چیدمان شیک میز با ساده ترین امکانات (تصاویر)

چیدمان شیک میز با ساده ترین امکانات (تصاویر)

می توانید با کمی خلاقیت با ساده ترین امکانات یک میز زیبا و عاشقانه برای پذیرایی از مهمان هایتان آماده کنید؛ مانند نمونه های زیر.

 

میزبانی و پذیرایی حس بسیار خوشایندی برای همه به‌خصوص ما ایرانی‌هاست. همیشه سعی بر آن داریم تا با ساده‌ترین و بهترین امكاناتی كه دردست داریم میزی زیبا و سفره‌ای رنگارنگ را برای پذیرایی از دوستان و عزیزان‌مان بچینیم و ساعات خوشی كه در كنارشان هستیم را رنگارنگ و خاطره‌انگیز كنیم.

 

در مقالاتی كه اخیرا در سایت‌های اینترنتی مرتبط با آداب پذیرایی در فرهنگ‌های مختلف مطالعه كرده‌ام، ایران جزء نمونه‌های شاخص و مثال‌زدنی در این مسئله نام برده شده بود كه البته ناگفته نماند از كشور تركیه نیز تعریف و تمجید بسیاری درخصوص ‌مهمان‌نوازی و اهمیت زیاد به این موضوع به گوش می‌رسد.

 

چیدمان شیک میز با ساده ترین امکانات (تصاویر)

مرحله به مرحله

برای پذیرایی و چیدمان میز به خوراك‌ها و وسیله‌های زیادی احتیاج داریم كه ابتدا باید آنها را آماده كرده و كنار هم بگذاریم و مرحله به مرحله شروع به چیدمان آنها كنیم. این بار می‌خواهیم چیدمان یك میز متفاوت برای ‌مهمانی‌های كم‌جمعیت را با نهایت دقت و ظرافت با هم مرور كنیم.

 

ابتدا درنظر می‌گیریم كه میز ما متناسب با مورد مصرف و نوع دكوراسیون منزل احتیاج به رومیزی دارد یا خیر؟

 

چیدمان شیک میز با ساده ترین امکانات (تصاویر)

اگر متناسب با فضا یا دكوراسیون رومیزی مناسبی درنظر داشته باشیم آن را پهن می‌كنیم و به تعداد لازم زیر بشقابی روی میز می‌چینیم و دقت می‌كنیم كه هر زیر بشقابی دقیقا جلوی یك صندلی برای هر نفر قرارگیرد. متناسب با نوع سرویس چینی كه انتخاب می‌كنیم ممكن است از زیر بشقابی‌های متنوع با جنس‌ گوناگون استفاده كنیم در صورتی كه برای یك ‌مهمانی رسمی سرویس چینی‌ داشته باشیم كه ست خودش زیر بشقابی‌های چینی داشته باشد این بهترین گزینه برای پذیرایی است. این روش از فنون‌ خاصی پیروی می‌كند كه باید به آنها احترام بگذاریم.

 

از ابتدا تا انتهای صرف غذا هر ظرفی كه در آن غذا سرو می‌كنیم مثل فنجان و نعلبكی یا ظرف توگود مخصوص سوپ یا حتی پیش‌دستی مخصوص سالاد و بشقاب‌های سرو غذای اصلی و دسر را داخل زیر بشقابی گذاشته و برمی‌داریم و در واقع می‌توانیم بگوییم زیر بشقابی عضو جدا نشدنی و تاثیرگذار میز است. حال كه نقش تاثیرگذار آن را می‌دانیم بهتر است در انتخاب آن نهایت دقت و سلیقه را به خرج دهیم.

 

انتخاب گلدان

در مرحله بعدی حتما از یك گلدان متناسب با میز یا سرویس چینی استفاده کرده و داخل آن را از گل‌های طبیعی فصل پر می‌كنیم. ممكن است گل طبیعی دراختیار نداشته باشیم در این صورت می‌توانیم به جای گلدان از شمعدان استفاده كرده یا هر دوی آنها را استفاده كنیم اما درصورت نبود گل با سبزیجات و صیفی‌جات داخل گلدان را به سبك‌ گل‌آرایی و سبزی‌آرایی دیزاین می‌كنیم.

 

چیدمان شیک میز با ساده ترین امکانات (تصاویر)

داخل هر زیر بشقابی یك بشقاب مخصوص غذاخوری و داخل آن یك ظرف تو گود مخصوص سوپ یا فنجان دو دسته و نعلبكی كه در سرویس‌های چینی كلاسیك برای سرو سوپ طراحی شده است، قرار می‌دهیم. اگر در سرویس چینی هم ظروف تو گود و هم فنجان و نعلبكی مخصوص سوپ داشته باشیم، پیشنهاد می‌كنیم برای تنوع سوپ را در ظروف تو گود سرو كنیم و در فنجان و نعلبكی‌های دو دسته انواع ترشی و مربا قرار دهیم و آنها را در وسط میز بچینیم.

 

همیشه یك ظرف خیلی كوچك در سمت راست سرویس برای قرار دادن هسته، استخوان یا ضایعات قرار می‌دهیم تا از گذاشتن آنها در كنار بشقاب بپرهیزیم. در هر صورت یك بشقاب سایز میوه‌خوری در سمت راست سرویس برای صرف اردور و سالاد قرار می‌دهیم و این ظرف كوچك را درون آن می‌گذاریم.

 

حالا اینجا بهترین مكان برای قرار دادن دستمال سفره‌هاست. برای رسمی‌تر بودن و زیباتر به‌نظر رسیدن دستمال سفره می‌توانیم از حلقه‌های مخصوص دستمال یا تور‌های سوزن‌دوزی شده برای رویه دستمال استفاده كنیم. بهتر است تزیینات را با سبك چیدمان خانه و سرویس چینی ست كنیم. برای مثال برای روكش‌ دستمال‌ها می‌توانیم از ترمه یا مخمل هم به جای تور استفاده كنیم. همین‌طور كه در تصویر می‌بینید برای زیباتر شدن كار یك شاخه گل شیپوری را میان دستمال‌ها گذاشتم و سپس دستمال را داخل حلقه كردم.

 

چیدمان شیک میز با ساده ترین امکانات (تصاویر)

تنوع را به میز بیاوریم

می‌توانیم برای اینكه این‌بار تابع نیوكلاسیك باشیم و كمی تنوع در چیدمان ایجاد كنیم قاشق و چنگال‌ها را كمی متفاوت‌تر دكور كرده و در لیوان‌ها قرار دهیم. برای این كار همین‌طور كه در تصویر می‌بینید یك شاخه مروارید سیم پیچ شده را با یك برگ و یك شاخه گل توسط مفتول به هم پیچیده‌ام و همراه كارد و چنگال در لیوان قرار داده‌ام.

 

درنهایت لیوان‌ها را می‌چینیم و در قسمت سمت چپ سرویس یك زیر دستی 17سانتی‌متری برای سرو دسر یا قرار دادن قاشق و چنگال‌های اضافی می‌گذاریم. حال اگر بخواهیم تزیینات بیشتری داشته باشیم می‌توانیم از شاخه‌های گل برای داخل ظرف سوپ استفاده كنیم و دور تا دور شاخه‌های آن را برگ بپیچیم كه تمیز‌تر و زیبا‌تر شوند.

 

در صورت دلخواه می‌توانیم یك كارت با عنوانی مثل «خوش اشتها باشید» كه روی آن ذكر شده است را داخل بشقاب سوپ و كنار گل‌ها قرار دهیم. امیدوارم این مبحث برای‌تان جالب و قابل توجه بوده باشد.  در شماره‌های آینده درباره انواع چیدمان بیشتر صحبت می‌كنیم.

 

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان