ramazan
ramazan

عجیب ترین دلایل چاقی که به آن فکر نمی کنید!

عجیب ترین دلایل چاقی که به آن فکر نمی کنید!

طی تحقیقات به عمل آمده محققان به 5 دلیل عجیب چاقی انسان پی بردند این دلایل چاقی را بشناسید.

 

 

65درصد از مردم جهان در کشورهایی زندگی می کنند که چاقی، بیشتر از لاغری باعث مرگ ومیر آنها می شود. در حال حاضر، 44 درصد از موارد جهانی ابتلا به دیابت، 23 درصد از بیماری های ایسکمیک قلبی و 41-7 درصد از سرطان ها به طور مستقیم به افزایش وزن و چاقی ربط داده شده اند. به گزارش نازوب بسیاری از ما می دانیم که پرخوری، تندخوری، پیروی از رژیم های چرب و پرکالری و کم تحرکی، جزو مهم ترین عوامل چاقی محسوب می شوند اما شاید خیلی از ما تا به حال، درباره سایر عوامل تاثیرگذار بر چاقی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم، چیزی نشنیده باشیم.

 

 

1. آلودگی صوتی:

محققان سوئدی دریافته اند که زندگی کردن در مناطقی که دارای آلودگی های صوتی شدید ناشی از ترافیک خودروها، رفت وآمد قطار و هواپیماست، احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی را افزایش می دهد. محققان، پیش از این دریافته بودند که زندگی در مکان های بیش از اندازه پرسروصدا، تاثیر مستقیمی بر افزایش اندازه دور کمر با ایجاد اختلال در خواب آرام شبانه دارد.

 

نداشتن خواب کافی و آرام در اثر آلودگی های صوتی موجود در محل زندگی در طول شبانه روز، باعث می شود افراد ساکن در این مناطق، تمایل کمتری به ورزش، پیاده روی و حتی فعالیت های فیزیکی روزانه از خود نشان بدهند و شانس ابتلا به افزایش وزن با کم تحرکی را در خود بالا ببرند.

 

نتیجه تحقیقی که در مجله پزشکی بریتانیا (BMJ) به چاپ رسیده، نشان می دهد هر 5 دسی بل افزایش آلودگی صوتی در محل زندگی (سطح استاندارد آلودگی صوتی در محل زندگی حدود 45 دسی بل است) با بالا رفتن 0.2 سانتی متری اندازه دور کمر همراه خواهد بود.

 

محققان سوئدی با اعلام اینکه افزایش آلودگی صوتی با ایجاد اختلال در خواب آرام شبانه، باعث برهم خوردن نظم ترشح هورمون استرس در بدن می شود، یادآور شدند این مساله علاوه بر ابتلا به افزایش وزن، تاثیر مستقیمی بر افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی هم خواهد داشت.

 

 

2. آلودگی هوا:

محققان آمریکایی دریافته اند آلودگی هوا با ایجاد اختلال در سیستم متابولیک بدن، شانس ابتلا به چاقی را افزایش می دهد. این محققان اعلام کرده اند آلودگی هوای ناشی از ترافیک می تواند به طور مستقیمی باعث افزایش نمایه توده بدنی یا BMI کودکان 11-5 ساله شود. از این رو، کودکانی که در مناطق آلوده شهری زندگی می کنند، با اختلال شدیدتری در سیستم متابولیک خود مواجه هستند و امکان چاق شدن آنها در زندگی آینده شان، بسیار بیشتر از کودکانی است که در مناطقی با آب و هوای سالم زندگی می کنند.

 

این محققان بر این باورند که زندگی کودکان در مناطق آلوده شهری با افزایش 13.6 درصدی سالانه نمایه توده بدنی آنها همراه است. از طرف دیگر، نتایج تحقیقات گسترده ای هم نشان می دهند زندگی در مناطق آلوده شهری در دوران بارداری، شانس ابتلا به چاقی کودکان را تا 5 سالگی 1.79 درصد و تا 7 سالگی 2.26 درصد بالا می برد.

 

 

3.سرماخوردگی:

شاید برایتان جالب باشد که بدانید نوعی ویروس سرماخوردگی به نام «آدنوویروس 36» جزو عوامل ابتلا به چاقی در کودکان محسوب می شود. محققان با بررسی 124 کودک درگیر با آدنوویروس 36، به این نتیجه رسیده اند این ویروس، عامل چاقی 80 درصد این کودکان شده است. وزن این کودکان به طور متوسط حدود 23 کیلوگرم بیشتر از کودکان همسن خود بود که به این ویروس مبتلا نشده بودند.

 

 

4. خوابیدن با چراغ روشن:

محققان انگلیسی دریافته اند خوابیدن با چراغ روشن و نور زیاد در طول شب، شانس ابتلا به اضافه وزن و چاقی را تا 50 درصد، به خصوص در کودکان، افزایش می دهد. روشن بودن فضای خواب در طول شب، باعث رسیدن پیام های نادرست به مغز و ایجاد تغییرهایی در سطح ترشح هورمون های مختلفی مانند ملاتونین و استرس می شود. از طرف دیگر، زمانی که ما با چراغ روشن و نور زیاد می خوابیم، مغزمان به اندازه کافی استراحت نمی کند و در نتیجه سعی می کند در طول روز، انرژی خود را از طریق مصرف غذاهای شیرین و چاق کننده، تامین کند.

 

 

5. کم خوابی:

وقتی ما کمتر از 7-6 ساعت در طول شبانه روز می خوابیم، ترشح هورمون کورتیزول که عامل تنظیم اشتها در بدنمان است، مختل می شود. از این رو، احساس گرسنگی و هوس به خوردن غذاهای چرب و شیرین، حتی هنگام سیری هم سراغمان می آید و این مساله، نتیجه ای جز افزایش وزن را برایمان به دنبال نخواهد داشت.

 

 

 


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان