برملا کردن خود واقعی آدم‌ها در «عیدی اچ‌ دی»

برملا کردن خود واقعی آدم‌ها در «عیدی اچ‌ دی»

برملا کردن خود واقعی آدم‌ها در «عیدی اچ‌ دی»

اصطلاح «زیست مجازی» بیانگر نوعی سبک زندگی نوین است که همه ما شهروندان امروزی به ناچار باید ملزومات آن را بیاموزیم.

این شیوه از زندگی به شهروندان پیشنهاد می‌دهد که بخشی از فعالیت‌ها، تعاملات و ارتباطات خود را به فضای مجازی منتقل کنند. برنامه عیدی اچ دی که از پلتفرم فیلم نت پخش می شود، یکی از تاک‌شوهای موفق این روزهاست، به سراغ مباحث و آدم‌هایی می‌رود که حاصل بخش سرگرم‌کننده زیست مجازی هستند.

مهمان‌های دعوت شده به برنامه را می‌توان در دو گروه دسته‌بندی کرد. چهره‌هایی مثل مهیار حسن که کارشان را در رسانه‌های اجتماعی مثل یوتیوب و اینستاگرام آغاز کرده‌ و همان‌جا مشهور شده‌اند.

 

برملا کردن خود واقعی آدم‌ها در «عیدی اچ‌ دی»

 

گروه دوم افرادی هستند که در رسانه‌های مختلف حضور دارند؛ ولی در فضای مجازی درباره آن‌ها بحث‌های متنوعی شکل گرفته‌است. مسعود فراستی، ایرج ملکی، مریم امیرجلالی و مسعود روشن پژوه را می‌توان در گروه دوم قرار داد.

مجری برنامه در کنار این مهمانان اصلی دیگر چهره‌های وایرال‌شده در فضای مجازی (مثل پسربچه‌ای که می‌گفت واقعیه یا کیه) را معرفی و تاکید می‌کند که هدف اصلی عیدی اچ‌دی پرداختن به جنبه‌های سرگرم‌کننده فضای مجازی فارسی است.
این برنامه درپی برملا کردن خود واقعی آدم‌هاست. برداشت ذهنی مخاطب از مریم امیرجلالی همان چیزی است که قبلا فکرش را می‌کرده است.

مخاطب تصور می‌کرده این بازیگر همچون نقش‌هایش زود عصبانی می‌شود. سؤالات برنامه به‌گونه‌ای طراحی‌شده اند که این عصبانیت در رفتار و گفتار مریم امیرجلالی ظهور و بروز پیدا کند. در واقع برنامه بر قضاوت‌های شخصی و جمعی مخاطبان مهر تأیید می‌زند. این اتفاق چند بار دیگر درباره‌ی مهمان‌های مختلف رخ می‌دهد.

به‌عنوان مثال مخاطبان مسعود فراستی را به‌عنوان منتقدی سخت‌گیر می‌شناسند که از اکثر فیلم‌های سینمای ایران متنفر است. برنامه عیدی اچ‌دی با طرح این سوال که کدام سینماگر بدتر است بستری را فراهم می‌کند تا فراستی خشم و نفرتش را فریاد بزند.

چند سال پیش یکی از مجری‌ها می‌خواست با فراستی وارد چالش شود و او را محکوم کند. این چالش نتیجه خوبی در پی نداشت چراکه فراستی در اواسط به نامه در اعتراض به بی‌احترامی که به او شده بود صحنه را ترک کرد و رفت. امیرحسین قیاسی اما نمی‌خواهد اشتباه بودن افکار و تصورات فراستی را به بیننده نشان بدهد.

بلکه می‌خواهد ذره‌بینی روی فراستی بگیرد و سخت‌گیر بودن او را همان‌گونه که هست عیان کند.به همین خاطر است که مجری نظرات مهمان‌ها را زیر سوال نمی‌برد و با سکوت یا لبخند اجازه می‌دهد آنها حرف‌ دل‌شان را بیان کنند.

در قسمتی که ایرج ملکی مهمان برنامه شد همین شگرد به کمک عیدی‌اچ‌دی آمد. او با اعتمادبه‌نفس زیاد لطیفه‌های بی‌مزه تعریف می‌کرد.

همچنین خودش را جای نقش‌های ماندگار سینمای ایران و جهان قرار می‌داد و دیالوگ‌های معروف‌شان را می‌گفت. ملکی دیالوگ‌ها را آن‌قدر ناشیانه بیان می‌کرد که کل سکانس تقلید شده تبدیل به یک موقعیت کمیک می‌شد. این بازسازی دقیقاً تکرار همان دیالوگ معروف بود که «چطور به تو گیر ندادن»؟

برنامه عیدی اچ‌دی در مواجهه با این مهمان‌ها توانسته کلیشه‌های ذهنی برآمده از قضاوت‌های فضای مجازی را بازسازی کند.

به‌عنوان مثال تلاش کرده عصبانیت مریم امیرجلالی، سخت‌گیری مسعود فراستی و اعتمادبه‌نفس ایرج ملکی را با جزئیات بیشتری به مخاطب نشان بدهد.

این برنامه که به فضای مجازی و چهره‌ها و اتفاقات ریز و درشتش می‌پردازد تاکنون توانسته از همین حوزه بازخوردهای خوب و مناسبی بگیرد.

بخش‌های زیادی از گفته‌های مهمانان در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده‌است. مثلاً این گفته مسعود فراستی که من فیلم‌ها را ندیده نقد می‌کنم، با واکنش‌های مختلفی مواجه شد. حرف‌های مریم امیرجلالی درباره سینماگران مختلف نیز زیاد دست‌به‌دست شد.

ممکن است با بخشی از موضع‌گیری‌های این مهمانان مخالف باشیم؛ ولی انتشار چند باره این حرف‌ها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که این حرف‌ها تازه و جدید بوده‌اند. این چهره‌ها تا کنون مصاحبه‌های متعددی داشته‌اند و حرف‌های زیادی زده‌اند. اما صحبت‌ها وقتی مورد توجه واقع می‌شوند که تکراری نباشند.

عیدی اچ‌دی در مقایسه با سایر تاک‌شوهای تلویزیون و شبکه نمایش خانگی یک برنامه ساده و جمع‌وجور و کم‌خرج محسوب می‌شود.

دکور در فضایی کوچک بنا شده و به‌شدت معمولی است. امیرحسین قیاسی فعلا یک سلبریتی محسوب نمی‌شود. چرا که سابقه زیای در اجرا ندارد و مردم همچنان با استندآپ کمدی‌های خندوانه او را به یاد می‌آورند.

مهمان‌های دعوت شده نیز جزو چهره‌های گران‌قیمت سینما و تلویزیون نیستند و برای حضور در عیدی‌اچ‌دی نیز احتمالا دستمزد زیادی نگرفته‌اند.

در مجموع همه عناصر برنامه مثل مهمان و مجری و دکور به لحاظ معمولی بودن در یک سطح هستند و با هم تناسب دارند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان