ramazan
ramazan

نکته هایی درباره داروهای كاهش وزن

مجموعه : پزشکی
نکته هایی درباره داروهای كاهش وزن

خیلی از افراد چاق و آنهایی كه از افزایش وزن رنج می‌برند بدنبال داروهایی می‌گردند تا بدون تغییر شیوه تغذیه بتوانند وزن خود را كاهش دهند. در این راه یك گروه از داروها از جذب چربی‌های خورده شده جلوگیری می‌نماید، اما این بدان معنا نیست كه شما با خوردن این داروها می‌توانید هر چقدر چربی كه مایل بودید، استفاده نمایید. بلكه آنچه در این بین ضروری است تغییر رژیم غذایی شما می‌باشد و اتفاقا مطالعات جدید نشان می‌دهد كه صرفا استفاده از داروهای كاهش دهنده جذب چربی، نمی‌تواند تغییر رژیم غذایی لازم برای درمان چاقی را به همراه داشته باشد.

در مطالعه‌ای كه اخیرا در نروژ انجام شده است از گروهی از داروها كه مانع جذب چربی غذا در روده می‌باشد، استفاده شده است. در هنگام مصرف این نوع دارو توصیه می‌شود میزان مصرف چربی خود را محدود به 30 درصد كالری دریافتی روزانه كنند. مصرف بالای چربی در این افراد خطر اثرات سوء‌گوارشی مانند مدفوع شل، بد بو و بی‌اختیاری را به همراه دارد.

كشف این نوع از داروها مژده بسیار خوبی در درمان چاقی بوده است، ولی این تصور كه افراد چاق می‌توانند هر نوع مواد غذایی را بخورند و فقط با استفاده از این نوع داروها علاوه بر لذت از غذاهای پرچرب از افزایش وزن رهایی یابند، یك باور كاملا نادرست می‌باشد. از طرف دیگر بعضی تصور می‌نمایند كه عوارض این نوع از داروها به معنای اسهال پر حجم در صورت استفاده از غذاهای پرچرب باعث می‌شود افراد به سوی رژیم غذایی كم‌چرب تمایل یافته و كاهش وزن محسوسی را تجربه كنند.

در مطالعه اخیر كه بر روی 44 فرد بالغ چاق انجام گرفت اثرات داروهای مانع جذب چربی در دستگاه گوارش روی تغییر شیوه تغذیه مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه نشان داد، كسانی كه از این نوع از دارو استفاده می‌كنند نسبت به افرادی كه استفاده نمی‌كنند كمی بیشتر از میانگین توصیه شده (30 درصد از انرژی دریافتی) از چربی دریافت می‌كنند. نتایج این مطالعه حاكی از آن بود آنهایی كه از داروهای مانع جذب چربی استفاده می‌كردند به طور متوسط 33 درصد كالری دریافتی روزانه آنها از چربی بود، درحالی كه كه در برابر آن برای افرادی كه از دارونما استفاده می‌كردند مصرف چربی روزانه 28درصد بود.

نكته عملی: استفاده از داروهای استاندارد كه مانع جذب چربی می‌باشند درمان چاقی را تسهیل می‌نماید. ولی توجه به 2 نكته اساسی را نباید از نظر دور داشت. اول این كه استفاده از این نوع از داروها بدون تغییر شیوه زندگی و نوع غذاهای مصرفی موثر نخواهد بود. علاوه بر این استفاده از اثرات جانبی این نوع از داروها نه در درمان چاقی و نه در تغییر شیوه زندگی موثر نمی‌باشد. لذا مهم‌ترین اصل در درمان چاقی تغییر شیوه زندگی و در ادامه در صورت نیاز با تجویز پزشك معالج می‌توان از این نوع از داروها كمك گرفت.


راهنمای اقامت و مهاجرت
بیوگرافی هنرمندان