ramazan
ramazan

وقتی شما خانم ها 3 کیلو رژ می بلعید …

وقتی شما خانم ها 3 کیلو رژ می بلعید …

دانشمندان با توجه به وزن تقريبي هر رژلب كه حدود 3 گرم است و تعداد دفعاتي كه فرد در طول روز از رژ استفاده مي‌كند تخمين مي‌زنند كه هرخانم در طول عمر خود حدود 3 كيلو از مواد رژلب را وارد دستگاه گوارشش مي‌كند.

برای بیشتر خانم‌ها خرید لوازم آرایشي و استفاده از آن بسیار مهیج است حق هم دارند اینکه بتوان با چند رنگ و ماده آرايشي و بهداشتي ظاهري آراسته‌تر داشت و معايب صورت را پوشاند و زیبایی‌ها را چند برابر کرد، خیلی هیجان‌انگیز است اما اين اتفاق در شرايطي جذاب است كه هيچ عارضه و آسيبي براي پوست و موي مصرف‌كننده به همراه نداشته باشد. اين در حالي است كه برخي از متخصصان و كارشناسان پوست و مو از عفونت‌ و زخم‌هاي پوستي، تورم، قرمزي و حساسيت‌هاي پوستي به عنوان عوارض مصرف مواد آرايشي- بهداشتي غيراستاندارد يا استفاده نامناسب از اين مواد نام مي‌برند و بر اين باورند كه در بهترين شرايط در صورت مصرف روزانه و نامناسب از مواد بهداشتي و آرايشي احتمال نفوذپذيري آنها به بدن وجود دارد. در اين شرايط استعداد ابتلا به برخي بيماري‌ها و اختلال‌ها بالا مي‌رود اما چطور مي‌توان از نفوذ اين مواد آرايشي به بدن پيشگيري كرد.

دانشمندان با توجه به وزن تقريبي هر رژلب كه حدود 3 گرم است و تعداد دفعاتي كه فرد در طول روز از رژ استفاده مي‌كند تخمين مي‌زنند كه هرخانم در طول عمر خود حدود 3 كيلو از مواد رژلب را وارد دستگاه گوارشش مي‌كند.

از طرف دیگر رژلب‌هاي قرمز نسبت به ديگر رنگ‌ها آسيب‌رساني بيشتري دارند؛ رنگدانه‌هاي قرمزي كه در اين رژ‌ها وجود دارد مي‌تواند منجر به اختلالات بيش‌فعالي شود؛ علاوه براين برخي محققان مي‌گويند ممكن است رژها مشكلاتي براي كليه‌ها، كبد و حتي گلبول‌هاي سفيد خون به وجود بياورند.

سرب رژ‌ها با شما چه مي‌كند؟
سربي كه از طريق مواد آرايشي مانند رژ وارد بدن مي‌شود، وارد جريان گردش خون مي‌شود تا به مقداري ثابت برسد و به مرور این سرب اضافی به بافت‌های نرم به خصوص سلول‌هاي مغزي وارد می‌شود. مقادیر بالای آن سبب از کار افتادن کلیه و صدمه دائمی به مغز می‌‌‌شود. در بزرگسالان افزایش ميزان سرب در خون احتمال افزایش فشار خون را در افراد به همراه داشته و حتي احتمال انتقال اين ميزان سرب از طريق مادر به نوزاد نيز وجود دارد. كودكان تحت تاثیر سربی که پیش یا پس از تولد وارد بدن آنها مي‌شود ممكن است دچار آسیب‌های روانی و عصبی شوند. بیشترین اثر زیانبار سرب بر رفتار، دقت و IQ بچه‌ها دیده شده است. بنابراین به نظر می‌رسد هیچ سطح ایمنی از سرب که اثر تخریبی بر نوزادان و جنین‌ها نگذارد، وجود ندارد. تحقيقات در اروپا نشان مي دهد كه 85 درصد سرب از طريق لوازم آرايشي به بدن مي‌رسد در حالي كه فقط 7 درصد از طريق آب، 5 درصد از طريق غذا و 3 درصد هم از طريق هوا وارد بدن انسان مي‌شود.

چگونه رژ کمتری وارد بدن کنید؟
مواد شيميايي موجود در لوازم آرايشي مانند رژ لب از دو طريق وارد بدن مي‌شود؛ بخشي از اين مواد از طريق تنفس وارد بدن شده و قسمتی مانند رژ لب به طرق مختلف بلعيده مي‌شود. يك راه براي اينكه كمتر رژلب بخوريد اين است كه تا جایی كه می‌توانید کمتر به لب‌ها زبان بزنید، یادتان باشد که وقتی طعم رژلب را احساس کنید یعنی مقداری از آن روی زبان نشسته و در حال وارد شدن به دستگاه گوارش شماست؛ فراموش هم نکنید در مواقعی که رژلب دارید از خوردن مواد غذايي و نوشيدني‌ها خودداری کنید و حتما قبل از خوردن، رژ خود را پاک کنید.

تقلبي‌ها دردسرسازترند
استفاده از لوازم آرايشي مختلف خود به خود ضرر دارد حالا اگر مواد آرايشي‌ از برندهاي تقلبي و مارك‌هاي نامرغوب تهيه شده‌باشد اين ضررها چند برابر هم مي‌شود. به دلیل تحریم‌ها، شرکت‌های معتبر جهانی از ارسال مواد آرایشی استاندارد به ایران خودداری می‌کنند و بیشتر مواد آرایشی- بهداشتی که وارد مرزهای کشور می‌شوند تقلبی هستند و به صورت قاچاق از مرزهای شمال غرب به ایران وارد می‌شوند. استعمال اين لوازم آرایشی قاچاق سبب بروز عفونت‌های پوستی، زخم‌های جلدی، شکنندگی و ریزش مو، کچلی، آکنه و بروز صدمات جبران ناپذیری در بدن مصرف‌کننده می‌شوند .

توليد رژ‌هاي بدون سرب خيلي محدود است
مساله وجود سرب در رژ لب‌ها چیز جدیدی نیست و حتی گاهی آنقدرها گفته شده‌است که تکراری شده و کسی آن را جدی نمی‌گیرد اما مسئله آنقدر جدی است کهFDA (سازمان نظارت بر دارو و غذا) شروع به تحقیق می‌کند و خبری دردناک را منتشر می‌کند؛ اینکه بیش از 70 درصد رژلب‌ها حاوی سرب هستند؛ آن هم نه مقداری جزئی بلکه بالای 3.06 پی‌پی‌ام (قسمت در میلیون) و جالب آنکه در نتیجه گزارش دوم که در ماه ژوئن 2012 منتشر شد این مقدار سرب در رژ لب‌هاي توليدي بیشتر شده و به 7.19 پی‌پی‌ام رسیده است. جالب است بدانید که در این تحقیقات محصولات بسیاری از مارک‌های معتبر و معروف هم حاوی سرب بودند؛ مارک‌هایی که به قیمت‌های بالا می‌خریم و گمان می‌کنیم چون تولید شرکت‌های معتبر اروپایی و ايالات‌متحده هستند سالم‌اند اما در حقیقت پر از جیوه‌ هستند حتی رژ‌هایی که روی آنها عنوان طبیعی‌ نوشته ‌شده ‌است. با توجه به این گزارشات فرق چندانی میان رژلب‌ها وجود ندارد مهم این است که درست از آنها استفاده کنید تا میزان آلودگی را کمتر کنید.

باکتری‌هایی که از راه پوست وارد بدن‌تان می‌شود
هر زن و دختر جوان به طور معمول در طول روز از 20 محصول آرايشي بهداشتي مختلف استفاده مي‌كند و معمولا 9 مورد از 10 مورد این محصولات در گروه لوازم آرايشي بهداشتي قديمي كه در كيف لوازم آرايش شما قرار دارند، جاي مي‌گيرند. لوازمي كه مرور زمان باعث شده باكتري‌ها در آنها رخنه كند. با مصرف اين لوازم آرايشي در طول سال حدود 2 كيلو از اين مواد آرايشي جذب پوست شده و وارد بدن مي‌شوند. مسلما برخي از اين مواد جذب شده عوارض جانبي بسياري مانند تحريك پوستي، پيري زودرس و سرطان به دنبال دارد. ريچارد بنس، شيميداني كه حدود 3 سال روي تاثيرات مواد آرايشي بر پوست كار كرده‌ است، مي‌گويد: «هنوز نمي‌دانيم كه وقتي مواد شيميايي محصولات آرايشي مختلف با هم تركيب مي‌شوند، چه اثري دارند و مجموع اين اثرات ممكن است بسيار خطرناك‌تر از تاثير هر كدام از اين مواد به طور تكي باشد. دكتر «بنس» اعتقاد دارد كه جذب مواد شيميايي از طريق پوست خيلي خطرناك‌تر از بلع آنهاست. او مي‌گويد: «وقتي رژلب خورده مي‌شود، بسياري از مواد مضر آن توسط بزاق و آنزيم‌هاي معده خنثي مي‌شوند اما جذب ماده شيميايي از طريق پوست آن را مستقيما وارد جريان خون مي‌كند.

موادي كه نبايد در محصول آرايشي شما باشد
خطرناک‌ترین مواد شیمیایی که در محصولات آرایشی بهداشتی شما وجود دارد و بايد هنگام خريد با دقت به برچسب محصول آرايشي از عدم وجود آنها اطمينان حاصل كنيد:

تولوئن
اين یکی از فرآورده‌های جنبی نفتی است که در لاک ناخن و دیگر مواد آرایشی یافت می‌شود. خطرناك است چون سم موجود در این ماده به سیستم عصبی حمله می‌کند و عملکرد مغز و سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار مي‌دهد، علاوه بر این در رشد طبیعی جنین وکودکان اختلال ایجاد مي‌کند.

فرمالدئید ترکیبی
این ماده یک ترکیب فرار آلی بوده که به شدت سمی است و معمولا در لاک‌های ناخن و نرم‌کننده‌های مو وجود دارد. خطرناك است چون این ماده فرار با پخش شدن هوای اتاق را آلوده می‌کند، علاوه بر این جزء سم‌هایی است که به کبد آسیب می‌رساند و سرطان‌زاست.

آلومینیوم
این ماده فلزی سمی پرکاربرد معمولا در محصولاتی مانند دئودورانت‌هاي ضدعرق، اسپری‌های بینی و شامپوها وجود دارد. خطرناك است چون از آنجا که ترکیباتی با پایه آلومینیوم مانند دئودورانت‌ها معمولا روی پوست نزدیک بالاتنه استفاده می‌شوند، نگرانی‌های زیادی به وجود مي‌آورند چون این ماده شیمیایی از طریق پوست جذب مي‌شود و میزان استروژن خون را بالا می‌برد و اثراتي سوء روی سلامت مي‌گذارد و درنهایت در سیستم غدد مترشحه داخلی اختلال ایجاد می‌کند.

پارابن
این ماده نگهدارنده ترکیبی معمولا در محصولاتی مانند مواد آرایشی و بهداشتی و مراقبت شخصی و حتی لوسیون‌های بچه وجود دارد.خطرناك است چون این ماده می‌تواند در سیستم غدد بدن اختلال جدی به وجود آورد و حتی عامل ایجاد آلرژی‌های مختلف شود.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان