اهمیت دوخت عایق حرارتی در صنعت

مجموعه : دانستنی ها
اهمیت دوخت عایق حرارتی در صنعت

مقدمه ای درباره دوخت عایق های حرارتی:

 

دوخت عایق حرارتی در صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع برای انجام آن لازم است؛ که به نکات مهمی توجه شود. در صنعت کاربرد های بسیاری برای عایق های حرارتی وجود دارد. یکی از مراحل مهم و ویژه عایق کاری حرارتی، دوخت عایق به دستگاه برای کاربرد مورد نظر است.

 

کیفیت بالا در دوخت عایق های حرارتی سبب می شود؛ بتوان از تجهیزات به خوبی و در مدت زمان طولانی استفاده کرد. در واقع فرایند دوخت در عایق ها آسان نخواهد بود؛ چرا که از حساسیت بالایی برخوردار است و باید با دقت کامل انجام شود.

 

از آنجایی که از عایق های حرارتی در مقابل حرارت بالا و آتش استفاده میشود؛ بهتر است به نکات آنها توجه و دقت فراوان شود. برای داشتن یک دوخت مستحکم و قدرتمند ابتدا لازم است؛ که انواع عایق های حرارتی را بشناسید و متناسب با آنها دوخت را انجام دهید.

 

نکات مهم درباره دوخت عایق های حرارتی:

 

برای دوخت عایق حرارتی موارد مهمی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید. در هنگام دوخت عایق ها لازم است از تجهیزات و لوازم مناسب و مورد نیاز استفاده کنید.

نخ های مخصوص دوخت عایق های حرارتی یکی از مهم ترین و اصلی ترین تجهیزات دوخت می باشند. این نخ ها دارای ویژگی هایی هستند؛ که مناسب دوخت انواع عایق های حرارتی می باشند. موارد زیر از مهم ترین ویژگی های نخ نسوز در دوخت عایق ها می باشند:

 

اهمیت دوخت عایق حرارتی در صنعت

 

نخ نسوز از مهم ترین تجهیزات دوخت عایق های حرارتی است.

 

 

– نخ نسوز مقاومت گرمایی بالایی در برابر حرارت دارد.
– مقاومت نخ نسوز حدود 1300 درجه سانتیگراد می باشد. یعنی این نخ مناسب استفاده در عایق های صنعتی در دماهای بسیار بالا می باشد.
– نخ های نسوز مقاومت بسیار بالایی در برابر کشش دارند. یعنی از این نخ ها می توان در موارد مختلف صنعتی استفاده کرد.
– همچنین این نخ های نسوز در برابر مواد شیمیایی و صنعتی مقاومت بالایی دارند. اگر این نخ ها در معرض مواد شیمیایی، اسیدی و محیط هایی همچون پتروشیمی، مراکز پزشکی و … قرار بگیرند؛ به راحتی از بین نخواهند رفت.

– نخ های نسوز دارای تنوع بالایی هستند. برای مثال نخ هایی از جنس آزبست، فایبرگلاس، الیاف و … وجود دارند. انتخاب نوع آن باید بر اساس کاربرد آن انجام شود.

 

دوخت در انواع عایق های حرارتی:

 

انواع مختلفی از عایق های حرارتی برای استفاده در صنعت وجود دارد. هر کدام از انواع عایق های حرارتی با دوخت های مختلفی کار گذاشته می شوند.

دوخت عایق های حرارتی بالشتکی: این عایق های حرارتی در میان سایر عایق ها، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. برای دوخت عایق های حرارتی بالشتکی، از الیاف های ویژه ای استفاده می کنند.

 

این الیاف ها برای دوخت بسیار مقاوم هستند. زیرا در برابر حرارت تا 1200 درجه سانتیگراد مقاوم و مستحکم هستند. دوام این عایق ها و دوخت های آنها به گونه ای است؛ که در صنعت هایی همچون پالایشگاه ها، پتروشیمی ها، توربین های بخار و … مورد استفاده قرار می گیرند. این عایق ها از تجهیزات پیشرفته و بزرگی محافظت می کنند.

 

مهم ترین مزیت عایق های بالشتکی آن است؛ که حرارت بالا، مواد شیمیایی و … را به خوبی جذب می کنند. عایق های حرارتی نوع بالشتکی در برابر خوردگی و سایش، نور آفتاب، نفوذ رطوبت مقاوم هستند. دوخت مقاوم عایق بالشتکی، آن را به یک عایق حرارتی با نفوذ ناپذیری بالا تبدیل کرده است.

 

اهمیت دوخت عایق حرارتی در صنعت

 

در دوخت عایق های حرارتی بالشتکی از الیاف ویژه ای استفاده می شود.

 

 

دوخت عایق های حرارتی سرامیکی:

 

از دیگر دوخت عایق های حرارتی مقاوم، می توان به دوخت پتوهای سرامیکی اشاره کرد. عایق های حرارتی سرامیکی دارای دوخت هایی هستند؛ که مقاومت عایق را در برابر خوردگی های اسیدی و حرارت های بالا افزایش می دهند.

ارتجاعی بودن، انعطاف پذیر بودن، استحکام بالا و کاربرد گسترده از دیگر ویژگی های بارز و مهم این عایق ها می باشد. برای دوخت عایق های حرارتی سرامیکی، از الیاف های مقاوم استفاده می شود. دوخت عایق های سرامیکی دوام و مقاومت بالایی دارند؛ به گونه ای که در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مقاومت بالای این دوخت

عایق ها سبب شده است؛ که نفوذ عایق ها در برابر درجه حرارت بالا، رطوبت، مواد شیمیایی و … بسیار بالا باشد.

 

دوخت عایق های حرارتی پشم شیشه ای:

 

مقاومت دوخت عایق های پشم شیشه ای نیز همواره مطرح است. ترکیب رزین و پشم شیشه، یک دوخت بسیار مستحکم و مقاوم را به وجود می آورد.

دوخت این نوع عایق نسبت به سایر عایق ها کمتر است. به گونه ای که در مواردی همچون عایق کف، دیوارها و سقف خانه ها از آن استفاده می شود.

اما لازم است بدانید دوخت عایق حرارتی پشم شیشه نفوذ بسیار بالایی در برابر نفوذ صدا، حرارت، مواد شیمیایی و … دارد. جذب حرارت توسط این عایق ها نسبت به سایر عایق های حرارتی کمتر است.

برای مثال دوخت عایق های پشم شیشه ای در برابر حرارتی در محدوده  600 درجه سانتیگراد مقاوم هستند. در صنایع وسیع و با درجه حرارت بالا، این عایق ها کاربرد فراوانی ندارند.

 

اهمیت دوخت عایق حرارتی در صنعت

 

دوخت عایق های حرارتی تاثیری بسیاری بر روی جذب حرارت و غیره دارد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان