ویدئوی جنجالی نخبگان مهاجر ایرانی از پروفسور نوابی

مجموعه : کلیپ و ویدئو
ویدئوی جنجالی نخبگان مهاجر ایرانی از پروفسور نوابی

نخبگان مهاجر ایرانی و انتشار ویدئویی جنجالی از پروفسور زین‌العابدین نوابی

 

ماجرا و جزئیات حرفهای پروفسور تحصیلکرده در آمریکا در مورد مهاجرت نخبگان امریکایی

 

فراز مغز‌ها یا همان مهاجرت نخبگان کشور نه تنها موضوعی جدید نبوده و نیست، بلکه همواره دردی پنهان بر پیکره ذهن ایرانیان بوده است. حالا اظهارات یکی از اساتید فرنگ رفته دانشگاه تهران در این رابطه موجی از انتقاد و اعتراض را ایجاد کرده.

 

 

فرار مغز ها بر کسی پوشیده نیست که سرمایه‌های انسانی برای یک کشور تا چه اندازه اهمیت دارند و البته تربیت آن‌‎ها در محافل آکادمیک داخلی و رهسپار شدن آن‌ها برای خدمت به دیگر کشورها، چقدر می‌تواند دردناک باشد.

 

ویدئوی جنجالی نخبگان مهاجر ایرانی از پروفسور نوابی

 

 

این روز‌ها در گرماگرم چالش‌های معیشتی و اقتصادی‌ای که بر زندگی مردمان ایران زمین سایه افکنده است، موضوع فرار مغز‌ها و مهاجرت نخبگان به طور جدی در کانون توجهات رسانه‌ها، فعالان سیاسی – اجتماعی و حتی مسئولان دولتی قرار گرفته است.

 

در وضعیت جدید به جرات می‌توان اظهار داشت که زنگ‌های هشدار در ارتباط با مهاجرت نخبگان و به مشکل خوردن کشور در نتیجه تاثیرات آن به صدا در آمده که حتی با وجود تامین بخشی از هزرینه های تحصیل دانشجویان در ایران همچنان تمایل جوانان تحصیل کرده ایرانی به مهاجرت رو به افزایش است.

 

همزمان با اوج گیری نگرانی ها از مهاجرت دانشجویان و نخبگان ایرانی، انتشار حرف‌های پروفسور زین‌العابدین نوابی، تحصیلکرده آمریکا و استاد دانشگاه تهران که از روند کوچ دانشجویان ایرانی به کشورهای دیگر انتقاد کرده در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی خبرساز شده.

 

ویدئوی جنجالی نخبگان مهاجر ایرانی از پروفسور نوابی

 

کامنت های خواندنی و واکنش کاربران به اظهارات پروفسور زین‌العابدین نوابی در نقد مهاجرت دانشجویان ایرانی:

 

* میلاد، فعال توئیتری در این خصوص نوشت:

 

ما که نفهمیدیم بالاخره اگه خوشمون نمیاد جمع کنیم بریم یا نمیتونیم همینطوری جمع کنیم بریم؟ چه گیری کردیم از دستِ سرک کشیدن به زندگی دیگران.

 

* کاربر دیگری به نام الناز هم در واکنش به این ویدئو گفت:

 

حالا من کل آموزش عالی ایران نبودم و باری بر بودجه عمومی تحمیل نکردم. اما خواستم برگردم موانع زیادی جلوی ما گذاشتند و در همان وزارت علوم گفتند مگر دیوانه‌ای برگردی…

بارها خواستم بدون چشمداشتی کمک کنم، مسئول مربوطه در ظاهر استقبال کرده اما در عمل امثال مرا تهدید جایگاهش دیده!

 

* میثم، فعال رسانه و دانشجوی خارج از کشور با کنایه به سخنان جناب پروفسور توئیت زد:

 

اگه تحصیل رایگانه  ۲تا ۶ سال طرح چیه؟. ممنوع‌الخروج کردن و آزاد کردن مدرک چیه؟. سربازی چیه؟ کشیک در طی تحصیل چیه؟ جناب استاد.

 

* مریم هم در اعتراض به نظر جنجالی این استاد دانشگاه تهران نوشت:

 

دوباره نشستم با دقت گوش دادم. لحظه لحظه‌اش را دارد مُهمل می‌گوید.

 

اعتراض کسانی که مشقت مهاجرت (آزادسازی مدرک، ویزا، تافل) چشیده‌اند از طرف دیگر مبین این است که استاد، حافظه تاریخی آپ دیت نشده دارند!

 

* خشایار هم با رد نظر پروفسور نوابی می گوید:

 

دوستان توجه کنید تحصیل از مقطع پیش دبستانی توی ایران نه تنها رایگان نیست بلکه مدارسی به اسم تیزهوشان و نمونه دولتی پول های هنگفت میگیرن. جناب استاد لطفا از فاز آمریکایی که داری فاصله بگیر!

 

ویدئویی که نخبگان مهاجر ایرانی را به شدت عصبانی کرد

 

به فهرست مهاجرت‌ها نگاه کنیم، شاید تکانی بخوریم!

 

باور کنید ماجرای مهاجرت نخبگان و اخیرا دانش‌آموزان فرقی با این ندارد. کوچ دادن جوانان به ممالک دیگر هم به این می‌ماند که نیرو‌ها را گردان، گردان بفرستیم برای تقویت جبهه دیگران.

کدام عاقلی چنین می‌کند که ما دومین باشیم؟ ضدملی‌ترین جمله این است که هرکس نمی‌تواند چنین و چنان باشد، از ایران برود. به اندازه ادب خانوادگیشان هم کلماتشان تندتر می‌شود!

 

به این نتیجه نمی‌رسید که بد جوری به خاکی زده‌ایم و راه را اشتباه می‌رویم؟ حتی غبار بلند شده به هوا هم ما را به تأمل وانمی‌دارد که زمین را اشتباه گرفته‌ایم.

 

باید به فریاد، هشدارمان داد که، هیچ عاقلی برای دیگران سرباز تربیت نمی‌کند، ولی ما با سخاوتِ تمام، این کار را انجام می‌دهیم.

بدتر از این «خودفراموشی»، تندگویی‌های بدزبانانی است که خود را مالک همه چیز می‌دانند و دیگران را به کوچ اجباری می‌خوانند.

حرف‌های این جماعت خودپندار گاه مثل سنگ به سر آدم می‌خورد و «آخ» را از جان بلند می‌کند. اینان را اگر فهمی بود سکوت می‌کردند و اگر تعلق خاطری به فردای وطن می‌داشتند جا باز می‌کردند تا فضا برای کار فرزندان نخبه وطن فراهم شود. اما دریغا که نه آن فهم را دارند و نه این تعلق خاطر را.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان