اطلاعاتی درباره بیمه خودرو که احتمالا نمی‌دانید!

مجموعه : دانستنی ها
اطلاعاتی درباره بیمه خودرو که احتمالا نمی‌دانید!

رانندگان اغلب پس از اینکه خودرویی خریداری می‌کنند، به‌دنبال بیمه خودرو هستند. نکته مهمی که دررابطه‌با بیمه‌های خودرو وجود دارد این است که این بیمه‌ها کاربردهای خاص خود را داشته و می‌توانند در شرایط گوناگونی به درد شما بخورند.

برای اینکه بتوانید به‌طور کامل با این بیمه و مزایای آن آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم که تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

 

اطلاعاتی درباره بیمه خودرو که احتمالا نمی‌دانید!

بیمه خودرو

انواع بیمه خودرو

بیمه‌های ماشین به دو دسته شخص ثالث و بیمه بدنه تقسیم می‌شوند. بیمه بدنه اختیاری است؛ اما بیمه شخص ثالث واجب بوده و هر راننده‌ای لازم است آن را تهیه کند.

 

بیمه شخص ثالث

اگر در تصادفات حین رانندگی به هر دلیلی مقصر شناخته‌شده و به خودروی شخصی آسیبی وارد کنید، باید از بیمه شخص ثالث برای پرداخت خسارت استفاده کنید.

 

اهمیت استفاده از بیمه شخص ثالث

سؤالی که در رابطه ‌با بیمه خودرو شخص ثالث پیش می‌آید این است که آیا استفاده از آن واجب است یا خیر؟ در پاسخ به این سؤال باید گفت که بهره‌گیری از بیمه شخص ثالث برای هر کسی واجب است. در واقع پلیس راهنمایی ‌و رانندگی کشور این بیمه را واجب کرده است.

به این شکل که اگر هر کسی آن را نداشته باشد جریمه‌شده و با عواقب و جرایم مختلفی روبرو می‌شود. به‌دلیل اهمیت بالای این بیمه درصورتی‌که خودرو را بفروشید، اعتبار باقی‌مانده از بیمه به مالک بعدی خودرو انتقال خواهد یافت.

 

نرخ بیمه شخص ثالث چقدر است؟

نکته مهمی که در رابطه ‌با بیمه شخص ثالث وجود دارد این است که نرخ این بیمه چقدر است؟ برای اینکه بتوانید از این بیمه بهره ببرید باید از نرخ آن مطلع باشید. باید گفت که نرخ این بیمه به معیارهای مختلفی بستگی دارد.

به‌طور مثال، مدل خودرو، کاربری آن، سلامت خودرو، میزان اعتبار و تخفیف‌های شرکت بیمه‌کننده از مهم‌ترین این معیارها هستند. شما می‌توانید از شرکت‌های گوناگون این بیمه را تهیه کنید. پلتفرم آنلاین بیمه بازار به شما در این کار کمک می‌کند.

 

چگونه بیمه شخص ثالث را استعلام بگیریم؟

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها بیمه خودرو شخص ثالث خود را استعلام بگیرید. همان‌طور که گفته شد این نوع بیمه با تغییر مالکیت خودرو به مالک بعدی انتقال خواهد یافت.

اگر قصد خرید بیمه ماشین را دارید می‌توانید با مراجعه به سایت بیمه بازار از تعرفه و پوشش‌های شرکت‌های مختلف استعلام قیمت دریافت کنید.

استعلام بیمه شخص ثالث خودرو جهت بررسی سوابق و انقضای بیمه‌نامه نیز از طریق سامانه سنهاب امکان‌پذیر است.

 

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

قبل از اینکه نسبت به خرید بیمه شخص ثالث از شرکت‌های گوناگون اقدام کنید، بهتر است پوشش‌هایی که توسط این بیمه وجود دارد را بررسی کنید. بسیاری از افراد با این مورد آشنایی نداشته و نمی‌دانند که بیمه خودرو شخص ثالث چه حوادثی را پوشش می‌دهد. پوشش‌های این بیمه عبارت‌اند از:

  • انواع خسارت‌های واردشده به بدنه خودروی شخص ثالث
  • خسارت‌های سوانح رانندگی به خودروی شخص سوم
  • هزینه‌ها و خسارت‌های واردشده به‌صورت جانی به سرنشینان خودرو شامل هزینه‌های بیمارستان، فوت، نقص‌عضو و حتی دیه.

تمامی این موارد توسط بیمه شخص ثالث پوشش داده می‌شوند. به همین دلیل درصورتی‌که اتفاقاتی برای خودرو یا سرنشینان خودروی شخص ثالث رخ داد، باید در نظر داشته باشید که تا جای ممکن می‌توانید از این بیمه برای جبران خسارت استفاده کنید.

 

اطلاعاتی درباره بیمه خودرو که احتمالا نمی‌دانید!

 

بیمه بدنه

محاسبه حق بیمه شخص ثالث

نکته‌ای که در رابطه‌ با بیمه خودرو شخص ثالث وجود دارد، محاسبه حق این بیمه است. حق بیمه مبلغی است که شما به‌صورت ماهیانه یا سالیانه برای شرکت بیمه‌کننده واریز می‌کنید تا از خدمات بیمه بهره ببرید. برای محاسبه این مبلغ از معیارهای زیر کمک می‌گیرند:

 

حق بیمه پایه

یکی از مهم‌ترین معیارهایی که در تعیین حق بیمه مؤثر است، حق بیمه پایه است. این مبلغ به‌عنوان پایه‌ای برای محاسبه مبالغی که باید برای شرکت بیمه‌کننده واریز کنید استفاده می‌شود. برای محاسبه حق بیمه پایه از مبلغ دیه انسان کامل کمک می‌گیرند. در واقع حق بیمه حدود یک چهلم این مبلغ خواهد بود.

سالانه قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران مبلغی را به‌عنوان حق دیه مشخص می‌کند تا با استفاده از آن میزان حق بیمه پایه نیز مشخص شود.

در ماه‌های حرام که شامل ماه‌های ذی‌القعده، ذی‌الحجه، محرم و رجب می‌شوند، دیه انسان کامل 1 میلیارد و 200میلیون تومان است. در ماه‌های غیر حرام نیز این مبلغ معادل 900میلیون تومان خواهد بود.

 

خسارت بیمه و تخفیف‌های آن

یکی از مهم‌ترین معیارهایی که در میزان بیمه ماشین شخص ثالث مؤثر است، استفاده از تخفیف‌های بیمه است. تخفیف عدم خسارت یا همان ت خ ع، نوعی تخفیف است که در صورت استفاده‌ نکردن از مزایای بیمه شخص ثالث برای بیمه‌شونده درنظر گرفته می‌شود.

هرچه تعداد سال‌هایی که از بیمه استفاده نکرده باشید بیشتر شود، میزان تخفیف نیز بیشتر خواهد بود. به‌طور مثال، این تخفیف برای سال اول حدود 5درصد، سال دوم 10درصد و نهایتاً تا سال چهارم حدود 70درصد حق بیمه خواهد بود.

 

کاربری وسیله نقلیه

نکته‌ای که باید در رابطه ‌با حق بیمه خودروی شخص ثالث در نظر داشته باشید، کاربری وسیله نقلیه شما است. میزان نوع وسیله نقلیه تأثیر زیادی در حق بیمه دارد؛ زیرا هرچه وزن و اندازه خودرو بیشتر باشد، آسیب آن برای خودروی شخص ثالث نیز بالاتر می‌رود.

همچنین میزان ریسک تصادف در خودرو نیز در این عامل مؤثر است. به‌طور مثال، خودروی تاکسی که تردد بالایی دارد باید 20درصد حق بیمه بیشتری پرداخت کند. مالکین خودروهای آموزش رانندگی نیز باید به میزان 15درصد حق بیمه پایه، مبلغ بیشتری بپردازند.

 

جریمه دیرکرد

یکی از معیارهای فوق‌العاده مهمی که باید برای بیمه ماشین شخص ثالث در نظر داشته باشید، جریمه دیرکرد این بیمه است. درصورتی‌که حق بیمه را به‌صورت منظم پرداخت نکنید برای شما دیرکرد محاسبه خواهد شد.

چنین موضوعی عواقب و جرایم خاصی را در بر خواهد داشت. اگر به‌طور منظم این مبلغ را پرداخت نکنید، باید جریمه دیرکرد را در نوبت‌های بعدی بپردازید.

در واقع این جریمه به علت اجباری بودن این بیمه بوده و برای هر روز دیرکرد باید حدود 11 هزار و 600 تومان بپردازید.

 

سقف تعهدات مالی

معیاری مهم که باید برای محاسبه حق بیمه خودرو شخص ثالث در نظر داشته باشید، سقف تعهدات مالی است. شرکت‌های گوناگون بیمه‌کننده حداقل و حداکثر میزان مبلغ این بیمه را مشخص کرده‌اند. درصورتی‌که از مبلغ پایه بیشتر درخواست کنید، باید حق بیمه‌گران‌تری را بپردازید.

حداقل میزان بیمه شخص ثالث 30 میلیون تومان و حداکثر میزان آن 600میلیون تومان است. افرادی که مبلغی بیش‌از 30میلیون تومان خودروی خود را بیمه کنند، درواقع درخواست بیمه مازاد داده و باید مبلغی بالاتر جهت حق بیمه بپردازند.

 

تخفیف شرکت‌های بیمه

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای پرداخت حق بیمه و مشخص‌کردن آن در نظر داشته باشید، میزان تخفیفی است که شرکت‌های بیمه برای این خدمات در نظر می‌گیرند. بیمه مرکزی ایران سالیانه حداقل و حداکثر میزان بیمه شخص ثالث را مشخص می‌کند.

شرکت‌های بیمه‌کننده و ارائه‌دهنده خدمات بیمه می‌توانند بین این بازه یک مبلغی مشخص برای بیمه انتخاب کنند. همچنین می‌توانند تخفیف‌هایی را برای مشتریان خود در نظر بگیرند که در نهایت نباید کمتر از حداقل میزان مشخص‌شده توسط بیمه مرکزی باشد.

 

مدت اعتبار بیمه

در نهایت آخرین معیاری که در بیمه خودرو شخص ثالث مؤثر است، مدت‌زمان اعتبار بیمه است. این بیمه را می‌توانید در بازه‌های زمانی اعتباری گوناگونی تهیه کنید. باید گفت که اعتبار بیمه شخص ثالث از چندین روز شروع‌شده و تا یک سال نیز وجود دارد.

می‌توانید نسبت به نیاز خود یکی از این بیمه‌ها را انتخاب کنید، اما باید توجه داشته باشید که ریسک بیمه سالانه کمتر بوده و می‌توانید بیشتر از خدمات آن استفاده کنید. به همین دلیل شرکت‌های بیمه نیز خدمات این بیمه را به‌صورت سه ماه و بیشتر ارائه می‌دهند.

 

عواقب دیرکرد بیمه شخص ثالث

نکته‌ای مهم که در بخش‌های قبلی مطلب نیز به آن‌ها اشاره کردیم، دیرکرد بیمه شخص ثالث است. درصورتی‌که برای تمدید این بیمه دیرکرد داشته باشید عواقبی در انتظار شما است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • متوقف کردن خودرو توسط پلیس راهنمایی‌ورانندگی و انتقال آن به پارکینگ پلیس
  • رخ‌دادن تصادفات و خسارت‌ها و عدم قابلیت پرداخت خسارت
  • افزایش میزان حق بیمه به میزان هر روزی که دیرکرد دارید
  • غیرمجاز بودن خرید و فروش خودروی فاقد بیمه

 

آیا می‌توان جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث را کاهش داد؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که افراد برای خدمات بیمه خودرو شخص ثالث به‌دنبال آن هستند، کاهش جریمه دیرکرد بیمه است. باید گفت که به‌دلیل اجباری بودن بیمه شخص ثالث امکان بخشودگی آن وجود نخواهد داشت. به همین دلیل در صورت رخ‌دادن تخلف باید جریمه آن را بپردازید.

فرقی هم نمی‌کند که چه دلیل موجب پرداخت‌نکردن حق بیمه‎شده باشد؛ از فراموشی گرفته تا مشکلات مالی، بیماری و نداشتن دسترسی به بیمه دلایلی هستند که تأثیری در این موضوع ندارند. بااین‌حال در برخی از شرایط، پلیس راهنمای و رانندگی جرایم دیرکرد را به‌صورت 100درصدی می‌بخشد. این اتفاق ممکن است در اعیاد مختلف رخ بدهد.

 

بیمه بدنه

مدلی دیگر از بیمه خودرو وجود دارد، (Car body Insurance) بیمه بدنه است. بیمه بدنه خودرو را می‌توان یکی از کاربردی‌ترین و مهم‌ترین مدل‌های بیمه دانست. این بیمه خلاف بیمه شخص ثالث واجب نیست؛ اما پیشنهاد می‌شود که از آن استفاده کنید.

در واقع بیمه بدنه همان بیمه‌ای است که خودروی شما را در برابر خسارت‌هایی که به بدنه و سیستم داخلی آن وارد می‌شوند محافظت مالی می‌کند. به‌طور مثال، اگر به گاردریل اتوبان زده باشید و گلگیر خودروی شما جمع‌شده باشد، می‌توانید هزینه تعمیر آن را ازطریق بیمه بدنه پرداخت کنید.

 

پوشش‌های بیمه بدنه خودرو

برای اینکه بتوانید بیشتر با بیمه خودرو مخصوص بدنه آشنا شوید، بهتر است مواردی که توسط این بیمه پوشش داده می‌شود را بررسی کنید. پوشش‌های بیمه بدنه خودرو در اکثر شرکت‌های بیمه‌کننده یکسان بوده و شامل موارد زیر هستند:

  • تصادفات جاده‌ای
  • آتش‌سوزی خودروپ
  • سرقت خودرو به‌صورت کلی
  • خسارات ناشی از انتقال
    خسارت به باتری و لاستیک‌های خودرو
  • رخ‌دادن بلایای طبیعی و آسیب به خودرو
  • شکسته‌شدن شیشه
  • نوسانات قیمت خودرو

 

عوامل موثر در قیمت بیمه بدنه

توجه داشته باشید که برای استفاده از خدمات بیمه خودرو بدنه، باید قیمت آن را بپردازید. این قیمت به معیارهای مختلفی بستگی دارد که باید از قبل با آن‌ها آشنایی داشته باشید. مهم‌ترین معیارهای مؤثر در قیمت بیمه بدنه عبارت‌اند از:

  • سال ساخت خودرو
  • مدل خودرو
  • تولید داخل یا خارجی بودن خودرو
  • میزان کارکرد کیلومتری خودرو
  • پوشش‌های ارائه‌شده
  • سقف پوشش‌های ارائه‌شدهپتخفیف‌های موجود برای بیمه
  • وضعیت سلامت خودرو از نظر ظاهری و فنی
  • شرکت بیمه‌کننده
  • مزایای بیمه
  • شرایط استفاده از بیمه بدنه خودروپ
  • شرایط غیر قابل پوشش توسط بیمه

 

جمع‌بندی

یکی از مهم‌ترین کارهایی که پس از خرید خودرو باید انجام دهید، پیگیری جهت امور بیمه خودرو است. بیمه‌های خودرو از مهم‌ترین معیارهایی هستند که هم در سلامت و هم در ارزش خودرو مؤثر هستند. مدل‌های مختلفی از این بیمه وجود دارند که هرکدام کاربردهایی را به شما ارائه می‌دهند.

بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه از انواع این مدل‌ها هستند. بیمه شخص ثالث واجب بوده و در صورت دیرکرد باید جریمه آن را بپردازید. ازطرف دیگر بیمه بدنه اختیاری است؛ اما استفاده از بسیار کاربردی خواهد بود.

در این مطلب آموزشی تمامی سعی خود را کردیم که شما را به‌طور کامل با بیمه‌ها آشنا کنیم. می‌توانید برای بررسی بیمه‌های مختلف و دریافت خدمات بیمه از بیمه بازار کمک بگیرید.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان