نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

آنچه بیش از هر چیز به ما لذت می دهد یادگیری و آگاهی از تمام مسائل پیرامون زندگیمان است. از خوارکی ها و مواد غذایی که مهم ترین بخش حیات انسان و وحش را تشکیل می دهد تا دیگر وسایل مورد نیاز در زندگی.

با آگاهی از خواص، مضرات، چگونه بوجود آمدن مواد یا خوراکی ها، روند اثر گذاری بر بدن، پوست و زیبایی بی شک زندگی مان را ناخودآگاه نظم داده ایم و از لحظه لحظه ی آن می توانیم لذت ببریم و با یادگیری و آگاهی این لذت را دوچندان کرد.

امروز برای شما کاربران عزیز وبسایت ناز وب خواص و شناخت هر چه بیشتر نشاسته می پردازیم تا تاثیر آن را از روش های علمی بر کاهش وزن بدن، دوچندان کردن سلامتی، و بهیود زیبایی بدانید. از این که بخش خواص خوراکی های ناز وب را انتخاب کرده ایم بسیار سپاسگزاریم. با ما همراه بمانید.

 

نشاسته چیست؟ تحقیق و مقاله ای جامع در خصوص نشاسته

همان طور که دیده اید نشاسته پودری سفید، نرم و بی مزه است که توسط تمام گیاهان سبز تولید می‌شود و از نظر شیمیایی ترکیب آلی پیچیده‌ای از کربوهیدرات‌های نامحلول در آب سرد، الکل یا سایر حلال هاست. این ماده به‌طور گسترده در خوراک انسان، سایر حیوانات و در صنعت کاربرد دارد.

 

As you can see, white powdery starch is soft and tasteless that is produced by all green plants and is chemically a complex organic compound of carbohydrates insoluble in cold water, alcohol or other solvents. It is widely used in human feed, other animals and in the industry

 

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

از لحاظ زیست‌شیمی نشاسته یک پلی ساکارید متشکل از دو نوع بسپار کربوهیدرات به نام آمیلوز و آمیلوپکتین (چندقندی‌ها) است.

مونومر های این پلی ساکارید واحدهای گلوکز هستند که با تشکیل پیوندهای آلفا 1 و 4 بهم اتصال می یابند. ساده‌ترین نشاسته آمیلوز، پلیمر خطی است.

 

خواص نشاسته بر سلامتی و زیبایی بدن

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

غذاهای نشاسته دار منبع خوبی از انرژی و منبع اصلی مواد غذایی مختلف در رژیم غذایی ما می باشند. همچنین نشاسته دارای فیبر، کلسیم، آهن و ویتامینB است. برخی از افراد فکر می کنند که غذاهای نشاسته دار چاق کننده هستند اما آن ها دارای کالری کمی هستند.

تنها عملکرد نشاسته در رژیم غذایی تبدیل گلوکز به انرژی است. نشاسته در دهان انسان شروع به تجزیه می کند. وقتی مولکول های نشاسته توسط بزاق دهان احاطه می شود. وقتی شما می جوید، بزاق نشاسته را به کربوهیدرات های ساده تر به نام مالتوس تبدیل می کند.

وقتی مالتوس وارد روده کوچک شما می شود، به شکل ساده تر خود که گلوکز می باشد تبدیل می شود. از این نقطه نظر، گلوکز بطور مستقیم از طریق دیواره های روده جذب جریان خون شما شده و به سلول های بدن، شامل سلول های ذهن انرژی می دهد.

پیشگیری از سرطان

پژوهش های اخیر نشان داده اند مصرف نشاسته همانند خاویار و شیر قادر به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ می باشد. رژیم غذایی دارای نشاسته می تواند خطر ابتلا به سرطان روده که با مصرف زیاد گوشت قرمز رابطه دارد را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

 

سلامت پوست

اگر پوستی خشک، کدر و بی روح دارید می توانید از ماسک نشاسته و ماست استفاده کنید. استفاده از این ماسک باعث شفاف شدن، شادابی و لطافت پوست می شود.

یکی از مهمترین خواص نشاسته همانند شیر شتر قابلیت چسبندگی آن است که باعث تمیزی پوست شده و جرم های پوست را از بین می برد. نشاسته همچنین قادر به درمان انواع جوش ها و آکنه می باشد.

در طب سنتی از نشاسته به دلیل دارا بودن خواص ترمیمی برای درمان سوختگی پوست و بثورات نوزاد استفاده می شود. نشاسته همچنین دارای خواص تسکینی می باشد و باعث می شود این ماده غذایی مرهمی عالی برای تسکین درد آبله مرغان باشد. همچنین برای درمان سوختگی و عرق سوزی در کشاله ران و زیر بغل عالی می باشد.

سلامت قلب

یکی از مهمترین موارد در پیشگیری از بیماری های مزمن و بیماری های قلبی عروقی تغذیه است. به همین دلیل استفاده از مواد غذایی سالم و مقوی که منشا طبیعی داشته باشند می توانند علاوه بر اینکه کالری مورد نیاز بدن را تامین می کنند تاثیرات مفیدی روی سلامت بدن داشته باشند.

خواص نشاسته در طب سنتی

ترکیب آن با سفیده تخم مرغ و کشیدن آن روی چشم برای تسکین چشم درد و سوزش چشم عالی می باشد.
ترکیب جوشانده آن با نبات یا روغن بادام برای درمان نفث الدم، خشونت، سرفه گرم، درد سینه، قطع خون در هنگام بواسیر، حیض و اسهال مفید می باشد.

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

ترکیب آن با سرکه برای درمان خناق و ورم گرم موثر می باشد.
ترکیب آن با آب و مالیدن آن بر روی محل گزیدگی نیش مار برای مار گزیدگی عالی است.
نشاسته همچنین تاثیر قابل توجهی روی سلامت روده، کاهش قند خون، افزایش حساسیت به انسولین، چربی خون و وزن بدن دارد.

 

مضرات و اثرات منفی نشاسته مقاوم

 

1) اثرات نشاسته مقاوم روی آدم‌های مختلف متفاوت است

اثر نشاسته‌ی مقاوم به ترکیب میکروبیوتای روده، که در میان افراد متفاوت است، بستگی دارد. درمان نشاسته‌ی مقاوم باید برای حفظ اثرات مفید آن به صورت فردی صورت گیرد.

2) اثرات نشاسته مقاوم به نوع نشاسته‌ی مقاوم بستگی دارد.

انواع نشاسته‌ی مقاوم ۲ و ۴ قسمت‌های مختلف میکروبیوتا را تحت تاثیر قرار می‌دهند. جمعیت باکتریایی خاص بسته به نوع نشاسته‌ی مقاوم می‌تواند مورد هدف قرار بگیرد.

یک مطالعه نشان داد که نشاسته‌ی مقاوم نوع ۴ به کاهش قند خون بیش از نشاسته‌ی مقاوم نوع ۲ کمک کرد.

3) نشاسته مقاوم ممکن است باعث ناراحتی معده شود

غذاهایی که دارای نشاسته‌ی مقاوم هستند، مانند لوبیا، نمی‌توانند هضم شوند و می‌توانند به بروز علائم ناراحتی معده منجر شوند.

مصرف بیش از حد کربوهیدرات غیر قابل هضم مانند نشاسته‌ی مقاوم ممکن است باعث ناراحتی معده، گاز و اسهال شود.

4) با توجه به خواص فراوان نشاسته مصرف این ماده غذایی بویژه در سه ماهه اول بارداری باعث ایجاد نقص لوله های عصبی و نخاعی می شود و به همین دلیل ممکن است باعث سقط جنین شود. به همین جهت از مصرف آن در دوران بارداری اکیدا خودداری کنید.

 

اکنون به طور کلی به خواص و مضرات 26 گانه نشاسته اشاره می کنیم

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

خواص نشاسته مقاوم برای سلامتی – مکانیسم

 

خواص نشاسته مقاوم برای سلامتی عبارتند از:

* نشاسته‌ی مقاوم با عمل کردن به عنوان یک فیبر رژیمی، باعث کاهش سرعت هضم و جذب در روده‌ی کوچک و حجیم شدن مدفوع در روده‌ی بزرگ می‌شود.

* باکتری‌های خوب مثل بیفیدوباکتریوم را در روده‌ی بزرگ تغذیه می‌کند.

* مقاومت به انسولین در اثر التهاب را کاهش می‌دهد.

* ماده‌ی خام برای تولید اسیدهای چرب زنجیره کوتاه و سایر متابولیت‌های مفید در روده‌ی بزرگ است.

* سوزاندن چربی و ذخیره‌سازی گلیکوژن به جای ذخیره‌سازی چربی را تحریک می‌کند.

* اسیدهای چرب زنجیره کوتاه از عملکرد محافظت از روده (به عنوان مثال، به ترمیم روده‌ی نشت‌کننده کمک می‌کنند) و ترشحات سالم هورمون‌ها و آنزیم‌های روده‌ای حمایت می‌کنند.

نشاسته مقاوم و سلامت متابولیک

1: نشاسته مقاوم سطح قند خون پس از غذا را کاهش می‌دهد

نشاسته‌ی مقاوم به شیوه‌های متفاوتی باعث بهبود قند خون می‌شود، از جمله:

* با رفتار مانند فیبر رژیمی، هضم و جذب کربوهیدرات را کاهش می‌دهد.

* با فعال کردن ژن‌های سنتز گلیکوژن، باعث می‌شود که بدن کربوهیدرات‌ها را بیش‌تر در عضلات و کبد (در موش‌ها) ذخیره کند.

* با کاهش مقاومت به انسولین.

 

کامل کردن رژیم غذایی با نشاسته‌ی مقاوم ذرت، میزان گلوکز خون در افراد دارای اضافه وزن، و حتی افراد سالم دیگر کنترل می‌شود.

 

بر اساس نتایج یک مطالعه، مصرف نشاسته‌ی مقاوم ذرت به صورت روزانه به مدت شش هفته تعادل گلوکز را در ۱۸ فرد بزرگسال دارای اضافه وزن بهبود داد. تعادل گلوکز فرآیند حفظ سطح قند خون در حد طبیعی است.

 

خواص نشاسته 32: حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد

مقاومت به انسولین زمانی رخ می‌دهد که سلول‌ها قادر به واکنش در برابر انسولین نیستند، و همین منجر به افزایش سطح قند خون می‌شود و با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری قلبی همراه است.

مصرف نشاسته‌ی مقاوم، حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد و مقدار انسولین مورد نیاز را برای کنترل قند خون هم در حیوان و هم در انسان کاهش می‌دهد.

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

نشاسته‌ی مقاوم می‌تواند حساسیت به انسولین را به شیوه‌های زیر بهبود بخشد:

* افزایش دفع اسیدهای صفراوی خاصی در داخل روده، که به کاهش مقاومت به انسولین از طریق GLP-۱ کمک می‌کند.

* کاهش ماکروفاژهای بافت چربی که سلول‌های ایمنی هستند و باعث رشد مقاومت به انسولین می‌شوند.

* اسیدهای چرب زنجیره کوتاه (محصولات تخمیر نشاسته‌ی مقاوم) به مغز و کبد برای کاهش تولید گلوکز سیگنال می‌دهند، که به این ترتیب ممکن است حساسیت انسولین بهبود بیابد.

* افزایش آدیپونکتین، که با افزایش اکسیداسیون اسیدهای چرب و مهار تولید گلوکز در کبد، باعث افزایش حساسیت به انسولین می‌شود.

* افزایش گرلین، که مانع ترشح انسولین توسط گلوکز از پانکراس می‌شود.

 

3: نشاسته مقاوم به بهبود سندرم متابولیک کمک می‌کند

سندرم متابولیک یا پیش دیابت، گروهی از فاکتورهایی است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سکته را افزایش می‌دهند. عوامل خطر عبارتند از: بزرگ بودن سایز دور کمر، کم بودن کلسترول خوب، فشار خون بالا، سطح تری‌گلیسیرید و قند خون بالا.

در یک مطالعه روی ۲۰ بزرگسال سالم، نشاسته‌ی مقاوم مقدار انسولین مورد نیاز پس از غذا را کاهش داد، و به این ترتیب به درمان سندرم متابولیک کمک کرد.

افزودن نشاسته‌ی مقاوم به رژیم غذایی بیماران مبتلا به سندرم متابولیک، میزان کلسترول، تری‌گلیسیرید و حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد.

خواص نشاسته 4: می‌تواند دیابت نوع 2 را درمان کند

دیابت نوع 2 زمانی رخ می‌دهد که افراد مقاومت به انسولین را توسعه می‌دهند. این اتفاق ناشی از ژنتیک، چاقی، قند خون بالا و التهاب است.

نشاسته‌ی مقاوم با افزایش حساسیت به انسولین، کاهش گلوکز خون و کاهش میزان چربی خون، به طور بالقوه خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در حیوانات و بزرگسالان دارای اضافه وزن کاهش می‌دهد.

تکمیل کردن رژیم غذایی با نشاسته‌ی مقاوم ممکن است از بروز عوارض ناشی از قند خون زیاد در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 جلوگیری کند.

یک مطالعه روی 56 زن مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد که نشاسته‌ی مقاوم به بهبود سطح قند خون، کاهش سموم آزاد شده توسط باکتری و افزایش آنتی‌اکسیدان‌ها کمک می‌کند.

اسید چرب زنجیره کوتاه باعث افزایش پپتید 1- شبه گلوکاگون (GLP-1) می‌شود، هورمونی که باعث تحریک انسولین می‌شود. GLP-1 ممکن است با کاهش قند خون دیابت را درمان کند.

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

5: نشاسته مقاوم تری‌گلیسیرید خون را کاهش می‌دهد

یک مطالعه‌ی حیوانی نشان داد که نشاسته‌ی مقاوم باعث کاهش جذب چربی می‌شود و به این ترتیب از افزایش سطح تری گلیسیرید خون پس از غذا جلوگیری می‌کند. نشاسته‌ی مقاوم همچنین باعث حرکت روده می‌شود.

این نتیجه هم در انسان و هم در موش تایید شد، زیرا نشاسته‌ی مقاوم تری‌گلیسیرید پس از وعده‌های غذایی را کاهش می‌دهد.

 

خواص نشاسته 6: به بهبود سطح کلسترول کمک می‌کند

افزودن نشاسته‌ی مقاوم به نان به طور قابل ملاحظه‌ای باعث کاهش کلسترول در موش‌ها می‌شود.

نشاسته‌ی مقاوم کلسترول LDL و کلسترول کل را در انسان و خوک کاهش می‌دهد و در عین حال به افزایش کلسترول خوب یا HDL کمک می‌کند.

 

7: نشاسته مقاوم از بیماری‌های قلبی پیشگیری می‌کند

گنجاندن نشاسته‌ی مقاوم در رژیم غذایی شما می‌تواند سلامت قلب را با کاهش سطح کلسترول بهبود بخشد.

در یک مطالعه دو سوکور روی 86 نفر، نشاسته‌ی مقاوم نوع 4، میزان چربی غیرطبیعی در خون را کاهش می‌دهد. بنابراین، گنجاندن این نشاسته در رژیم غذایی شما می‌تواند سلامت قلب را بهبود ببخشد.

سخت شدن عروق خونی اغلب یکی از فاکتورهای ایجادکننده‌ی بیماری‌های قلبی است. نشاسته‌ی مقاوم به طور بالقوه فاکتورهای خطر درگیر در سخت شدن رگ‌های خونی را در افراد دارای اضافه وزن کاهش می‌دهد.

لوبیا، که دارای مقدار فراوانی نشاسته‌ی مقاوم است، سطح کلسترول را پایین می‌آورد و خطر ابتلا به بیماری قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد.

خواص نشاسته 8: باعث کاهش پیشرفت بیماری مزمن کلیه می‌شود

بیماری مزمن کلیوی اغلب عارضه‌ای از بیماری قلبی و دیابت است.

رژیم غذایی حاوی نشاسته‌ی ذرت با آمیلوز بالا، توسعه‌ی بیماری مزمن کلیه (CKD) را با کاهش استرس اکسیداتیو، کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب بافت کولون در موش صحرایی کند می‌کند.

تکمیل کردن رژیم غذایی با نشاسته‌ی مقاوم، متابولیت سمی (اینداکسیل سولفات و پی-کرسول سولفات) را در ۵۶ بیمار مبتلا به CKD تحت دیالیز کلیوی کاهش یافت.

 

خواص نشاسته برای کاهش وزن و حفظ وزن مناسب

۹) نشاسته مقاوم تعادل انرژی را بهبود می‌دهد و از افزایش وزن جلوگیری می‌کند

در موش‌های مبتلا به چاقی، نشاسته‌ی مقاوم رژیم غذایی و ورزش منظم، با کاهش شکاف انرژی بین میل به خوردن و سرکوب نیاز به انرژی، مانع افزایش وزن شد.

نشاسته‌ی مقاوم، تجمع چربی و سطح قند خون را کاهش می‌دهد و باعث افزایش تجزیه‌ی چربی از طریق تخمیر در روده‌ها می‌شود و به درمان چاقی کمک می‌کند.

 

خواص نشاسته 10: به سوختن چربی کمک می‌کند

نشاسته‌ی مقاوم به افزایش سوختن چربی کمک می‌کند:

* کاهش تجمع چربی و افزایش اکسیداسیون چربی پس از وعده‌های غذایی (هم در موش و هم در انسان)

* مجبور کردن بدن به تجزیه‌ی چربی برای انرژی با مهار استفاده از گلوکز در انسان

* کاهش تولید چربی در بدن، و در عین حال افزایش تولید فسفولیپید، که جزء اصلی غشاهای سلولی است

 

11) نشاسته مقاوم باعث کاهش اشتها می‌شود

مصرف نشاسته‌ی مقاوم در رژیم غذایی پپتید YY را که هورمون کاهش‌دهنده‌ی اشتها است، زیاد می‌کند، و احساس سیری را افزایش می‌دهد.

یک مطالعه‌ روی 20 بزرگسال سالم نشان داد که مصرف نشاسته‌ی مقاوم در طی یک دوره‌ی 24 ساعته به طور قابل‌توجهی میزان غذا‌ی مصرفی را کاهش داد. اگر چه میزان غذای خورده شده پایین‌تر بود، اما هیچ ارتباطی بین مصرف غذا و این‌که خود سوژه‌ها سطح اشتهای خود را در چه حدی می‌سنجند، مشاهده نشد.

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

نشاسته مقاوم و سلامت سیستم گوارش

 

12) نشاسته‌ی مقاوم نوعی پری‌بیوتیک است

پری‌بیوتیک باعث رشد باکتری‌های روده‌ای (پروبیوتیک) می‌شود.

نشاسته‌ی مقاوم با افزایش تعداد باکتری‌های خوب در روده‌ی بزرگ، چندین فایده برای سلامتی دارد، مانند بهبود عملکرد سیستم ایمنی، جلوگیری از رشد باکتری‌های بد، نرمال کردن تولید انرژی و حتی کاهش خطر ابتلا به سرطان.

نکته: باکتری فیلا و گونه‌های آن در اثر مصرف نشاسته‌ی مقاوم در انسان تغییر می‌کند.

یک مطالعه‌ی صورت گرفته تفاوت فردی زیادی را در تغییرات فلور روده در واکنش به مصرف نشاسته‌ی مقاوم در میان ۱۰ نفر نشان داد.

 

خواص نشاسته 13: اسیدیته را در معده افزایش می‌دهد

در مطالعات حیوانی، تخمیر نشاسته‌ی مقاوم، اسیدهای چرب زنجیره کوتاه تولید کرد. این اسیدهای چرب زنجیره کوتاه اسیدیته‌ی روده را افزایش می‌دهند.

افزایش اسیدیته‌ی روده باعث جذب مواد معدنی می‌شود، رشد باکتری‌های مفید را افزایش می‌دهد و در عین حال رشد باکتری‌های مضر را خنثی می‌کند.

 

14) نشاسته مقاوم عملکرد گوارشی را بهبود می‌دهد

بوتیرات، اسید چرب زنجیره کوتاه (محصول تخمیر نشاسته‌ی مقاوم) برای سلول‌های کولون انرژی فراهم می‌کند و برای ترویج عملکرد روده‌ی بزرگ ضرورت دارد. رژیم غذایی افرادی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های روده‌ی بزرگ قرار دارند، نشاسته‌ی مقاوم زیاد و سطح بالایی از بوتیرات دارد.

نشاسته‌ی مقاوم باعث افزایش غلظت بوتیرات در روده‌ها می‌شود و به این ترتیب از میکروبیاتای روده پشتیبانی می‌کند. بوتیرات همچنین از پوشش روده محافظت می‌کند و التهاب را کاهش می‌دهد.

 

خواص نشاسته 15: به درمان اسهال کمک می‌کند

مصرف نشاسته‌ی مقاوم با کاهش باکتری‌های مضر در روده، باعث کاهش اسهال عفونی هم در انسان و هم در حیوان می‌شود.

نشاسته‌ی مقاوم باعث افزایش غلظت اسیدهای چرب زنجیره کوتاه می‌شود و همین درمان اسهال حاد را در کودکان زیر ۵ سال بهبود می‌بخشد.

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

نشاسته مقاوم به سیستم خودایمنی کمک می‌کند

16) نشاسته مقاوم به درمان سندروم روده‌ی نشت‌کننده کمک می‌کند

نفوذپذیری روده که ناشی از آسیب دیدن لایه‌ی حفاظتی روده است، بر عملکرد سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارد و افراد را در معرض خطر بیماری‌های دیگر مانند بیماری التهابی روده، بیماری سلیاک، هپاتیت اتوایمیون و دیابت نوع ۱ قرار می‌دهد.

میکروبیوتای روده نشاسته‌ی مقاوم را به اسیدهای چرب زنجیره کوتاه (مواد مغذی حیاتی برای سلول‌های پوشش‌دهنده‌ی روده) تجزیه می‌کند و به این ترتیب باعث کاهش اختلال در اتصالات تنگ بین سلول‌هایی می‌شود که روده‌ی بزرگ را پوشش می‌دهند. پوشش کولون مانع محافظتی است که مواد مغذی را به کولون می‌رساند در حالی که پاتوژن‌های مضر را دور نگه می‌دارد.

 

خواص نشاسته 17: باعث کاهش التهاب می‌شود و سیستم ایمنی را متعادل می‌کند

پوشش روده تحت تاثیر میکروبیوتای روده و سیستم ایمنی بدن قرار می‌گیرد و به این ترتیب عملکرد سد محافظتی، ترکیب میکروبیوتا و تعادل ایمنی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نشاسته‌ی مقاوم به شیوه‌ی زیر به تعادل سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند:

* تغییر ترکیب باکتری روده

* تحریک Treg (سلول‌های تی تنظیمی)، که سلطه‌ی Th۱، Th۲ و Th۱۷ را کاهش می‌دهد

* سرکوب کردن سیتوکین‌های التهابی مانند گاما IFN، افزایش سیتوکین ضد التهابی IL-۱۰ و افزایش PPAR-گاما از طریق افزایش میزان بوتیرات.

 

18) نشاسته مقاوم به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند

التهاب و خودایمنی استرس اکسیداتیو را افزایش می‌دهد. استرس اکسیداتیو کاهش نیافته و آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی پایین خود ایمنی را بدتر می‌کند.

در موش‌هایی که دارای بیماری مزمن کلیه هستند، نشاسته‌ی مقاوم باعث کاهش استرس اکسیداتیو از طریق افزایش فعالیت ژن‌های آنتی‌اکسیدانی، از جمله NFE۲L۲ و SOD و پراکسیداز گلوتاتیون می‌شود.

در مورد دیابت، مصرف نشاسته‌ی مقاوم همچنین از رگ‌های خونی در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از قند خون بالا محافظت می‌کند.

نشاسته‌ی مقاوم، ‌لاکتوباسیلوس روده را افزایش می‌دهد، و به این ترتیب باعث تولید آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شود. بنابراین، تکمیل رژیم غذایی با نشاسته‌ی مقاوم ممکن است سبب کاهش استرس اکسیداتیو و بهبود عملکرد رگ‌های خونی در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ شود.

 

خواص نشاسته 19: بیماری روده‌ی التهابی را درمان می‌کند

نشاسته‌ی مقاوم باعث کاهش شدت بیماری روده‌ی التهابی در حیوانات می‌شود.

ایزومالتودکسترین، نوعی نشاسته مقاوم، با سرکوب پروتئین‌های التهابی و افزایش پروتئین‌های ضد- التهابی التهاب را در بیماری‌های روده کاهش می‌دهد.

فیبر غذایی مانند نشاسته‌ی مقاوم، میکروبیوتای روده را تغییر می‌دهد و باعث تولید اسید چرب زنجیره کوتاه می‌شود و به این ترتیب التهاب را در بیماری روده‌ی التهابی کاهش می‌دهد.
نشاسته مقاوم، به جذب و در دسترس بودن مواد غذایی کمک می‌کند.

 

20) نشاسته مقاوم کمبود ویتامین D را درمان می‌کند

در موش‌های مبتلا به دیابت نوع ۱، مصرف نشاسته‌ی مقاوم، با بهبود جذب ویتامین و مواد مغذی در کلیه، به درمان عدم تعادل ویتامین D کمک کرد.

نشاسته‌ی مقاوم در موش‌های صحرایی مبتلا به دیابت نوع ۲، با جلوگیری از دفع پروتئین‌های متصل به ویتامین D توسط ادرار به حفظ تعادل ویتامین D کمک کرد.

 

خواص نشاسته 21: جذب مواد معدنی را افزایش می‌دهد

ثابت شده‌است که نشاسته‌ی مقاوم خام (اما نه انواع مقاوم به هضم آن) به جذب منیزیم کمک می‌کند.

در خوک‌ها، یک رژیم غذایی حاوی ۱۶٪ نشاسته‌ی مقاوم به طور قابل‌توجهی جذب کلسیم و آهن را در روده افزایش داد.
نشاسته مقاوم از بروز سرطان جلوگیری می‌کند

 

22) نشاسته مقاوم اثرات منفی رژیم‌های غنی از گوشت را کاهش می‌دهد

گوشت قرمز و فرآوری‌شده حاوی مقدار زیادی آهن هم است که می‌تواند ترکیبات نیتروسو را که به DNA در روده آسیب می‌زند، لایه‌ی مخاطی را نازک کند و باعث مرگ سلول شود، افزایش دهد.

علاوه بر این، رژیم‌های غذایی حاوی پروتئین بالا ممکن است سطح IGF-۱ را که باعث پیشرفت تومور می‌شود، افزایش دهد.

 

نشاسته‌ی مقاوم می‌تواند این اثرات را به طریق زیر کاهش دهد:

* حفاظت از DNA در برابر آسیب اکسیداتیو ناشی از ترکیبات نیتروسو

* کاهش فعالیت MMP با افزایش سطح آنزیم TIMP (بازدارنده‌ی MMP)، که مانع از رشد سرطان و متاستاز می‌شود

* کاهش التهاب

* کاهش انسولین و IGF-۱ (اگر چه اثرات از نظر آماری معنادار نبود)

به نظر می‌رسد که اثرات بهداشتی نشاسته‌ی مقاوم از طریق تولید بوتیرات و افزایش باکتری‌های لاکتوباسیل است.

 

خواص نشاسته 23: از سرطان روده‌ی بزرگ جلوگیری و آن را درمان می‌کند

نشاسته‌ی مقاوم می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را با محافظت از سلول‌های پوشش‌دهنده‌ی کولون و کاهش خطر رشد تومور کاهش دهد.

نشاسته‌ی مقاوم از شروع سرطان و پیشرفت آن جلوگیری می‌کند.

در موش‌های مبتلا به سرطان روده‌ی بزرگ، نشاسته‌ی مقاوم باعث افزایش غلظت بوتیرات شد و با کاهش شیوع تومور، تعداد و اندازه‌ی آن همراه بود.

در موش‌ها، نشاسته‌ی مقاوم از سلول‌های پوشش‌دهنده‌ی کولون در برابر آسیب DNA محافظت می‌کند و باعث کاهش سموم مرتبط با سرطان در روده‌ها می‌شود.

علاوه بر این، ترکیبی از نشاسته‌ی مقاوم و باکتریِ بیفیدیوباکتریوم لاکتیس در مقابل رشد سرطان روده‌ی بزرگ از موش صحرایی محافظت می‌کند.

24) نشاسته مقاوم به درمان سرطان پانکراس کمک می‌کند

یک رژیم غذایی حاوی نشاسته‌ی مقاوم با وقوع تغییر در میکروبیوم روده و کاهش سرعت پیشرفت تومور سرطان پانکراس در موش‌ها مرتبط است.
نشاسته مقاوم عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد

نشاسته‌ی مقاوم برخی از مزایای سلامتی را از طریق محور روده و مغز به بدن ارائه می‌دهد، به این دلیل که مغز بر باکتری‌های روده تاثیر می‌گذارد و بالعکس. علاوه بر این، بوتیرات یک ماده است که از طریق معده جذب می‌شود و از سد خون – مغز عبور می‌کند.

بنابراین، نشاسته‌ی مقاوم ممکن است به عملکرد مغز کمک کند. با این حال، بیش‌تر پژوهش‌ها در زمینه‌ی این موضوعات روی حیوانات انجام می‌شود.

 

خواص نشاسته 25: می‌تواند باعث افزایش دوپامین و حفظ نورون‌های دوپامینرژیک شود

همچنین، از آن‌جایی که نشاسته‌ی مقاوم باعث افزایش غلظت بوتیرات می‌شود، ممکن است به طور غیرمستقیم سطح دوپامین را با کاهش دژنراسیون نورون‌های تولید دوپامین افزایش دهد.

این امر نشان می‌دهد که نشاسته‌ی مقاوم و بوتیرات ممکن است به بهبود بیماری‌هایی که نورون‌های دوپامینرژیک مانند پارکینسون را تحت تاثیر قرار می‌دهند، کمک کند.

 

26) اثرات دیگر نشاسته مقاوم بر عملکرد مغزی

موش‌هایی که با نشاسته‌ی مقاوم HA-۷ تغذیه شده‌اند، افزایش رفتارهای اضطرابی- شکل را نشان می‌دهند.

با این حال، سطح کورتیزول در این موش‌ها به میزان قابل‌توجهی در مقایسه با موش‌هایی که نشاسته‌ی مقاوم معمولی دریافت کردند، ‌کم‌تر بود.

نشاسته‌ی مقاوم باعث می‌شود مغز نسبت به گلوکز واکنش بهتری نشان بدهد و هماهنگی حرکتی را در موش صحرایی بهبود می‌بخشد.

 

 

شیرینی های نشاسته ای

 

در ادامه دستور تهیه دو نوع شیرینی نشاسته پر مصرف و بسیار خوشمزه پرطرفدار را برای شما عزیزان آموزش می دهیم.

 

طرز تهیه مسقطی با نشاسته:

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

بسیار ساده و راحت است، این شیرینی دارای طعم بسیار فوق العاده ای است، که از مواد اولیه گردو، پودر نارگیل، نشاسته و شکر تشکیل شده است، می توانید این شیرینی خوش طعم را برای چند روز در ظرف در بسته درون یخچال نگه داری کنید.

طرز تهیه مسقطی در منزل می تواند جذابیت فراوانی برای علاقه مندان به هنر آشپزی داشته باشد. از انواع شیرینی های خوشمزه و خوش طعم دیگر مه می توانتد گزینه مناسبی برای پخت در منزل باشند شیرینی باسلوق و شیرینی لوز می باشند، که در روزهای گذشته شما را با طرز تهیه آن ها آشنا کرده ایم.

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

مواد لازم:

گردو : 1 پیمانه
شکر : 1/5 پیمانه
گلاب : 3 پیمانه
کره : 15 گرم
پودر نارگیل : 1 پیمانه
نشاسته الک شده : 1 پیمانه

 

طرز تهیه مسقطی با نشاسته

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

ابتدا یک پیمانه گلاب را درون ظرفی ریخته و نشاسته را به آن اضافه کرده هم بزنید تا نشاسته درون گلاب حل شود، نشاسته را صاف کرده تا کاملا یک دست شود، در مرحله بعد دو پیمانه گلاب را نیز اضافه نمایید و در روی شعله کم قرار دهید، تا بوی خامی آن کاملا از بین برود، و سفت شود.

 

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

زمانی که نشاسته خوب سفت شد شکر را به آن اضافه کرده هم بزنید سپس مقداری کره به آن اضافه کرده و به هم زدن ادامه می دهیم تا مواد جا بیفتد.

مواد مسقطی را از روی شعله برداشته پلاستیک فریزر را پهن کرده مواد آماده شده داغ را برروی آن بریزید به قطر تقریبی نیم سانتی متر گردو را وسط آن ریخته و خمیر به دست آمده را لوله کنید

در مرحله بعد طرز تهیه مسقطی با نشاسته, پلاستیک را باز کرده و با پودر نارگیل روی آن را پوشش دهید، سپس آن را با پلاستیک فریزر بپوشانید

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

و برای مدت چهار ساعت درون یخچال قرار دهید تا کاملا سرد و بسته شود، اکنون مسقطی شما آماده است آن را برش بزنید و در ظرف بچینید.

 

شما همراهان گرامی می توانید مسقطی را به روش دیگری نیز برش بزنید، دو عدد پلاستیک فریزر را درون هم قرار دهید، نوک آن را به شکل قیف برش بزنید

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

و مواد مسقطی را داخل آن ریخته و به صورت تکه تکه درون ظرف نارگیل قرار دهید، و سطح آن را با پودر نارگیل بپوشانید و روی آن را گردو قرار دهید. و می توانید برای چند رنگ شدن آن از کاکائو و زعفران نیز استفاده کنید.

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

این نوع شیرینی ساده و خوشمزه را آموزش دیدید در صورتی که مطلب یا جمله ای فراموش شده یا با دستور تهیه شد دیگر شیرینی ها با نشاسته آشنایی دارید می توانید دستور تهیه آن را به آدرس ایمیل: naz.web1@gmail.com یا کانال تلگرام @nazwebir ارسال کنید تا با نام خودتان در این بخش سایت افزوده شود.

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

شیرینی دوم با نشاسته

 

مواد لازم برای تهیه شیرینی نشاسته که بسیار ساده و مقوی برای تمام سنین است این مواد برای 4 نفر است.

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

مواد لازم

کره 100 گرم رسیده به دمای محیط

شکر 1 پیمانه

پودر شکر

تخم مرغ  1 عدد

نشاسته الک شده 1 پیمانه (نشاسته در هر نوع شیرینی باید به صورت الک شده باشد تا در تهیه مواد شیرینی گوله نشود)

آرد سفید 1 پیمانه

بیکینگ پودر 1/2 قاشق چای خوری

وانیل  1/2 قاشق چای خوری

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

طرز تهیه : شیرینی نشاسته ای

در یک ظرف ابتدا کره با پودر شکر و تخم مرغ رو خوب هم زده تا یک مایع کرم مانند بدست بیاد سپس کم کم نشاسته و پکن پودرو وانیل رو اضافه و دوباره خوب هم میزنیم بعد آرد الک شده رو کم کم به اون اضافه میکنیم .

مواد رو دوباره خوب با هم مخلوط کرده تا تمام مواد به خورد هم برود میتونید مواد بدست اومده رو به دو قسمت کرده و در یک قسمت اون کمی پودر کاکائو و در قسمت دیگر کمی زعفرون حل شده بریزید مواد باید مثل خمیر بازی بچه ها بدست بیاد.

لازم به ذکر است که این مواد ما به هیچ وجه به شیر یا آب احتیاج ندارد.
بعد میتونیم به صورت توپ اندازه گردو در اورده و کمی فشار داده وروشو میتونیم با پسته یا بادام تزئیین کنیم.

و در فر که کاملا گرم شده به مدت 15 دقیقه قرار میدهیم.

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

 

نوع دیگری از شیرینی ساده و خوشمزه نشاسته را آموزش دیدید در صورتی که مطلب یا جمله ای فراموش شده یا با دستور تهیه شد دیگر شیرینی ها با نشاسته آشنایی دارید می توانید دستور تهیه آن را به آدرس ایمیل: naz.web1@gmail.com یا کانال تلگرام @nazwebir ارسال کنید تا با نام خودتان در این بخش سایت افزوده شود.

موفق باشید.

 

نشاسته چه خواصی دارد؟ راه جدید برای لاغری و کاهش وزن

Quelles sont les propriétés de l’amidon? Une nouvelle façon de perdre du poids et perdre du poids

 

طرز تهیه فالوده شیرازی اصل

طرز تهیه فرنی

طرز تهیه لازانیا لقمه ای مرغ و گردو

طرز تهیه ی مسقطی کاسه ای


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان