشاورزی استفاده بشه؛
با ارزش و خواستنی میشه …
کمک کردن و مفید بودن کیمیاست …
فراموش نکنیم.

🌸💓🌸💓🌸

گاهی خدا می خواهد با دست تو دست دیگر بندگانش را بگیرد
وقتی دستی را به یاری می گیری،
بدان که دست دیگرت در دست خداست…

🌸💓🌸💓🌸

ابراز یک “کلمه دلگرم کننده” به فردی درمانده
ارزشش بیشتر از ساعتـها تعریف و تمجیـد، بعد از کامیابی اوست

🌸💓🌸💓🌸

 

انشا قشنگ و زیبا در خصوص روز احسان و نیکوکاری

🌸💓🌸💓🌸

خداوند با دستان تو دست انسان گرفتاری را گرفته است ،
وقتی دست افتاده ای را میگیری و لبخند را مهمان قلبش می کنی ؛
و این چه زیباست.
نازنین ، دستانت نورانی و بوسیدنی شده اند …

🌸💓🌸💓🌸

سال ها گذشت،
و هنوز هم نوشته هامان آن قدر زیبا نیست که بالای سرمان قاب کنیم…
مشق امشب هم، مثل دیشب، مثل هر شب،
دو صفحه تمیز و زیبا می نویسیم؛
“آدمی را آدمیت لازم است.”

🌸💓🌸💓🌸

انسانیت غذا دادن به گدا نیست!
وقتی که اندازه آن گدا ،گرسنه باشی
وغذایت را به او بدهی
انسانی……

🌸💓🌸💓🌸

در مسیر باد بمان
تا بوی مهربانیت
تسخیر کند این شهرِ پر از بیهودگی را….

🌸💓🌸💓🌸

 

انشا قشنگ و زیبا در خصوص روز احسان و نیکوکاری

🌸💓🌸💓🌸

 

حدیث پیامبر (ص) و شعر زیبای سعدی درباره کمک به دیگران

پیامبر اسلام می فرماید:

آن که سیر بخوابد و همسایه اش گرسنه باشد به من ایمان نیاورده است و ساکنان هر مجتمعی سیر بخوابند، در حالی که در میان آنان گرسنه ای باشد، خدا در قیامت به آن ها نظر رحمت نمی کند؛

نیز فرمود: هرکس لوازم مورد نیاز زندگی را از همسایه اش دریغ دارد، خدا وی را در قیامت از فضل خود محروم کند و او را به خودش واگذارد.

سعدی شعری دارد که بیان می کند کمک به دیگران تا چه حد در میان ما ایرانیان مهم بوده است.

بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار

Human beings are members of one body
Which are a gem in creation
Chou hurt a member of the times
No more members

 

اس ام اس روز احسان و نیکوکاری

اس ام اس های روز نیکوکاری (3)

متن های بسیار زیبای جشن نیکوکاری

 

Beautiful essay about the day of benevolence and charity

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان