قطار اکونومی چیست؟

مجموعه : دانستنی ها
قطار اکونومی چیست؟

بسیاری از افرادی که قصد مسافرت به شهرهای مختلف کشور را دارند، باتوجه به امنیت بیشتر، امکانات مطلوب و مناسب‌بودن قیمت بلیط قطار ترجیح می‌دهند که سفر در مسیرهای ریلی را تجربه کنند.

در واقع مسافرت با قطار، امن‌ترین، راحت‌ترین و ارزان‌ترین روش سفر است. بلیط قطارها در سه کلاس معمولی، اکونومی یا اقتصادی و بیزینس یا تجاری به‌فروش می‌رسند.‌

در این مطلب، قصد داریم درباره ویژگی‌های قطار اکونومی و تفاوت‌های آن با قطار بیزینس صحبت کنیم.

 

قطار اکونومی چیست؟

 

قطار اکونومی چه ویژگی‌هایی دارد؟

به قطارهای مسافربری که مسافران را با هزینه کمتر و سرعت پایین‌تر جابه‌جا می‌کنند، قطار اکونومی گفته می‌شود. به‌دلایل مختلفی مانند کوچک‌تر بودن صندلی‌ها و وجود فضای کمتر برای قرار دادن چمدان‌ها و سایر وسایل مسافران، قیمت بلیط قطار اکونومی از قطارهای بیزینس کمتر است.

امکانات رفاهی و خدماتی که در قطارهای اکونومی به مسافران ارائه می‌شود،‌ نسبت به سایر قطارها ساده‌تر هستند. این امکانات شامل موارد زیر می‌شود.

صندلی‌های کوچک

درست است که صندلی‌های قطار اکونومی نسبت به سایر قطارها کوچک‌تر هستند؛ اما به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که شرایط نسبتا راحتی برای مسافران ایجاد کنند. برای صندلی‌های این نوع قطار از روکش‌های مناسبی استفاده شده است.

خدمات بهداشتی

یکی از خدمات ارائه‌شده در قطار اکونومی خدمات بهداشتی است. هر یک از واگن‌ها دارای سرویس بهداشتی مجزا و تمیز هستند. مسافران در صورت نیاز می‌توانند در طول مسیر ریلی از سرویس بهداشتی واگن خود استفاده کنند. در سرویس بهداشتی روشویی و مواد شوینده نیز وجود دارد.

خدمات پذیرایی

در قطارهای اکونومی از مسافران با عصرانه، میان‌وعده، نوشیدنی‌های گرم و سرد و شام پذیرایی می‌شود. در زمان خرید بلیط قطار اکونومی برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی، می‌توان از منوی پیشنهادی، شام مورد نظر خود را انتخاب کرد؛ البته خدمات پذیرایی این نوع قطار نسبت به قطارهای بیزینس ساده‌تر هستند و هزینه پایین‌تری دارند.

وجود پریز برق در واگن‌ها

در تمام واگن‌های قطار اکونومی، پریز برق وجود دارد. این پریزها برای شارژ کردن وسایل الکترونیکی مسافران شامل گوشی موبایل، لپ‌تاپ و تبلت مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در مسیرهای ریلی طولانی، نگران تمام شدن شارژ وسایل خود نخواهیدبود؛ زیرا با استفاده از پریزهای برق موجود در قطار به‌راحتی می‌توان گوشی، تبلت یا موبایل خود را شارژ کرد.

سیستم‌های صوتی و تصویری

یکی‌دیگر از امکانات موجود در قطارهای اکونومی، وجود سیستم‌های صوتی و تصویری در داخل واگن‌های قطار است. مسافران می‌توانند در طول مسیر با فیلم‌ها، آهنگ‌ها و ادعیه‌های مورد نظر خود سرگرم شوند. در قطارهای بیزینس این امکان وجود دارد که فیلم، موسیقی یا ادعیه دل‌خواه خود را انتخاب کنید.

 

قطار اکونومی چیست؟

 

چه تفاوت‌هایی بین قطار اکونومی و قطار بیزینس وجود دارد؟‌

بین قطارهای اکونومی و بیزینس تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه این بخش درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد.

تفاوت در فضای صندلی‌ها

همان‌طور که در بخش‌های قبلی نیز اشاره کردیم، فضای صندلی‌های موجود در قطارهای اکونومی نسبت به قطارهای بیزینس کوچک‌تر است. به ‌همین‌ دلیل خیلی راحت نیستند. صندلی‌های قطار بیزینس علاوه‌بر اینکه بزرگ‌تر و راحت‌تر هستند، ویژگی‌هایی مانند نشیمن بزرگ‌تر، داشتن پشتی با قابلیت تنظیم و داشتن فضای کافی برای قرار دادن چمدان دارند.

تفاوت در خدمات پذیرایی

یکی‌دیگر از تفاوت‌های بین قطارهای اکونومی و بیزینس، تفاوت در خدمات پذیرایی است. در قطارهای اقتصادی خدمات پذیرایی معمولا ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر است، اما در قطار تجاری در کنار غذای اصلی، زیتون‌پرورده، ماست موسیر و نوشیدنی انتخابی به مسافران ارائه می‌شود.

در میان‌وعده نیز با میوه‌های بسته‌بندی‌شده، آبمیوه انتخابی، کیک بسته‌بندی‌شده، نوشیدنی‌های گرم مانند چای، قهوه، نسکافه، دمنوش، آب‌معدنی، آجیل و … پذیرایی می‌شوند.

تفاوت در سرعت حرکت قطار

باتوجه به اینکه در طراحی و ساخت قطارهای تجاری یا بیزینس از تجهیزات پیشرفته‌تر و به‌روزتر استفاده شده است، این قطارها نسبت به قطارهای اقتصادی یا اکونومی سرعت حرکت بالاتری دارند و در مدت‌زمان کوتاه‌تری مسافران را از ایستگاه راه‌آهن مبدا به ایستگاه راه‌آهن مقصد می‌رسانند.

 

قطار اکونومی چیست؟

 

تفاوت در قیمت بلیط قطار

قیمت بلیط‌ های قطار اکونومی نسبت به قطارهای بیزینس ارزان‌تر است. باتوجه به اینکه قطارهای بیزینس، خدمات رفاهی باکیفیت‌تری را به مسافران خود ارائه می‌دهند و صندلی‌های بزرگ‌تر و راحت‌تری دارند، قیمت بلیط آن‌ها نیز گران‌تر از بلیط قطارهای اکونومی است.

برای مسافرانی که از بودجه کافی برخوردار هستند و تمایل دارند حتی در طول سفر در مسیر ریلی در بهترین و راحت‌ترین شرایط قرار داشته باشند، بالا بودن قیمت بلیط اهمیت چندانی ندارد؛ اما برخی از مسافران به‌دلیل نداشتن بودجه کافی و برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر، ترجیح می‌دهند که بلیط قطارهای اکونومی را با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر خریداری کنند.

تفاوت در محدودیت‌های سفر

در قطارهای بیزینس به‌دلیل برخورداری از فضای بیشتر، مسافران هیچ‌گونه محدودیتی در حجم و تعداد بسته‌هایی که در قطار حمل می‌کنند، ندارند اما در قطارهای اکونومی در این مورد محدودیت‌هایی وجود دارد.

 

علاوه‌بر نوع کلاس قطار، چه عواملی قیمت بلیط‌های قطار را تحت تأثیر قرار می‌دهند؟‌

تا اینجا متوجه شدید که بلیط قطارهای بیزینس گران‌ترین قیمت را دارند و بلیط قطارهای اکونومی دارای قیمت اقتصادی‌تری هستند.

ارزان‌ترین بلیط نیز متعلق به قطارهای معمولی است. علاوه‌بر نوع کلاس، عوامل دیگری نیز قیمت بلیط‌های قطار را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند، این عوامل شامل موارد زیر است:

نوع شرکت حمل‌ونقل ریلی از بین شرکت‌های مختلف

نوع قطار از بین قطارهای واگنی و اتوبوسی

تأثیر سن مسافران در قیمت بلیط

میزان پوشش‌های بیمه‌ای

مسافت مسیر ریلی

زمان سفر

در کشور ما شرکت‌های ریلی مختلفی مشغول‌به‌فعالیت هستند و هر یک از آن‌ها باتوجه به امکانات رفاهی و خدمات موجود در قطارهایشان بلیط‌ ها را با قیمت‌های متفاوتی به‌فروش می‌رسانند.

بلیط قطارهای اتوبوسی از قطارهای واگنی همواره ارزان‌تر است. اگر بین مبدأ تا مقصد فاصله زیادی وجود داشته باشد، بلیط قطار نیز قیمت بالاتری خواهد داشت.

از نوزادان زیر دو سال فقط هزینه بیمه دریافت می‌شود. قیمت بلیط برای مسافران زیر دوازده سال نیم‌بها است. افراد بالای دوازده سال در گروه بزرگسالان قرار می‌گیرند و قیمت بلیط آن‌ها کامل محاسبه خواهد شد. در روزهای اوج سفر مانند تعطیلات عید نوروز قیمت بلیط‌های قطار نیز افزایش پیدا می‌کند.

 

خرید آنلاین بلیط قطار اکونومی از سایت فلای تودی

در این مطلب، راجع‌به ویژگی‌های قطار اکونومی و تفاوت‌های آن با قطار بیزینس صحبت کردیم و توضیح دادیم که بلیط قطارهای اکونومی قیمت اقتصادی‌تر و ارزان‌تری دارند.

در ادامه، عوامل مؤثر در قیمت بلیط قطار را توضیح دادیم. برای خرید بلیط قطار اکونومی می‌توانید از طریق سایت فلای تودی اقدام کنید.

کاربری راحت این سایت باعث شده است که افراد به‌سادگی و در عرض چند دقیقه با چند کلیک ساده بلیط قطار مورد نظر خود را به‌صورت آنلاین خریداری کنند.

در این سایت، هم‌زمان با خرید بلیط می‌توان یکی از هتل‌های شهر مقصد را نیز رزرو کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت راهنمایی‌های لازم می‌توانید با پشتیبانی شبانه‌روزی فلای تودی تماس گرفته و سوال‌های خود را مطرح کنید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان