ramazan
ramazan

مراقب دانه‌های شیطانی باشید!

مراقب دانه‌های شیطانی باشید!
پزشکی، سلامتی، لاغری و تغذیه
برگ‌ها و گل‌های خشک‌شده گیاه شاهدانه، ماری‌جوانا نامیده می‌شود. رزین خشک‌شده گل‌های سرِگیاه شاهدانه، حشیش نام دارد. این دو ترکیب عموما به واسطه اثرات توهم‌زایی که دارا هستند مورد مصرف قرار می‌گیرند.

گیاه شاه دانه تنها کاربری به عنوان ماده ای توهم زا نداشته و به عنوان دارو در کنترل استفراغ ناشی از داروهای ضدسرطان و تحریک اشتها در بیماران مبتلا به ایدز استفاده می شود.

چه علائمی در فرد مصرف کننده بروز می کند؟
مسمومیت ناشی از شاهدانه به دو شکل حاد و مزمن است. در مسمومیت حاد هم اثرات روانی و هم جسمی دیده می شود. اثرات روانی با بی خوابی، نشئگی، افزایش درک حسی، بدبینی، جنون، اختلال زمان و مکان و احساس غیرواقعی بودن نمود دارد. خطر واقعی مسمومیت حاد زمانی است که فرد مهارت حرکتی و قضاوت خود را از دست داده و در همین زمان اقدام به رانندگی یا مجادله با دیگران می کند. اثرات جسمی در مسمومیت حاد شامل افزایش ضربان قلب، قرمزی ملتحمه چشم، افت فشارخون در حین تغییر وضع بدن، اختلال در هماهنگی عضلات، لرزش، ضعف، افزایش اشتها و احتباس ادراری می شود. تنگی نفس و درد قفسه سینه ممکن است ایجاد شود، ولی بندرت کشنده است.

آیا حشیش هم اعتیاد دارد؟
وابستگی به دارو در افرادی که مصرف طولانی مدت دارند، دیده می شود. با مصرف نکردن، علائم وابستگی بروز می کند که شامل اختلال خواب، تحریک پذیری، کاهش اشتها، تهوع و بی قراری است که با مصرف دوباره علائم برطرف می شود. افرادی که در زمان های طولانی اقدام به مصرف می کنند نسبت به اثرات آن تحمل پیدا کرده و دائم میزان مصرفی را افزایش می دهند.

روشی برای اثبات مصرف حشیش
آزمون های ادراری معیار نامناسبی برای شناسایی مسمومیت است، چرا که در افراد غیرحرفه ای که به طور تصادفی مصرف کرده اند، روزها می تواند مثبت باشد و در معتادان حرفه ای می تواند تا هفته ها پس از آخرین نوبت مصرف آن مثبت باقی بماند. بنابراین آزمون مثبت دال بر مصرف در چند ساعت قبل نیست.

نحوه برخورد با فردی که حشیش مصرف کرده
به عنوان فردی که با فرد مسموم با ماده توهم زا برخورد دارید، باید این نکته را در ذهن داشته باشید که به دلیل توهمات ناشی از دارو ممکن است فرد برای خود یا اطرافیان آسیب رسان باشد. بنابراین اولین اقدام توجه به این موضوع است که فرد تصمیم به آسیب دارد یا نه؟ دوم این که، آیا وسیله (چاقو) یا موقعیتی (سقوط از بلندی) برای آسیب وجود دارد؟ سوم این که، آیا امکان تغییر در شرایط وجود دارد و در مواجهه با بیمار دچار توهم مواظب خودتان باشید. برای آرام سازی بیمار گاهی تنها لازم است که به وی اطمینان خاطر بدهید که شرایطی را که طی می کند از عوارض مصرف مواد است و خودبه خود بهبود می یابد. اگر بیمار بی قراری زیاد دارد، لازم است برای کنترل علائم با دارو، به بیمارستان منتقل شود. در این شرایط حتما از اورژانس 115 کمک بگیرید. در افرادی که دچار تنگی نفس و درد قفسه سینه شده اند باید سریع به بیمارستان منتقل شوند، چراکه ممکن است نیازمند بررسی فوری و حتی بستری در بخش مراقبت های ویژه باشند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان