معرفی صنایع دستی یزد

معرفی صنایع دستی یزد

صنایع دستی هر شهر نشان از فرهنگ و آیین مردم است. می توان گفت شناسنامه ی هر شهر هنر، صنایع دستی و سوغاتی است.

یزد اولین شهر خشت خام، در جهان و به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیست‌ و دومین اثر تاریخی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

معرفی و شناخت صنایع دستی یزد

  • هنر زیلو بافی

معرفی صنایع دستی یزد

 

از این میان زیلو از صنایع دستی معروف استان یزد، كه قدمت آن به دوره پیش از اسلام می رسد. زیلو به عنوان فرشی كم بها كه از نخ بافته شده و در تابستان ایجاد خنكی می كند استفاده می شود.

  به طور كلی زیلوها از نظر كاربرد و رنگ به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. زیلوهایی كه با رنگ آبی و سفید بافته می شود و مختص مساجد و اماكن متبركه می باشد.
  2. زیلوهای جوهری كه با رنگ آبی و گلی بافته می شود و برای مصارف خانگی به كار می رود. این زیلو ها نسبتاً ارزان قیمت می باشد.
  3. زیلوهای نفتال كه با رنگ سبز و گلی بافته می شود و مرغوبترین نوع زیلو است.

نقش های اصلی زیلو

  1. نقش حاشیه یا دج
  2. نقش کار یا زمینه

نقش حاشیه عموماً ثابت و یكنواخت است و از نقوش گوناگونی تشكیل می شود. اما نقش زمینه بسته به ذوق بافنده یا مكان مورد استفاده تغییر می كند.

  • ترمه

معرفی صنایع دستی یزد

 

ترمه، یکی از هنرهای اصیل یزد است. مواد اولیه برای ترمه، پشم سفید گوسفند و یا ابریشم می‌باشد. معمولا رنگ‌های گوناگونی مانند قرمز، کرم و آبی در بافت آن‌های به کار برده می‌شود.

علاوه بر این طرح و نقش‌های گوناگونی در ترمه‌ها استفاده می‌شود از جمله معروف‌ترین این طرح‌های می توان به بته جقه، گل شاه عباسی، کشمیری، گلزار و … اشاره کرد.  در نگاهداری ترمه باید توجه داشته باشید که مستقیما آن را مقابل نور آفتاب و حرارت قرار ندهید.

  • گلیم

معرفی صنایع دستی یزد

 

از شناخته شده ترین هنرهای ایرانی گلیم و قالی بافی است. شهر یزد نیز با داشتن طرح‌های چشم نواز و رنگ‌های شاد در بافت گلیم‌ها از پیشروان این عرصه است.

  • دارایی بافی

معرفی صنایع دستی یزد

 

دارایی بافی در یزد در حال زوال و کم توجهی می‌باشد. برای بافت این نوع از پارچه از دستگاه بخصوصی استفاده می‌شود. این هنرکه ماده اولیه آن ابریشم است قدمتی 800 ساله در یزد دارد.

  • حصیر بافی

معرفی صنایع دستی یزد

 

حصیر بافی، بافتن، تنیدن و در هم پیچاندن الیاف مخصوص گیاهی است که در قسمت‌های جنوبی ایران از جمله یزد رواج دارد. یکی از محل‌های رایج حصیر بافی با استفاده از الیاف درخت خرما، شهرستان تفت در یزد و در روستای مبارکه و بافق است.

  • هنر سفال

معرفی صنایع دستی یزد

 

از دیگر هنرهای پرقدمت در سراسر جهان هنر سفال است که در استان یزد به دلیل وفور مواد اولیه که گل رس است این هنر به زیبایی و فراوانی در استان یزد مشاهده می شود.

سفر به استان یزد خاطره انگیزترین لجظه ها را برای شما گردشگران عزیز ثبت می کند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان