انتخاب بایگران زن و مرد در سینمای ایران و جهان ملاک های خاصی دارد. یکی از اتفاقات مهمی که در Contemporary cinema سینمای معاصر افتاده تغییر رابطهی دو سویهی واقعیت و سینماست. عامه پسندی، نوع بازیگری مهم ترین ملاک های انتخاب بازیگر در سینمای ایرانو جهان است.
در این بخش به معرفی بازیگران برتر زن و مرد در تاریخ سینمای ایران از قدیم تا کنون می پردازیم.
سوسن تسلیمی
سوسن تسلیمی پس از تجربه نمایشی بسیار در تئاتر بازیگری سینما را با نقشی در فیلم چریکه تارا در سال ۱۳۵۷ آغاز کرد. بازی او در این فیلم، در جشنواره سن سباستین مورد تقدیر قرار گرفت. از سوسن تسلیمی بهعنوان اولین زن صاحب سبک بازیگری و یکی از برترین بازیگران زن تاریخ سینمای ایران یاد میشود.
بازیهای درخشان:
نایی جان در فیلم باشو، غریبه کوچک
یکی از نقاط قوت فیلم «باشو غریبه کوچک» علاوه بر ارزشهای دیگر آن بازی سوسن تسلیمی است که به زیبایی رفتار یک زن روستایی را نشان میدهد. او لهجه شمالی را بسیار روان و درخشان ادا میکند. تسلیمی در «باشو غریبه کوچک» یکی از تمام و کمالترین مادران سینمای ایران را میسازد.
بیشتر بخوانید: جنجالی های داغ این هفته بازیگران؛ از نفیسه روشن تا امیر محمد
زن آسیابان در فیلم مرگ یزدگرد
داستان این فیلم از جایی آغاز میشود که یزدگرد سوم به مرو میگریزد و به طور ناشناس در آسیابی پناه میگیرد. داستان از زبان آسیابان، زن آسیابان و دخترشان بیان میشود و همه روایتها با هم تفاوت دارد. تسلیمی در «مرگ یزدگرد»، بهترین بازی فیلم را به نام خود ثبت میکند و تقریباً تمام صحنه را تحتالشعاع حضور خود قرار میدهد.
رضوانه در فیلم مادیان
تصاویر و اسامی معرفی بهترین بازیگران زن و مرد سینمای ایران
در این فیلم سوسن تسلیمی نقش زنی از روستاهای شمال ایران را به عهده داشت. او که به سبب زادگاهش زبان گیلکی را بلد بود بدون هیچ مشکلی توانست با لهجهی روانش این نقش را بازی کند و دوباره مورد توجه قرار بگیرد.
پوری بنایی
پوری بنایی ستاره با استعدادی سینمای ایران طی دهههای چهل و پنجاه بود که هیچگاه به ابتذال نگروید. او در سال ۱۳۴۳ اولین فیلمش «عروس فرنگی» را بازی کرد. این فیلم بسیار موفق بود و در فستیوالهای مختلف جایزه گرفت؛ پوری بنایی در مسکو دیپلم افتخار دریافت کرد.
بازیهای درخشان:
غزل در فیلم غزل
«غزل» یکی از مهجورترین فیلمهای مسعود کیمیایی است. این فیلم براساس یک داستان کوتاه دو سه صفحهای از «بورخس» ساخته شد. در پنجمین فیلم مسعود کیمیایی نقش زن نه تنها پررنگتر از همیشه میشود که درام بر پایه شخصیت او شکل میگیرد. زن در این فیلم محل مناقشه دو برادر میشود که هر کدام دل در گرو او دارند.
مهری در فیلم مهرگیاه
شخصیت زن فیلم بیش از هر چیز شخصیت زن اثیری «بوف کور» هدایت را به یاد میآورد. زنی که در عین زیبایی ویران میکند. اما مسیری که گله برای قهرمان فیلم که با این زن مواجه میشود ترسیم میکند در عین شباهت به بوف کور مسیر متفاوتی را طی میکند.
بشتر ببینید و بخوانید: گالری عکس های داغ و ناب افسانه بایگان در مراسم انتخاب دختر شایسته
اعظم در فیلم قیصر
به یاد ماندنی قهرمان مسعود کیمیایی بدون شک شخصیت قیصر در فیلم «قیصر» است و پوری بنایی در این اثر جریان ساز سینما نقش اصلی زن داشت.
هدیه تهرانی
هدیه تهرانی از اولین حضورش با صورت سرد و مغرورش شمایلی برای خود ساخت که تا سالها، در سینمای ایران نقش زنانی سرسخت و در مبارزه بافرهنگ واپسگرا را بر عهده بگیرد. درونگرایی برجستهاش به نحوی خود انگیخته، شخصیت او را در تلاطمهای عاطفی فیلمها متفاوت جلوه میداد.
بازیهای درخشان:
هستی مشرقی در فیلم قرمز
هدیه تهرانی در نقش زنی که برای آزادیهای فردی و تثبیت هویتش در یک زندگی مشترک بیمار میجنگد و عشقی جنون وار او را تا مرز نابودی میبرد، آنقدر خوب میدرخشد که برای سومین فیلمش، جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را از هفدهمین جشنواره فجر کسب میکند.
سیما ریاحی در فیلم شوکران
سیما نمونه بارزی از یک شخصیت دو وجهی است. چهره سرد و لحن صدا و نحوه راه رفتن تهرانی در فیلم باعث میشود این دو وجه شخصیت به خوبی از آب دربیاید. سیما ریاحی در «شوکران» از معدود ضدقهرمانهای زنِ سینمای ایران است؛ شمایلی ملموس از بخشی از زنان و دختران دهه هفتاد و هشتاد کشور.
مژده در فیلم چهارشنبه سوری
هدیه تهرانی در «چهارشنبهسوری»، هیچ نشانی از آن زن توانا و قدرتمندی که سرنوشتش را در دست میگیرد ندارد. او نقش زنی را ایفا کرده است که در سوءظن و اندوه شدید غرق شده است. مژده یک زن ایرانی شکننده، مضطرب و حساس است که در آستانه فروپاشی روانی قرار دارد.
نیکی کریمی
ستاره نوظهور سینما در دهه ۷۰ که با «عروس» چهره شد و جای پذیرش پیشنهادهای فراوان سینمای تجاری، ترجیح داد در فیلمهای مسعود کیمیایی و داریوش مهرجویی بازی کند، خیلی زود اعتبار هنری را به وجاهت چهره اضافه کرد.
بازیهای درخشان:
فرشته در فیلم دو زن
فرشته «دو زن»، نمونه ملموسی از زن رنجکشیده ایرانی بود. نیکی کریمی سیمایی از معصومیت را به نمایش گذاشت و به بهترین شکل این پرسوناژ را جان بخشیده بود.
سارا در فیلم سارا
اولین همکاری داریوش مهرجویی و نیکی کریمی؛ یکی از بهترین فیلمهای داریوش مهرجویی که اقتباسی از نمایشنامه «خانه عروسک» هنریک ایبسن است، یکی از مهمترین نماشنامههای تاریخ تئاتر. سارا زنی که به جهت شخصیت پردازی میتواند به بسیاری از زنان ساده خانه و خانواده ایرانی ارجاع داد و در عین حال واکنش سارا را در پایان بدل کند به عملی نمادین و قابل تعمیم به همه بغضهای فروخورده این قشر در طول اعصار.
مطالعه بیشتر: عکس های اینستاگرام بازیگران، پست جنجالی بهاره تا ملکه سپهر حیدری
شیرین در فیلم بوی پیراهن یوسف
«بوی پیراهن یوسف» همچنان فیلم ویژهای که شاید اوج نمادگرایی سینمای حاتمی کیا باشد. شیرین زن پرتکاپو و جست و جو گری که در معنای بازشناختی خود و هستی است.
فاطمه معتمد آریا
خانم بازیگر سینمای ایران که رکورددار گرفتن بیشترین تعداد سیمرغ است و با تعدادی از بهترین کارگردانان سینمای ایران همکاری داشته است.
بازیهای درخشان:
شیرین در فیلم همسر
«همسر» به کارگردانی مهدی فخیم زاده سال ۷۲ ساخته شد و چهره جدیدی از فاطمه معتمدآریا را با ایفای نقش کمدی به اهالی سینما نشان داد که برای مخاطب بسیار جذاب بود. بازی معتمدآریا خوشریتم، شیرین و اکت و دیالوگهایش سریع و فرز است. «همسر» نشان میدهد که معتمدآریا یک کمدین بالقوه درونش دارد.
ننه گیلانه در فیلم گیلانه
پسر گیلانه زخمخورده از جنگ، جسمی ناتوان دارد و معتمدآریا در نقش گیلانه در پی سرپا نگه داشتن زندگی با زمانه درگیر است. نوع بازی معتمدآریا در این فیلم اگرچه منتقدانی هم دارد که آن را بیش از حد برونگرایانه و اغراقآمیز میدانند، اما چنان است که گیلانه را به زنی ماندگار در سینمای ایران تبدیل کرده است.
شکوه در بنفشه آفریقایی
فیلم «بنفشه آفریقایی» در شخصیتپردازی هم برخلاف ظاهر و بیان مدرن در زیبایی شناسی تصویری خود، از سنت فیلمهای یکی دو دهه پیش پیروی میکند. فاطمه معتمدآریا مثل همیشه جلوی دوربین راحت است؛ شخصیت شکوه در فیلم تمثیلی از سردرگمی است میان گذشته و حال.
گلاب آدینه
گلاب آدینه از بازیگرانی است که از تئاتر به سینما آمده است، اما هیچگاه در سینما به حربههای تئاتری متصل نشده است و در عین واقعگرایی نقشهایش را بازی کرده است.
بازیهای درخشان:
طوبی در فیلم زیر پوست شهر
«زیرپوست شهر» روایتی حساس دارد و با انتقادهای اجتماعی و سیاسیاش به یکی از ماندگارترین آثار دهه هفتاد تبدیل میشود. طوبی مدیر و مدبر است و به جای شوهر بیکار، مرد خانواده است و برای همه فرزندانش پشتوانه محکمی است.
کبوتر در فیلم روسری آبی
گلاب آدینه در «روسری آبی» در نقش کبوتر میدرخشد. او در نقش زنی سختیکشیده با لبخندی فراموشنشدنی ظاهر میشود. زنی که سالها کار در شرایط سخت چهرهاش را هم خراب کرده است؛ اما او میخندد و با شوخی از این موضوع صحبت میکند.
عفت در فیلم مهمان مامان
بدون شک گلاب آدینه بهترین انتخاب برای ایفای نقش مادری مظلوم، پر جنب و جوش، کم توقع، مهربان و خسته از زمانه بود. او با بازی بسیار روان و درخور توجهی که از خود ایفا میکند، بدون اینکه دست به اغراقهای آزار دهنده بزند.
گوهر خیراندیش
گوهر خیراندیش نقشهای زیادی را در سینما، تلویزیون و تئاتر جلوی دوربین برده است. برخی از نقش هایش در دنیای هنر ماندگارتر شد و جوایز متعددی در جشنوارههای مختلف را دریافت کرده است.
بازیهای درخشان:
هاجر در فیلم بانو
«بانو» نقطه عطفی در کارنامه هنری گوهر خیراندیش محسوب میشود که با گریمی بی نظیر توانست تندیس بهترین بازیگر جشن خانه سینما را برای این بانوی هنرمند به ارمغان بیاورد.
باجی در فیلم رسم عاشق کشی
گوهر خیراندیش برای ایفای نقش مادری روستایی که شوهرش زندان است و سربازی عاشق دخترش و پسرش در حال کمک به قاچاقچیان چوب است، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن از جشنواره بیست و دوم فجر شد.
مادر نرگس در فیلم ارتفاع پست
«ارتفاع پست» اقتباسی است از یک اتفاق واقعی و خیراندیش بیش از همه این واقعیت هولناک را به تصویر میکشد. فیلمی که برای خیراندیش دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن را از جشنواره بیستمین جشنواره فجر به ارمغان آورد.
لیلا حاتمی
لیلا حاتمی یک تحفه گرانقدر برای سینمای ایران است. شمایلی که آدم حس میکند همیشه توی بازیهایش چیزی برای پنهان کردن دارد.
بازیهای درخشان:
مریم در فیلم آب و آتش
«آب و آتش» فیلمی که نقاب معصومانه دختر خوب و آرام را از چهره لیلا حاتمی کنار میکشد. تا پیش از این بازی در نقش دخترهایی معصوم و آرام تصویری اینچنینی از لیلا حاتمی ساخته که بهواسطه نقش مریم دستخوش تغییری اساسی میشود.
مینا در فیلم رگ خواب
بازی لیلا حاتمی در «رگ خواب» بیاغراق یکی از Her best experiences بهترین تجربیاتش است. مینا زنی ساده و معمولی است که میخواهد زندگیش را از بیسامانی نجات دهد اما با یک عاشقانه اشتباه به فنا میرود، آنقدر که سر از گرمخانه بیخانمانهای تهران درمیآورد.
«جدایی نادر از سیمین» را میتوان موفقترین فیلم لیلا حاتمی در عرصه بینالمللی دانست. فیلمی که موفق به دریافت جوایز بین المللی زیادی شد و به شکل خاص جایزه خرس نقرهای بهترین بازیگری را برای تیم بازیگرانش از جشنواره برلین به ارمغان آورد. حاتمی در این فیلم نقشی متفاوت را بازی میکند. عموما او نقش زنان آرام و تودار را ایفا کرده است.
فریماه فرجامی
فریماه فرجامی ستاره دهه شصت و هفتاد خورشیدی سینمای ایران، نزدیک به دو دهه و در اوج شهرت، آهسته و بیصدا دیگر جلوی دوربین حاضر نشد و صحنه را ترک کرد.
بازیهای درخشان:
مونس در فیلم سرب
«سرب» یکی از بهترین آثار مسعود کیمیایی، در هفتمین دوره جشنواره فجر، موردتقدیر قرار میگیرد و فریماه فرجامی، برای این فیلم دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن را کسب میکند.
آفاق در فیلم نرگس
آفاق زنی است مملو از انواع تضادها. به گزارش ن از وب هم عاشق است، هم از عشقش متنفر. او با وجود سخت جانی که زندگی بر او تحمیل کرده است بسیار شکننده و ظریف است و تمام این تضادهاست که شخصیت آفاق را یگانه میسازد. فریما فرجامی در این فیلم یکی از بهترین نقش آفرینیهای سینمای ایران را ایفا میکند.
فروغالزمان در فیلم پرده آخر
فرجامی در «پرده آخر»، در نقش فروغ الزمان ظاهر میشود. زنی که قربانی نقشههای خواهر و برادر همسرش است و در میانه یک بازی مرز میان حقیقت و خیال را گم میکند و در آستانه جنون قرار میگیرد.
سحر دولتشاهی
سحر دولتشاهی، از نسل جدید بازیگران سینمای ایران است که در مدت نسبتاً کوتاهی، تبدیل به یک ستاره شد.
بازیهای درخشان:
عسل در فیلم عصر یخبندان
«عصر یخبندان» نقطه عطف کارنامه کاری دولتشاهی است. او با ایفای نقشی متفاوت، استاندارد جدیدی از ارائه یک نقش مکمل را عرضه میکند و همین توانایی هم برایش اولین سیمرغ را در پی دارد.
نیلوفر در فیلم وارونگی
بهترین و درخشانترین بازی دولتشاهی در «وارونگی» است. بهزادی کاراکتری چندبعدی و جذاب میآفریند و در اختیار دولتشاهی قرار میدهد. او هم به بهترین نحو به این کاراکتر جان میبخشد.
مهرانه در فیلم عرق سرد
دولتشاهی کاراکتر مهرانه نوری را بهگونهای بازی میکند که بیننده باور میکند شناخت دقیقی از نقشش دارد. او با شیوه حرف زدنش، زبان بدنش و فن بیانش، مهرانه نوری را با همان جذابیتی که در فیلمنامه بیرقی بوده است به تصویر درمیآورد.
عزت الله انتظامی
بی تردید «آقای بازیگر» تئاتر و سینمای ایران است. انتظامی همیشه قادر بود به هر نقشی جان ببخشد. ۲۵ ساله بود که نخستین بار در فیلم «واریته بهاری» به کارگردانی پرویز خطیبی نقش گرفت، ولی تئاتر را رها نکرد. ۴۵ ساله بود که به دانشگاه هنرهای زیبا رفت و با اینکه کارشناسان او را «دانشآموخته عملی» میدانستند، تحصیل کرد و سه سال بعد رشته نمایش و هنرپیشگی را با پایاننامهای درباره پیشپردهخوانی در ایران و هنر نمایشنامهنویس آلمانی هاینریش فُن کلایست به پایان رساند.
بازیهای درخشان:
مش حسن در گاو
شاید ماندگارترین نقش او در فیلم گاو مهرجویی در نقش مردی روستایی به نام «مش حسن» باشد که در فراق گاو خود دچار جنون میشود و خود را در او و او را در خود میبیند.
اکبرآقا سوپر گوشت در اجاره نشینها
اجارهنشینها یکی دیگر از همکاری های درخشان انتظامی با داریوش مهرجویی است. انتظامی در این اثر کمدی تواناییهای بازیگری خود را به بهترین وجه به نمایش گذاشته است. او به خاطر درخشش در این فیلم نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در پنجمین دوره از جشنواره فیلم فجر بود.
رسول رحمانی در روسری آبی
پیچیدهترین و بهترین تلفیق از دو وجه بازیگری شخصیتی زنده دل و از سویی پخته و پیر را میتوان در بازی او دید.
بهروز وثوقی
بهروز وثوقی از ستایش شدهترین و به عقیده بسیاری از اهالی سینما و هنرمندان بهرغم غیبتی چهلوچندساله، بهترین بازیگر تاریخ سینمای ایران است. بازیگری که با فیلم هایش خیلیها را Love the art world عاشق دنیای هنر کرد.
بازیهای درخشان:
سید رسول در گوزنها
بهروز وثوقی نقش معتاد را چنان یگانه و منحصربهفرد به تصویر میکشد که هنوز که هنوز است همهی بازیگران خوب برای بازی در نقش معتاد به بازی او گوزنها نگاه میکنند.
مجید ظروفچی در سوته دلان
بهروز وثوقی این نقش را به قدری بی نقص اجرا و ارائه کرده است که ماهم با او اشک ریخته و دل نگرانش میشویم. هنوز با معصومیت و یک نگاه ناب انسانی به روابط پیرامون خود نگاه میکند ولو اینکه اطرافیان او را ابله و یا به قول مادر ناتنی اش جای او را در دار المجانین بدانند.
قیصر در قیصر
«قیصر» سرآغاز موج نوی سینمای ایران با کمترین بهرهگیری از عناصر فیلمفارسیهای آن دوره است و بهروز وثوقی پس از آن تبدیل به نماد سینمای اعتراضی شد.
خسرو شکیبایی
خسرو شکیبایی با آن صدای گرم دلنشین بازیگر قدر و دوستداشتنی سینمای ایران که رفتنش از آن مرگهای باورنکردنی بود. شکیبایی را میتوان مهمترین بازیگر بعد از انقلاب اسلامی دانست که کارش را بعد از انقلاب شروع کرده است.
بازیهای درخشان:
حمید هامون در هامون
اولین فیلم مهم داریوش مهرجویی بعد از انقلاب که تأثیر عمیقی روی جامعه روشنفکری دهه شصت و طبقه متوسط گذاشت. این فیلمی است که خسرو شکیبایی با آن تبدیل به ستاره توانای سینمای ایران شد. بازی درخشانش در نقش هامون اوج کمال بازیگری بود.
رضا در کیمیا
همسر رضا باردار است، وسط بمباران او را به بیمارستان میرساند، اما همسرش در حین جراحی میمیرد. خسرو شکیبایی با بازی درونگرا و متفاوت توانست دومین سیمرغ بلورین را برای فیلم کیمیا به دست آورد.
رحیم در اتوبوس شب
> در نقش عمورحیم کل فیلم را تحت تاثیر حضور خود قرار داد. بهترین لحظههای «اتوبوس شب» با بازی شکیبایی رقم خورد.
شهاب حسینی
شهاب حسینی یکی از بازیگران برجسته است که جز هنرپیشگی در سینما و تلویزیون، سابقه کارگردانی، مجریگری، گویندگی و بازیگری تئاتر هم دارد.
بازیهای درخشان:
احمد در درباره الی
نقش فرعی احمد فرصت مناسبی برایش به وجود آورد تا بتواند آنچه را به بازی باورپذیر، طبیعی و زیرپوستی Subcutaneous شهرت دارد انجام بدهد.
حجت در جدایی نادر از سیمین
حجت مردی است که فرزندش را از دست داده و همسرش کار کردنش را از او پنهان کرده، بازی برونگرایانه شهاب حسینی به خصوص در سکانسهای دادگاه و صحنه عصبی داخل خانه تحسین خیلیها را برانگیخت.
عماد در فروشنده
عماد هنرمند روشنفکری است که بین غیرت و زندگی متمدنانه باید تعادل برقرار کند. شهاب حسینی به شدت بازی درونگرایانهای دارد و همین امر است که بازی او را تحسینبرانگیز میکند.
اکبر عبدی
«اکبر عبدی» یکی از شمایل تکرار نشدنی سینمای ایران که نقشهای زیادی در حافظه سینمادوستان به یادگار گذاشته است.
بازیهای درخشان:
آقای قندی در اجارهنشینها
آقای قندی در «اجارهنشینها» همچون آینهای است در برابر عباس آقا سوپر گوشت (عزتالله انتظامی). قدمبهقدم با او پیش میرود و همین همگامی به بازی عبدی هم میرسد که از انتظامی جا نمیماند.
غلامرضا در مادر
غلامرضا، کوچکترین فرزند خانواده با مشکلات روانی و عقلی که دارد، در میان خواهرها و برادرها انگار غریب است. عبدی در نقش غلامرضا، از دنیای بازیگری همیشگیاش فاصله میگیرد. اکبر عبدی برای این نقش، جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد را از هشتمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد.
درنا، عباس در آدم برفی
عبدی با جسارت، ظاهرش را به شکل یک زن درمیآورد و بازیاش را اصلاح میکند تا کاراکتر درنا را جان ببخشد. همین نکته باعث شد که در زمان اکران، فیلم از پرده به پایین کشیده شود. از سوی دیگر، وقتی لباس مردانه به تن میکند، یکسره عباس است.
علی نصیریان
علی نصیریان که در میان اهالی سینما و مطبوعات به عالیجناب شهرت دارد از جمله نوادر بازیگری سینمای ایران به شمار میآید که در هر سه عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون آثار فاخر و ماندگاری خلق کردهاست.
بازیهای درخشان:
آقای هالو در آقای هالو
آقای هالو درباره آدم سادهای است که از شهرستان عازم تهران میشود تا همسر مناسبی اختیار کند. کاراکتر آقای هالو به لحاظ شخصیت سادهاش با گذشت سالها هنوز به یادماندنی است.
میرزا نوروز در کفشهای میرزا نوروز
میرزا نوروز عطاری است که حاضر نیست کفشهای کهنه و پر از وصلهٔ خود را دور بیندازد و کفشهایی نو بخرد و همین امر سبب میشود تا مردم شهر او را دست بیندازند. نصیریان چندان نقش کمدی در کارنامه ندارد، اما یکی از نمونههای معدود در این زمینه است.
دایی غفور در بوی پیراهن یوسف
ایمان دایی غفور به بازگشت پسرش یوسف، چشم انتظاری او را بیمه میکند، آن هم باوجود حرف دیگران و نشانه ظاهرا متقنی، چون یک سنگ قبر در مزار شهدا. نصیریان بهقدری این انتظار و ایمان را درخشان بازی کرده که تصور بازیگر دیگری به جای او در این نقش بعید است.
رضا کیانیان
کیانیان هنوز هم میتواند در ظاهری عجیب و غیرقابلشناسایی ظاهر شود و هنوز هم میتواند با بازی در هر فیلمی به یک کاندید جدی برای سیمرغ تبدیل شود.
بازیهای درخشان:
سلحشور در آژانس شیشهای
کیانیان در یک نقش خاکستری، در مقابل پرویز پرستویی ظاهر میشود. او باسیاست و زیرک است، خوب میتواند با کلمات بازی کند و گرچه در مقابل حاج کاظم ایستاده است، اما معلوم نیست که خودش دقیقاً متعلق به کدام جبهه است. همین ویژگیهاست که سلحشور را به شاه نقش کارنامه کاری کیانیان تبدیل میکند.
دکتر رضا سپیدبخت در خانهای روی آب
حضور کیانیان در «خانهای روی آب» نقطه عطف مهم دیگری در کارنامه کیانیان است. او بار دیگر فرصت مییابد تا یک کاراکتر چندبعدی و پیچیده را به تصویر درآورد.
پیرمرد در یک تکه نان
همکاری باکمال تبریزی برای کیانیان همیشه به معنای آفرینش نقشی متفاوت بوده است. او در قامت یک روحانی پیر ظاهر میشود و بازهم با گریمی سنگین تقریباً غیرقابلشناسایی است.
پرویز پرستویی
پرویز پرستویی از بازیگران با استعداد و خوش قریحه با حس دوگانه از طنز و جدی است.
بازیهای درخشان:
حاج کاظم در آژانس شیشهای
پرویز پرستویی برای بازی در فیلم «آژانس شیشهای» در نقش حاج کاظم سیمرغ بلورین بهترین به دست آورد. شخصیت حاج کاظم به لطف بازی درخشان پرستویی و پرداخت خوب و دقیق حاتمی کیا، نه به مرز افراط میرسد نه در سطح احساسگرایی باقی میماند و به یکی از یادماندتیترین کاراکترهای سینمای ایران تبدیل میشود.
رضا مارمولک در مارمولک
مارمولک فیلمی جنجالی و پرطرفدار که البته با واکنشهای تندی هم رو به رو شد، اما فارغ از تمامی این مسایل پرستویی با بازی نقش رضا مارمولک شمهای دیگر از خود را در کمدی به نمایش گذاشت. بازی ماندگار او در این فیلم جایزه ویژه هیئتداوران جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۲ و تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد هشتمین جشن خانه سینما ۱۳۸۳ را برای او به ارمغان آورد.
یوسف در بید مجنون
«بید مجنون» اثری متفاوت از مجید مجیدی و با بنیانهای عرفانی و اجتماعی اش بازگشت پرستویی به نقشهای دراماتیک و جدیتر و یکی از موفقترین آنها بود. نازوببازی جنون زده پرستویی، به همراه کارگردانی نرم و دقیق و دور از افراط مجیدی، این فیلم را در یادها حک میکند.
پرویز فنیزاده
پرویز فنیزاده را به عنوان یکی از بازیگران مهم و صاحب سبک تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران میشناسند.
بازیهای درخشان:
روشنفکر کافه نشین در خشت و آینه
خشت و آینه آغازگر سینمای موج نوی ایران بهشمار میآید. این فیلم نخستین حضور سینمایی جمشید مشایخی و همچنین پرویز فنی زاده بهشمار میرود که هر دو نقشهای کوتاه، ولی اثرگذاری بازی میکنند. پرویز فنی زاده نقش یک روشنفکر کافهنشین را ایفا میکند که با حرفهای بیسرو ته خود تعجب و تقدیر اطرافیانش را برمیانگیزد.
آقای حکمتی در رگبار
آقای حکمتی با بازی به یاد ماندنی پرویز فنیزاده فردی خجالتی، کمحرف و معلمی open minded روشنفکر است که در نهایت هم در عشق شکست میخورد و هم با وجود موفقیتهایش در مدرسه، حکم انتقال به مدرسهای دیگر دریافت میکند.
حامد بهداد
حامد بهداد را میتوان یکی از با استعدادترین بازیگران نسل سوم سینمای ایران بعد از انقلاب دانست. بازیگری که در سالهای جوانی با شور فراوانی کار خود را شروع کرد و از هر حرکت عجیب و غریبش میشد فهمید که چقدر عاشق کارش است.
بازیهای درخشان:
مهرداد در بوتیک
حامد بهداد در نقش یک معتاد متفاوت در یک سکانس کوتاه. مهرداد دیالوگهایش را با حالت عصبی میگوید و در عین حال چنان همدلیبرانگیز است که یکی از کاراکترهای محبوب فیلم میشود. حامد بهداد برای بازی در این فیلم نامزد تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از هشتمین جشن خانه سینما شد و از طرف منتقدان و نویسندگان سینمایی هم تقدیر شد.
نادر در کسی از گربههای ایرانی خبر نداره
کاراکتر حامد بهداد و شیوه بازیگری اش از نکات تأمل برانگیز فیلم است. نازوب؛ نادر در گذر زمان و بصورت ناخودآگاه به بزهکاری اجتماعی تبدیل شده است و درحالیکه به محدودیتها خو گرفته راهکارهای قانون گریزی را به خوبی میشناسد.
جلال در قصر شیرین
مردی که زندگی و Multi-layered character شخصیت چند لایه دارد و در نهایت تحول و تغییر او عیان میشود. کار مهم بهداد این است که پرداخت شخصیت بسیار تدریجی و ظریف انجام میشود. حامد بهداد میتواند تنش درونی کاراکتر را به تصویر بکشد.
بیشتر ببینید: عکس های داغ بازیگران از تیپ ماسکی تا لباس عروس ساره بیات
برچسبها: تیپ بازیگران