ramazan
ramazan

نکاتی برای انتخاب پرده ی مناسب برای سالن پذیرایی

مجموعه : سبک زندگی
نکاتی برای انتخاب پرده ی مناسب برای سالن پذیرایی
 
طور کلی یکی از عملی‌ترین و راحت‌ترین راه‌های ایجاد تغییرات دکوراسیونی در فضای خانه تعویض پرده است‌. چرا که با هزینه کم هم می‌شود پرده نو خرید و پرده نو یعنی شما پوشش سطحی هر چند کوچک از اتاقتان را تغییر داده‌اید‌.
 
فضاهای مختلف خانه ما بر‌خلاف اصطلاح رایج‌، فقط یک چهار دیواری صرف نیستند‌.
حتما حداقل بخشی از یکی از دیوارها را پنجره‌ای اشغال کرده است که با توجه به نمای خارج از پنجره‌، نقش مهمی‌در فضای داخل اتاق دارد‌. علاوه بر این، انتخاب پرده مناسب برای این پنجره آن هم به عنوان یکی از سطوح بزرگ اتاق‌، در دکوراسیون فضا بسیار موثر است‌.

 به طور کلی یکی از عملی‌ترین و راحت‌ترین راه‌های ایجاد تغییرات دکوراسیونی در فضای خانه تعویض پرده است‌. چرا که با هزینه کم هم می‌شود پرده نو خرید و پرده نو یعنی شما پوشش سطحی هر چند کوچک از اتاقتان را تغییر داده‌اید‌. ولی این که چه پرده‌ای برای آن محیط بهتر است و فضا را زیبا‌تر می‌کند خودش داستانی دارد که در اینجا به آن می‌پردازیم‌:


بدون والان بدوزید
وقتی قسمتی از بالای پرده زیر سقف کاذب و یا قاب پرده می‌رود دیگر لازم نیست شما یک والان هم برای آن در نظر بگیرید‌. آویزان کردن پرده‌های کناری که به دکور معروف است‌، این ترکیب را کامل می‌کند‌.

پارچه را با نورهای مختلف امتحان کنید
حواس‌تان باشد رنگ پارچه پرده‌ای که شما در فروشگاه دیده‌اید لزوما همان رنگی نخواهد بود که شما در خانه خواهید دید. بنابراین هنگام انتخاب پارچه به نور فضای خانه‌تان توجه کنید و از فروشنده بخواهید چراغ‌های متمرکزش را خاموش کند تا شما در نور غیر‌مستقیم هم رنگ پارچه را ببینید‌. البته بهتر است که روز برای خرید پرده اقدام کنید تا هر دو نوع نور در دسترس باشند‌.

بین پنجره ها تابلو بزنید
وقتی که شما روی یک دیوار بزرگ دو پنجره کنار هم دارید و بین آنها هم دیوار کوچکی وجود دارد‌، می‌توانید دو پرده جداگانه آویزان کنید و روی دیوار میان دو پنجره هم تابلو و یا شمعدان دیواری نصب کنید‌. شما حتی می‌توانید با توجه به عرض دیوار میانی یک بوفه هم آنجا قرار دهید.

پنجره ها را به هم وصل کنید
اگر روی یکی از دیوارهای شما دو پنجره با فاصله از هم وجود دارد‌، برای عریض‌تر شدن فضای پذیرایی برای مجموع پنجره‌ها و دیوار وسط یک پرده بزرگ بزنید‌. به این ترتیب ابهت فضا بیشتر خواهد بود‌. البته بهتر است این پرده را دو تکه در نظر بگیرید چرا که شما می‌توانید پنجره‌ها را راحت باز کنید و موقع شستشو هم با مشکل کمتری مواجه شوید‌. اگر مشکل شما برای انجام این کار این است که نگران مشخص بودن محل اتصال دو تکه به هم هستید‌، پرده را به جای چین دادن به صورت
پیلی دار بدوزید‌.

حتما آستری بزنید
درست است که معمولا آستری را برای جلوگیری از ورود تابش شدید نور خورشید و همچنین جلوگیری از اشراف همسایه‌ها‌ی روبه‌رویی به فضای داخل خانه‌، آویزان می‌کنند ولی یادتان باشد حتی اگر هیچ کدام از این مشکل‌ها را هم نداشته باشید‌، باید آستری بزنید‌. چرا که شب که هوای بیرون تاریک می‌شود‌، اگر زیر پرده تور یا حریر آستری سفید آویزان نکرده باشید‌، تیرگی فضای بیرون پرده را سایه‌دار و نا‌زیبا می‌کند‌.

نقش روی نقش نیندازید
اگر تصمیم گرفتید که به ترکیب پرده‌تان دکور هم اضافه کنید‌، به این موضوع مهم توجه داشته باشید که هر دو پارچه حریر و ضخیم را طرح‌دار انتخاب نکنید چرا که فضا را شلوغ می‌کند. اگر پارچه طرح‌دار دوست دارید‌، پارچه دکورهای کنار پرده را طرح‌دار تهیه کرده و پارچه حریر را به یکی از رنگ‌های روشن موجود در طرح انتخاب کنید‌.

یک رنگ از محیط بگیرید‌
اگر می‌خواهید در محیط پذیرایی‌تان پرده رنگی بزنید‌، رنگ را از ترکیب رنگ های به کار رفته در دکوراسیون فضای پذیرایی انتخاب کنید‌. البته رایج‌ترین کار این است که شما رنگ دکورها را تیره‌تر یا تند‌تر انتخاب کنید و حریر را به لحاظ رنگی هماهنگ با آن بخرید‌. البته امروز حریر‌های رنگی متنوعی هم به بازار آمده‌اند‌. اگر همه اجزای مبلمان‌تان رنگ سفید یا روشن دارد می‌توانید پرده را تیره تر انتخاب کنید‌.

پرده‌ای با همان سبک دکوراسیونی بزنید
برای پرده پنجره فضای پذیرایی هم مانند دیگر محیط‌های خانه – فارغ از تنوع موجود میان پارچه‌ها – مدل‌های مختلفی وجود دارد ولی یادتان باشد مدل و یا حتی پارچه انتخابی برای پرده باید با سبک دکوراسیون فضای مورد نظرتان هماهنگ باشد‌. در فضایی که مدرن است و مبلمان و دیگر لوازم دکوراسیونی مدرن انتخاب شده است هیچ وقت پرده‌ای کلاسیک همراه با ریشه نخرید‌. این موضوع برای فضای کلاسیک هم صدق می‌کند‌.

روی دیوار دکور بزنید
اگر نور فضای مورد نظرتان کم است ولی دوست دارید طرفین پرده محیط‌تان دکور با پارچه‌ای ضخیم هم بخورد‌، در صورتی که دو طرف پنجره دیوار خالی وجود دارد‌، ریل پرده را بزرگ‌تر نصب کرده و دکورها را در واقع روی دیوار نصب کنید تا فضایی از پنجره را اشغال نکرده و جلوی نور را نگیرند‌.

برای پنجره کوتاه پرده بلند بخرید
حتی اگر پنجره پذیرایی خانه‌تان قدی نیست و به صورت نیمه است‌، دلیل بر این نمی‌شود که شما حتما مجبورید پرده‌ای با همان ارتفاع آویزان کنید‌. شما حتی برای این نوع پنجره‌ها هم می‌توانید پرده‌های قدی بیاویزید‌‌. این را بدانید پرده قدی علاوه بر اینکه ارتفاع سقف و دیوار را بلندتر جلوه می‌دهد‌، فضا را رسمی‌تر می‌کند‌. شما حتی می‌توانید با وجود پنجره نیمه‌، قد پرده‌تان را از حد معمول هم یک متر بلند‌تر بگیرید و مقداری از پرده را روی زمین پهن کنید‌. به این ترتیب ابهت پرده زیادتر شده و فضا کلاسیک‌تر خواهد شد‌.

 

راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان