لذت دیدن تصاویر هوایی با ربات پرنده ی ایرانی

مجموعه : علم و فناوری
لذت دیدن تصاویر هوایی با ربات پرنده ی ایرانی

لذت تماشای عکس های هوایی با ربات پرنده ایرانی

 پیشرفت در دنیای علم و تکنولوژی و ساخت انواع ربات و پهباد جایگزین نیروی انسانی و آسان کردن کارها شده است.

علی هنری از اعضای تیم گروه طراحی و ارتقاء بخش‌های مختلف ربات از دو سال پیش به همراه استاد خود دکتر ابوالقاسم نقاش، طراحی و ایده یک ربات پرنده را عنوان و آغاز کرد. 

به گزارش نازوب، ربات‌های پرنده معمولاً از چهار موتور و چهار ملخ برخوردارند که به صورت ضربدری به هم متصل شده که همین موضوع باعث می‌شود قدرت کنترل و مانور بسیار بالایی داشته باشند.

 

لذت دیدن تصاویر هوایی با ربات پرنده ی ایرانی

 

 کاربردهای گسترده ربات پرنده در حوزه‌های گوناگون 

به گفته هنری، تصویربرداری دو دوربین همزمان بر روی این ربات، قدرت دید بیشتری را در طول زمان عملیات در اختیار کاربر قرار می‌دهد. 

وی درباره کاربردهای مختلف این ربات گفت:

ربات پرنده می‌تواند در تمام فعالیت‌هایی که نیاز به پایش و بررسی دارد به کمک انسان بیاید. این ربات با قدرتی که در پرواز در ارتفاع پایین دارد می‌تواند کاربردهای خوبی در بحران‌های طبیعی و امدادرسانی، دیده‌بانی‌های زیست محیطی و فعالیت‌های نظامی و انتظامی داشته باشد. 

 

توانایی ربات در اجرای هوشمند عملیات 

همگام با دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی دیگر کشور نیز طراحی و ساخت ربات‌های پرنده را آغاز کرده‌اند که هرکدام از آنها با گرایش به کاربردی خاص، ویژگی‌های متفاوتی دارند. 

ربات پرنده دانشگاه صنعتی امیرکبیر با استفاده از رادیوکنترل از طریق یک رایانه بر روی زمین قابل کنترل است. ضمن اینکه می‌تواند برنامه پرواز، نقاط مورد نظر برای تصویربرداری و مسیر بازگشت را دریافت کند تا به صورت هوشمند و بدون دخالت هدایت‌گر فعالیت خود را انجام دهد. 

لذت دیدن تصاویر هوایی با ربات پرنده ی ایرانیلذت دیدن تصاویر هوایی با ربات پرنده ی ایرانی

 

 

همچنین تصاویر هر یک از دوربین‌های نصب شده بر روی این ربات با استفاده از سوئیچی که بر روی مدار آن نصب شده است به انتخاب هدایت‌گر آن، از سوی ایستگاه زمینی دریافت می‌شود. 

تیم تحقیقاتی یک نمونه کاربردی این ربات را به سفارش نیروی انتظامی ساخته و امیدوار است که بتواند با تعریف کاربری‌های جدید برای آن و نیز آگاه کردن مجموعه‌های ذی‌نفع از کاربردهای مختلف ربات، بازار فروش بیشتری برای آن بیابد. 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان