ramazan
ramazan

افزایش مصرف این ماده خطرناک برای لاغری خانم ها

مجموعه : اخبار
افزایش مصرف این ماده خطرناک برای لاغری خانم ها
برخی از آرایشگاه‌های زنانه در ایران، ماده اعتیادآور شیشه را به عنوان داروی لاغری پیشنهاد و توزیع می‌کنند و اعتیاد زنان به این ماده محرک گسترش پیدا کرده است.به گزارش نازوب به نقل از خبرآنلاین زنان ایرانی اگر این سال‌ها نقش‌هایشان را در زندگی کمی تا قسمتی عوض کرده و سعی کرده‌اند تا پایشان را بیشتر به جامعه‌ای که نیمی از جمعیت آن را تشکیل می‌دهند، باز کنند، همراه با آن پایشان به موضوعات دیگری هم باز شده است.
 
یکی از این موضوعات که برعکس پیشرفت‌های دیگری که زنان در سال‌های اخیر در زندگی‌شان داشته‌اند، مثبت نیست، واردشدنشان به تولید و توزیع موادمخدر جدید است که دیگر دارد به یک مسئله جدی اجتماعی وحتی امنیتی تبدیل می‌شود.

اگر تا همین چندسال پیش در ایران فقط مردها بودند که برای توزیع مواد مخدر سر گذرها می‌ایستادند و یا در اندازه‌های بزرگتری برای حمل مواد مخدر به کشورهای دیگر سفر می‌کردند اما حالا بخش بزرگی از این چرخه را زنانی به عهده گرفته‌اند که درصد زیادی‌شان توسط همین مردان که یا پدرانشان هستند یا شوهر و یا حتی پسرشان، وارد چرخه بی سر و ته تولید و توزیع و مصرف مواد مخدر شده‌اند.

هرچند در چندسال گذشته با بالاتر رفتن هر روزه تعداد زنانی که در حوزه مواد‌مخدر فعالیت می‌کنند، مسئولان انتظامی سعی کرده‌اند تا چندان سخنی در این مورد به زبان نیاورند، اما اینطور که معلوم است با زیاد شدن تعداد زنانی که در داخل و خارج کشور به خاطر حمل مواد مخدر که بیشتر هم مواد مخدر جدید مانند شیشه هستند، دستگیر شده‌اند، مسئولان مربوطه ترجیح داده‌اند تا قبح این قضیه و البته قفل دهان‌هایشان را بشکنند و نگرانی‌هایشان را در این مورد به زبان بیاورند.

همین دو روز پیش بود که رییس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا با انتقاد از ابلاغ نشدن قانون جدید مبارزه با مواد مخدر گفت که «در حالی که هر روز شاهد دستگیری افراد مختلف به خصوص خانم‌ها به عنوان حاملان موادمخدر شیشه هستیم و به رغم آن‌که قانون جدید مبارزه با مواد مخدر تصویب شده اما تاکنون این قانون از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ نشده است که علت این موضوع برای ما هم مشخص نیست.»

سردار حسین‌آبادی با بیان اینکه در قانون جدید مبارزه با موادمخدر مجازات درقبال حاملان موادمخدر تشدید می‌شود، خبر داد: « اخیرا مشاهده شده است که قاچاقچیان خانم‌های ایرانی را به عنوان حاملان مواد مخدر شیشه انتخاب می‌کنند و آن‌ها به وسیله خودرو به سوریه رفته و از آنجا موادمخدر شیشه را به مالزی ترانزیت می‌کنند.»

حسین آبادی موضوع ترانزیت موادمخدر شیشه و به کارگیری زنان در این رابطه را یکی از مشکلات جدی دانسته و خبر داده پلیس در چندین مرحله در مرز بازرگان چند تن از زنانی را که اقدام به حمل مواد مخدر شیشه کرده بودند را دستگیر کرده و این درحالی است که چندی پیش نیز 6 تن از زنانی که حامل 6 کیلو مواد مخدر شیشه بودند و قصد داشتند پس از رفتن به سوریه این مواد را به مالزی برسانند از سوی پلیس شناسایی و دستگیر شدند.

قانون فعلی مبارزه با موادمخدر با عنوان «قانون تشدید مجازات قاچاقچیان موادمخدر» در دهه 70 به تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید. در این قانون برخی مصادیق رایج موادمخدر در آن سال‌ها مانند تریاک، حشیش و هروئین مورد اشاره قرار گرفته‌اند و به همین دلیل برخی حقوقدانان معتقدند که مجازات‌های مقرر در این قانون، نمی‌تواند برای تاجران و فروشندگان موادمخدر جدید به کار گرفته شود..

یکی از برنامه‌هایی که در تقویم‌کاری مجمع تشخیص مصلحت نظام ثبت شده تصویب کلیات قانون جدید مبارزه با مواد مخدر است. در این کلیات که بازنگری در «قانون تشدید مجازات قاچاقچیان موادمخدر» بررسی شده به موارد جدید مواد مخدر نیز مانند شیشه، کراک، بنگ، چرس، گراس، شیره سوخته و یا تفاله تریاک اشاره شده است و البته با وجود اتمام بررسی این قانون در مجمع، هنوز به دولت برای اجرا ابلاغ نشده است.

بر اساس آمارهایی که رئیس پلیس فرودگاه‌ها در اوایل آبان ماه وقتی اعلام کرد در طول هفت ماه اول امسال دو هزار و 744 نفر حامل و فروشنده مواد مخدر در فرودگاه‌های کشور دستگیر شده اند که 336 نفر از این دستگیر شدگان زن بوده‌اند.

اما فعالیت زنان در حوزه مواد مخدر به همین‌جا ختم نمی‌شود و شیوه‌های جدید را هم شامل می‌شود. همین چندوقت پیش بود که یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران خبر داد که برخی از آرایشگاه‌های زنانه در ایران، ماده اعتیادآور شیشه را به عنوان داروی لاغری پیشنهاد و توزیع می‌کنند و اعتیاد زنان به این ماده محرک گسترش پیدا کرده است.

گرچه انجام درمان های لاغری و چاقی در آرایشگاه غیرقانونی است اما خبرها حاکی از این است که شیشه هم به روش های لاغری برخی از آرایشگاه ها افزوده شده است؛ این در حالی‌ست که پزشکان و روانشناسان معتقدند که مصرف شیشه شاید در نگاه اول باعث لاغری شود چون اشتهای فرد را کور می‌کند اما عوارض مصرف آن فوق العاده خطرناک است و درصد قابل توجهی از مصرف کنندگان این ماده دچار جنون، خودکشی و حالت‌های روانی شدید غیرقابل بازگشت می‌شوند.

ماده اعتیادآور شیشه از دسته مواد محرک موسوم به متاآمفتامین است که با نام های «اسپید» و «کریستال متث» هم شناخته می‌شود.

بی اشتهایی یکی از نشانه‌های بالینی مصرف ماده محرک شیشه است که همزمان با آزادسازی مواد انرژی زای بدن می‌تواند منجر به آن شود که مصرف کننده ساعت‌های طولانی بدون نیاز به غذا فعالیت کند و احساس گرسنگی نکند.

قیمت ارزان و در دسترس بودن از عوامل گسترده شدن مصرف شیشه در سطح کشور است و مقابله با تولید و توزبع آن با توجه به خانگی شدن تولید این مواد در کشور و ارزان بودن دستگاه‌های درست کردن آن، دیگر به عنوان یک مشکل بزرگ در میان مسئولان ناجا و ستاد مبارزه با مواد مخدر تبدیل شده است؛ مشکلی که مسئولانی مانند رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر، آن را یک معضل ملی می‌داند.

بنابر اعلام مقامات بهداشتی کشور، سوء مصرف و وابستگی به مواد اعتیادآور در میان زنان ایرانی در سال‌های اخیر افزایش داشته است اما هنوز کمتر از ۱۰ درصد جمعیت معتادان ایرانی را تشکیل می‌دهد.

مطابق آخرین آمارهای رسمی اعلام شده بیش از ۹۰ درصد معتادان مرد و تنها کمی بیش از ۶ درصد جمعیت دو میلیونی معتادان ایران را زنان تشکیل می‌دهند.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان