ramazan
ramazan

براق کردن زیورآلات کدر شده

براق کردن زیورآلات کدر شده
 
نازوب: زیورآلات پس از مدتی كدر و تیره می‌شود. چگونه باید آنها را در منزل تمیز و براق كرد؟ راه و روش نگهداری صحیح آنها چیست؟

آنچه را در پی آمده بخوانید تا بدانید.

1 – برای تمیز و براق كردن نقره‌ای كه به سبب اكسیداسیون سیاه و تیره شده، كمی سركه را گرم كرده، روی نقره بریزید.
 
2 – با برس آغشته به صابون آن را تمیز كنید و بسرعت آب كشیده، خشك كنید. با آب نمك و پنبه نیز می‌توانید به همین هدف دست یابید.
 
3 – فقط برای طلا و نه جواهرات ، درون ظرفی مقداری آب جوش و اندكی مایع ظرفشویی بریزید و سپس دستبند یا گردنبند طلای خود را در آن تكان دهید یا با برس نرم، به دقت و آرام تمیزش كنید. آنگاه آن را زیر آبی كه سرد نباشد بگیرید تا كثیفی‌ها و تیرگی‌ها براحتی از آن جدا شود. با دستمال یا حوله، بسرعت آنها را خشك كنید.
 
4 – كمی جوش شیرین را با مقداری مایع ظرفشویی مخلوط كنید و با برس یا مسواك نرم و مرطوب شده، فقط طلاجات خود را به آن آغشته كرده، دقایقی بعد آن را با آب بشویید تا تمیز و براق شود.
 
5 – برای تمیز كردن جواهرات، مقداری خاك‌ اره كاملا نرم را خیس كرده، جواهرات خود را با آن بسابید؛ شفافیت به آنها باز خواهد گشت.
 
6 – عرق بدن، الكل، عطر و اودكلن و كلر باعث آسیب دیدن و خرابی جواهرات بویژه مروارید می‌شود. بخصوص اگر دانه‌های مروارید با رشته‌ای نخی متصل شده‌اند، بلافاصله پس از خیس شدنش آن را با سشوار خشك كنید.
 
7 – بدلیجات را با فرچه یا برس و مسواك نرمی كه به صابون و چند قطره سركه یا آبلیمو آغشته شده تمیز كنید.
 
8 – پس از خرید انگشتر، دستبند، گردنبند و هر گونه طلا و جواهری جعبه آن را نگه دارید و مواقعی كه آنها را به گردن یا دست خود ندارید، در قالب یا نگهدارنده ویژه خودشان درون جعبه قرار دهید تا از ساییده شدن قطعاتشان به یكدیگر و در نتیجه، تیرگی یا كاهش وزنشان پیشگیری كرده باشید.
 
9 – در صورت عدم استفاده، زیورآلات نقره‌ای خود را درون فویل آلومینیوم بپیچید تا روند اكسیده شدن و تیرگی آن را كاهش داده باشید. از قرار دادن آنها در كیسه‌های پلاستیكی خودداری كنید.
 
10 – اگر از بدلیجات خود استفاده نمی‌كنید، آنها را در جعبه‌ای بگذارید و كنارشان تكه‌ای گچ قرار دهید تا سیاه نشود.
 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان