ramazan
ramazan

«ه» مثل هوموس و هویج! تقویت قطعی حافظه

مجموعه : تغذیه مناسب
«ه» مثل هوموس و هویج! تقویت قطعی حافظه
دستور یک رژیم غذایی و تغذیه مناسب برای بهبود و تقویت حافظه و سلامتی مغز تان
دوست دارید موقع کار دهان تان هم بجنبد و چیزی بخورید؟ دل تان می خواهد خوراکی هایی بخورید که مغزتان را به کار بیندازند و تقویتش کنند؟

وقتی سر کار دل ضعفه سراغ تان می آید راحت ترین کار این است که یک تکه شکلت یا بیسکویت شکلاتی از کشوی میزتان یا کیف تان دربیاورید و در کسری از ثانیه روانه معده تان کنید. اولین گاز، قطعا خیلی خوشمزه است. بعد قند خون تان ناگهان بالا می رود و افت می کند و شما را خسته و لرزان می گذارد! البته با همه این اوصاف، یک ذره هم ماده مغذی به بدن تان نرسیده.

با کمی دوراندیشی می توانید میان وعده خوشمزه ای بخورید که نه تنها گرسنگی تان را رفع می کند بلکه تمرکزتان را افزایش می دهد، انرژی تان را بیشتر می کند و سلامت حافظه طولانی مدت تان را هم تقویت خواهد کرد.

مغز برای مغز!

13 گرم مغز (نهایتا 23 دانه بادام) سرشار از پروتئین های سرکوب کننده گرسنگی و چربی های تک زنجیره ای اشباع نشده است. بادام حاوی ویتامین E است و مانع از کاهش مهارت های شناختی می شود. همچنین گردو پر است از امگا 3 که برای مغز بسیار خوب است و همچنین پلی فتول های کاهنده التهاب پسته هم که سرشار از آنتی اکسیدان لوتئین است.

«ه» مثل هوموس و هویج!

خیلی ها این غذای عربی را می شناسند. هوموس با فیبر و پروتئین زیادی که دارد، ترکیب خوبی از چربی هاست. چند قاشق مرباخوری هوموس را روی برش های هویج بمالید که پر است از فیبر، ویتامین A و لوتئین؛ ترکیبی موثر برای مبارزه با عفونت و التهاب و کاهش حافظه مربوط به کهولت سن.

مغز، آبپزش را دوست دارد!

تخم مرغ آبپز پروئتین و چربی سالم زیادی دارد و سرشار از سلنیوم است که به بهبود خلق کمک و ویتامین B12 موجود در آن از بروز آتروفی مغز (کوچک شدن مغز) جلوگیری می کند. زرده تخم مرغ سرشار از کولین است؛ ریزمغذی بسیار ضروری که به حفظ غشای سلولی کمک می کند و باعث تولید انتقال دهنده های عصبی در مغز می شود.

این میوه را هم امتحان کنید

موز فیبر زیادی دارد و باعث احساس سیری خوبی می شود. منیزیم موجود در موز هم باعث تقویت عملکرد مغز می شود و آمینواسیدهایش شما را آرام و متمرکز نگه می دارد. علاوه بر همه اینها موز منبع قدرتمند پتاسیم هم محسوب می شود و همین ماده معدنی با تنظیم فشار خون، به کاهش استرس کمک می کند.

حتی یک نصفه اش هم خوب است

آووکادو از آن میوه هایی است که شاید چندان به خوردنش عادت نداشته باشید اما این میوه مقوی سرشار از اسیدهای غیر اشباع تک زنجیره ای است که نقشی حفاظتی از غشای سلول ها را برعهده دارند و به احساس سیر ماندن شما کمک می کند. همچنین این ابرغذا دارای لوتئین، فولادت، ویتامین K، پتاسیم و خیلی مواد مغذی دیگر است. کافی است آن را به 2 نیم تقسیم و هسته اش را خارج کنید و با یک قاشق میوه اش را بتراشید و میل کنید.

انواع و اقسامش مقوی است

زیتون ها مثل آووکادو و روغن زیتون، حاوی چربی های غیراشباع تک زنجیره ای هستند که برای مغز و قلب عالی است. همچنین انواع و اقسام زیتون حاوی پلی فنول هایی است که مغز را سلامت نگه می دارند و در کاهش خطر بروز دمانس (زوال عقل) نقش دارند.

ماهی تن میل کنید

ماهی تن سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است که می توانند از سرعت کاهش مهارت های شناختی بکاهند. این ماهی ویتامین B6 زیادی دارد. B6 با قدرت درک و شناخت حافظه و سلامت مغز مرتبط است و تمام ویتامین های گروه B برای خوش اخلاق ماندن شما عالی هستند.

قره قات بزنید، شارژ شوید!

بلوبری یا همان قره قات خودمان فقط خوشمزه نیست بلکه غذای خارق العاده ای برای مغز محسوب می شود. برخی معتقدند فلاونوئیدهایی که در قره قات وجود دارد، باعث بهبود حافظه و عملکرد قدرت درک و شناخت می شود. همچنین پیشرفت بیماری های آلزایمر و پارکینسون را کُند می کند. در ضمن با اینکه بلوبری در ایران نمی روید، قره قات اردبیلی و قره قات کلیبری در کشور خودمان پیدا می شود؛ پس ناراحت نباشید!


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان