جنجال به حرف آمدن مرد عصر حجری یخی پس از 5300 سال+ عکس

جنجال به حرف آمدن مرد عصر حجری یخی پس از 5300 سال+ عکس

جنجال به حرف آمدن مرد عصر حجری یخی پس از 5300 سال+ عکس

 

خبر جنجالی از به حرف درآمدن مرد یخی

 

به گزارش نازوب در کوه های آلپ یک مرد عصر حجری یخی به نام اوتسی کشف شد. اوتسی مرد یخی در نهایت سکوت 5300 ساله خود را شکست.

 

این پیکر یخ‌زده در سال 1991 در کوه‌های آلپ اوتسال در نزدیکی هاوبسلابیوخ در مرز میان اتریش و ایتالیا یافت‌ شد. دانشمندان با استفاده از سی‌تی اسکن توانستند با موفقیت صدای این مرد عصر حجری را بازسازی کنند.

 

مرد یخی

آقای اوتسی که تا الان لقب کهن‌ترین مومیایی طبیعی یافت شده در اروپا را به خود اختصاص داده است، همان پیرمرد 5300 ساله‌ است.

متاسفانه این مرد به صورت زنده در بین بشر امروزی زندگی نمی‌کند، اما حدود 30 سال پیش با پیدا شدن جسدش در بین کوه‌های آلپ، به نوعی دیگر به زندگی در این دنیا بازگشت.

در واقع او در این سفر طولانی مدتش، از عصر حجر به عصر فناوری وارد شد تا به همراه خود اطلاعات بسیار زیادی را برای انسان‌ها بیاورد.

 

جنجال به حرف آمدن مرد عصر حجری یخی پس از 5300 سال+ عکس

 

سرگذشت اوتسی بعد از کشف

از سال 1998 تا الان، اوتسی در موزه باستان شناسی تیرول جنوبی در بولتزانوی ایتالیا به نمایش گذاشته شده است. یکی از مواردی که پس از بررسی جسد اوتسی مشخص شد این بود که او از بیماری انگل روده‌ای رنج می‌برده است.

دانشمندان با استفاده از آزمایش‌های سی تی اسکن توانستند با موفقیت صدای این مرد عصر حجری را بازسازی کنند و آن را به گوش همه رساندند.

آن‌ها با موفقیت توانستند تار‌های صوتی اوتسی، گلو و دهان او را با استفاده از یک مدل دیجیتالی تهیه کنند.

 

کشف مرد یخی

دانشمندان تعیین کرده‌اند که اوتسی به احتمال زیاد توسط اصابت تیر شلیک شده از یک کمان به قتل رسیده است. همچنین از گرده‌های داخل معده اوتسی می‌توان حدس زد که او در فصل بهار به قتل رسیده است. لباس‌های او از پشم بز و گاو بوده و ۶۱ خالکوبی بر روی بدن وی وجود دارد.

 

یکی از محققان این پژوهش اظهار کرد: البته ما نمی‌دانیم که این مرد به چه زبانی صحبت می کرده است. اما می‌توان الگوی حروف صدادار و بی‌صدایی که این مرد از آن‌ها استفاده کرده را بازسازی کرد.

 

جنجال به حرف آمدن مرد عصر حجری یخی پس از 5300 سال+ عکس

 

صدای مرد یخی

برای شنیدن صدای مرد یخی، این تیم اطلاعات فیزیکی در مورد گلوی او را با داده‌های به دست آمده از انرژی صوتی که می‌تواند تولید کند ترکیب کرده و از ترکیب کننده‌های صدا برای بازسازی آن استفاده کردند.

 

سی تی اسکن به محققان اجازه می‌دهد تا به صورت دیجیتالی حرکت بازو، جمجمه، مهره‌ها و استخوان مرد یخی را بدون وارد آوردن هرگونه خسارت به این جسد شکننده و حساس حرکت دهند.

البته آن‌ها در این مسیر با مشکلاتی نیز مواجه بودند چرا که یکی از بازوهای این مرد یخی گلوی وی را پوشانده است. برای این محققان این بدترین وضعیت ممکن بود چرا که همچنین استخوان لامی و استخوان زبان این مومیایی نیز از جای خود خارج شده بود.

 

آن‌ها با تمام این اطلاعات به دست آمده توانستند پیش‌بینی کنند که صدای این مومیایی در فرکانسی بین 100 هرتز تا 150  هرتز بوده که در مقیاس نرمال و طبیعی صدای یک مرد امروزی است. اوتسی همچنین یک منبع غنی از اطلاعات را در مورد زندگی در عصر برنز در مرکز اروپا ارائه کرده است.

 

مطالب مرتبط :

خوراکی های عجیب و غریب از آبنبات موش تا شکلات عقرب + عکس
عجیب و غریب ترین مسابقات جهان + تصاویر
عکس هایی از تابلو‌های راهنمایی عجیب و غریب‌ شوکه کننده کشور آلمان
آیین سنتی عجیب و غریب مردم اندونزی + تصاویر

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان