خطر جدی آلودگی هوا برای کودکان

خطر جدی آلودگی هوا برای کودکان

به گزارش نازوب، حسن بایرام استاد دانشگاه گازانتپ در جنوب شرق ترکیه روز چهارشنبه در حاشیه اختتامیه کنگره آسیائی افریقایی مایکوباکتریولوژی(میکروب اصلی سل) به خبرنگار ایرنا گفت: همین عوامل باعث افزایش حساسیت در کودکان و افزایش ضریب ابتلا به بیماری می شود.

وی با اشاره به مطالعات خود و دیگر متخصصان این بخش در باره اثرات منفی آلودگی هوا اظهار کرد: شیوع و افزایش بیماری های عروقی، قلبی، مشکلات ذهنی و سرطان ریه از جمله این بیماری های خطرناک حاصل از آلودگی هواست.

وی خاطر نشان کرد: طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال 2012 دوازده میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان باخته اند. وی با بیان اینکه آب و هوای جهان در حال تغییر است اضافه کرد: امروزه عوامل و آلاینده هایی از جمله سوراخ شدن لایه ازن، دی اکسید نیتروژن و سولفید دی اکسید و همچنین قطعات ریز اگزوز خودروهای دیزلی منجر به بیماری های تنفسی می شود.

دکتر بایرام افزود: امروزه کشورهایی مانند ایران، هند، ترکیه و چین ضررهای زیادی از آلودگی هوا می بینند در حالی که در کشورهای پیشرفته و اروپایی آلایندگی و آثار منفی آن مهار شده است. به گفته این استاد دانشگاه در کشورهای در حال توسعه مقادیر زیادی ذغال سنگ و چوب و گیاهان برای گرمایش و آشپزی مصرف می شود که خوشبختانه در ایران به وجود منابع خوب گازی این میزان کمتر است.

وی ادامه داد: راه حل رفع این مشکلات استفاده از سوخت های پاک مثل انرژی خورشیدی است که کشورهایی مانند ایران و ترکیه به علت بهره مندی از آفتاب زیاد امتیاز خوبی در این بخش دارند و این در حالی است که در آلمان که نورآفتاب زیاد نیست در این بخش سرمایه گذاری زیادی شده است. البته تنها این موارد کافی نیست بلکه توجه به آمایش سرزمین و سازماندهی ساختمان ها و معابر شهری برای جریان داشتن راحت هوا در این مناطق نیز بسیار مهم و اثربخش است.

این متخصص اظهار کرد: یکی دیگر از بهترین راه های بهره مندی از سوخت پاک استفاده از قطارها و خودروهای برقی است که در کشورهای در حال توسعه رواج چندانی ندارد. محقق و متخصص بیماری های ریوی و قفسه صدری از کشور ترکیه در ادامه به موضوع ریزگردها نیز اشاره کرد و گفت: دو علت عمده بوجود آمدن ریزگردها جنگ ها و تخریب گسترده عراق و دیگری تغییرات زیاد آب و هوایی بویژه در حوزه مدیترانه است. وی چین و هندوستان را دو کشور درگیر با آلایندگی و تغییرات دمایی زیاد برشمرد و تاکید کرد: باید کارهایی انجام داد که میزان کربن موجود در هوا کاهش یابد.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان