ramazan
ramazan

عنکبوت مقدس ماجرا و داستان فیلم جنجالی با بازی زهرا امیرابراهیمی

عنکبوت مقدس ماجرا و داستان فیلم جنجالی با بازی زهرا امیرابراهیمی

عنکبوت مقدس ماجرا و داستان فیلم جنجالی با بازی زهرا امیرابراهیمی

 

صفر تا صد فیلم عنکبوت مقدس

به گزارش نازوب، این فیلم بخاطر ماهیت ضد اسلامی، امکان ساخت در ایران پیدا نکرد، فیلم عنکبوت مقدس محصول مشترک کشورهای دانمارک، آلمان، سوئد و فرانسه است.

عنکبوت مقدس Holy Spider فیلمی در ژانر درام دلهره‌آور و جنایت واقعیبه نویسندگی علی عباسی و افشین کامران بهرامی و کارگردانی علی عباسی محصول سال 2022 است.

 

عنکبوت مقدس ماجرا و داستان فیلم جنجالی با بازی زهرا امیرابراهیمی

 

زهرا امیرابراهیمی، مهدی بجستانی، فروزان جمشیدنژاد، آرش آشتیانی، سینا پروانه، نیما اکبرپور و سارا فضیلت از جمله بازیگران این فیلم هستند.

این فیلم در اردن فیلم‌برداری شده‌است و بر پایهٔ داستان واقعی سعید حنایی، قاتل زنجیره‌ای معروف به قاتل عنکبوتی که کارگران جنسی را هدف قرار داد و 16 زن را از سال 2000 تا 2001 در مشهد به قتل رساند، یک روزنامه‌نگار زن خیالی را در حال تحقیق دربارهٔ یک قاتل زنجیره‌ای به تصویر می‌کشد.

عنکبوت مقدس برای رقابت برای نخل طلای جشنواره فیلم کن 2022 انتخاب شد، و در 22 مه 2022 نمایش داده شد.

 

زهرا امیر ابراهیمی در این جشنوارهٔ برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر زن شد. این فیلم برای اکران سینماها در فرانسه در 13 ژوئیه 2022 برنامه‌ریزی شده است.

 

خلاصه داستان

 

عنکبوت مقدس ماجرا و داستان فیلم جنجالی با بازی زهرا امیرابراهیمی

 

سعید، یک مرد خانواده، برای کشتن کارگران جنسی به مشهد می‌رود. پس از قتل چندین زن، به دلیل عدم استقبال جامعه از این قتل‌ها که در ذهن او به عنوان «رسالت الهی» قلمداد شده، به شدت مضطرب می‌شود.

یک روزنامه‌نگار وارد دنیایی می‌شود که در آن مردی که رسانه‌ها قاتل عنکبوتی را به آن لقب داده‌اند، اقدام مذموم خود را انجام می‌دهد. وقتی سعید دستگیر و به اعدام محکوم می‌شود، افکار عمومی او را به یک قهرمان تبدیل می‌کند.

 

برگرفته از جنایت واقعی در مشهد

 

فیلم «عنکبوت مقدس» راوی داستان واقعی از قاتل مشهور «سعید حناچی» می باشد که سال 1379 تا 1380 توانست بیرحمانه 16 زن کارگر جنسی را به قتل برساند.

در نهایت پلیس از طریق زنی بنام مژگان که توانسته بود از دست حناچی فرار کند موفق به دستگیری این قاتل شد و حناچی علاوه بر قتل با اتهامات دیگری چون جعل کارت بسیج، جعل کارت امر به معروف و نهی از منکر و ارتکاب 13 مورد زنای محصنه به اعدام محکوم و در سحرگاه 28 فروردین 1380 اعدام شد.

 

تیزر فیلم عنکبوت مقدس

 

در زیر بخشی از تیزر فیلم عنکبوت مقدس (Holy Spider) را می بینید که در قسمتی هایی از تیزر فیلم با نمایی از شهر مقدس و حرم امام رضا (ع) دیده می شود.

 

عنکبوت مقدس ماجرا و داستان فیلم جنجالی با بازی زهرا امیرابراهیمی

 

ماجرای توهین به امام رضا (ع)

 

در نمایی از فیلم «عنکبوت مقدس» که داستان آن در شهر مشهد می گذرد نام فیلم، روی تصویر مشهد با مرکزیت حرم مطهر امام رضا (ع) نمایش داده شده است.

 

  • این تصویر، حرم مطهر را در کانون تار عنکبوت نشان می‌ دهد؛ اقدام توهین‌ آمیزی که واکنش های زیادی در بر داشت.

 

بازیگران فیلم عنکبوت مقدس

 

مهدی بجستانی در نقش سعید
زهرا امیرابراهیمی در نقش رحیمی
آرش آشتیانی در نقش شریفی
فروزان جمشیدنژاد در نقش فاطمه
آلیس رحیمی در نقش سمیه
سینا پروانه در نقش رستمی
سارا فضیلت در نقش زینب
فیروز عاقلی در نقش حاجی
نیما اکبرپور در نقش قاضی
مصباح طالب در نقش علی
ام. علی نظریان
سیما سید

 

تولید عنکبوت مقدس

 

عنکبوت مقدس ماجرا و داستان فیلم جنجالی با بازی زهرا امیرابراهیمی

 

عباسی در زمان وقوع این قتل‌ها در تهران دانشجو بود و از واکنش محافظه‌کارانه‌ای که حنایی را به عنوان یک قهرمان معرفی می‌کرد و اینکه چقدر طول کشید تا پلیس او را دستگیر کند، گیج شده بود.

عباسی مدت کوتاهی پس از دیدن مصاحبه حنایی در مستند و عنکبوت آمد در سال 2002 شروع به نوشتن نسخه‌های فیلم کرد.

عباسی گفت:

«به طرز عجیبی، واقعاً برخلاف میل خودم، نسبت به آن مرد احساس همدردی کردم. من فکر می‌کنم جنبه‌ای روان‌پریشی در لذت‌جویی قتل‌های او و تمایلات جنسی پیچیده و غیره وجود داشت، اما همچنین معصومیتی در او نیز وجود داشت. این بیشتر در مورد این بود که چگونه یک جامعه یک قاتل زنجیره‌ای ایجاد می‌کند.»

پیش‌نویس‌های اولیه با وفاداری بیشتری وقایع را دنبال می‌کردند، اما عباسی در نهایت از آنها منحرف شد و شخصیت یک روزنامه‌نگار زن را ابداع کرد، زیرا احساس می‌کرد فیلم باید نه تنها بر قاتل بلکه بر زن‌ستیزی نیز تمرکز کند.

 

قصد من ساخت فیلمی دربارهٔ یک قاتل زنجیره‌ای نبود بلکه می‌خواستم فیلمی دربارهٔ جامعهٔ یک قاتل زنجیره‌ای بسازم. این در مورد زن‌ستیزی ریشه‌دار در جامعه ایران است که به‌طور خاص مذهبی یا سیاسی نیست، بلکه فرهنگی است…

به جای ساختن فیلم دیگری دربارهٔ روش‌های مختلف مرد برای کشتن و مثله کردن زنان، می‌خواهیم بر پیچیدگی موضوع و مخاطرات طرف‌های مختلف، به‌ویژه از طرف قربانیان تأکید کنیم.

ساخت فیلم به‌طور رسمی در 2016 آغاز شد که با موفقیت فیلم مرز از عباسی در سال 2018 تقویت شد.

 

عنکبوت مقدس ماجرا و داستان فیلم جنجالی با بازی زهرا امیرابراهیمی

 

سازندگان فیلم ابتدا سعی کردند در ایران فیلمبرداری کنند، اما این کار تا سال 2019 کنار گذاشته شد برنامه‌ای برای فیلمبرداری در اردن در اوایل سال 2020 ساخته شد که به دلیل دنیاگیری کووید-19 چندین بار به عقب انداخته شد.

 

سپس، در اواخر سال 2020، تصمیم گرفته شد تا تولید به ترکیه منتقل شود، جایی که محدودیت‌های کووید کمتر بود، اما این امر توسط مقامات ترکیه متوقف شد.

 

عباسی گفته‌است که این به دلیل دخالت دولت ایران بوده‌است. تولید فیلم سپس به اردن بازگشت، جایی که فیلمبرداری در نهایت در ماه می 2021 آغاز شده و 35 روز به طول انجامید.

 

عباسی گفت که بجستانی با ایفای نقش قاتل ریسک بزرگی انجام داده‌است. ابراهیمی در ابتدا فقط به عنوان کارگردان در این فیلم حضور داشت، اما پس از کنار گذاشتن یک بازیگر از این نقش، به عنوان روزنامه‌نگار انتخاب شد.

 

این فیلم یارانه‌های تولید را به مبلغ 240٬000 یورو از آژانس تأمین مالی فیلم آلمان، 250٬000 یورو از مدین‌بورد برلین-براندنبورگ 410٬000 یورو از یورایمجرز، 90٬000 یورو از صندوق تأمین مالی فیلم هامبورگ شلسویگ-هولشتاین و حدود 174٬000 یورو از صندوق فیلم آلمان دریافت کرد.

انتشار

 

در ماه مه 2022 ، گزارش شد که یوتوپیا در حال نهایی‌کردن یک معامله برای به دست آوردن حقوق ایالات متحده برای فیلم است.

 

بازخورد فیلم جنجالی عنکبوت مقدس

 

ورایتی گزارش داد که عنکبوت مقدس در اولین اکران جشنواره کن مورد تشویق ایستاده هفت دقیقه‌ای قرار گرفت و نوشت که «مطمئناً یکی از فیلم‌های مورد بحث در جشنواره کن امسال خواهد بود» و «سر و صدایی برانگیخت که می‌تواند یک پیشتاز اولیه برای نخل طلا باشد».

 

در وب‌سایت جمع‌آوری نقد راتن تومیتوز، این فیلم دارای امتیاز 89 درصدی بر اساس 18 نقد و میانگین امتیاز 7٫60/10 است.

 

 

سرانجام

 

این فیلم با بازی زهرا امیرابراهیمی و مهدی بجستانی به ماجرای سعید حنایی(قاتل سریالی زنان خیابانی در مشهد) می پردازد.

علاوه بر مهدی بجستانی و زهرا امیرابراهیمی، آرش آشتیانی، فروزان جمشیدنژاد، آلیس رحیمی، سارا فضیلت، سینا پروانه و نیما اکبرپور در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

این فیلم ابتدا قرار بود در ایران ساخته شود اما به دلیل ندادن مجوز، در کشور “اردن” فیلمبرداری و تمام لوکیشن های شهر مشهد در این کشور بازسازی شده است. این فیلم قرار است از سیزدهم ماه ژوئیه (22تیر) در سینماهای فرانسه اکران شود.

 

مطالب مرتبط

 

سریال جنجالی احضار و رازهای نهان این فیلم در ماه رمضان 1400

جنجالی ترین فیلمهای سینمایی تابوشکن از مسائل جنسی تا همجنس بازی

اقدام جنجالی یک فیلم ساز معروف با چشمهایش (عکس)

عکس های جنجالی در اعتراض به اکران فیلم رستاخیز


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان