لبنیات ها کدامند و چه خواصی دارند| مقاله و تحقیق انواع لبنه

لبنیات ها کدامند و چه خواصی دارند| مقاله و تحقیق انواع لبنه

لبنیات چیست و چه خواصی دارند؟

لبنیات یکی از گروه های 4 گانه غذا است. به کدام مواد غذایی لبنیات گفته می شود؟

به تمام فرآورده های شیر لبنیات می گویند. تهیه و فرآوری هر کدام روش خاص خود را دارد. و همین تغییر فرآیند در خواص آن ها تاثیر بسزایی دارد.

 

معرفی انواع لبنه (لبنیات)

  • شیر
  • خامه
  • کره
  • سرشیر
  • ماست
  • پنیر
  • دوغ
  • کشک
  • بستنی
  • شیرخشک

 

لبنیات ها کدامند و چه خواصی دارند| مقاله و تحقیق انواع لبنه

 

خواص شیر

شیر که پستان گاو، گوساله و بز گرفته می شود بهترین نوشیدنی مقوی برای ما انسان به شمار میرود. این نعمت الهی با روند یک سری تغییر و فرآیند خوراکی های متنوع دیگری به ما می دهد.

فواید و مواد مغذی شیر: آب، لاکتوز، قند و پروتئین ها، مواد معدنی، ویتامین ها، آنزیم ها، فسفولیپیدها و مقدار کمی گاز، از اصلی ترین خواص شیر است.

 

خامه

شیر گاو دارای مقدار زیادی چربی است. چربی گرفته شده و جدا کردن آب داخل شیر، به راحتی خامه یک دست به ما می دهد.

البته برای افرادی که به چربی خون مبتلا هستند تا حدودی منع مصرف دارد. بیشتر خامه های موجود در بازار شبیه سازی شده اند و خامه ی طبیعی نیستند.

 

کشک، دوغ، پنیر 

از فرآورده های تخمیری شیر، کشک، پنیر و دوغ تهیه می شود. برای تهیه یک فرآورده ی تخمیری، شیر با کشت مایه، تلقیح می شود و بخشی از لاکتوز شیر یا همان قند به اسید لاکتیک، دی اکسید کردن، اسید استیک، دی استیل و استالدهید تبدیل می شود.

این نوشیدنی حیوانی شگفت انگیز با تبدیل شدن به اسید لاکتیک و PH پایین، فرآورده های تخمیری از رشد باکتری ها و گندیدگی و سایر میکرو ارگانیسم های مولد فساد جلوگیری می کند و باعث طول عمر پنیر، کشک یا دوغ می شود. البته تا چند روز در محیط خنک.

 

ماست

این لبنه که یکی از محبوب ترین خوراکی های جهان است، اولین بار در بلغارستان با نام yaourt منشاء گرفت. اکنون هر کشور نام خاصی برای محصولات ماست انتخاب می کنند.

 

لبنیات ها کدامند و چه خواصی دارند| مقاله و تحقیق انواع لبنه

 

کره

این محصولی لبنی که از زده ی خامه شیرین یکدست و تهیه می شود در سبد غذایی نقش بسزایی دارد. پخت برنج، تخم مرغ و سرخ کردن گوشت سفید طعم بی نظیری به غدا می دهد.

کره به دو نوع بانمک و بی نمک دسته بندی و تهیه می شود.

 

شیر خشک

برای تهیه ی شیر خشک، شیر پاستوریزه را از لوله ای که سوراخ های بسیار ریزی دارد عبور می دهند و سپس، این شیر را روی ورقه فولادی داغی که عاری از هر گونه میکروب است می پاشند.

در این قسمت، آب شیر تبخیر می شود و اجزای تشکیل دهنده ی آن به صورت پودر پایین می ریزند. حال، شیر خشک آماده است.

انواع متفاوت شیر خشک از جمله کم چرب و یا پرچرب موجود می باشد. معمولاً چربی موجود در شیر خشک، سبب ترش شدن سریع آن می شود؛ بنابراین، اغلب شیر خشک را به صورت بدون چربی عرضه می نمایند.

شیر خشک اولین بار در قرن 20 تهیه شد و امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به ویژه مصرف نوزادان و کودکان. البته هنوز نتوانسته جای شیر را بگیرد.

 

خواص لبنیات

به طور کلی تمام موارد ذکر و تهیه شده از شیر، منبع کافی از ویتامین های گروه A و D، کلسیم، فسفر، پتاسیم، مواد معدنی می باشد.

شیر و فرآورده های آن به دلیل وجود کلسیم مناسب ترین گزینه در جذب کلسیم برای بدن است. به دلیل این که کلسیم باید به طور متناوب به بدن جذب شود مصرف قرص های کلسیم بسیار بسیار مضر است که با رسوب به دیواره های قلب سکته های قلبی را افزایش می دهد.

به همین منظور سعی کنید روزانه حتی المقدور از این لبنیات به ویژه شیر استفاده کنید تا کمبود کلسیم بدن را جبران کنید.

در گروه لبنیات کشک، بیشترین میزان کلسیم و کمترین میزان آب را دارد. برای حذب کلسیم بهترین گزینه مصرف کشک است.

با یک حبه کشک متوسط می توانید به اندازه یک لیوان شیر، یا یک کاسه ماست کلسیم دریافت کنید. به همین منظور به مادران باردار مصرف کشک بسیار توصیه می شود.

 

لبنیات ها کدامند و چه خواصی دارند| مقاله و تحقیق انواع لبنه

 

خواص لبنیات برای زیبایی و پوست

وجود ویتامین B12 در لبنیات ها و وجود رنگدانه های کمرنگ و یکنواخت باعث جدب آن توسط پوست بدن می شود و به مرور زمان سطح پوست صورت را شفاف و صاف می کند.

برای کسانی که کک و مک دارند مصرف شیر یا محصولات دیگر لبنه بسیار مفید و اثر بخش است. (البته در مدت زمان طولانی تاثیر گذار است).

همچنین هر آنچه پوست بدن ما نیاز دارد مثل پروتئین، کلسیم، ویتامین، فیبر، آب، آنتی اکسیدان و … همگی در انواع لبنیات موجود است.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان