رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ! (تصاویر)

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ! (تصاویر)

رقابت عجیب و نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ با تکنولوژی های جدید.  در این زمانه که تقریبا همه کاربرها به دنبال گوشی‌های هوشمند با نمایشگرهای بزرگ هستند، شاید عجیب باشد که ما تمرکز خود را روی گوشی‌هایی با صفحه نمایش‌های زیر 5 اینچ گذاشته‌ایم. اما وقتی اسم آی‌فون می‌آید، بدون شک این تعجب هم از بین خواهد رفت.

 

آی‌فون 6، سامسونگ گلکسی آلفا و سونی اکسپریا Z3 Compact از جمله اسمارت‌فون‌هایی هستند که با اندازه کوچک اما قابلیت‌های عالی وارد بازار شده‌‌اند تا به همه نشان دهند، هیکل بزرگ دلیل بر قدرت بیشتر نیست. این سه گوشی هوشمند، رسم همیشگی برتر بودن صفحه‌بزرگ‌ها را در هم شکسته‌اند و در این میان حسابی برای خودشان جولان می‌دهند.

 

در سال‌های اخیر، همه کمپانی‌های سازنده موبایل در رقابت شانه‌به‌شانه، اندازه گوشی‌های خود را بزرگ‌تر کردند و در همین موضع نیز باقی ماندند. در حدود سال 2010 میلادی بود که گوشی‌های 5 اینچ و بزرگ‌تر را جزو فبلت‌ها دسته‌بندی می‌کردند، اما اکنون زمانه‌ای شده است که تقریبا همه گوشی‌های هوشمند موبایل بالای 5 اینچ اندازه دارند. این برای کاربرانی که به دنبال گوشی‌های کامپکت و جمع‌وجور هستند، چندان خوشایند نیست.

 

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ! (تصاویر)

خوشبختانه، در ابتدای سال جاری میلادی، شرکت سونی نمونه کامپکتِ یکی از پرچم‌دارهای خود یعنی اکسپریا Z1 را ساخت  و روانه بازار کرد. این گوشی بنیان‌گذار روند رو به توسعه سونی در جهت ساخت گوشی‌هایی با بدنه‌های کوچک‌تر بود. پس از آن نیز نمونه‌های کامپکت دیگر گوشی‌های عالی خود همانند اکسپریا Z3 را نیز ساخت و عرضه کرد.

 

نمونه‌های کامپکت، با اینکه بدنه کوچک‌تری دارند، اما از نظر سخت‌افزار و امکانات همچنان در صدر هستند و کاربر از خرید آنها پیشمان نمی‌شود.

 

سامسونگ نیز با عرضه Galaxy Alpha پا در این عرصه گذاشت البته همانند سونی یک خط تولید ویژه برای گوشی‌های کامپکت ندارد. اما مدل آلفا را با قاب پشتی فلزی ساخت و از ضخامت و وزن گوشی هم کم کرد.

 

اپل هم که همیشه  تاج‌دار تولید بهترین گوشی‌های  موبایل در اندازه‌های کوچک است. این بار نیز همین سیاست را ادامه داده و آی‌فون 6 را با نمایشگر زیر 5 اینچ روانه بازار کرده است.

 

به طور کلی، باید گفت این سه گوشی رقابت تنگاتنگی با هم دارند. هر کدام از آنها ویژگی‌هایی دارد که در دو مدل دیگر یافت نمی‌شود. از این رو نمی‌توان به طور دقیق گفت کدام بر دیگری برتری دارد.

 

در میان این سه گوشی، سونی اکسپریا Z3 Compact از همه ارزان‌قیمت‌تر است. آی‌فون 6 اپل هم گران‌‎ترین گوشی این مقایسه است. مزیت این گوشی‌ها این است که هر کدام در برند خود مشهورترین و محبوب‌ترین‌ها هستند. صرف نظر از آی‌فون، خانواده اکسپریا در شرکت سونی و خانواده گلکسی در سامسونگ، بهترین خط تولید این برندها به‌شمار می‌روند.

 

شاید بتوان گفت سامسونگ تنها شرکتی است که به خوبی توان رقابت با گوشی آی‌فون را دارد. اگر برایتان جالب است بدانید چرا هیچ موبایلی از برندهایی همانند ال‌جی یا اچی‌تی‌سی در این مطلب نیست، باید بگوییم که گوشی‌هایی در این کلاس ندارند. به طور مثال، گوشی اچی‌تی‌سی One mini 2 یک گوشی رده متوسط است و قابلیت‎های چشمگیری ندارد. ال‌جی G3 mini هم هنوز عرضه نشده است.

 

مقایسه سخت‌افزار

هر سه گوشی با اینکه طراحی مستطیلی با لبه‌های گرد و منحنی دارند، اما در دست نشستن آنها با هم فرق دارد. سامسونگ گلکسی آلفا و سونی اکسپریا Z3 Compact از نظر طراحی بیشتر به هم شباهت دارند؛ هر دو آنها یک فریم فلزی دارند که در دو طرف بین یک لایه پلاستیک و شیشه، فشرده شده است.

 

آی‌فون 6 بدنه یکپارچه آلومینیومی با پانل شیشه‌ای دارد. این گوشی، بزرگ‌ترین اسمارت‌فون این مقایسه است. سامسونگ، همیشه برای ساختن گوشی‌هایی با بدنه پلاستیکی شهرت دارد. قاب دور بدنه نیز همیشه پلاستیک نقره‌ای بوده است. اما در مدل آلفا، این قاب، فلزی و از جنس آلومینیوم انتخاب شده است. البته سطحی که تحت پوشش دارد به اندازه آی‌فون نیست، قاب پلاستیکی که در پشت آن به کار رفته است نیز جنس و کیفیت گوشی‌های سامسونگ را ندارد.

 

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ! (تصاویر)

گوشی از مدل Galaxy S5 گران‌قیمت‌تر به نظر می‌رسد و حتی استفاده از فلز هم باعث نشده است تا وزن آن زیاد شود. این دستگاه، 115 گرم وزن دارد که هم‌اندازه آی‌فون 5s با نمایشگر 4 اینچ است.

 

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ! (تصاویر)

گوشی موبایل سونی اکسپریا Z3 Compact نیز قاب فلزی و بدنه پلاستیکی دارد. پلاستیک آن نیز نیمه شفاف است. قاب تلق‌مانند پشت این گوشی، دوام و استحکام فلزی یا پلاستیک سامسونگ را ندارد. خیلی زود خش بر می‌دارد و به راحتی نیز می‌شکند.

 

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ! (تصاویر)

گوشی‌های سونی عموما گوشی‌هایی بزرگ‌تر از اسمارت‌فون‌های معمولی دارند. از این نظر، ساختن گوشی‌هایی با بدنه‌های کوچک‌تر بسیار مورد توجه کاربران این برند قرار گرفته است. این گوشی سونی، با همه کوچک بودن، برای قرار دادن دو بلندگوی استریو در جلو همچنان فضا دارد.

 

سامسونگ گلکسی آلفا، از نظر اندازه حدود نیم‌ سانتی‌متر بلندتر از گوشی اکسپریا است.

 

آی‌فون 6 حاشیه‌های باریک‌تر از سه مدل دیگر دارد. این گوشی حدود 11 میلی‌متر بلندتر از گوشی سونی و کمی عریض‌تر از دو اندرویدی دیگر است. البته، باریک‌ترین گوشی حاضر در این بررسی نیست.

 

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ! (تصاویر)

اندازه گوشی موبایل آی‎فون 6 به گونه‌ای است که خیلی راحت با یک دست می‌توان از آن استفاده کرد. البته این مساله برای چنین گوشی گران‌قیمتی چندان هم نباید عجیب باشد. شاید حتی بهتر از این هم باید باشد.

 

سونی در میان این سه گوشی از همه ضخیم‌تر است اما دوربین و ظرفیت باتری آن فوق‌العاده هستند. صحبت از باتری گوشی‌ها شد، باتری گلکسی آلفا قابلیت جابه‌جایی دارد و می‌تتوان آن را تعویض کرد. اما دو موبایل دیگر این ویژگی را ندارند. گوشی هوشمند اکسپریا Z3 Compact گواهی‌نامه IP68 دارد و می‌توان تا یک متر زیر آب فرو برد. برای اینکه آب از هیچ درزی وارد گوشی نشود، سونی همه پورت‌های دستگاه را با درپوش پوشانده است. یکی از برتری‌های گوشی در این بخش، پورت میکرو یواس‌بی است که فقط سونی اکسپریا Z3 Compact قابلیت ارتقا حافظه را دارد.  این گوشی به صورت داخلی 16 گیگابایت حافظه داخلی دارد (همانند آی‌فون) اما با کارت حافظه اکسترنال می‌توان آن را افزایش داد.

 

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ! (تصاویر)

سامسونگ گلکسی آلفا نیز همانند گلکسی S5  درجه خفیف‌تری از گواهی‌نامه IP دارد. این در حالی است که هیچ کدام از محصولات اپل از آی‌فون‌ها گرفته تا آی‌پد و آی‌پاد هیچ کدام خاصیت ضدآب بودن ندارند. در مورد راحتی استفاده این گوشی‌ها باید ابتدا به کلیدهای سخت‌افزاری  آنها اشاره کنیم. آی‌فون 6 فقط یک کلید خانه در جلو و یک اسکنر اثر انگشت دارد. در سمت چپ، کلیدهای کنترل صدا و در سمت راست، کلید پاور قرار دارند. همه کلیدها اندازه بزرگ و استفاده بسیار آسان دارند.

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ! (تصاویر)

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ! (تصاویر)

سامسونگ گلکسی آلفا، تقریبا همین چیدمان را دارد بعلاوه اینکه حسگر تشخیص اثر انگشت روی کلید خانه قرار گرفته است. شما باید انگشت را روی کلید خانه بکشید و لازم نیست آن را روی کلید قرار دهید. کلیدهای کنترل صدا در سمت چپ و کلید پاور در سمت راست قرار دارد.

 

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ! (تصاویر)

سونی اکسپریا Z3 Compact ، یک کلید گرد آلومینیومی دارد. کلید شاتر آن نیز دو مرحله‌ای و اختصاصی است. البته کلید شاتر به صورت مجازی روی نمایشگر نیز وجود دارد. این گوشی حسگر تشخیص اثر انگشت ندارد. وجود این حسگر برای امنیت بیشتر گوشی هنگام انتقال‌های مالی بسیار اهمیت دارد. گلکسی آلفا قابلیت‌های بسیار جالبی دارد که فقط برخی از گوشی‌های سامسونگ به آن مجهز هستند. از جمله باید به مانیتور تپش قلب اشاره کرد. این گزینه، گوشی آلفا را به دستیار پزشکی ورزشکاران تبدیل می‌کند تا هنگام تمرین‌ها، تپش قلب آنها را اندازه بگیرد. البته حسگر اکسترنالی که با این هدف ساخته شده است، استفاده آسان‌تر و دقت بیشتری دارد.

 

رقابت نفس گیر اپل، سونی و سامسونگ! (تصاویر)

 

برنده: اپل آی‌فون 6

آی‌فون 6، جمع‌وجورترین گوشی 4.7 اینچ موجود در بازار نیست. اما بدنه آلومینیومی آن چیزی است که در دیگر گوشی‌ها نمی‌توان دید. صرف‌نظر از لبه‌های گوشی باید گفت استفاده یک‌دستی از این گوشی بسیار آسان است. در ضمن، این گوشی طراحی بسیار مینیمال و زیبا دارد.

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان